Laturi taisi hajota.

Muu tekniikkaan liittyvä kuten sähkökytkennät, pneumatiikka, runko, hytti, maalaus, jne. / Others like el-diagrams, pneumatics, frame, cabin, painting, etc.

Valvoja: sisua

Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 9:02 am

Laturi taisi hajota.

Viesti Kirjoittaja at7 »

Eipä lähtenyt lauantaina sisu käyntiin. akut olivat tyhjät. Paineilmaa oli kuitenkin sen verran säiliössä, että saatin vekotin hinaamalla käyntiin.

Pari-kolme viikkoa sitten hirvenhaku reissulla tuulettimen siipiin meni kuusen näre. Pikaisesti katsottuna näytti kaikki johdot olevan kiinni. Pitänee irroittaa laturi ja tutkia tilanne tarkemmin. Kerron lisää kun tiedän.
Huomasin samalla sitten senkin, ettei tässä mallissa ole latauksen merkkivaloa. Amppeerimittari on ainoa latausindikaatio. sekin näyttää valmiiksi pikkuisen plussaa, niin eipä tullut huomattua akkujen tyhjentymistä mitenkään...

Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 4:12 am

Re: Laturi taisi hajota.

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Hyvä konsti, jolla korvata mahdollisesti rikkimenevä laturin merkkivalo, useammat laturithan eivät ala lataamaan ilman "valoa", ideahan on se, että magnetointi eli herätevirta menee merkkipolttimon läpi ja valo sammuu sitten kun laturin pyörimisnopeus on riittävästi kohonnut, että magnetointi on tapahtunut.
merkkivalon rinnalle voi kytkeä sopivan (ohmiarvoltaan) vastuksen, jotta lampun rikkoutuessakin laturi herää.
Joissain säätimissä on hyvinkin tarkkaan rajoitettu "herätekuorman" sallittu Wattimäärä jonka säädin kestää.
Ideaalisin sijoituskohta tuolle vastukselle olisi oikeastaan kiinni laturissa, jolloin se toimisi myös mahdollisten johtosarjavikojen yllättäessä.
Jos taas laturi purkaa akkuja, vika ei voi olla oikeastaan muualla kuin tasasuuntaussillassa.
Jos merkkivalo hehkuu himmeästi, eikä täyttä lataustehoa tule, on todennäköisin vika kenttäkäämissä.
Oikeat latausjännitteet ovat 12 voltin systeemeissä 13,8-15v, yli 15v alkaa hukkaamaan vettä.
24 voltin systeemissä kun edelliset kertoo kahdella, niin hyvä.
Hihnan tiukkuus on oltava hyvä, kuormurin laturi ottaa 800-1500w tehoa!
Muutaman euron summerista ja zener-diodista voi rakentaa äänimerkin, joka ilman mittariin tuijottelua ilmaisee jos latausjännite laskee alle valitun rajan. Voin piirrellä kytkentöjä, jos jotain kiinnostaa...

Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 9:02 am

Re: Laturi taisi hajota.

Viesti Kirjoittaja at7 »

kojelaudassa ei näytä olevan koko latauksen merkkivaloa.

pitää vähän tutkia miten tämä on kytketty.

Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Touko 22, 2008 8:37 pm

Re: Laturi taisi hajota.

Viesti Kirjoittaja Velu »

Pistä merkkivalo joka tapauksessa, sellainen tarvitaan vaihtovirtavehkeissä. Joku 4w alkaa jo riittää. Jos merkkivalo on liian pienitehoinen, niin sitten laturi on herätettävä kaasuttamalla, ennen kuin merkkivalo sammuu. Latauksen merkkivalo on minusta eräs auton pitkäikäisimmistä osista, joten vastuksesta ei taida olla riitttävää hyötyä varmuuden kannalta, laturin heräämiseen se kyllä auttaa ja siksi sellainen vastus monissa mittaristoisssa onkin.

Tuosta oikeasta jännitteestä olen vähän erimieltä. Nykyisillä akkujen hinnoilla ei jänniteen kannattaisi olla 14,4/28,8 volttia.Tuo on ihan akkujen ominaisuuksiin perustuva arvo, sillä tuosta jännitteestä alkaa kiehuminen ja akun lopun kiihtyvä lähestyminen.Toisaalta pitäisi olla vähintään 13,9/27,8 volttia, että akku latautuu täyteen. Kunnossa olevalla säätimellä jännite pysyy oikeissa arvoissa ongelmitta.

Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 4:12 am

Re: Laturi taisi hajota.

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

se on muuten herrat niin, että juuri tuollaiset alle 14,5 v latausjännitteet ovat ne akuntappajat ja mihinkään ei sähköfysikaalinen totuus ole muuttunut lyijyakun ollessa kyseessä, 15 v tai alle ei hukkaa akusta vettä-edellyttäen, että akku on hyvälaatuinen.
Se on alilataus ihan yhtä vaarallinen akun iän lyhentäjä, kuin ylilatauskin!
Teoretisoidaan mitä hyvänsä, nimenomaan militarykamoissa (suuressa maailmassa) käytetään vastusta kahdesta syystä latauspiireissä 1. Lisävarmuus 2. Laturista saadaan lisää "tehoa", sanavalinta on väärä, mutta...
Jos tarkemmin tutkitaan lyijyakun sielunelämää, ei sille latauksen yhteydessä mahdollisesti tapahtuva HALLITTU "KIEHUMINEN" ole lainkaan pahasta, päinvastoin, moni akkukonstruktio vasta on tuon jälkeen täysin latautunut.
Nimenomaan harrasteajoneuvojen ollessa kyseessä, on suurempi akun eliniän lyhentäjä alilataus!
Sisuissa Butecin laturi pitää akut täynnä, Boschilainen jatkuvassa alilatauksessa, josta syystä akkuja sitten yleensä saa vaihdella 2-3 v välein ajetaan kulkineella tai ei.
Jos 12 voltin lyijyakku ei kestä 15 voltilla lataamista, on se alunperinkin huonolaatuinen!
Kyllähän näistä voidaan sivukaupalla vängätä, sähköfysikaaliset lait eivät vaan miksikään muutu.

Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 4:12 am

Re: Laturi taisi hajota.

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Pienimmät SISUn akut olleet 145 Ah, mutta omiini en koskaan ole viitsinyt alle 225AH laittaa, hiukan menee kenkälusikkahommiksi, mutta yleensä sopii.
Huomioikaas muuten sitten AH-lukujen ilmoittaminen, onko kyseessä mikä mittausnormi jolla lukema on saatu, jos on DIN (BOSCH) normi, niillä ei ole mitään vertailupohjaa esim. SAE tai GOST-normien TODELLISTA käyttöä vastaaviin .
Pikkupojat ja muut kynäteoreetikot pelaavat DIN -normeilla, lukema saatu laboratoriossa esim. kymmenen tunnin purkausajalla ja kymmenesosavirralla normaalista käytännön starttausvirrankulutuksesta.
SAE ja Gost kertovat lähempänä "oikosulkuvirtaa" tapahtuvaa kuormitusta, mitä se käytännössä pakkasella on!
Esimerkkinä olkoon Chevy 6,2d ja eurooppalainen akku 76AH jenkkiläinen paremmin pyörittävä on 48 AH SAE mukaan :mrgreen:
Laitetaanko lisää akkutietoutta peliin?
Sittenhän akuissa otetaan huomioon onko käyttö STAND-BY vai CYCLIC, latausvirrat ja jännitteet sen mukaan.
Mielenkiintoistahan olisi jatkaa akkustooria vaikka akun muistiefektistä puhumalla, muistiefekti kehittyy kaikkiin akkutyyppeihin, vaikka mainosmiehet toista hehkuttaisivat.
Ja PAHIN MUISTIEFEKTIN KEHITTÄJÄ ON JUURI ALILATAUS!
Seuraavaksi suurin akun iän lyhentäjä on tärinä.
Sellainenkin asia; Lyijyakkua on kovin huono saada yliladattua auton omalla laturilla, koska auton oma sähkökuormitus pudottaa jännitettä automaattisesti.
Jälleen tulemme fysiikan lakeihin; Jännite kasvaa, virta pienenee ja päinvastoin!
Lisäksi lyijyakussa on oma suojauksensa; Akun sähkömotoorinen voima kasvaa automaattisesti mitä täydemmäksi akku tulee, joten latausvirta pienenee, jos teoreetttisesti tarkastellen pystyt tyhjään akkuun samalla laturilla työntämään 200A, akun ollessa lähellä täyttä, ei sama laturi jaksa 5 A enempää sinne työntää!
Lisäksi jos aliladatulla akulla rankkoja kylmäkäynnistyksiä teet on se takuuvarmasti aikaisemmin romu startin ohella , kuin "yliladattu" akku.

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Laturi taisi hajota.

Viesti Kirjoittaja Jasa »

at7 kirjoitti:Eipä lähtenyt lauantaina sisu käyntiin. akut olivat tyhjät. Paineilmaa oli kuitenkin sen verran säiliössä, että saatin vekotin hinaamalla käyntiin.

Pari-kolme viikkoa sitten hirvenhaku reissulla tuulettimen siipiin meni kuusen näre. Pikaisesti katsottuna näytti kaikki johdot olevan kiinni. Pitänee irroittaa laturi ja tutkia tilanne tarkemmin. Kerron lisää kun tiedän.
Huomasin samalla sitten senkin, ettei tässä mallissa ole latauksen merkkivaloa. Amppeerimittari on ainoa latausindikaatio. sekin näyttää valmiiksi pikkuisen plussaa, niin eipä tullut huomattua akkujen tyhjentymistä mitenkään...
Jos Buteccisi on kunnossa ja moottorin kierrokset 1000r/min niin voltti mittarin täytyis näyttää 28 v ja tuo Sisun oma amppeeri mittari on sellanen suuntaa antava jos aina sitäkään.Noita Butec latureitahan oli tai on siis vieläkin 30A , 55A ja 60A ja tossa 55A on säädin siinä laturissa itsessään .

Avatar
K-44SP
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm

Re: Laturi taisi hajota.

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Isoisän aikaisille pikiakuille toi alle 14,5V latausjännite oli silloin aikoinaan varmaan passeli. Kehitys kehittyy ja niin myös akutkin. Pääsääntöisesti jo 80-luvulta lähtien olen omissa autoissa säätänyt maksimi latausjännitteen lähemmäksi 15V aivan kuin Leyland LTD sanoi ja samoista syistä. Ladattaessa lyijyakkuja pitää niiden latauksen lopussa hieman "kiehahtaa" jolloin voidaan olla varmoja, että akku on täysi. Näin opetettiin jo aikoinaan intissä sähköhuoltoryhmässä ja niin myös jokaisella käydyllä kursilla (eli myös kirjatietoa). Paras lataustulos saadaan pienellä latausvirralla ja pitkällä latausajalla. Tiedän, että tässäkin asiassa on kaksi eri kuppikuntaa joista toiset ehdottomasti kannattavat pikalatausta :?: Itselläni on harraste Sisussa 160Ah akut jotka ovat jo yli 10v vanhat. Ainut huolto näille akuille on ollut kevät- ja syyslataus kahdella erillisellä laturilla joiden maksimi virta on 5A käytännössä n. 3A (latausaika 3-4vrk. ja lopussa oikeaoppisesti hieman kiehuu). Normaalit nesteiden lisäykset ja akun puhtaana pito. Auton lataussäädin on jo yli kaksikymmentävuotta sitten säädetty 30V maksimi jännitteelle (vanha kunnon CAV:n tolpparele). Akkujen käyttö on harrastuksesta johtuen mitä huonoin akun kestolle. Muutama kymmenen starttia vuodessa satunnaisesti :shock: Itse uskallan olla tuosta tärinä jutusta eri mieltä. Akkujen nimenomaan pitää saada hieman liikettä jotta litkut lähtisi liikkeele (tietysti rajansa silläkin). Akkujen paikallaan makuuttaminen on myös yhtä myrkkyä kuin alilataus. Latausvalon kiilumiseen syyllisen itse olen pääsääntöiseti löytänyt vioittuneen diodin tasasuuntaussillasta. Tänäpäivänä nyky rekoissa suurin ja ehdoton numero yksi akkujen tappajaksi on webasto. Esim. paikallisessa volvo huollossa vaihdetaan 1-2v. vanhoja akkuja täysin loppuneena tämän härvelin ansiosta :mrgreen:

Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Touko 22, 2008 8:37 pm

Re: Laturi taisi hajota.

Viesti Kirjoittaja Velu »

Onhan se tietysti myönnettävä, että lyhyitä aikoja kerrallaan käytössä olevassa laitteessa voi reilu latausjännite olla ihan toimiva ratkaisu, vaikka jatkuva keittäminen lyhentää akun ikää ihan siinä missä alilatauskin. Sopiva latausjännite taitaa riippua siis myös käyttötavasta.

Ainakin Boschilla on saatavissa lämpötilakompensoitua jännitteensäädintä. Se antaa kylmällä ilmalla muutaman kymmenyksen korkeampaa jännitettä. Jos hiiliä vaihtaa, kannattaa ostaa sellainen. Vastaavia toimintoja on ollut myös mekaanisissa säätimissä, joko mekaanisella katkaisimella tai vastuksella, jolloin talvipakkasilla on saatu korkeampi latausjännite, ilman akkujen keittämistä kesähelteillä.

Omassa kalustossa on muuten edelleen käytössä ja täydessä työkunnossa useampikin hyväksi osoittautunut akku, tässä kaksi vanhinta ja edelleen täysin toimivaa, Varta vm. 96, Exide vm. 97. Molemmissa on koneissa latausjännite 14v. Se säästää minusta akkuja, kunhan pitää huolen, että ne ehtivät latautua täyteen ajossa.

Merkkivalon rinnalla oleva vastus ei todellakaan nosta laturin tehoa, vaikka se siltä voisi tuntuakin. Kun laturi on herännyt, tulee magnetointivirta kenttädiodien kautta suoraan kentäkäämiltä, ei merkkivalolta. Merkivalon liittimeen on siis turha tarjota lisävirtaa tehon nostamiseksi. Merkkivalolla ei itseasiassa ole mitään merkitystä, laturin herättyä. Monet laturit muuten heräävät ilman merkkivaloakin, jos merkkivalon liittimessä ei ole sähköistä kuormaa ja laturille annetaan riittävästi kierroksia. Tällöin roottorin jäännösmagnetismi riittää tuottamaan kenttädiodien kynnysjännitteen ylittävän jännitteen ja laturi alkaa saada magnetoimisvirtaa niiltä. Kun roottori saa lisää virtaa, nousee laturin teho, magnetoimisvirta kasvaa ja laturi herää lataamaan.

Meniköhän nuo akkujen normit LTD:llä ihan oikein päin? Se DIN-normi, jonka minä tiedän, ilmoittaa suurimman virran, jolla akkua voi -18 asteen lämötilassa purkaa 30s ajan ilman, että kennojännite tippuu alle 1.4 voltin, vastaa 12v akussa 8.4 volttia. Tuo mittaa minusta aika hyvin todellista pitkäksi venähtänyttä kylmäkäynnistystä.

Löysin muuten netistä pienen pätkän taulukkoa, jossa on noita normien mukaisia virtoja verrattu.

SAE EN IEC DIN
450, 420, 290, 255
600, 540, 390, 335
700, 640, 450, 395
850, 790, 550, 480
950, 900, 615, 535
1050, 1000, 680, 590

Vaikuttaa siltä, että juuri tuossa SAE-normissa on eniten niitä mainosmiesten amppeereita.

Diesel jeans
Viestit: 131
Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 7:20 pm

Re: Laturi taisi hajota.

Viesti Kirjoittaja Diesel jeans »

Velu kirjoitti: Kun laturi on herännyt, tulee magnetointivirta kenttädiodien kautta suoraan kentäkäämiltä, ei merkkivalolta. Merkivalon liittimeen on siis turha tarjota lisävirtaa tehon nostamiseksi. Merkkivalolla ei itseasiassa ole mitään merkitystä, laturin herättyä. Monet laturit muuten heräävät ilman merkkivaloakin, jos merkkivalon liittimessä ei ole sähköistä kuormaa ja laturille annetaan riittävästi kierroksia. Tällöin roottorin jäännösmagnetismi riittää tuottamaan kenttädiodien kynnysjännitteen ylittävän jännitteen ja laturi alkaa saada magnetoimisvirtaa niiltä. Kun roottori saa lisää virtaa, nousee laturin teho, magnetoimisvirta kasvaa ja laturi herää lataamaan.
Pieni tarkennus, niin magnetoimisvirta tulee kenttädiodeilta kenttäkäämille, ei kenttäkäämiltä kuten tuossa lopussa sanotkin.

Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Touko 22, 2008 8:37 pm

Re: Laturi taisi hajota.

Viesti Kirjoittaja Velu »

Juuri niin. Aina sitä jotakin lipsahtaa. Kenttäkäämillehän se menee.

Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am

Re: Laturi taisi hajota.

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Tuolla sivustolla juttua mm. Laturista ja kytkennöistä. Selkeät kuvat ja ohjeita.

http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/elektrs.htm

Tuolla näkyy eri merkkisissä latureissa käytetyt tunnukset ja merkinnät.
Sivun on vaan germaanien murteella.

http://www.auto-elektrik.de/index-d.php ... lussplaene

tapsa
Viestit: 22
Liittynyt: La Heinä 12, 2008 10:28 pm

Re: Laturi taisi hajota.

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Jos autossa on vanhemman mallinen BUTEC laturi ulkoisella säätimellä ,voi latausjännitettä säätää säätimen kyljessä olevasta kuusiokoloruuvista. Kesäksi vähemmän ja talveksi enemmän. Tuo vanha Butec on muuten parhaimpia brittiläisten tekemiä sähkölaitteita, korjaus hommatkin onnistuvat ilman juotinta, sotateknologiaa siis.

Tapsa

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: Laturi taisi hajota.

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Tuota kun , se kuusioruuvvin veivaus ei sinänsä muuta vielä sitä lataus jännitettä vaan se kuusioruuvvi tulpan alla oleva ruuvvi :D .Uudemmissahan tuo oli keinukatkaisijalla toteutettu ja oli yleensä jo ohjaamon puolella se säädin .

Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm

Re: Laturi taisi hajota.

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Sähköstä kun en ymmärrä juuri muuta, kuin ,että se puraisee, niin kyllä löytyy erinomaista tietoa täältä.

Vastaa Viestiin