Sisu SA-150 1983

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

kb-45-66
Viestit: 2
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja kb-45-66 »

Hienoa seurataan projektia joka päivä tsemppiä !

Avatar
sisua45
Viestit: 3023
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kaato kirjoitti:611 guruille kysymys; onko tuolla öljynsuodattimen jalan jäähdytysnestekierrolla kuinkakin suuri vaikutus moottorin toimintaan?
Kyllä se öljynjäähdytin on tarpeellinen ahdetussa koneessa.

Moottori näyttää olevan 611 CSB. Siihen voi laittaa A-kirjain perään, joka tarkoittaa ajoneuvoa, jos haluaa. Kaikissa yhteyksissä sitä ei ole käytetty. Koneessa voi olla myös uudemmat D-mallin kannet ja lohkokin.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Avatar
Kaato
Viestit: 241
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

sisua45 kirjoitti:
Kaato kirjoitti:611 guruille kysymys; onko tuolla öljynsuodattimen jalan jäähdytysnestekierrolla kuinkakin suuri vaikutus moottorin toimintaan?
Kyllä se öljynjäähdytin on tarpeellinen ahdetussa koneessa.
Tässä vielä huono kuva.
Kuva

Eli neste kiertää tuollaisen kiepauksen suodattimen jalan läpi.
Mietin lähinnä sitä että kuinka tehokas tuollainen ratkaisu on jäähdytyksen suhteen, mutta jos insinööri on sen niin suunnitellut, ei auta olla eri mieltä.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
sisua45
Viestit: 3023
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Ei tuo ole paras mahdollinen, mulla on vapaasti hengittävässä bensa-Passatissa samanlainen :roll:

Mutta tuo yleismallinen jäähdytin on vieläkin käytössä Linnavuoren koneissa, se on vaan hieman paksumpi. Lämpimiin maihin menevissä koneissa on vielä hieman paksumpi.

Että kyllä se ihmeen pitkälle riittää. Ja jos tuntuu että ei riitä, niin on aika helppo laittaa paksumpi.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Avatar
Kaato
Viestit: 241
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Ok, kiitos infosta. Täytyy sitten jatkossakin antaa nesteen kiertää tuota kautta.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Neliveto Sisu
Viestit: 411
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Eikös tässä olekaan sitä öljynsuodattimen vieressä olevaa rautakuoren sisällä olevaa suodatinta? ainakin vuoden 1985 611:ssä on myös sellainen.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Avatar
Kaato
Viestit: 241
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

En ole moista mötikkää tuosta moottorista löytänyt.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
Kaato
Viestit: 241
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Moottorin kanssa painiminen jatkui tänään.

Kampiakselin päässä olevaan mutteriin piti improvisoida työkalua.
Kuva
Lähti ihan nätisti kun oli metri vääntövartta.

Kansista pultit auki.
Kuva
Nämä lienee ne venyvät versiot.

Hattu pöydällä.
Kuva

Keskimmäisiin pyttyihin oli korroosio iskenyt. Auto on ilmeisesti seissyt taivasalla ilman turboa, ja pakosarjan reikä kun on sopivasti ylöspäin niin satanut suoraan sisään.
Kuva

Sylinterit saivat liota jonkun aikaa polttoöljyssä, ja kone lähti rautakangella avustaen pyörimään.
Kun sen sai nytkähtämään liikkeelle niin pyöri oikeastaan yllättävän helposti.
Neljässä sateelta säästyneessä mukissa näkyy vielä jopa putken ristikkäiset hoonausjäljet.
Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
Kaato
Viestit: 241
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Ai niin, vauhtipyöräkotelosta löytyi vähän irtohiluja.

Kuva

Ja tihkuva tiiviste.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Neliveto Sisu
Viestit: 411
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Mikä tässä autossa on muuten vaihteistona ja mikä tässä pitäisi olla jakovaihteostona?
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Avatar
Kaato
Viestit: 241
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Vaihteisto:
Kuva

Alkuperäisen jakovaihteiston tyyppiä en ole onnistunut mistään selvittämään.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Neliveto Sisu
Viestit: 411
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Auton kaikki moottorin, akseleiden ja vaihteiston tiedot saa selvitettyä kun kysyt auton valmistusnumerolla Sisu Autolta autokorttia, laittavat luultavasti jo samana päivän ilmaiseksi sähköpostiin, ainut mikä tuossa maksaa niin Sisu Auton palvelunumeroon soittaminen näkyy puhelinlaskussa 2-3 euron lisänä.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja FBW »

Eikös jakovaihteisto ole sama kuin Proto-Sisuissakin? Ainakin niin muistelisin.

Hienoa saada Masi palstalle :) :) :)

Avatar
Kaato
Viestit: 241
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Neliveto Sisu kirjoitti:Auton kaikki moottorin, akseleiden ja vaihteiston tiedot saa selvitettyä kun kysyt auton valmistusnumerolla Sisu Autolta autokorttia, laittavat luultavasti jo samana päivän ilmaiseksi sähköpostiin, ainut mikä tuossa maksaa niin Sisu Auton palvelunumeroon soittaminen näkyy puhelinlaskussa 2-3 euron lisänä.
Täytyypä selvitellä asiaa.

Jakolaatikosta olen kuullut samanlaisia huhuja kuin FBW, mutta mitään varmistusta en ole saanut.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
K-44SP
Viestit: 460
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Tommoinen jakolaatikko sinne kuuluu. Kuva otettu kesällä 2015 samanlaisen masin mahapuolelta :)
Liitteet
Rockwell.jpg
Rockwell.jpg (66 KiB) Katsottu 3671 kertaa

Vastaa Viestiin