Karhu LV-131CIT/4400 -79
Valvoja: sisua
Karhu LV-131CIT/4400 -79
Pihaan tuli lisää suomen autoteollisuuden tuotoksia, eli Karhu Sisu -79
Tätä ei ole meininki mitenkään entisöidä, vaan ihan vaan käyttökunnostaa työjuhdaksi raahaamaan kiinnostavia löytöjä kotiin happanemaan.
hytin takaosa on kokenu melko kovia nosturikäytössä.
Mukaan tuli myös alkuperäinen nosturi.
Moottori toimii ihan ok, vaikka vehje on seisonut milloin minkäkin puun juuressa ainakin 10 vuotta. Kotiinkin se tuli ajamalla.
Nyt sitten pitäs ruveta vähä sipistelemään, maalailemaan ja leimalle. Sitten eikun kovaa ajoa ja huonoa huoltoa!
Tätä ei ole meininki mitenkään entisöidä, vaan ihan vaan käyttökunnostaa työjuhdaksi raahaamaan kiinnostavia löytöjä kotiin happanemaan.
hytin takaosa on kokenu melko kovia nosturikäytössä.
Mukaan tuli myös alkuperäinen nosturi.
Moottori toimii ihan ok, vaikka vehje on seisonut milloin minkäkin puun juuressa ainakin 10 vuotta. Kotiinkin se tuli ajamalla.
Nyt sitten pitäs ruveta vähä sipistelemään, maalailemaan ja leimalle. Sitten eikun kovaa ajoa ja huonoa huoltoa!
Viimeksi muokannut Viipo, Ke Marras 04, 2015 7:23 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Karhu Sisu -79
Tätäkin on vähän kuntoutettu, kattellaan jos kohta tarjois leimalle.
Re: Karhu LV-131CIT/4400 -79
Kilvet haettu
Ja löysin vanhan kärkiaurankin projektiksi
Ja löysin vanhan kärkiaurankin projektiksi
Re: Karhu LV-131CIT/4400 -79
Onnittelut rekisterikilvistä, ne helpottaa autoilua. Kuinkas tarkaan vanhaa Sisua syynättiin katsastuksessa? Muutama tuttu katsastusmies on sanonu että vanhat autot on aina piristäviä poikkeuksia uusien seassa. Omakin Kontio on muutamaa "pikku"juttua vaille katsastuskunnossa. josko ensi kesänä...
Mites muuten tuohon on nosturin/vl laitteen valintaventtiili asennettu? Pumpun ja venttiililohkon väliin? Pitäisi itselle kolmitieventtiili rakennella, mutta kun en sen asennuksesta ole ihan varma. Tohon pumpun-lohkon väliin sai kohtuu helpolla, mutta pitääkö enne venttiiliä ollu jonkinlainen varo/paluu mahdollisen letkurikon sattuessa pumppua suojaamaan?
Mites muuten tuohon on nosturin/vl laitteen valintaventtiili asennettu? Pumpun ja venttiililohkon väliin? Pitäisi itselle kolmitieventtiili rakennella, mutta kun en sen asennuksesta ole ihan varma. Tohon pumpun-lohkon väliin sai kohtuu helpolla, mutta pitääkö enne venttiiliä ollu jonkinlainen varo/paluu mahdollisen letkurikon sattuessa pumppua suojaamaan?
Re: Karhu LV-131CIT/4400 -79
Katsastuksessa katottiin vaan, et valot palaa ja jarrut toimii.jylhä kirjoitti:Onnittelut rekisterikilvistä, ne helpottaa autoilua. Kuinkas tarkaan vanhaa Sisua syynättiin katsastuksessa? Muutama tuttu katsastusmies on sanonu että vanhat autot on aina piristäviä poikkeuksia uusien seassa. Omakin Kontio on muutamaa "pikku"juttua vaille katsastuskunnossa. josko ensi kesänä...
Mites muuten tuohon on nosturin/vl laitteen valintaventtiili asennettu? Pumpun ja venttiililohkon väliin? Pitäisi itselle kolmitieventtiili rakennella, mutta kun en sen asennuksesta ole ihan varma. Tohon pumpun-lohkon väliin sai kohtuu helpolla, mutta pitääkö enne venttiiliä ollu jonkinlainen varo/paluu mahdollisen letkurikon sattuessa pumppua suojaamaan?
Ei tossa ole mitään valintaventtiiliä, vaan vl-laitteiden ja nosturin lohkot on sarjassa. Mitään valintaventtiiliä ei tarvitse, kun laittaa sinne vl-laitteiden lohkon paluupuolelle "sarjanipan".
Tuolleen on siis kytketty:
Re: Karhu LV-131CIT/4400 -79
Alkas olla ajankohtaista elvyttää noi takajousipakat. Soittelin tuossa parillekkin eri purkaamolle, ja lopulta tärppäsi yhellä laanilla n. 100km kotoa "juu, löytyy -86 karhun hyvät takapakat, eiku vaan hakemaan."
Vähän epäilytti, kun tiesin karhun loppuneen jonnekkin -84 tienoille, mutta ajattelin sen olleen vaan "ylivuotinen". Innosta pinkeenä romikselle ja siellä esiteltiin pakkoja. No, ensinnäkin, noissahan on 35mm kierteet päissä... ja ton pakan pituushan on norran silmästä silmään 178cm. Mulla kun ei ollu karhussa kun noin 150cm. (toinen oli 151cm, toinen 149cm).
No hupsista saatana, sehän oli jonku SL:n takalatit. No, siitäpä sitten penkomaan pakkoja, ja rullamitalla löyty sitten jotkut pakat, joissa oli melko liki silmäväli (147cm). kummassakin päässä toki kierrehelat ja muutama tappikin on paikoillaan (pään halkaisija kierteen ulkopuolelta 32mm). Toisessa pakassa on vielä iskarin korvakkokin paikoillaan, että ovat vissiin jonkun SL:n etupakat, mutta pitää kokeilla niistä soveltaa. Sorvissa pitää varmaan pyöräyttää jostain teräksestä helat ja sitten loihtia uudet apupakat esim. vahoista jousista jäävistä lateista.
Meinasin katsoa purkuun vinkkiä tuossa paristakin eri topikista, mutta photobucketti on piilottanu kaikki kuvat.
Mites tuosta karhusta siis on tarkotus irrottaa nuo jousien tapit? Ymmärtääkseni ne on suorat, ja nuo kierretapi/helat on sitten jo s-sarjaa? Pitääkö tapin päähän hitsata joku kierretanko ja vetää se pihalle ontolla sylinterillä, vai millanen noissa on rakenne. Läpikään ei pysty lyömään, kun taustalla on runkoaisa.
Vähän epäilytti, kun tiesin karhun loppuneen jonnekkin -84 tienoille, mutta ajattelin sen olleen vaan "ylivuotinen". Innosta pinkeenä romikselle ja siellä esiteltiin pakkoja. No, ensinnäkin, noissahan on 35mm kierteet päissä... ja ton pakan pituushan on norran silmästä silmään 178cm. Mulla kun ei ollu karhussa kun noin 150cm. (toinen oli 151cm, toinen 149cm).
No hupsista saatana, sehän oli jonku SL:n takalatit. No, siitäpä sitten penkomaan pakkoja, ja rullamitalla löyty sitten jotkut pakat, joissa oli melko liki silmäväli (147cm). kummassakin päässä toki kierrehelat ja muutama tappikin on paikoillaan (pään halkaisija kierteen ulkopuolelta 32mm). Toisessa pakassa on vielä iskarin korvakkokin paikoillaan, että ovat vissiin jonkun SL:n etupakat, mutta pitää kokeilla niistä soveltaa. Sorvissa pitää varmaan pyöräyttää jostain teräksestä helat ja sitten loihtia uudet apupakat esim. vahoista jousista jäävistä lateista.
Meinasin katsoa purkuun vinkkiä tuossa paristakin eri topikista, mutta photobucketti on piilottanu kaikki kuvat.
Mites tuosta karhusta siis on tarkotus irrottaa nuo jousien tapit? Ymmärtääkseni ne on suorat, ja nuo kierretapi/helat on sitten jo s-sarjaa? Pitääkö tapin päähän hitsata joku kierretanko ja vetää se pihalle ontolla sylinterillä, vai millanen noissa on rakenne. Läpikään ei pysty lyömään, kun taustalla on runkoaisa.
Re: Karhu LV-131CIT/4400 -79
Tuo photobucket meni täysin maksulliseksi, ja tuntuu olevan melko suolainen hinta vuodeksikaan maksaa siitä. Niin olen sitten jättänyt maksamatta... Ja valitettavasti sitten projektikertomuksen kuvat ovat näkymättömissä.
Mutta kyllä ne kuvat on tallessa kuitenkin itsellä.
Karhun jousitapit ovat täysin suoria. Kierretapit löytyy sitten järeämmmistä Jyryistä.
Itsellä oli silloin jousirempan aikaan koko taka-akseli irti, niin ne jousentapit sai kohtuu helposti irti, kun moottorinostimella keventi jousipakkaa sopivaan keveyteen. Aiemmat omistajat ovat tehneet jossain vaiheessa reiäin runkopalkkiin, niin että tapin pääsi lyömään irti rungon sisäpuolelta.
Minulla oli sitä vaivaa jousissa, että ne olivat kuin yhtäpuuta ja melko suoraa mallia. Pakat sai kuntoon, kun ne vain aukoi ja puhdisti ruosteet välistä pois ja kasatessa sitten ohuelti sipaisi grafiittivaseliiniä lehtien väliin. Samalla sitten uusin kaikki tapit ja puslat.
Mutta kyllä ne kuvat on tallessa kuitenkin itsellä.
Karhun jousitapit ovat täysin suoria. Kierretapit löytyy sitten järeämmmistä Jyryistä.
Itsellä oli silloin jousirempan aikaan koko taka-akseli irti, niin ne jousentapit sai kohtuu helposti irti, kun moottorinostimella keventi jousipakkaa sopivaan keveyteen. Aiemmat omistajat ovat tehneet jossain vaiheessa reiäin runkopalkkiin, niin että tapin pääsi lyömään irti rungon sisäpuolelta.
Minulla oli sitä vaivaa jousissa, että ne olivat kuin yhtäpuuta ja melko suoraa mallia. Pakat sai kuntoon, kun ne vain aukoi ja puhdisti ruosteet välistä pois ja kasatessa sitten ohuelti sipaisi grafiittivaseliiniä lehtien väliin. Samalla sitten uusin kaikki tapit ja puslat.