Teli-Kontio/Karhu

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Teli-Kontio/Karhu

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Tämmöinen "helppo" projekti tuli hommattua. Eli tarkoitus olisi laittaa Karhu-Sisun tekniikka (mottori - vaihteisto - taka-akseli) Teli-Kontioon.Eli Museopeliä tästä ei tule.Voimanpulasta pitäs päästä eroon.611 Valmetistahan saa kohtuuhelposti
sen170Kw(tässä versiossa vakiona 150kw)
Teli-Kontiossa tällä hetkellä alkuperäisen Leylandin tilalla käyttökuntoinen Cummins V8- moottori, joka siirtyy tunnetun Ukko-Kontio -harrastajan haltuun.
Tekniikan luovuttaja Karhusta purettu kuvassa jo aurapuskuri (myytävänä)ja säätötilavuushydraulinokkapumppu.
Teli- Kontio sinällään hyvä aihio. Hytti pellitetty ja runko, lava sekä kippi OK.Myös teliakseli , etuakseli ja jouset kunnossa.
Projektin vaiheista lisää myöhemmin.
Liitteet
Kopio kempele.jpg
Kopio kempele.jpg (370.18 KiB) Katsottu 13392 kertaa
Kopio loviisa.jpg
Kopio loviisa.jpg (401.67 KiB) Katsottu 13392 kertaa

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Teli-Kontio/Karhu

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Vaikkei entisöintiin menisikään, niin tärkeintä että säilyy liikenteessä. Jos runkoon ja muualle ei tee peruuttamattomia muutoksia, niin eihän entisöintikään ole poissuljettu, mikäli myöhemmin niin päätetään. Mikähän idea huonomaineisen Cumminsin V8:n asentamisessa on aikanaan ollut? Paremman vaihtoehdon puute?

Karhu 4x4+2
Viestit: 315
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Teli-Kontio/Karhu

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Eipä ollut silloin kun leukku vaihdettiin kummitukseen tietoo millainen parkuja tuo kone on.muutaman vuoden sillä ajoin..eikä siinä mitään vikoja ollut.jos tuo Olli Blombergin kirja olis ilmestynyt vähän aikasemmin olis jäänyt V8 vaihtamatta..kyl se kohtuullisesti veti kuormalla kun piti kierroksia yli 3000 :lol:

jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Teli-Kontio/Karhu

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

"Paljon melua tyhjästä" (monessakin merkityksessä)vois näin jälkikäteen
todeta noista Cummins V-8"kokeiluista"niin tehtaan kuin harrastajien puolesta.
Alunperin kumminkin yksi lyhyt aikakausi ei niin onnistunutta Sisu historiaa.
Toivottavasti tulevaisuudessa pääsemme näkemään ja varsinkin
kuulemaan entisöityä Ukko-Kontiota!
Ja Vaikka museoSisun omistankin ja sen arvon ymmärränkin,niin silti olen
periaatteessa vapaamman "rakentelun" kannalla.Kuten ilmeisesti
moni muukin näillä sivustoilla viihtyvä?

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Teli-Kontio/Karhu

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Onneksi Sisu oli varovainen lähtiessään kokeilemaan Cumminsia. Tuo Cumminsin V8 nimittäin koitui Kruppin kuorma-autoteollisuuden turmioksi, eli pahemminkin olisi voinut käydä. Samaa mieltä että Ukko-Kontio on pala suomalaista kuorma-autohistoriaa ja hienoa että Suomesta löytyy harrastajia jotka ovat valmiita vaalimaan tätä.

Kuorma-autoja harrastaessa ja entisöitäessä täytyy hyväksyä ja pitää mielessä että ne ovat olleet ensisijaisesti työkaluja, jotka on sovitettu kulloiseenkin tehtävään sopiviksi. Tehdasuutta vastaavaksi entisöinti on usein mahdotonta, eikä aina mielekästäkään, jos autolla on mielenkiintoinen käyttöhistoria takanaan.

Kuorma-autoharrastukseni rajoittuu tiedon keruuseen ja kirjoitteluun; itse en omista kuorma-autoa enkä kenties tule koskaan omistamaankaan (tai mistäs sitä tietää :mrgreen: ). Nostan hattua kaikille teille, jotka omalla kustannuksellanne vaalitte ja esittelette suomalaisen kuorma-autovalmistuksen historiaa.

Too slow
Viestit: 90
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Teli-Kontio/Karhu

Viesti Kirjoittaja Too slow »

Oliko tämä teli kontio siis ukko kontio? Vai tekniikka vaihdettu? Hyvä että cummitus löytää tiensä tarvitsijalle! Itsellä välillä polttelisi teli ukko-kontio! Sellainen kun oli isälläni 70-luvulla. Siihenkin vaihdettiin kuulemma leyland koska cummins meni särki..
Mutta hienoa että teli-kontio kuitenkin rakentuu aktiivi käyttöön! Ja cummitus menee tarvistsijalle! Laitahan cummitus moottorista kuvia!

jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Teli-Kontio/Karhu

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Joo,eihän tässä mistään alkuperäisestä Ukko-Kontiosta ole kyse.
Vaan aktiiviharrastajan tekniikka kokeiluista.:wink:

Katiska
Viestit: 80
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Teli-Kontio/Karhu

Viesti Kirjoittaja Katiska »

Karhu 4x4+2 kirjoitti:..kyl se kohtuullisesti veti kuormalla kun piti kierroksia yli 3000 :lol:
Työkaveri ei meinannut uskoa, kun kerroin, minkälaiset kierrokset tämä Cummins vaati :) Kyllä siinä itsellänikin meinasi ajatus nyrjähtää, kun Blombergin kirjaa luin: kuorma-auton dieselmoottoria pitää huudattaa kuin minkäkin italialaisen urheiluauton tuplakaasariviritystä :roll:

Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Teli-Kontio/Karhu

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Katiska kirjoitti:
Karhu 4x4+2 kirjoitti:..kyl se kohtuullisesti veti kuormalla kun piti kierroksia yli 3000 :lol:
Työkaveri ei meinannut uskoa, kun kerroin, minkälaiset kierrokset tämä Cummins vaati :) Kyllä siinä itsellänikin meinasi ajatus nyrjähtää, kun Blombergin kirjaa luin: kuorma-auton dieselmoottoria pitää huudattaa kuin minkäkin italialaisen urheiluauton tuplakaasariviritystä :roll:
Vielä saa reilusti kierrättää 3000-kierroksen jälkeen ennenkuin on punarajalla :wink:

Kuva

Karhu 4x4+2
Viestit: 315
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Teli-Kontio/Karhu

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Vielkin korvissa soi kun katsoo tuota kiekkamittaria :lol:

Karhu 4x4+2
Viestit: 315
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Teli-Kontio/Karhu

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

"Kummituksen" kuvia.
Liitteet
IMG_1238.jpg
IMG_1238.jpg (192.95 KiB) Katsottu 12126 kertaa
IMG_1239.jpg
IMG_1239.jpg (224.75 KiB) Katsottu 12126 kertaa
IMG_1241.jpg
IMG_1241.jpg (248.95 KiB) Katsottu 12126 kertaa

Karhu 4x4+2
Viestit: 315
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Teli-Kontio/Karhu

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Lisää "Kummituksen" kuvia.
Liitteet
IMG_1242.jpg
IMG_1242.jpg (222 KiB) Katsottu 12122 kertaa
IMG_1243.jpg
IMG_1243.jpg (231.09 KiB) Katsottu 12122 kertaa

Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Teli-Kontio/Karhu

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Surullisen näköiset silmät moottorinsa menettäneellä.

SA-1360
Viestit: 189
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Teli-Kontio/Karhu

Viesti Kirjoittaja SA-1360 »

On kyllä näppärän kokoinen v8. Ei oo kyllä ihme että tuota on kokeiltu Sisussakin. Sääli vaan jos ei ollu onnistunu konstruktio. Tuliko noista myöhemmin mitään parannettua versiota vai pistikö Cumminsi pelin poikki V8:sin osalta tuohon?

Karhu 4x4+2
Viestit: 315
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Teli-Kontio/Karhu

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Kyl se ilme viel kirkastuu kun saa aisojen väliin hyvä vetoisen vallun jä vonkumattoman laatikon ja harvan perän..

Vastaa Viestiin