SM 340 -88 projekti

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

C371
Viestit: 8
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja C371 »

Siistiä jälkeä tulee! Millaisessa kunnossa rungon poikkipalkit olivat? Menikö vanhat takaisin paikoilleen?
SM SISU
Viestit: 23
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja SM SISU »

C371 kirjoitti: Su Maalis 21, 2021 9:56 pm Siistiä jälkeä tulee! Millaisessa kunnossa rungon poikkipalkit olivat? Menikö vanhat takaisin paikoilleen?
Kiitoksia. Ihmeen hyvänä olivat poikittaispalkit säilyneet, toki ruostuneet jonkin verran, mutta ei mielestäni sen vertaa että vaikuttaisi kestävyyteen tms. joten hiekkapuhalsin ja maalasin vanhat ja pistin ne takaisin paikalleen.
SM SISU
Viestit: 23
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja SM SISU »

Taas pientä edistystä tapahtunut, ei mitään merkittävää mutta kirjoittelempa kuitenkin. Elikkä akkukotelo alkaisi olemaan nyt maalia vaille valmis. Akkukotelon sekä kannen askartelin 3 mm levystä. Uuden telikoneikon kannen kanttailin millisestä pellistä. Seuraavaksi olisi tarkoitus siirtyä ohjaamon pohjien teon kimppuun.
Liitteet
_20210328_141745.JPG
_20210328_141825.JPG
C371
Viestit: 8
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja C371 »

Mielenkiintoista juttua, ja lisää on toivottavasti luvassa...

Millainen päällirakenne tuohon on tulossa? Oliko tuossa autossa jossain vaiheessa vaijerilaitteet päällä?
SM SISU
Viestit: 23
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja SM SISU »

C371 kirjoitti: Ma Maalis 29, 2021 10:29 am Mielenkiintoista juttua, ja lisää on toivottavasti luvassa...

Millainen päällirakenne tuohon on tulossa? Oliko tuossa autossa jossain vaiheessa vaijerilaitteet päällä?
Kiitos! Mukavaa kuulla että ainakin joku näitä juttuja lukee.🙂 Yritän parhaani mukaan tehdä tilannepäivityksiä tänne, aina kun jotain edistystä projektin parissa tapahtuu.
Autohan on uutena ollut vilja-autona ja ilmeisesti viljan ajosta eläkkeelle päästyään on saanut vaijerilaitteet niskaansa. Vaijerilaitteet jäi kuitenkin edelliselle omistajalle, eli alustana ostin auton.
Erilaisia päällirakenteita olen mietiskellyt ja tällä hetkellä vahvana ehdokkaana olisi apurunko, jossa olisi kippi sekä kaatoakseli ja lavan kiinnitys tapahtuisi kiilatapeilla. Näin auton saisi rekisteröityä vaihtokoriautoksi, se olisi monikäyttöinen ja lavakorkeus jäisi kuitenkin matalaksi, jos verrataan esim. vaijerilaitteisiin. Apurungon päälle olisi tarkoitus istuttaa sitten avo rahtilava ja lavan perään kappaletavaranosturi.
Sitten jos tarvetta tulee tai halu muuttaa päällirakennetta, niin ei muuta kuin rahtilava jalkojen nokkaan ja jotain muuta sovittamaan. Tämä kuitenkin suunnitteluasteella vielä, lukkoon en ole lyönyt mitään. Omia mielipiteitä päällirakenteeseen liittyen saa esittää aivan vapaasti.
C371
Viestit: 8
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja C371 »

Kuulostaa kyllä järkevältä suunnitelmalta. Monikäyttöisyys on aina plussaa.

Omassa harrastustoiminnassa päädyin vaijerilaitteisiin. Korkeus mietitytti ja aluksi oli ajatus laittaa vaijerilaitteet ilman apurunkoa (ilmeisesti tuossa sinun SM340:ssäkin on ollut vaijerilaitteet ilman apurunkoa?) Löysin kuitenkin juuri auton vuosimallia olevat Multiliftit apurunkoineen, joten niihin päädyin. Ja 90-luvun laitteissa apurunkokorkeus oli jo 80 mm eli matala, joten se tuntui siedettävältä.

Tosin hankinnan ja rakentamisen jälkeen tuli kyllä ajatus, että olishan vaijerilaitteet voineet olla irrotettavat samalla periaatteella, jota suunnittelet. Silloin ei olisi tarvinnut tehdä mitään kompromissia lavakorkeuden kanssa.
SM SISU
Viestit: 23
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja SM SISU »

C371 kirjoitti: Ti Maalis 30, 2021 5:11 pm Kuulostaa kyllä järkevältä suunnitelmalta. Monikäyttöisyys on aina plussaa.

Omassa harrastustoiminnassa päädyin vaijerilaitteisiin. Korkeus mietitytti ja aluksi oli ajatus laittaa vaijerilaitteet ilman apurunkoa (ilmeisesti tuossa sinun SM340:ssäkin on ollut vaijerilaitteet ilman apurunkoa?) Löysin kuitenkin juuri auton vuosimallia olevat Multiliftit apurunkoineen, joten niihin päädyin. Ja 90-luvun laitteissa apurunkokorkeus oli jo 80 mm eli matala, joten se tuntui siedettävältä.

Tosin hankinnan ja rakentamisen jälkeen tuli kyllä ajatus, että olishan vaijerilaitteet voineet olla irrotettavat samalla periaatteella, jota suunnittelet. Silloin ei olisi tarvinnut tehdä mitään kompromissia lavakorkeuden kanssa.
Juu ilman apurunkoa oli tässä vaijerilaitteet olleet kötöstettynä. Joitain osia oli vieläpä hitsattu runkoon mm. kipin kehto, jonka kohdalla rungossa olikin pienet ratkeamat. Täytyy tosiaan vielä selvitellä esim. sitä kelpaisiko tällainen kiilatappi apurunko museorekisteriin, jos vaikka jossain vaiheessa tulee halu saada auto museorekisteriin. Onkos sulla muuten omasta projektista minkäänlaista kertomusta tullut tänne kirjoiteltua?
SM SISU
Viestit: 23
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja SM SISU »

Terve taas
Tarkoitus on vaihtaa lähiaikoina öljyt laatikkoon. Ohjekirja käskee vaihtaa myös öljynsuodattimen, joten ilmeisesti sellainen jossain päin laatikkoa on. Osaisko joku neuvoa mistä löytyy kun ei itsellä pistänyt silmään. Täytyyköhän ihan veholta hakea vai löytyykö muista raskaankaluston varaosaliikkeistä? Kyseessä siis 13 vaihteinen synkronoimaton fuller.
raul
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Joulu 04, 2020 8:41 am

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja raul »

Laatikon ilmansuodatin siis?

Huolto-ohjekirjassa sanotaan näin:

Kuva
SM SISU
Viestit: 23
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja SM SISU »

raul kirjoitti: Ke Huhti 21, 2021 10:46 am Laatikon ilmansuodatin siis?

Huolto-ohjekirjassa sanotaan näin:

Kuva
Kiitos kiitos! Tämähän selvensi paljon. Tosiaan ohjaamon maalaus alkaa kohta puoliin olla ajankohtainen. Onko jollakulla tietoa alkuperäisestä värikoodista, jolla on tuulilasin alapuoli ja ovissa ikkunoiden alapuolella olevat mustat kohdat maalattu? RAL koodin jos saisi niin olisi tosi hyvä. Puskuri haluttaisi maalata mahdollisimman lähelle alkuperäistä alumiinin väriä. Jos jollain tietoa väristä jolla saa mahdollisimman alkuperäisen näköisen puskurista niin olisin kyllä kiitollinen.
Vastaa Viestiin