Harrastuksena Proto
Valvoja: sisua
Harrastuksena Proto
Terve!
Tämmöstä jutun tynkää aattelin tänne ruveta kirjotteleen kun tuli innostus herättää isäni aikanaan Tervolasta huudettu Proto henkiin. Hallin takana oli seissyt n. 10v taivasalla, joten kunto on sen mukainen; maalit rapistuneet, lava melko laho, kytkin oli jumissa ja startti ei pyöri.
No, pistin nesteet sisään, aavistuksen lisäsin moottoriöljyä ja akut paikalleen. Siivistä pyöritin moottoria että varmasti pyörii. Traktorilla sitten vedettiin käyntiin ja sehän heräsi yllättävän helposti. Pian kävikin selväksi että kytkin ei irrottanut. No aikani ajelin ilman kytkintä pihaa ympäri niin sehän irtos ja rupes pellaamaan, ilmaustakin kokeiltiin ennen ajeluita mutta eipä siellä ilmojakaan ollu.
Joo no nyt sitten olisi tarkotus käyttää startti irti ja puhistella se. Saako näihin uutta starttia jos vanhaa ei saa enää pelaamaan? Uskon kyllä että se on vain jumissa pitkän seisonnan jälkeen, mutta mistäpä sen tietää ennen purkamista.
Muuta laittoa;
-öljyt voimansiirtoon joka nurkkaan uuet, ja moottoriin
-Uusi lavan pohja
-valaistus kohilleen
-pari rengasta uusia
Maalataankin tässä jossain vaiheessa, miten on, hirttääkö arvon raati munista jos ei tee alkuperäis-entisöintiä? Haluaisin tehdä tästä käyttöpelin että saa välillä käydä metässä pöristelemässä.
Mielessä olisi jokin muu väri kuin armeijan vihreä.
Ens viikonloppuna pistän kuvia.
Tämmöstä jutun tynkää aattelin tänne ruveta kirjotteleen kun tuli innostus herättää isäni aikanaan Tervolasta huudettu Proto henkiin. Hallin takana oli seissyt n. 10v taivasalla, joten kunto on sen mukainen; maalit rapistuneet, lava melko laho, kytkin oli jumissa ja startti ei pyöri.
No, pistin nesteet sisään, aavistuksen lisäsin moottoriöljyä ja akut paikalleen. Siivistä pyöritin moottoria että varmasti pyörii. Traktorilla sitten vedettiin käyntiin ja sehän heräsi yllättävän helposti. Pian kävikin selväksi että kytkin ei irrottanut. No aikani ajelin ilman kytkintä pihaa ympäri niin sehän irtos ja rupes pellaamaan, ilmaustakin kokeiltiin ennen ajeluita mutta eipä siellä ilmojakaan ollu.
Joo no nyt sitten olisi tarkotus käyttää startti irti ja puhistella se. Saako näihin uutta starttia jos vanhaa ei saa enää pelaamaan? Uskon kyllä että se on vain jumissa pitkän seisonnan jälkeen, mutta mistäpä sen tietää ennen purkamista.
Muuta laittoa;
-öljyt voimansiirtoon joka nurkkaan uuet, ja moottoriin
-Uusi lavan pohja
-valaistus kohilleen
-pari rengasta uusia
Maalataankin tässä jossain vaiheessa, miten on, hirttääkö arvon raati munista jos ei tee alkuperäis-entisöintiä? Haluaisin tehdä tästä käyttöpelin että saa välillä käydä metässä pöristelemässä.
Mielessä olisi jokin muu väri kuin armeijan vihreä.
Ens viikonloppuna pistän kuvia.
Re: Harrastuksena Proto
Omallensa saa tehdä mitä haluaa, minä ainakin ammun jos joku yrittää hirttää. Pääasia että mies viihtyy ja autolla ajetaan, ne tykkää siitä. Startteja löytynee käytettynä, kuten melko pitkälti muitakin osia. Moottori lienee leyland?
Re: Harrastuksena Proto
Tämäkään asia nyt ei mulle kuulu... Mutta totean, että eiköhän niitä "originaaleja" tai sen kaltaisia proto-sisuja ole säilytetty jo tarpeeksi? Jos joku omastaan haluaa tehdä "jotain muuta", niin ei siinä ole aihetta kenenkään alkaa ärripurriksi...
Jos kyseessä olisi se maailman ainoa kyseisen mallin värkki, niin suhtautuminen olisi ainakin omalla kohdallani hieman toinen. Tosin niin olisi varmasti omistajallakin, jos ei muuten niin ko. värkin rahallisen/historiallisen arvon myötä.
Jos kyseessä olisi se maailman ainoa kyseisen mallin värkki, niin suhtautuminen olisi ainakin omalla kohdallani hieman toinen. Tosin niin olisi varmasti omistajallakin, jos ei muuten niin ko. värkin rahallisen/historiallisen arvon myötä.
Re: Harrastuksena Proto
Moottorina on Valmet 611, taitaa olla vielä viimeistä vuosikertaa kun -81 lukee tyyppikilvessä.
Kiitos mielipiteistä, huomenna pistän kuvia kun kerkeää perehtymään tuotteeseen.
Kiitos mielipiteistä, huomenna pistän kuvia kun kerkeää perehtymään tuotteeseen.
Re: Harrastuksena Proto
Ei ole viimeistä vuosikertaa: -82 viimeinen valmistusvuosi. Käyttöentisöinti riittää ja sillä saa museorekisteriin, halpaa ajoa vaikka tielläkin kävisi. Se väri omasa harkinnassa, mutta mikä väri siihen paremmin sopii kuin maasto-väritys??????
Startti melko varmasti herää kun solenoidin irroitat ja puhdistat, ruostunu kiinni ja magneetti ei kykene sitä liikuttamaan.
Startti melko varmasti herää kun solenoidin irroitat ja puhdistat, ruostunu kiinni ja magneetti ei kykene sitä liikuttamaan.
Re: Harrastuksena Proto
Tervetuloa, hyvä saada lisää äksöniä tännekin
Ihan vapaasti voi kukin omille leluillensa tehdä kuten tahtoo. Target Marketingin ex-"mainosauto" (mattamusta) taitaa olla tällä hetkellä pimpatuin Proto joten siitä voi yrittää paremmaksi.
Meilläkin on työn alla vähän vapaammin rakenneltava Proto, tosin tyylissä pysytään ja yritetään saada siitä sellainen jokapaikan höylä. Tuskin valmistuttuaan suurinta osaa muutoksista kukaan edes huomaa, onhan nämä Protot jo tehtaalta lähteneet sen verran hyvin mietittyinä. Kannattaa tehdä projektia pienissä paloissa ja pitää ajoneuvo ajokuntoisena. Proton täydellinen läpikäynti on huomattavasti isompi homma kuin henkilöauton kanssa puljaaminen, mutta paljon palkitsevampi!
Pistä ihmeessä kuvia vaikkapa tuonne "SA-Protot" -osioon, pientä elämää kaivattaisiin lisää. Taitavat olla suuria valtionsalaisuuksia nämä projektit
T: Lefa
Ihan vapaasti voi kukin omille leluillensa tehdä kuten tahtoo. Target Marketingin ex-"mainosauto" (mattamusta) taitaa olla tällä hetkellä pimpatuin Proto joten siitä voi yrittää paremmaksi.
Meilläkin on työn alla vähän vapaammin rakenneltava Proto, tosin tyylissä pysytään ja yritetään saada siitä sellainen jokapaikan höylä. Tuskin valmistuttuaan suurinta osaa muutoksista kukaan edes huomaa, onhan nämä Protot jo tehtaalta lähteneet sen verran hyvin mietittyinä. Kannattaa tehdä projektia pienissä paloissa ja pitää ajoneuvo ajokuntoisena. Proton täydellinen läpikäynti on huomattavasti isompi homma kuin henkilöauton kanssa puljaaminen, mutta paljon palkitsevampi!
Pistä ihmeessä kuvia vaikkapa tuonne "SA-Protot" -osioon, pientä elämää kaivattaisiin lisää. Taitavat olla suuria valtionsalaisuuksia nämä projektit
T: Lefa
Re: Harrastuksena Proto
Komppaan Tyrväätä. Kyllä toi vähintään vihreä tai mieluiten maastoväritys toimii parhaiten ainakin käytännössä. Jos sillä metsään haluaa mennä niin noita sävyjä paikkailee helposti ja huomaamattomasti. Kiiltävät sävyt ovat hankalia koska auton pohjatyöt täytyy olla aivan viimeisen päälle, samoin noiden pop-niittien kohdalta pelti on kuopalla ja ehkä sattuu silmään ikävästi.Tyrvää kirjoitti:Ei ole viimeistä vuosikertaa: -82 viimeinen valmistusvuosi. Käyttöentisöinti riittää ja sillä saa museorekisteriin, halpaa ajoa vaikka tielläkin kävisi. Se väri omasa harkinnassa, mutta mikä väri siihen paremmin sopii kuin maasto-väritys??????
Startti melko varmasti herää kun solenoidin irroitat ja puhdistat, ruostunu kiinni ja magneetti ei kykene sitä liikuttamaan.
Tyrväällä on itsellään hienosti laitettu Proto - monta vuotta sitten tuli paikan päällä nähtyä ja kyydissäkin istuttua. Kuten sanottu, itse en mitään suurempia muutoksia ole tekemässä, auton käyttökelpoisuus kärsii helposti. Jotain kokemusta on Proton entisöinnistäkin ja siinä on tietysti oma hauskuutensa... Noi museokilvet on käyttökustannusten kannalta aika merkitsevät.
Re: Harrastuksena Proto
Mitä tämä SA-tunnus tarkoittaa?
Mulla ei ole ikää vasta kuin 15v joten päätelkää siitä miksi en tiedä.
Kuorma-autojen kanssa tullut kuitenkin paljon tehtyjä remontteja ja ajettuakin sorastushommissa.
Mulla ei ole ikää vasta kuin 15v joten päätelkää siitä miksi en tiedä.
Kuorma-autojen kanssa tullut kuitenkin paljon tehtyjä remontteja ja ajettuakin sorastushommissa.
Re: Harrastuksena Proto
SA = Suomen ArmeijaVulleri kirjoitti:Mitä tämä SA-tunnus tarkoittaa?
Numerosarja on välillä 1-9999.
...eli auton rekisterinumero armeijassa on tuo SA-tunnus. Jos Proton huoltokirja on tallessa, tai vaikkapa huutokaupasta saatu luovutustodistus - niistä näkee tuon SA-numeron. Tuota "SA" ei ole ollut rekisterikilvessä, mutta jos löydät tuon numerosarjan niin hyvällä tuurilla voi löytyä täältä joku joka on Protollasi armeija-aikoinaan ajellut. Pienimmät SA-numerot ovat käytössä vähän korkeampiarvoisilla kaverille, esim. numero SA-1 on aikanaan ollut Marsalkka Mannerheimin käytössä ja "jäädytetty" - eli sitä ei enää ole annettu uudelle ajoneuvolle. Kun vaikkapa oma Protosi on otettu pois käytöstä numero on vapautunut ja se saattaa olla tänä päivänä jossain muussa ajoneuvossa.
Jos olet lähivuosina armeijaan menossa ja vaikkapa autojoukkoihin, niin nuo numerot tulevat kyllä tutuksi - joudut kuittaamaan auton itsellesi ja moni onkin ajellut samalla Protolla tms. koko intti-aikansa.
Re: Harrastuksena Proto
Periaatteessa mikä tahansa 24 volttinen valmetin startti käy. Jos vanhasta ei tule enää peliä, niin kuorma-auto purkaamolta kontio-karhu-SK-SL osia etsimään.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Harrastuksena Proto
Joo,
SA-1880 kyseessä, nappaan kuvia tänne ihmeteltäväksi täsä illan päälle ko pääsee tietokoneelle.
Startti heräs täydellisellä puhdistuksella, solenoidi oli jumissa ja ratas juminu akselille. Jotaki sähkövikaa löyty kans ko laittoi johot tarttiin kiinni ja päävirran päälle niin tartti lähti heti pyöriin. Johtojen järjestys tarkistettu ja oikein ovat. Kokeilin ilman herätejohtoa ja silloinkin sama homma. No, tartille tuleva johtosarja irti ja herätejohto niin silloin ei pyöri. Johtosarjassa siis jotakin vikaa.
Tein väliaikaisesti oman kytkimen tuolle tartille niin saan sen ainakin käyntiin
Löytyykö täältä kytkimen säätöön mistään mitään ohjetta? Mistä olette hommaillu kytkimen pää- ja työsylinterin tiivisteitä?
E:
Oishan siinä tieten siistimistä ihan reilustikki..
SA-1880 kyseessä, nappaan kuvia tänne ihmeteltäväksi täsä illan päälle ko pääsee tietokoneelle.
Startti heräs täydellisellä puhdistuksella, solenoidi oli jumissa ja ratas juminu akselille. Jotaki sähkövikaa löyty kans ko laittoi johot tarttiin kiinni ja päävirran päälle niin tartti lähti heti pyöriin. Johtojen järjestys tarkistettu ja oikein ovat. Kokeilin ilman herätejohtoa ja silloinkin sama homma. No, tartille tuleva johtosarja irti ja herätejohto niin silloin ei pyöri. Johtosarjassa siis jotakin vikaa.
Tein väliaikaisesti oman kytkimen tuolle tartille niin saan sen ainakin käyntiin
Löytyykö täältä kytkimen säätöön mistään mitään ohjetta? Mistä olette hommaillu kytkimen pää- ja työsylinterin tiivisteitä?
E:
Oishan siinä tieten siistimistä ihan reilustikki..
Re: Harrastuksena Proto
Kytkin säädetty kokonpanovaiheessa, eikä niitä tarvitse säätää kytkinlevyn keston aikana, sonotaan käyttö- ja huolto- ohjekirjassa.
Ajoo vaan kyllä se siitä herkiää.
Ajoo vaan kyllä se siitä herkiää.
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Harrastuksena Proto
Tervetuloa foorumille minunkin puolesta Mukava tosiaan saada uusia projekteja tänne esille
Re: Harrastuksena Proto
Hieno auto ja pällisin puolin hieno lähtökohta! TJ-tekstejä ei sitten mielellään saisi ylimaalata, ovat pala historiaa.
Re: Harrastuksena Proto
Erinomainen homma, että Proto kiinnostaa nuoria miehiä
Proto harrastuksena tuo laaja-alaista osaamista, jota sitten myöhemmässä vaiheessaa on iso plussa.
Väitän, että töitä hakiessa Proto harrastus on kova sana CV:ssä
Just eilen laskin, että Proto on ollut oma harrastus jo yli 8 vuotta
Ei muuta kun tervetuloa ja pidähän keskustelupalsta aktiivisena Proto-projektisi osalta!
Proto harrastuksena tuo laaja-alaista osaamista, jota sitten myöhemmässä vaiheessaa on iso plussa.
Väitän, että töitä hakiessa Proto harrastus on kova sana CV:ssä
Just eilen laskin, että Proto on ollut oma harrastus jo yli 8 vuotta
Ei muuta kun tervetuloa ja pidähän keskustelupalsta aktiivisena Proto-projektisi osalta!