Sisu SA-150 1983
Valvoja: sisua
Re: Sisu SA-150 1983
Homma ei ole vielä edennyt oikein mihinkään, pitäisi saada vähän metallitöitä tehtyä alkuun.
Vinssi on tarkoitus asentaa auton takapäähän, Masin keulaan se on aika hankala sovittaa.
Perinteisessä asennuskohdassa eli runkopalkkien välissä on juuri sopivasti ohjaamon etummainen kiinnityskorvake, sitä ei oikein voi poistaa.
Puskurin etupuolelle voisi tietysti rakentaa jonkun telinehässäkän, mutta en halua lisätä etuylitystä yhtään ja takana sille on tilaa siinä missä normaalisti olisi vararengas.
Teline tulee olemaan jotain tämän suuntaista.
Pultataan molemmista päistään runkopalkkeihin.
Laittelen kuvia kunhan hommat etenee.
Vinssi on tarkoitus asentaa auton takapäähän, Masin keulaan se on aika hankala sovittaa.
Perinteisessä asennuskohdassa eli runkopalkkien välissä on juuri sopivasti ohjaamon etummainen kiinnityskorvake, sitä ei oikein voi poistaa.
Puskurin etupuolelle voisi tietysti rakentaa jonkun telinehässäkän, mutta en halua lisätä etuylitystä yhtään ja takana sille on tilaa siinä missä normaalisti olisi vararengas.
Teline tulee olemaan jotain tämän suuntaista.
Pultataan molemmista päistään runkopalkkeihin.
Laittelen kuvia kunhan hommat etenee.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Kuinka paksua materiaalia tuo Vinssi peti on?
Re: Sisu SA-150 1983
Warriorilta saa tuolle vinssille tarkoitetun pedin, se taitaa olla 7mm levyä.
Mutta omavalmiste tulee 15mm levystä, kun kiinnitys on pelkästään päistä niin saadaan hieman jäykkyyttä lisää.
Mutta omavalmiste tulee 15mm levystä, kun kiinnitys on pelkästään päistä niin saadaan hieman jäykkyyttä lisää.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Kuulostaa 15mm levy aika ylimitoitetulta, mutta ei kai tässä ole niin väliä jos tulee joku kymmenen kiloa ylimääräistä painoa.
Tuossa Warriorin vinssipedissä on tuollaiset lisätuet reunoissa, sellaiset lisäsin viimeisimpään vinssipetiin minkä itse tein. Edellinen oli vain 4 mm räkäraudasta tehty kun vinssillä ei ollut tarkoitus kiskoa mitään isompaa, kyllähän se taipui 10000lbs vinssillä. Nykyinen on 5 mm kovempaa levyä ja voi vetää maksimivedot huoletta.
Meinaatko laittaa vinssin niin, että voi vetää molempiin suuntiin?
Tuossa Warriorin vinssipedissä on tuollaiset lisätuet reunoissa, sellaiset lisäsin viimeisimpään vinssipetiin minkä itse tein. Edellinen oli vain 4 mm räkäraudasta tehty kun vinssillä ei ollut tarkoitus kiskoa mitään isompaa, kyllähän se taipui 10000lbs vinssillä. Nykyinen on 5 mm kovempaa levyä ja voi vetää maksimivedot huoletta.
Meinaatko laittaa vinssin niin, että voi vetää molempiin suuntiin?
Re: Sisu SA-150 1983
Onhan se vähän ylimitoitettu, mutta eipähän tarvitse arvailla kestääkö nojata. Ja tosiaan tässä tapauksessa sillä painolla ei niin ole merkitystä.
Molempiin suuntiin veto olisi tietysti paras vaihtoehto, sen toteuttamiseksi on kyllä päätä raavittu mutta aika hankalaksi menee vinssillä joka on asennettu auton keskilinjaan.
Kiinni jäädessä kuitenkin takavinssi parempi vaihtoehto kuin ei vinssiä ollenkaan. Tuon auton kanssa ei oikein auta vaikka apukuski menisi työntämään.
Molempiin suuntiin veto olisi tietysti paras vaihtoehto, sen toteuttamiseksi on kyllä päätä raavittu mutta aika hankalaksi menee vinssillä joka on asennettu auton keskilinjaan.
Kiinni jäädessä kuitenkin takavinssi parempi vaihtoehto kuin ei vinssiä ollenkaan. Tuon auton kanssa ei oikein auta vaikka apukuski menisi työntämään.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Yleensä nuo molempiin suuntiin vetävät vinssit on tehty niin, että takana on aina pylpyräkäyttö ja vaijerin pää on kiinteästi etupuskurissa kiinni.
Mashboxissa oli jotain tuollaista:
https://forums.offipalsta.com/showthrea ... 706&page=7
(Ainoat kuvat mitkä tuli mieleen, mutta onko tuosta todella jo 11 vuotta?)
Jos helpottaisi suunnittelua?
Mashboxissa oli jotain tuollaista:
https://forums.offipalsta.com/showthrea ... 706&page=7
(Ainoat kuvat mitkä tuli mieleen, mutta onko tuosta todella jo 11 vuotta?)
Jos helpottaisi suunnittelua?
Re: Sisu SA-150 1983
Tämän keskustelun luettuaan tulee helposti siihen tulokseen että on ehkä parempi vinssata vain yhteen suuntaan
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=56193
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=56193
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Tuossa topicissa oli ihan hyvin toteutettu systeemi siihen Jeeppiin. Ei tietenkään paras jatkuvaan vinssaukseen, mutta satunnaisemmassa varmaan toimii.
Toinen idea on laittaa vinssi auton kylkeen lavan alle. Siinä yhdessä MANnissa on noin toteutettu. Taitaa olla vielä vähän vinoon asennettu.
Tietty oma vinssi kumpaankin päähän on aika varma ratkaisu.
Toinen idea on laittaa vinssi auton kylkeen lavan alle. Siinä yhdessä MANnissa on noin toteutettu. Taitaa olla vielä vähän vinoon asennettu.
Tietty oma vinssi kumpaankin päähän on aika varma ratkaisu.
Re: Sisu SA-150 1983
Sama tuli mullakin mieleen.Kaato kirjoitti: ↑Su Marras 24, 2019 7:29 pm Tämän keskustelun luettuaan tulee helposti siihen tulokseen että on ehkä parempi vinssata vain yhteen suuntaan
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=56193
Aloin pohtimaan että jos Vinssi on takana ja vaijeri kiertää takaa eteen. Niin takaa päin vinssatessa pitäis se vaijeri saada edessäkin johonkin tulevaan kiinni. Vaikka teoriassa helppoa niin käytännössä ei, voi tulla vaijerille tiukka mutka. Vai rullakitaa vastenko olis idea vetää?
Sitten tuo kiinnitys runko sivulle niin kuin armeijan autoissa. Mitä jos pitää vinssata väärää puolta kohti? Eikö tule ongelmia?
Re: Sisu SA-150 1983
Rungon sivuun kiinnitetyllä vinssillä sekä eteen että taakse vinssaus on helpompi toteuttaa, kuten se Masissa ja Protossa alunperin onkin.
Runkopalkkien väliin asennetulla vinssillä homma menee kirjaimellisesti paljon mutkikkaammaksi.
Jos tuollainen puolen tuuman vaijeri vedetään kovin monelle jyrkähkölle mutkalle niin ennustan ongelmia siinä vaiheessa kun kuormaa alkaa olla reilummin.
Runkopalkkien väliin asennetulla vinssillä homma menee kirjaimellisesti paljon mutkikkaammaksi.
Jos tuollainen puolen tuuman vaijeri vedetään kovin monelle jyrkähkölle mutkalle niin ennustan ongelmia siinä vaiheessa kun kuormaa alkaa olla reilummin.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Simmottis.
Peltiseppä sai taivutukset tehtyä, eiköhän siitä jonkunmoinen teline tule.
Peltiseppä sai taivutukset tehtyä, eiköhän siitä jonkunmoinen teline tule.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Onko noiden taivutusten tarkoitus jäykistää rakennetta vai suojata vinssiä?
Kuinka paksuilla pulteilla kiinnittää?
Kuinka paksuilla pulteilla kiinnittää?
Re: Sisu SA-150 1983
Levyn päissä olevien taitoksien on tarkoitus jäykistää rakennetta. Toki siihen tulee vielä kolmion muotoiset tukipalat vinssin molemmin puolin.
Kiinni peti tulee 10.9 M16 pulteilla, joita on 8kpl.
Kiinni peti tulee 10.9 M16 pulteilla, joita on 8kpl.
Viimeksi muokannut Kaato, Ti Loka 06, 2020 12:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Sovitus.
Seuraavaksi ohjelmassa kiinnitysreikien poraaminen runkopalkkeihin.
Seuraavaksi ohjelmassa kiinnitysreikien poraaminen runkopalkkeihin.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Lavan alla hieman ahdasta työskennellä, mutta runkopalkkeihin saatiin kairattua 16mm reiät.
Vinssiäkin sovitettiin telineeseen, kiinnityspulttien reiät oli sattuneet ihan kohdalleen.
Vielä loput hitsaukset ja maalaus, sitten alkaisi olla asennusta vailla.
Vinssiäkin sovitettiin telineeseen, kiinnityspulttien reiät oli sattuneet ihan kohdalleen.
Vielä loput hitsaukset ja maalaus, sitten alkaisi olla asennusta vailla.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä