Sisu SA-150 1983

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Avatar
Kaato
Viestit: 225
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Eräs tuttavani kertoi että nokian renkaat olisi ihan suositeltava sijoituskohde tällä hetkellä, joten poikkesin lauantain ratoksi pirkanmaalla.

Kuva

Nyt on 4kpl Agilea valmiina odottamassa kunhan jossain vaiheessa talvea saa ne laitettua alle.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
Kaato
Viestit: 225
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Nyt kun kiertovesipumppu toimii, kabiiniin alkoi tulvia lämmintä ilmaa ja pystyi jo ajelemaan ilman pipoa ja hanskoja.

Kuva

Seuraava vaihe on todennäköisesti auton nostaminen pukkien päälle ja pyörien irroitus.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
Kaato
Viestit: 225
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Joulunpyhinä ehtii tallillekin.

Irrotin takapyörät. Pultteja on joskus vähän rasvattukin niin lähti ilman suurempaa väkivaltaa.
Kuva

Jarrurumpuja käytin sen verran pois paikoltaan että totesin rummun olevan sisäpuolelta ihan asiallisessa kunnossa ja jarrukengissäkin oli pintaa 15mm.
Kuva

Ja vanne ei ainakaan ihan pienellä äheltämisellä irtoa renkaasta, mitä osasin jo odottaakin.
Kuva

Täytyy vielä kokeilla isommilla työkaluilla, jospa se siitä.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
FBW
Viestit: 776
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja FBW »

Uudet renkaat ovat kyllä hienot, kelpaisivat minullekin :D Mitä Protosta on tullut renkaita vaihdettua, niin miesvoimalla ei yksikään kumi ole vanteesta lähtenyt. Sopivaa rengaskonetta ei ole, mutta trukin painoa hyväksi käyttäen on jokainen kumi lopulta vapautunut.

Hienosti on projekti edistynyt...!

Avatar
Kaato
Viestit: 225
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

FBW kirjoitti:Uudet renkaat ovat kyllä hienot, kelpaisivat minullekin :D Mitä Protosta on tullut renkaita vaihdettua, niin miesvoimalla ei yksikään kumi ole vanteesta lähtenyt. Sopivaa rengaskonetta ei ole, mutta trukin painoa hyväksi käyttäen on jokainen kumi lopulta vapautunut.

Hienosti on projekti edistynyt...!
"Uudet" lainausmerkissä, toki ne on käytetyt, uudet on hinnaltaan budjetin yläpuolella :)

Auto on reilun viikon päästä ollut minulla vuoden, eteneminen on ollut välillä nopeampaa ja välillä hitaampaa, riippuen siitä miten työt antaa myöten.

Sisu on nyt pukkien päällä, vuodenvaihteen jälkeen kyseltävä milloin vanteet saisi maalarille.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
Kaato
Viestit: 225
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Aamulla oli pakkasta -15, joten keli oli mitä sopivin sisähommiin.

Seuraavan luettuaan pussihousuja käyttävät henkilöt irtoavat henkseleistään, mutta koska autoa ei ole tarkoitus entisöidä pilkulleen (mikä olisi osapuutteiden takia melko hankala homma) suotakoon tässä projektissa joitakin muutoksia alkuperäiseen.

Sisun keulahan on alunperin näyttänyt tältä:
Kuva
Kuvassa Rasi mutta älkää antako sen häiritä.

Olen eräältä alan mieheltä saanut hankittua ns uudemman mallisen maskin, joka näyttää siis tältä:
Kuva

Uudemmalla maskilla varustetuissa autoissa myös puskuri on hiukan erilainen, sen muokkaaminen vanhasta oli tänään ohjelmassa.

Lähtötilanne oli tämä:
Kuva

Kuva

Leikkausta...
Kuva

Ja liimausta...
Kuva

Lopputuloksena ns uudemman mallin puskuri, parilla hinauspisteellä.
Kuva

Puskurin sisäpuolelle rakennettiin kiinnikkeet H4-umpioille, jotta ajovalot saa paikolleen.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

kenobi
Viestit: 2
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja kenobi »

Hieno projekti, tätä on tullut aika paljon seurattua.

Mistä hommasit puuttuvat osat? (ohjausvaihde, jakovaihteisto..) Aika usein ne on otettu talteen poistoon menevistä autoista.

Kuulin töissä että joku oli kysellyt osia Masiin, mahdoitko olla sinä vai joku toinen foorumilainen, tuli kuitenkin heti tämä mieleen.

Avatar
Kaato
Viestit: 225
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

kenobi kirjoitti:Hieno projekti, tätä on tullut aika paljon seurattua.

Mistä hommasit puuttuvat osat? (ohjausvaihde, jakovaihteisto..) Aika usein ne on otettu talteen poistoon menevistä autoista.

Kuulin töissä että joku oli kysellyt osia Masiin, mahdoitko olla sinä vai joku toinen foorumilainen, tuli kuitenkin heti tämä mieleen.
Puuttuvia osia sain hankittua samalta "alan mieheltä" jolta ostin tuon uudemman mallisen maskin. Ja joitakin pienempiä osia hankin viime keväänä Kalkun huutokaupasta. Jotain on myös pitänyt valmistaa itse.
Viime aikoina en ole osia kysellyt...pitäisi olla suunnilleen kaikki tarvittava jotta auton saa kasaan. Ollut varmaan joku muu Masia työstävä harrastaja.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

kenobi
Viestit: 2
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja kenobi »

Okei, hyvin on käynyt kun olet saanut hankittua melkein kaiken kerralla, ainakin tärkeimmät. Hyvä!
Muistelinkin ettei ole tainnut kertaakaan tulla vastaan huutokaupan luettelossa em. osia, tai sitten on vain mennyt ohi.
Mukava harrastaa kun on tilat, työkalut ja osat :)

Avatar
Kaato
Viestit: 225
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Vanteet lähdössä maalattavaksi.
Kuva

Hiekkapuhallus + pulverimaali. Pyysin mattamustan värin ja se sieltä tulikin.
Kuva
Kuva

Jos vaikka viikonloppuna ehtisi kokeilla rengasta vanteelle.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
FBW
Viestit: 776
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja FBW »

Keulan päivitykselle annetaan 10 pistettä... 8) Ulkonäkö paranee melkoisesti.

Avatar
Kaato
Viestit: 225
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

"Uudet" renkaat meni vanteille yllättävän helposti.

Pyörät on nyt valmiina ja ne menee paikoilleen kunhan saan kaadettua napoihin hypoidit.

Kuva

Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
Kaato
Viestit: 225
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Rasvasin murrosnivelet ennen kuin laitoin etupyörät paikoilleen.
Vaihdon myös akselien kaikki rasvanipat uusiin ja tuuttasin uudet rasvat sisään.

Kuva

Renkaisiin laitoin 3,5bar painetta.

Kuva

Kun auton laski alas pukeilta, näytti siltä että ainakin etuakselin pyörät tarvitsee lisää ilmaa.

Onko kenelläkään tietoa tai arvausta paljonko noissa pitäisi olla?
Renkaan kyljestä löytyy merkintä "110psi" joka on noin 7,5bar
Se lienee renkaan maksimipaine.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Lonely-Rider
Viestit: 36
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Lonely-Rider »

Olen pitänyt tuossa scania sba:a G20 14.00R20 22PR Michelin XZA4 renkailla 6baria ja menee hyvin eikä lämpene(mittaillut välillä infrapuna mittarilla)

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Paine riippuu hieman käytöstä/painosta pitkille kesäisille maantietaipaleille 7- 7,5 bar, varsinkin jos on painoa kyydillä.
Maastossa vaikka 3bar että on hyvä pito.

Vastaa Viestiin