Sisu SA-150 1983

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Avatar
Kaato
Viestit: 243
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Sisusta puuttui niinkin oleellinen osa kuin ratin keskiön peitinlevy.

Kuva

Tein vähän salapoliisityötä ja siinä on käsittääkseni ollut alunperin tuollainen musta muovilätkä.

Kuva

Nykytekniikka kun mahdollistaa kaikenlaista, pala polyasetaalia koneeseen ja cnc lauloi.

Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Pasi79
Viestit: 18
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Pasi79 »

Screenshot_2019-12-21-09-00-31.png
Mie suunnittelen edelleen vinssin asennuksia mutta selvisi että ainakin toinen länsi naapurin kuorma-auto valmistajista on kieltänyt reiän poraamiseen runko laippaan. Tosin jos se on noin takana kun sie olet tehnyt niin sillä tuskin on suurta merkitystä?
ernuta
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja ernuta »

Kielto koskee rungon taivutus- ja vääntörasitettuja osuuksia. Jos reikä tulee esimerkiksi rungon takapäähän esimerkiksi takimmaisen poikkipalkin takapuolelle, voi maltillisen kokoisen reiän porata siellä laippaankin.
Avatar
Kaato
Viestit: 243
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Ernuta jo asiaa sivusikin, mutta tosiaan tuossa kohdalla on takapään poikkipalkit joihin vetopiste kiinnittyy, joten en usko olevan vaikutusta noilla porauksilla.
Runkopalkin sisäpuolelle tulee vielä lisävahvike, joka pultataan nippuun runkopalkin ja vinssipedin kanssa.
Noiden kolmen muodostama rakenne on paksuudeltaan 33mm, kestänee jonkunmoista rytkettä.

Mutta ihan hyvä huomio, runkopalkkihan elää/kiertyy ja jos siihen reikiä tehdään niin vaikutukset on mahdollisia.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 243
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Kävin tänään perinteisellä tapaninajelulla.
Lunta on vielä sen verran vähän että auraamattomillakin metsäteillä pärjäsi hyvin vaikka ketjut oli vain taka-akselilla.

Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 243
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Pieni projektin väliprojekti.

Sisun mukana tuli kaikkea pientä sälää, kuten vinssauksessa käytettävä väkipyörä.
Valmistaja on Sepson, eli pitäisi olla ihan laatutuote mutta pinnassa oli jo vähän ajan tuomaa patinaa.
Kuva

Pyörä piti ensin tietysti purkaa, joka sujui muuten hyvin mitä nyt laakeriholkki vaati hiukka lämmitystä.
Kuva

Osat saivat hiekkapuhalluksen ja sitten pintaan oranssi pulverimaali.
Kuva

Lopuksi kasaus, uusi rasvanippa paikoilleen ja rasvaa liukulaakeriin.
Kuva

Jospa se nyt menee taas seuraavat 30 vuotta.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 243
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Vinssin asennus etenee ennätyksellisen hitaasti, tällä viikolla teline tuli uunista.

Kuva

Kun teline on vain yhdellä pultilla kiinni, se kääntyy 90-astetta jolloin vinssin saa paikoilleen/pois.

Kuva

Jos huomenna ehtisi tehdä loput kaapeloinnit...
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 243
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Sinne se asettui.

Kuva

Tänään vähän koevetoa, telinekin kesti :mrgreen:

Kuva

Aika vaivattomasti auto liikkui ainakin tasamaalla.

Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 243
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Lunta on edelleen niin niukasti, ettei ole ollut tarvetta nelivetoa kytkeä.
Mutta laitoin kuitenkin ketjut eteenkin, tulipahan samalla lyhennettyä nekin sopivaan mittaan.

Kuva

Käytetyt ketjut on sen verran venyneet että tarvitsee jo vähän rälläköidä lenkkejä pois jotta asettuu renkaalle järkevästi.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 243
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Nyt kävi Sulovileenit :mrgreen:

Osui kohdalle asevelihintaan erään navetan takana seisova Sisu Karhu 4x4, kaupathan siitä syntyi.

Kuva

Mukana myös jyty nosturi ja alaterä.

Kuva

Auto on kyllä ajokuntoinen, mutta hankin sen varaosiksi. Kuten tiedättekin, moottori on 611 ja voimansiirto sisältää samoja osia kuin Masi.

Itselle tarpeelliset osat arkistoin varastoon, loput menevät tod näk myyntiin. Siitä lisää myöhemmin.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Neliveto Sisu
Viestit: 418
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Kaato kirjoitti: Pe Helmi 14, 2020 6:29 pm
Mukana myös jyty nosturi ja alaterä.

Kuva

Auto on kyllä ajokuntoinen, mutta hankin sen varaosiksi. Kuten tiedättekin, moottori on 611 ja voimansiirto sisältää samoja osia kuin Masi.

Itselle tarpeelliset osat arkistoin varastoon, loput menevät tod näk myyntiin. Siitä lisää myöhemmin.
Taitaa olla tuo nosturi RKP:n tekemä. Oisikohan RKP 7500:sta seuraava malli, tai sitten joku RKP 8?00.
Taitaa olla sama moottori ja vaihteisto myös SL 4x4:ssä, tietysti SL 170:ssä on imusarjavälijäähdytin ja tuossa Karhussa varmaan "tavallisella" imusarjalla.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
ZAU
Viestit: 615
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Mä kyllä näkisin tuon karhun kyllä mielellään korjattuna harraste käyttöön kun varaosiksi paloiteltuna. Ei taida masin osat olla niin kiven alla vielä.
Porttaali Uaz
JeeP wrangler
Avatar
Kaato
Viestit: 243
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Neliveto Sisu kirjoitti: La Helmi 15, 2020 12:11 pm Taitaa olla tuo nosturi RKP:n tekemä. Oisikohan RKP 7500:sta seuraava malli, tai sitten joku RKP 8?00.
Taitaa olla sama moottori ja vaihteisto myös SL 4x4:ssä, tietysti SL 170:ssä on imusarjavälijäähdytin ja tuossa Karhussa varmaan "tavallisella" imusarjalla.
Nosturin merkkiä en tullut tutkineeksi, eiköhän siitä joku tyyppikilpi löydy.

Ja joo, kone on ilman välijäähyä.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 243
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

ZAU kirjoitti: La Helmi 15, 2020 3:14 pm Mä kyllä näkisin tuon karhun kyllä mielellään korjattuna harraste käyttöön kun varaosiksi paloiteltuna. Ei taida masin osat olla niin kiven alla vielä.
Tuota samaa on ehdottanut jo pari muutakin henkilöä :)

Mulla ei vaan ole oikein mitään käyttöä nosturiautolle (edes harrastekäyttöä)
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
proto
Viestit: 532
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja proto »

Taitaa jakolaatikko olla ainoa osa mikä sopii masiin?
Ja etuperän välitys on tiheämpi karhussa.
Vastaa Viestiin