Sisu SA-150 1983

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Avatar
Kaato
Viestit: 243
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

proto kirjoitti: La Helmi 15, 2020 7:21 pm Taitaa jakolaatikko olla ainoa osa mikä sopii masiin?
Ja etuperän välitys on tiheämpi karhussa.
Siitä jakolaatikosta oikeastaan koko ajatus lähti. Sen lisäksi moottori apulaitteineen.
Etuperän välitys on tosiaan eri, akseli taitaa muuten olla sama?
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Neliveto Sisu
Viestit: 419
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Muistaakseni Karhun, Proton ja Masin etuakselit (CEA?) eivät ole yhtä pitkiä/leveitä. Noissahan ei ole valettua yhteäistä akseliputkea, vaan akseliputki koostuu usesta toisiinsa pultatusta osasta. Perän kuoret ja akseliputkeen kiinnitulevat pyörännavat voivat olla täysin samat. Sitten perään kiinni tulevat putket ja vetoakselit voivat olla eripituiset Karhussa ja Masissa. Käsittääkseni tämä leveysero riippuu eri mallisten autojen rungon leveyksien eroista.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
sisua45
Viestit: 3028
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Karhun moottori Minimec pumpulla, Masi ja SK/SL Pekka-pumpulla. Pekka = Bosch P.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
Kaato
Viestit: 243
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Neliveto Sisu kirjoitti: La Helmi 15, 2020 11:49 pm Muistaakseni Karhun, Proton ja Masin etuakselit (CEA?) eivät ole yhtä pitkiä/leveitä. Noissahan ei ole valettua yhteäistä akseliputkea, vaan akseliputki koostuu usesta toisiinsa pultatusta osasta. Perän kuoret ja akseliputkeen kiinnitulevat pyörännavat voivat olla täysin samat. Sitten perään kiinni tulevat putket ja vetoakselit voivat olla eripituiset Karhussa ja Masissa. Käsittääkseni tämä leveysero riippuu eri mallisten autojen rungon leveyksien eroista.
Etuakselien tyyppikilpien numeroissa on eroa kolme viimeistä numeroa. Siis siinä kymmenen numeron osanumerossa.

Leveyksien osalta voi olla noinkin, täytyypä jossain vaiheessa mittailla tuota.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 243
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

sisua45 kirjoitti: Su Helmi 16, 2020 12:40 am Karhun moottori Minimec pumpulla, Masi ja SK/SL Pekka-pumpulla. Pekka = Bosch P.
Näin minäkin oletin, kunnes avasin Karhun konepeiton ja siellä oli Bosch + 2-pyttynen Clayton :shock:
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
sisua45
Viestit: 3028
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kaato kirjoitti: Su Helmi 16, 2020 8:34 am
sisua45 kirjoitti: Su Helmi 16, 2020 12:40 am Karhun moottori Minimec pumpulla, Masi ja SK/SL Pekka-pumpulla. Pekka = Bosch P.
Näin minäkin oletin, kunnes avasin Karhun konepeiton ja siellä oli Bosch + 2-pyttynen Clayton :shock:
Lienee sitten melko uusi Karhu, 1985, tai jotain sinne päin?

Onko se Pekka-pumppu ettei vaan Matti-Ville? Eli jos pumpun tyyppikilpi on vielä tallella, niin PES6P... vai PES6MW...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
Kaato
Viestit: 243
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

sisua45 kirjoitti: Su Helmi 16, 2020 9:27 am
Kaato kirjoitti: Su Helmi 16, 2020 8:34 am
sisua45 kirjoitti: Su Helmi 16, 2020 12:40 am Karhun moottori Minimec pumpulla, Masi ja SK/SL Pekka-pumpulla. Pekka = Bosch P.
Näin minäkin oletin, kunnes avasin Karhun konepeiton ja siellä oli Bosch + 2-pyttynen Clayton :shock:
Lienee sitten melko uusi Karhu, 1985, tai jotain sinne päin?

Onko se Pekka-pumppu ettei vaan Matti-Ville? Eli jos pumpun tyyppikilpi on vielä tallella, niin PES6P... vai PES6MW...
1978.

Häätyy raaputella likakerroksen alta tyyppikilpi näkyviin, eiköhän tuokin tarkennu.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 243
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

sisua45 kirjoitti: Su Helmi 16, 2020 9:27 am
Kaato kirjoitti: Su Helmi 16, 2020 8:34 am
sisua45 kirjoitti: Su Helmi 16, 2020 12:40 am Karhun moottori Minimec pumpulla, Masi ja SK/SL Pekka-pumpulla. Pekka = Bosch P.
Näin minäkin oletin, kunnes avasin Karhun konepeiton ja siellä oli Bosch + 2-pyttynen Clayton :shock:
Lienee sitten melko uusi Karhu, 1985, tai jotain sinne päin?

Onko se Pekka-pumppu ettei vaan Matti-Ville? Eli jos pumpun tyyppikilpi on vielä tallella, niin PES6P... vai PES6MW...
Näyttää olevan PE6P...
Kuva

S-kirjainta siinä ei ole, mitä se sitten tarkoittaneekaan.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
sisua45
Viestit: 3028
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

No juu, ei voi olla PES, koska on kompura välissä...

PE= tyyppi
6 = syl luku
P = Bosch P eli Pekka
110 = 11 mm elementit
320RS... = säädin juttuja, joista en ymmärrä mitään

Sanoisin että moottori on vaihdettu uudempaan. Onko suuttimet Bosch vai CAV?

Mulla on ollut jonkun aikaa vimma rakentaa auto jota ei ole tehty... Karhu 4x4 MIL, eli 14.00R20 renkaat alle Karhuun. Toveri ZAU taas keksi että takavetosen lokarit edessä antaisivat enemmän tilaa isoille pyörille. Sitten matta vihree väri pintaan, ja päälle pienesä kaljassa keksitty legenda ainoasta sa-int prototyypistä... :D
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
Kaato
Viestit: 243
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Neliveto Sisu kirjoitti: La Helmi 15, 2020 11:49 pm Muistaakseni Karhun, Proton ja Masin etuakselit (CEA?) eivät ole yhtä pitkiä/leveitä. Noissahan ei ole valettua yhteäistä akseliputkea, vaan akseliputki koostuu usesta toisiinsa pultatusta osasta. Perän kuoret ja akseliputkeen kiinnitulevat pyörännavat voivat olla täysin samat. Sitten perään kiinni tulevat putket ja vetoakselit voivat olla eripituiset Karhussa ja Masissa. Käsittääkseni tämä leveysero riippuu eri mallisten autojen rungon leveyksien eroista.
Suorittamieni epätieteellisten mittausten perusteella Masin ja Karhun akseliputket ovat saman mittaiset.
Näin ollen voisi olettaa myös vetoakselien olevan yhtä pitkät.
Masin akseliputkissa on jopa ne akselin etupuolella olevat korvakkeet joihin Karhussa kiinnitetään iskunvaimentimet.
Masissahan vaimentimet ovat akselin takapuolella.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 243
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

sisua45 kirjoitti: Ke Helmi 19, 2020 10:10 pm No juu, ei voi olla PES, koska on kompura välissä...

PE= tyyppi
6 = syl luku
P = Bosch P eli Pekka
110 = 11 mm elementit
320RS... = säädin juttuja, joista en ymmärrä mitään

Sanoisin että moottori on vaihdettu uudempaan. Onko suuttimet Bosch vai CAV?

Mulla on ollut jonkun aikaa vimma rakentaa auto jota ei ole tehty... Karhu 4x4 MIL, eli 14.00R20 renkaat alle Karhuun. Toveri ZAU taas keksi että takavetosen lokarit edessä antaisivat enemmän tilaa isoille pyörille. Sitten matta vihree väri pintaan, ja päälle pienesä kaljassa keksitty legenda ainoasta sa-int prototyypistä... :D
En tietenkään tullut katsoneeksi suuttimia niin tarkkaan...mutta koetan muistaa vilkaista.
Karhu ei siis vielä ole mulla omalla tontilla, ja toimitusajaksi on sovittu "ennen kevättä", joten mahdollinen purkutoimintakin alkaa aikaisintaan sitten kun ulkona tarkenee ilman pipoa.

Mitenkähän nuo 14.00R20 pyörät saisi Karhuun mahtumaan, ettei nyt vaan tuossa visiossa ole ollut eräs toinen Karhu-niminen tuote mukana :mrgreen:
Mutta ajatus on kyllä sen verran mielenkiintoinen, että täytyypä pyöritellä pari XZL:llää Sisun viereen niin saa vähän hahmotettua miltä se näyttäisi noilla pyörillä :D
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 243
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

sisua45 kirjoitti: Ke Helmi 19, 2020 10:10 pm Sanoisin että moottori on vaihdettu uudempaan. Onko suuttimet Bosch vai CAV?

Mulla on ollut jonkun aikaa vimma rakentaa auto jota ei ole tehty... Karhu 4x4 MIL, eli 14.00R20 renkaat alle Karhuun. Toveri ZAU taas keksi että takavetosen lokarit edessä antaisivat enemmän tilaa isoille pyörille. Sitten matta vihree väri pintaan, ja päälle pienesä kaljassa keksitty legenda ainoasta sa-int prototyypistä... :D
Nojuu, Karhu saapuikin jo.

Pakkasta -17, joten en alkanut etsimään suuttimista valmistajan nimeä. Semmoset siellä on:
Kuva

Ja mitä tulee tuohon rengashommaan niin...

Kuva

Menee melkein heittämällä :mrgreen:
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
proto
Viestit: 532
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja proto »

Olisi kyllä komea ilmestys noilla pyörillä. 4x4 karhu muutenkin aika korkea.
SL 4x4 ja siihen nuo pyörät, onkos joku sen toteuttanut.
Avatar
sisua45
Viestit: 3028
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kaato kirjoitti: La Helmi 29, 2020 9:06 am Pakkasta -17, joten en alkanut etsimään suuttimista valmistajan nimeä. Semmoset siellä on:
CAV. Eli moottori pitäisi olla 611 CSB.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
Kaato
Viestit: 243
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Neliveto Sisu kirjoitti: La Helmi 15, 2020 12:11 pm
Kaato kirjoitti: Pe Helmi 14, 2020 6:29 pm
Mukana myös jyty nosturi ja alaterä.

Kuva

Auto on kyllä ajokuntoinen, mutta hankin sen varaosiksi. Kuten tiedättekin, moottori on 611 ja voimansiirto sisältää samoja osia kuin Masi.

Itselle tarpeelliset osat arkistoin varastoon, loput menevät tod näk myyntiin. Siitä lisää myöhemmin.
Taitaa olla tuo nosturi RKP:n tekemä. Oisikohan RKP 7500:sta seuraava malli, tai sitten joku RKP 8?00.
Taitaa olla sama moottori ja vaihteisto myös SL 4x4:ssä, tietysti SL 170:ssä on imusarjavälijäähdytin ja tuossa Karhussa varmaan "tavallisella" imusarjalla.
Nosturi on merkiltään Peku. Eli Nosturituote Oy:n valmistama. Firmahan on jo ilmeisesti edesmennyt.
Vähän karkaa alkuperäisestä aiheesta mutta menköön...
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Vastaa Viestiin