Rungon jatkaminen

Muu tekniikkaan liittyvä kuten sähkökytkennät, pneumatiikka, runko, hytti, maalaus, jne. / Others like el-diagrams, pneumatics, frame, cabin, painting, etc.

Valvoja: sisua

Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rungon jatkaminen

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Tuossahan on rivikuutosela jokin jatkohomma työn alla. Siinä jatkuu joku rungon kokonaan vaihtamalla ja toinen vissiin sitten hitsaamalla valmistajan ohjeiden mukaan.

Nuo jatko hommat pitää tehdä alkuperäisillä rungon pätkillä, tai ainakin sille on jo hyväksyntä kun sille itse tehdylle/teetetylle rungon jatkolle on varmasti vaikea saada hyväksyntää. Taitaa nämä eu säädökset olla näistä töistä niin yhdenvertaiset, että suomi-saksa on samoilla säännöillä. Siis itse ei saa hommaa tehdä, vaan luvat omaava yritys on oltava takana, ei riitä edes, että olet luokkahitsari ja alan ammattilainen, vaan on oltava yritys, jolla on nämä runko-luvat. Ainahan voit sopia jonkun tällaisen firman kanssa, että sä teet työt ja ne tekee siitä paperit... Voit olla vaikka se työntekijä, joka suorittaa jatkon. Jos tuot auton tänne pohojosjospohojammmaalle, niin ainakin löytyy sellainen firma, joka tekee niitä kohtuu hinnoilla.

Sen pitkän kardaanin saatat löytää valmiin mittaisenkin, niin ei tartte välttämättä muuta kuin pulttaa kiinni.

Jos kyseessä on se yksi punainen "niittikoppi", niin hommaa vain se sopivan mittainen puoliperävaunu siihen. Tulee komea!
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rungon jatkaminen

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Onhan noita 12-metrisiä kuormureita tehdastekoisiakin jokunen. Vanhaa jatkaessa olennaisen tärkeää on tehdä akselivälistä täsmälleen saman mittainen kuin mitä tehdas on joskus edes yhdenkin kappaleen valmistanut, muuten se ei kelpaa byrokraatille käytännössä koskaan. Kuuleman mukaan yksi ja toinenkin rekkaveturiksi Suomessa huolella lyhennetty auto on rekisteröity Venäjän kilpiin kun tuli muutaman sentin väärän mittainen...
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rungon jatkaminen

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Tulkitseekohan sikäläinen byrokraatti eri tavalla tuota akselivälikysymystä kuin täkäläinen. Täällä kaikki muut paitsi täsmälleen tehtaan mitoissa olevat on hirvittävän vaarallisia ja siksi kiellettyjä eli kilvettömiä. Vai saako tarpeeksi vanhasta vuosimallista helpotusta.
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rungon jatkaminen

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Taitaa olla turha sanoa, että helpommalla pääsee sen valmiiksi eristetyn linkkurin hommaaminen. Niissä löytyy aina jotain pientä ja todella paljon isompaa, joka ei kyllä käyttöä haittaisi, mutta jotka sua tulis häiritseen liikaa. Ne on järkiään kaikki lahoja korin putkituksiltaan.

Näitä hyviksi ja hienoiksi rakennettuja busseja saa täältä kymppitonnista ylöspäin, jota en pidä pahana yhtään. Tuossa sun mallissa tulee kyllä tosi lämmin, jos välillä on kylmemmissä paikoissa. Tuollaisen huonosti eristetyn bussin lämmitys kun maksaa enempi kuin 3 omakotitaloa... Ja sä saat ne kunnolliset ikkunatkin joka paikkaan. Ei ole tuulilasikaan ongelma. Sitten vielä jos tahot auton johonkin muuhun käyttöön, niin alusta on valmiina, vaihtaa vain päällirakenteen sopivaksi.
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rungon jatkaminen

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Entäs jos tekisitkin siitä päällirakenteesta vaihtolavan niin virkamiehelle esiteltävää auton runkorakennetta tarvitaan huomattavasti lyhyempi pätkä. Akseliväli toki pitää olla yhtä pitkä mutta rungon peräylitystä ei tarvita juuri ollenkaan. Jostain syystä takavalotkin saa olla suoraan lokasuojissa vaikka päällä oleva vaihtolava jatkuisi siitä monta metriä taaemmas.
kivinen
Viestit: 722
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rungon jatkaminen

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Saksalaisissa kaasupulloissa on muuton eri paineet kuin suomalaisissa. Jos en nyt ihan väärin muista, niin sielläpäin on korkeapainejärjestelmät. Ei voi käyttää sitten suomalaisia pulloja, kun täälläpäin matkailet.

Tuossa on tullut katteltua vuodesta -85 tai -86 vierestä vankkurikauppaa, niin jotenkin ahistaisi itse alkaa rakentamaan muuta kuin laavu/mökkisauna tasoista liikkuvaa majoitusta, kuva selventää ajatusta:

Kuva
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Rungon jatkaminen

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Mulla olis tuossa yksi saksalainen pullo, pitääpä käydä kahtoon mitä painetta tuo lupaa.

Taitaa olla jo 90-luvulta olleet kuitenkin nuitten matkailuvehkeiden nestekaasujärjestelmät ihan samoja, kuin tänne toimitetut. Näin olen kuulluut, että sieltä vaunun tuodessa ei tarvi tehdä mitään muutoksia tai edes hommata koeponnistelu lappuja.

edittiä: ei tullut tuossa aateltua mitä sanoi, kun paineenalennusventtiilillä se paine laittestoon otetaan, eikä suoraan pullosta.... Eipä aina tule aateltua loppuun mitä suustaan päästää, mutta tuleepahan lisää keskustelun aihetta. Siis pullojen paineet on varmaan samat, mutta niiden alennusventtiilien ja toimilaitteiden paineet voi vaihdella. Mutta ovat nykyään samat kuin meilläkin pohjolassa. Kustannustekijä.
Vastaa Viestiin