Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Suuttimen neulan läppäykseen eli kevyen kevyeen hiontaan olisi hyvä löytää ohjeet. Ilmeisesti jonkun erittäin hienojakoisen aineen ja öljyn seoksesta voisi saada tuohon soveltuvan hiovan tahnan, esim. tupakan tuhka ja öljy. Mikäköhän lie tuo Sisun korjaamo-ohjekirjan kuvassa näkyvä palikka, jota vasten neulaa porakoneella pyöritetään? Kierrosten kanssa on varmaan oltava tarkkana...
Suuttimen neulan läppäys.JPG
Suuttimen neulan läppäys.JPG (24.6 KiB) Katsottu 5039 kertaa
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Eipä auttanut ultraäänipesu suutinviassa. Likaa kyllä irtosi kärjestä, mutta kuseminen jatkui entiseen tapaan. Suuttimen neula hieman takertelee suutinrungossa ja rungon sisällä on nähtävissä pienen pieni harjanne siinä kohtaa, mihin neulan kapeampi kohta normaalisti jää. Veikkaisin, että neula ei liiku rungossa niinkuin kuuluu. Ei taida viitsiä uusia kärkiäkään tässä vaiheessa tilata vaan kokeilen vaihtaa käytetyn suuttimen, josko sumuttaisi normaalisti ja käynti muuttuis paremmaksi moottorissa.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Englannista löytyy uusia suuttimen kärkiä jos tarvii tilata www.darwendiesels.com

Kärki Leyland-suuttimeen (ei varmaan käy CAV-suuttimeen):
https://www.darwendiesels.com/injector- ... results=44
Hinta 1 kpl £15.85 + lähetys + vero

Suuttimen ja kannen väliin kuparitiivisteet:
https://www.darwendiesels.com/general-i ... results=44
Hinta 10 kpl paketti £3.35 + lähetys + vero.

Itse tilasin noita tiivisteitä pari pakettia.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
SR260
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Marras 04, 2020 9:46 am

Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200

Viesti Kirjoittaja SR260 »

Tuoss näkyi oleva myös jotain suutin työkaluja Lelleen, niitähän ei meinaa löytyä mistään dieselkorjaamoista enää. Tietääkö joku täällä miten niitä käytetään?
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Mielenkiintoinen kysymys, että miten niitä käytetään ja tarvitaanko ylipäätään...Ilmeisesti tuo toinen työkalu on neulan keskittämistä varten, mutta hieman ihmettelen, että miksi neula pitää työkalulla keskittää...? Tuntuu onnistuvan ihan ilman työkaluakin ainakin Kontion suuttimissa....
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Nyt on suuttimia joista luulisi ehjiä löytyvän. Kakkossylinterin suuttimen lisäksi taidan vaihtaa myös kutossylinterin suuttimen, kun tuntuu olevan suutinrungossa neulan aiheuttamaa porrastusta / kulumaa, vaikka muuten ei suutin kuse ja paineet ihan ok. Ykkös- ja vitossylinterin suuttimia voisi kokeilla hieman shimmata, kun avautumispaine on molemmissa 158 bar (oikea paine 160-165 bar). Shimmilevyjä tuli sopivasti varaosasuuttimien mukana, joten hyvällä tuurilla ei tarvii alkaa niitä ostamaan.

Yhden noista kuuden suuttimen sarjoista irrotin varaosamoottorista, jossa ei ole turboa. Sinnepä oli laitettu kirjavaa suutinta, 4 suutinta oli turbokoneen kärjillä ja 2 suutinta turbottoman kärjillä. No erohan ei ole iso, kun turbokoneen suuttimen kärjen reikien koko on 0,35 mm ja turbottomassa reikä on halkaisijaltaan 0,31 mm (Sisun korjausmanuaalissa ilmoitettu 0,30 mm).

Taidan käydä kaikki suuttimet läpi ja merkata erikseen ehjät ja toimivat niin onpa sitten hyllyssä valmiina toimivia varasuuttimia oikeilla avautumispaineilla.
Liitteet
Suuttimet 18kpl.jpg
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

Millä numeroilla nuo turbokoneen kärjet ovat, entä vaparin?

Hankin jokusen suuttimen, osassa uudet kärjet, osassa käytettyjä, sekä irtokärkiä ja neuloja. Tarkoitus käyttää tuo nippu penkissä ja vaihtaa omaan suuttimet, joku pytty heräilee jäljessä kylmänä.
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Turbon kärki on numerolla 602087, reikä 0,35 mm. Vaparikoneen kärjen numero on 601878, reikä 0,31 mm.

Selvisi tuo suutinkärjen asennustyökalun merkitys. Kärki ei keskity automaattisesti kärjen kiristysmutteriin vaan sillä on liikkumavaraa lähemmäs milli eli puolisen milliä joka suuntaan sivuille. Jos kärki ei jää mutterin kiristysvaiheessa keskelle, neulan kartio ei vastaa kärjen kartioon oikeassa kohtaa ja suutin vuotaa.

Säädin shimmilevyillä avautumispaineet 160 ja 166 bar välille. Mutta eipä auttanut suuttimien tarkistus ja säätö koneen käyntiin. Kone edelleen täristää kun kierroksia nostaa, mutta tyhjäkäynnillä ei täristä. Koneessa ei ole sellaista kalkattavaa mekaanista ääntä, että esim. kiertokangen laakereiden kuntoa epäilisin. Siinä mielessä oli "onnistunut" suuttimien tarkastus, että lopputuloksesta ei ainakaan tullut huonompi ja avautumispaineet nyt kaikissa suuttimissa melko samat.

Seuraavaksi tulee mieleen alkaa tutkimaan moottorin puristuksia / venttiilinvälyksiä. Samalla saatan vielä kokeilla vaihtaa kaikki suuttimet toisesta tasaisesti käyvästä Kontiosta, jonka suuttimia en availe, koska kone käy hyvin. Näiden hommien jälkeen on ehkä vietävä pumppu oikealle dieselkorjaamolle tutkittavaksi.

Ja kyllähän se vika jossain vaiheessa löytyy kun vaan ei tarvitsisi sitä ennen kaikkea muuta turhaan purkaa...
Liitteet
Leyland suutinnumerot.JPG
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

Kiitos tuosta taulukosta, nyt tietää minkä kokoisia nuo on, ja pääosa on noita 0,35 reiällä olevia, muita en muista pitää katsoa ne läpi.

Jostain luin juuri tuosta keskitystyökalun käytöstä, ilmeisesti se on pakko olla. Erikoinen rakenne, olisi hyvä nähdä joku suutin auki, mutta noita omia en uskalla purkaa kun ovat huollon jäljiltä.
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Pari kuvaa avatusta suuttimen kärjestä.

Jos suutintyökalua ei itsellä ole, eikös sellaisen voisi tehdä yhdestä suorasta suuttimen neulasta, jolla sitten voi keskittää kärjen suuttimen yläkautta. Neulan pituutta vaan pitäisi jatkaa.
Liitteet
Purettu suutin2.jpg
Purettu suutin1.jpg
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

Eikös tuohon voisi tehdä työkalun myös niin että ohjauspinnat olisi suuri rungon koneistettu lieriö osa ja suutin kärki.

Käynti ongelmaan syynä voi olla myös ruiskutuspumppu. Luulisi huonojen puristusten näkyvän eniten tyhjäkäynnillä ja käynnistyksessä.
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Puristuksia tai sen puutetta en oikein epäilekään syyksi vikaan. Mutta ne vois tarkastaa. Pumpun kylmäkäyntirikastuksen ja ennakonsäätö toiminta kiinnostaa eniten.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Sisu&Vanaja
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Joulu 18, 2020 12:16 pm

Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200

Viesti Kirjoittaja Sisu&Vanaja »

Oletko kokeillut käydessä löysätä suuttimien paineputkia yksi kerrallaan? Antaa käydä jonkn aikaa putki irti niin häviääkö ääni? Tietysti sotkuista vähän tuo homma ja varovainenkin saa olla ettei ota roiskeita silmillensä. Rättiä reilusti putken ympärille kun sitä löysää.
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Tuota tuli kokeiltua heti alussa. Kaikkien suuttimien availulla (yks kerrallaan) oli vaikutusta tyhjäkäynnin kierroslukuun jonkin verran, mutta ei siitä mitään selkeetä kuvaa saanut. Ja tyhjäkäyntihän oli ja on nytkin tasainen, joten jälkikäteen ajateltuna tyhjäkäynnillä on myös säätö- ja muut arvot ehkäpä jotakuinkin kunnossa. Tosin yksi suuttimista antoi huonon suihkun ja kusi testissä. Nyt on suuttimetkin tarkastettu ja varovainen epäily kohdistuu tällä hetkellä ruiskutuspumppuun (ruiskutusennakon säätö / kylmäkäynnistysrikastus). Se pieni sivuääni jostain (kuin pieni ventiiliin säkätys) kuulostaisin tulevan kompuran lähistöltä. Ääntä en nyt ole tutkinut enempää kunhan saisi tuon käynnin tasaiseksi kovemmilla kierroksilla.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu LV-132 CVT 6x2/4100+1200

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

No löytyihän se pääsyyllinen koneen tutinaan. Ennakkoarvaus ruiskutusennakosta osui oikeaan, mutta rikastus ei ollut jäänyt jumiin ja tappi liikkui hyvin. Pyöritin konetta käsin tuulettimen lavasta ja yllätykseksi huomasin, että kompuran ja pumpun akseleiden välissä oleva vaimennin taipuu kieroon kun konetta pyörittää. Arviolta 15-20 astetta pystyi tuulettimen lapaa pyörittämään, eikä pumpun akseli vielä liikkunut mihinkään. Kyllähän tuosta joitain asteita viivettä tulee ruiskutuksen alkamiseen. Vaimentimen laipat ovat sekä pumpun että kompuran puolelta kiinni neljällä pultilla (tai oikeastaan kahdella). Kompuran puoleisista neljästä pultista yksi oli pudonnut pois ja toinen oli jo kunnolla löysällä. Pudonnut pultti oli sorvannut kompuran päätykanteen pari milliä syvän pyöreän uran. Onneksi sain "varaosa-Kontiosta" väliaikaisesti puuttuvaan pulttiin väliholkin, joka oli myös pudonnut pultin mukana ja hyllystä löytyi tuumakierteinen vastaava pultti. Kiristin pultit ja laitoin koneen käymään. Tutinahan katosi kierroksilla kokonaan. Tulipahan sitten aloitettua suuttimien huollolla kun vika olisi ollut nähtävissä koneen ulkopuolisella tutkistelulla. No välillä hommat menee näin. Savutus väheni huomattavasti, enkä äkkiseltään ollut enää kuulevina kompuran paikkeilta kuuluvaa sivuääntä, joka saattoi hyvinkin johtua irti olevasta heiluvasta pultista. Että tämmöstä :D
Liitteet
Naarmut kompurassa
Naarmut kompurassa
Laipan pultti pudonnut
Laipan pultti pudonnut
Laipan pultti löystynyt
Laipan pultti löystynyt
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Vastaa Viestiin