Sisu SA-150 1983

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Avatar
FBW
Viestit: 776
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja FBW »

Tuo etuakselille menevä lähtö on huomattavasti pidempi kuin Protossa. Laatikko voi ehkä olla muuten sama? Täytyy katsoa Proton alle ja napata vaikka kuva....

EDIT: On se sama laatikko...
Viimeksi muokannut FBW, Ke Helmi 07, 2018 10:58 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Neliveto Sisu
Viestit: 369
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Onkos tuo proton jakovaihteisto merkiltään STEYER?
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Avatar
FBW
Viestit: 776
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja FBW »

Rockwell, Made in USA - osanumerot by Sisu :mrgreen:

Avatar
FBW
Viestit: 776
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja FBW »

Asia jäi häiritsemään mieltä joten kävin nappaamassa kuvan oman Proton alakerrasta. Kyllä se näköjään näyttääkin samalta kuin K-44SP:n kuvassa. Muistin hieman väärin tuon kardaanilähdön, sen verran aikaa kun on Proton tekniikan kanssa pelattu.
Liitteet
jakolaatikko.jpg

ZAU
Viestit: 599
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Jakis on kuulemma sama mutta pieniä eroavaisuuksia on,nopeustieto masissa päävaihteistolta,vetolaippa vaihteistolta jakikseen erilainen,kytkentä sylinterit erilailla ym ja tod näk välitys erilainen.Sopii siis protosta masiin ja päinvastoin saamani tiedon mukaan.
Porttaali Uaz
JeeP wrangler

Avatar
Kaato
Viestit: 225
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Jahas, täällä onkin jo ratkottu jakolaatikon arvoitusta, hieno homma.
Kiitokset erityisesti kuvien laittajille.

Edellisellä sivulla oli juttua autokorteista. Niitä ei SA-ajoneuvoihin Sisu Autolta löydy, vaan Patrialta Hämeenlinnasta.
Sieltä luvattiin moinen sähköpostilla toimittaa.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Avatar
sisua45
Viestit: 2992
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Neliveto Sisu kirjoitti:Eikös tässä olekaan sitä öljynsuodattimen vieressä olevaa rautakuoren sisällä olevaa suodatinta? ainakin vuoden 1985 611:ssä on myös sellainen.
Tässä Masissa on tosiaan uudemman mallinen öljynjäähdytin. Vanhemmassa on kenno alumiinikuoren sisällä, ja telineet ovat valurautaa. Vanha kenno vaihtui uudempaan "donitsiin" joskus 1980 luvun alkupuolella-puolivälissä.
Kaato kirjoitti:Kansista pultit auki. Nämä lienee ne venyvät versiot.
Ovat venymä malliset joo. Pultit vaihtuivat tavallisista venyviin joskus 1982-84 tietämissä.

Vielä noista moottorien eroista ja vuosimallista... Koska kyseessä on kotimainen auto, jossa on kotimainen moottori, niin vuosimallit ovat ohjeellisia. Aina löytyy jostain se yksilö, joka on koottu "väärillä" osilla jo tehtaalla. Lisäksi moottoreita kunnostetaan, ja silloin saatetaan vaihtaa uudemman mallin osia tilalle.
Kaato kirjoitti:Ai niin, vauhtipyöräkotelosta löytyi vähän irtohiluja.
Mitä lie hiluja, moottorista eivät ole peräisin.

A-45 "Proto" ja SA-150 "Masi" jakolaatikoissa on molemmissa sama 2.68 välitys.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Avatar
sisua45
Viestit: 2992
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Pyyhippäs muuten hieman männän lakea, ja katso lukeeko siellä CS vai DS?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Avatar
Kaato
Viestit: 225
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

sisua45 kirjoitti:Mitä lie hiluja, moottorista eivät ole peräisin.
Mistä ne on vauhtipyöräkoteloon päätyneet :shock:
Tuo kahtia mennyt peltiläpyskä on aika tarkalleen silmälaakerin kokoinen halkaisijaltaan.
Ja muut hilut ovat mielestäni rullalaakerin rullia.

Se on jäänyt mainitsematta että imusarjasta löytyi tarra "Reconditioned by Tammer Diesel"
Eli moottori on joskus kunnostettu.

Männän laesta erottui ilman pyyhkimistäkin kirjaimet "DS"
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Neliveto Sisu
Viestit: 369
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

sisua45 kirjoitti:
Neliveto Sisu kirjoitti:Eikös tässä olekaan sitä öljynsuodattimen vieressä olevaa rautakuoren sisällä olevaa suodatinta? ainakin vuoden 1985 611:ssä on myös sellainen.
sisua45 kirjoitti:Tässä Masissa on tosiaan uudemman mallinen öljynjäähdytin. Vanhemmassa on kenno alumiinikuoren sisällä, ja telineet ovat valurautaa. Vanha kenno vaihtui uudempaan "donitsiin" joskus 1980 luvun alkupuolella-puolivälissä.

Vielä noista moottorien eroista ja vuosimallista... Koska kyseessä on kotimainen auto, jossa on kotimainen moottori, niin vuosimallit ovat ohjeellisia. Aina löytyy jostain se yksilö, joka on koottu "väärillä" osilla jo tehtaalla. Lisäksi moottoreita kunnostetaan, ja silloin saatetaan vaihtaa uudemman mallin osia.
Niin sellainen alumiinikuorinen öljynjäähdytin on siis tässä vuoden 1985 611:ssä siinä öljynsuodattimen vieressä, lieneekö sitten koottu jo tehtaalla "väärillä" osilla, jos kerran vaihtui erilaiseksi jo aikaisemmin. Ei ole tiedettävästi koskaan vaihdettu öljynjäähdytintä erilaiseen.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Avatar
sisua45
Viestit: 2992
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Uskon, että tuohon 1983 Masiin on vaihdettu uudemman mallinen jäähdytin jossain vaiheessa. Mutta, kuten sanottua, tarkkaa rajaa ei tiedä kukaan. Koko ajan tehdään vanhoilla ja uusilla osilla koneita, yhtä aikaa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Neliveto Sisu
Viestit: 369
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Niin ja jos tuon Masin moottori on joskus peruskorjattu, niin öljynjäähdytin on melko varmasti vaihdettu uuteen.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Avatar
Kaato
Viestit: 225
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Päällisin puolin tarkasteltuna ZF näyttää olevan ihan ok kunnossa.

Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Neliveto Sisu
Viestit: 369
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Minkäs mallinen tuon ZF on?
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Avatar
Kaato
Viestit: 225
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Laatikosta ei löydy muuta tyyppikilpeä kuin se Sisun oma, joten hyviä arvauksia otetaan vastaan.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Vastaa Viestiin