Sisu SA-150 1983

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Avatar
Kaato
Viestit: 225
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Kesälomalla tuli lähdettyä koeponnistamaan Sisun ominaisuuksia lappiin, tällä hetkellä ollaan Savukoskella menossa.
Reissua voi seurata Facebookissa, sivun pitäisi näkyä kaikille sinne rekisteröityneille.

https://www.facebook.com/WTEXF/
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

count
Viestit: 13
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja count »

Moro,

Juuri tässä hiljattain tuonne toiseen viestiketjuun laitoin tällaisen:

viewtopic.php?p=33155#p33155

Omassa Kontiossa on siis joku mennyt hitsailemaan painesäiliötä ja tarkoitus on vaihtaa se uuteen. AK24 verkkokaupasta löytyi sopiva pönttö.

T: Jussi

Avatar
Kaato
Viestit: 225
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Mikkään ei mäne kohtuuella...


Lapin reissulla Sisun mittariin kertyi reilu 2000km, auto toimi muuten hyvin mutta oikean etupyörän vetoakselin tiiviste alkoi tihkua hieman öljyä.

Oli vähän siinä ja tässä kannattaako niin pienelle vuodolle tehdä mitään, mutta kun tiivisteet ei ole kovin kalliit (3 stefaa joista yksi napaan ja kaksi vetoakseliin noin 60e) ajattelin vaihtaa ne kaikki samalla purkamisella.

Napamutteriin piti tehdä työkalu jotta sen sai auki, muuten hommassa ei tarvitse mitään ihmeellisiä välineitä. Purkaminen eteni hyvin siihen asti kunnes piti irrottaa olkatapit. Nehän on sellaiset vähän kummallisen näköiset pultit, joiden kantaan käy kuitenkin normi 30mm hylsy.
Pultit on lukittu niin, että pultin läpi on vino poraus johon kierretty kannaton kuusioruuvi. Vastaaviin lukituksiin olen törmännyt jonkun kerran työelämässä, ja sehän on erinomaisen toimiva kunnes se pitää saada auki. Yläpultin ruuvi aukesi mutta alapultin kanssa kävi klassiset eli kuusiokoloavain katkesi lukitusruuvin sisään.
Poraaminen ei onnistu kun ruuvissa on se kova kuusiokoloavaimen pätkä, eikä mitkään hitsaustemputkaan onnistu koska reikä on halkaisijaltaan noin 6-7mm ja lukitusruuvi on siellä noin 35-40mm syvällä.

Homma jää nyt juhannuksen ajaksi tekeytymään, mutta ainoaksi vaihtoehdoksi näyttäisi jäävän joko pitkällä jatkovarrella tai isolla pulttipyssyllä avaaminen, eli kun pulttiin saadaan tarpeeksi vääntöä niin lukitusruuvi leikkautuu poikki. Ehkä.

Jos jollakin on hommaan joku muu toimiva konsti niin ideoita otan enemmän kuin mielelläni vastaan.

Mukavaa juhannusta kaikille ja elekää hukkuko.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
Kaato
Viestit: 225
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Lukitusruuviongelma ratkesi, hankin paineilmavinkuun pari sopivan kokoista terää joilla sain vingutettua kuusiokoloavaimen pätkän pois ja sitten poraamalla loput jämät.
Kuva

Sitten purkaminen sujuikin ilman suurempia ongelmia.
Kuva

Ulompi vetoakselin stefa vaihtumassa.
Kuva

Vetoakselissa on lämpösoviteholkki (ainakin vaati lämmittämisen että lähti irti, on siinä toki lukkorengaskin) johon ulompi stefa vastaa.
Holkin pinta on niin rupinen, että päätin vaihtaa senkin samalla. Raskoneen täti lupasi osan huomen aamuksi, hintakin oli kohtuullinen reilu 60e.
Kuva

Vielä kuva vetoakselin sisemmästä stefasta, joka on siinä akseliputken päähän tulevassa osassa...on sillä varmaan joku nimikin.
Kuva

Huomenna jatkuu...
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
Kaato
Viestit: 225
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Kävin aamupäivällä hakemassa holkin, uunin lämpötilaksi vajaa 200 astetta ja noin 15min.
Kuva

Sitten paksut rukkaset käteen, holkki uunista ja ryydloikkaa pihan poikki halliin.
Kuva

Olkatapit 900Nm ja napamutteri 1000Nm.
Kuva

Napamutteriin tehty työkalu, ei kaunis mutta toimiva.
Kuva

Huomiselle jäi vielä laakerikansien kiristys, raidetanko paikoilleen ja jarrujen kasaus.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
Kaato
Viestit: 225
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Koeajolla ei pyörä pudonnut eikä öljyä vuotanut, joten remontti vaikuttaa onnistuneen.

Kuva

Aika työläs homma kun tuli ylimääräistä ohjelmaa lukitusruuvin kanssa ja yksi lämpösoviteholkkikin piti vaihtaa.
Mutta ihan tehtävissä oleva remontti, tosin jos seuraavana aamuna pitää autolla olla lähdössä jonnekin niin en ryhtyisi edellisenä iltana tiivisteiden vaihtoon :)
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
Kaato
Viestit: 225
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Välillä vähän remonttihommia.

Lämmityslaitteen puhallin on toisinaan hieman kärynnyt, aloin tutkimaan mistä on kysymys.

Toisesta puhaltimen moottorista löytyi syy, oli myös aika jäykkä pyörimään.
Kuva

Tilasin lahden toiselta puolelta moottorin, tuli tasan viikossa.
Kuva

Uusi osa kiinni siipipyörässä.
Kuva

Nyt toimii puhallin ilman ylimääräisiä tuoksuja.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Vastaa Viestiin