Sisu SA-150 1983

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Avatar
Kaato
Viestit: 253
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Kesälomalla tuli lähdettyä koeponnistamaan Sisun ominaisuuksia lappiin, tällä hetkellä ollaan Savukoskella menossa.
Reissua voi seurata Facebookissa, sivun pitäisi näkyä kaikille sinne rekisteröityneille.

https://www.facebook.com/WTEXF/
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
count
Viestit: 20
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja count »

Moro,

Juuri tässä hiljattain tuonne toiseen viestiketjuun laitoin tällaisen:

viewtopic.php?p=33155#p33155

Omassa Kontiossa on siis joku mennyt hitsailemaan painesäiliötä ja tarkoitus on vaihtaa se uuteen. AK24 verkkokaupasta löytyi sopiva pönttö.

T: Jussi
Avatar
Kaato
Viestit: 253
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Mikkään ei mäne kohtuuella...


Lapin reissulla Sisun mittariin kertyi reilu 2000km, auto toimi muuten hyvin mutta oikean etupyörän vetoakselin tiiviste alkoi tihkua hieman öljyä.

Oli vähän siinä ja tässä kannattaako niin pienelle vuodolle tehdä mitään, mutta kun tiivisteet ei ole kovin kalliit (3 stefaa joista yksi napaan ja kaksi vetoakseliin noin 60e) ajattelin vaihtaa ne kaikki samalla purkamisella.

Napamutteriin piti tehdä työkalu jotta sen sai auki, muuten hommassa ei tarvitse mitään ihmeellisiä välineitä. Purkaminen eteni hyvin siihen asti kunnes piti irrottaa olkatapit. Nehän on sellaiset vähän kummallisen näköiset pultit, joiden kantaan käy kuitenkin normi 30mm hylsy.
Pultit on lukittu niin, että pultin läpi on vino poraus johon kierretty kannaton kuusioruuvi. Vastaaviin lukituksiin olen törmännyt jonkun kerran työelämässä, ja sehän on erinomaisen toimiva kunnes se pitää saada auki. Yläpultin ruuvi aukesi mutta alapultin kanssa kävi klassiset eli kuusiokoloavain katkesi lukitusruuvin sisään.
Poraaminen ei onnistu kun ruuvissa on se kova kuusiokoloavaimen pätkä, eikä mitkään hitsaustemputkaan onnistu koska reikä on halkaisijaltaan noin 6-7mm ja lukitusruuvi on siellä noin 35-40mm syvällä.

Homma jää nyt juhannuksen ajaksi tekeytymään, mutta ainoaksi vaihtoehdoksi näyttäisi jäävän joko pitkällä jatkovarrella tai isolla pulttipyssyllä avaaminen, eli kun pulttiin saadaan tarpeeksi vääntöä niin lukitusruuvi leikkautuu poikki. Ehkä.

Jos jollakin on hommaan joku muu toimiva konsti niin ideoita otan enemmän kuin mielelläni vastaan.

Mukavaa juhannusta kaikille ja elekää hukkuko.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 253
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Lukitusruuviongelma ratkesi, hankin paineilmavinkuun pari sopivan kokoista terää joilla sain vingutettua kuusiokoloavaimen pätkän pois ja sitten poraamalla loput jämät.
Kuva

Sitten purkaminen sujuikin ilman suurempia ongelmia.
Kuva

Ulompi vetoakselin stefa vaihtumassa.
Kuva

Vetoakselissa on lämpösoviteholkki (ainakin vaati lämmittämisen että lähti irti, on siinä toki lukkorengaskin) johon ulompi stefa vastaa.
Holkin pinta on niin rupinen, että päätin vaihtaa senkin samalla. Raskoneen täti lupasi osan huomen aamuksi, hintakin oli kohtuullinen reilu 60e.
Kuva

Vielä kuva vetoakselin sisemmästä stefasta, joka on siinä akseliputken päähän tulevassa osassa...on sillä varmaan joku nimikin.
Kuva

Huomenna jatkuu...
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 253
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Kävin aamupäivällä hakemassa holkin, uunin lämpötilaksi vajaa 200 astetta ja noin 15min.
Kuva

Sitten paksut rukkaset käteen, holkki uunista ja ryydloikkaa pihan poikki halliin.
Kuva

Olkatapit 900Nm ja napamutteri 1000Nm.
Kuva

Napamutteriin tehty työkalu, ei kaunis mutta toimiva.
Kuva

Huomiselle jäi vielä laakerikansien kiristys, raidetanko paikoilleen ja jarrujen kasaus.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 253
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Koeajolla ei pyörä pudonnut eikä öljyä vuotanut, joten remontti vaikuttaa onnistuneen.

Kuva

Aika työläs homma kun tuli ylimääräistä ohjelmaa lukitusruuvin kanssa ja yksi lämpösoviteholkkikin piti vaihtaa.
Mutta ihan tehtävissä oleva remontti, tosin jos seuraavana aamuna pitää autolla olla lähdössä jonnekin niin en ryhtyisi edellisenä iltana tiivisteiden vaihtoon :)
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 253
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Välillä vähän remonttihommia.

Lämmityslaitteen puhallin on toisinaan hieman kärynnyt, aloin tutkimaan mistä on kysymys.

Toisesta puhaltimen moottorista löytyi syy, oli myös aika jäykkä pyörimään.
Kuva

Tilasin lahden toiselta puolelta moottorin, tuli tasan viikossa.
Kuva

Uusi osa kiinni siipipyörässä.
Kuva

Nyt toimii puhallin ilman ylimääräisiä tuoksuja.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 253
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Kävin pesemässä Karhusta irrottamani etuakselin.

Oli aika lailla kertynyt kuonaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 253
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Posti toi saksasta ilmansuodattimen ja ilmankuivaimen patruunan.

Kuva

Vuosikatsastuksessakin tuli käytyä ja äskettäin auton mittariin pyörähti 4000km.

Ei muuta raportoitavaa.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 253
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Tuli siirrettyä Karhu viimeiselle leposijalle, jossa ei ole verkkovirtaa tarjolla.

Ruostuneet pultit vaativat "yleisavaimen" käyttöä, onneksi Masissa on mukana myös sähköt.

Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
masi84
Viestit: 3
Liittynyt: Su Loka 11, 2020 8:35 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja masi84 »

Löytyykö noita uuden mallin maskeja . Ois itselläkin Masi projekti käynnissä
Avatar
Kaato
Viestit: 253
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

masi84 kirjoitti: Pe Loka 16, 2020 8:30 pm Löytyykö noita uuden mallin maskeja . Ois itselläkin Masi projekti käynnissä
Itselläni on tasan tuo yksi joka on autossa paikoillaan, ja sillä henkilöllä jolta sen ostin ei käsittääkseni enää ole niitä myytäväksi asti.

Tsemppiä projektiin.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 253
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Avasin ajankuluksi pari vaihdelaatikkoa.

Etualalla Karhun laatikko, takana Masin laatikko jonka ostin joskus huutokaupasta kun tarvitsin laatikon kyljessä olleen kytkimen työsylinterin.

Kuva

Erona näissä laatikon kansiosa, jonka sisällä on se systeemi joka käyttää siirtohaarukoita.

Kuva

Eli kun tuon Masin laatikon kansiosan kun asentaa Karhun laatikkoon, saa Masiin sopivan varalaatikon.
Toki kardaanilähtökin pitää vaihtaa.

Huutokaupasta hankitun laatikon kylkeen oli tussilla kirjoitettu "rikki", silmämääräisesti siitä ei löytynyt vikaa.
Täytyy katsoa jos joskus innostuu purkamaan sitä enemmän, ehkä vikakin löytyy.

Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 253
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Irrotin molemmista edellä mainituista laatikoista kardaanilähdöt, jotta sain rikkinäisestä laatikosta vaihdettua Masiin sopivan lähdön.

Kuva

Kuva

Vaihdoin laatikossa olevan ulosoton stefan joka oli jo hieman vuotanut.

Kuva

Samoin kardaanilähdön takana olevat stefat, niissä ei ollut vuotoa mutta vaihtui samalla kun eivät kummoisen hintaisiakaan ole.
Siinähän on kaksi tiivistettä peräkkäin, ensimmäinen naputeltu paikoilleen.

Kuva

Tiivisteen asennukseen sopiva työkalu syntyi 88,9 putkesta. Rakenne on sellainen että tiivisteiden takana ei ole mitään kynnystä johon stefa tukeutuu, joten jos sen naputtelee liian syvälle se päätyy laatikon sisälle ja sitten asentaja ns puhuu kielillä.

Toinen stefa asettumassa paikoilleen.
Kuva

Lopuksi vielä kardaanilähtö paikoilleen. Laatikon kansiosa vaihtui myös, joten nyt Karhun laatikon pitäisi käydä Masiin heittämällä.

Se on sitten eri asia tulenko koskaan tuota varalaatikkoa tarvitsemaan, mutta onpahan nyt sellainen hyllyssä :mrgreen:
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Vastaa Viestiin