SM 340 -88 projekti

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

SM SISU
Viestit: 35
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja SM SISU »

Tervehdys. Palstaa on tullut pitkään luettua ja ajattelin nyt alkaa itsekkin kirjoittelemaan. Elikkä siis 2018 syksyllä tuli toteutettua pitkäaikainen haave omasta harraste kuorma-autosta. Merkki on ollut jo pikkupojasta asti selvä, eli tietenkin Sisu. Pitkään haaveilin niittikopista mutta lopulta päädyin kuitenkin SM:ään.

Kriteereinä olivat ajokunnossa oleva auto mekaanisesti toteutetulla polttoaineensyötöllä sekä kohtuullinen hinta. Sopiva auto löytyi kuin löytyikin pitkän etsinnän jälkeen. Auto tosin oli toisessa päässä Suomea. Ei muuta kuin pakattiin mersun peräkontti täyteen työkaluja ja muita tarvikkeita, joita "seikkailun" aikana ajateltiin mahdollisesti tarvitsevan ja suunnattiin keula kohti etelää. Auton luo päästyämme tarkisteltiin kaikki öljyt ja nesteet sekä vaihdettiin moottoriöljyt. Samalla silmäiltiin auto muutenkin lähtökuntoon, jottei ainakaan isompia yllätyksiä matkan varrella tulisi. Ja näin n. 800 kilometrin matka takaisin Tornionjokilaaksoon saattoi alkaa.

Kotimatkalle lähtö venähti erinäisistä syistä iltapäivän puolelle ja jo puolenvälin seutuvilla sauttoi pimeä ja aurinkoinen syyssunnuntai vaihtui yöksi. Matka sujui kuitenkin varsin rattoisasti isolohkon murinaa kuunnellessa ja autokin toimi erittäin hyvin. Aamuyön tunneilla aivan matkan loppusuoralla ollessamme jo voitontunnelmissa onnistuneesta reissusta havahduimme yhtäkkiseen kilinään kuin jokin lasi olisi hajonnut. Pysäytimme tien sivuun tarkastamaan tilanteen ja huomasimme että työkalulaatikko oli auennut ja hylsysarja ym. työkaluja oli levinnyt tielle. Siivosimme työkalut pikaisesti tieltä ja jatkoimme kotiin. Onneksi tämä sattui yöllä hiljaiseen aikaan, joten sen isompaa vahinkoa ei päässyt tapahtumaan. Tätä vastoinkäymistä lukuunottamatta kotimatka sujui ongelmitta.

Autohan on siis SM 340 CAKH vuosimallia 1988. Elikkä neliakselinen trippeli ns. lepo-ohjaamolla. Auto on ollut uutena vilja-autona Etelä-Suomessa. Tällä hetkellä autossa ei ole mitään päällirakennetta. Teknikaltaan auto tuntuu olevan hyvässä kunnossa ja hyttikin on säilynyt ihmeen hyvänä. Runkorakenteena on kuitenkin ehkäpä surullisenkin kuuluisa tuplarunko, joka oli pahasti ruostunut. Minä en tästä Sisukkaana miehenä kuitenkaan lannistunut, joten päätin että vaihdan runkopalkkien sisällä olevat vahvikepalkit uusiin. Purin siis vaihdelaatikosta taaksepäin rungon täysin puhtaaksi ja kuluneena kesänä teetätin uudet palkit, sekä hiekkapuhalsin ja maalasin rungon takapään kauttaaltaan. Viime viikonloppuna rungon kokoaminen tuli vihdoin siihen pisteeseen että autoa pystyy jälleen siirtämään ajamalla.

Kuvia projektista en tähän hätään saanut liitettyä, mutta koitan niitäkin lähiaikoina tänne laittaa. Eiköhän tässä yhdelle kerralle tullutkin jo asiaa riittävästi. Pyrin tekemään tilannepäivityksiä aina silloin tällöin tänne projektin edistyessä.
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Hienoa työtä SM:n kunnostuksen parissa, kuulostaa että työtä on tehty paljon ja sisua on Sisun kunnostuksessa riittänyt. :D Kunhan itsellä on SL 170 4x4 valmis niin tarkoituksena olisi kunnostaa pihamaalla seisova vuoden 91 SM 300 6x2 CKH, siinä on samaan tapaan rungossa lisävahvikkeet ja osalta matkaa nekin tehty kaksinkertaisena, eli lähes sama homma olisi tulossa sen kanssa kuin mitä sinulla.

Hienoa työtä olet varmasti tehnyt. Laitahan kuvia näkyviin kunhan ehdit. Työn iloa
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
SR-300
Viestit: 157
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja SR-300 »

Missä / miten saitte ne vahvikkeet tehtyä oikeinmuotoisiksi, oliko joku valmis malli? Reijät tehtiin samalla,kai? Mikä materiaalia käytitte?
SM SISU
Viestit: 35
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja SM SISU »

Oli hieman hankalaa löytää sopivaa tekijää palkeille, koska niin isot kanttikoneet, joilla pystyy kanttamaan lähes 5 metriä pitkän kappaleen ovat näköjään harvassa. Lopulta tärppäsi ja palkit valmisti Kokkolan laser steel OY. Lähetin pätkän ehjänä säilynyttä palkkia heille ja he ottivat siitä mitat ja kanttasivat palkit. Tehtaan tietojen perusteella tuohon aikaan vahvikkeet on valmistettu ihan normaalista "mustata raudasta" elikkä teräslaaduksi valikoitui FE 52. Palkeista tuli juuri sopivan kokoiset ja hinta oli mielestäni todella sopiva, eli voin kyllä suositella kyseistä firmaa muillekkin. Viisteet ja reijät palkkeihin tein itse.
SM SISU
Viestit: 35
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja SM SISU »

Niin ja kiitokset Neliveto Sisulle kannustuksesta ja tsemppiä myös sinulle omaan projektiisi.
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Noniin mukava päästä lukemaan uudesta projektista :D

Minulla kans on paperi missä lukee että S-sarjan runko on ihan Fe52 laatua. E-sarjassa rungon materiaali vaihtui Raexiin.

Sisun runko on mukava purkailla kun on kokonaan pultattu, Scaniassa osittain niittamalla koottu niin aika työläs purkaa :mrgreen:

Oliko tässä perusrunko säilynyt kuinka hyvin korroosiolta?
SM SISU
Viestit: 35
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja SM SISU »

Joo tosiaan huomattavasti helpottaa kun niittejä ei ole käytetty. Perusrunko on onneksi säilynyt ihmeen hyvin, vaikka vahvikkeet olivat jo niin huonossa hapessa, ettei niitä kokonaisena saanut edes irti. Yksi kohta oikeanpuoleisessa palkissa lähellä tankkia oli syöpynyt jonkun verran, mutta uskon että uusien vahvikkeiden myötä kestävyydessä ei ole ongelmaa ainakaan harrastekäytössä.
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

SM SISU kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 10:58 am Niin ja kiitokset Neliveto Sisulle kannustuksesta ja tsemppiä myös sinulle omaan projektiisi.
Kiitoksia, mukava on lukea ja nähdä myös toistenkin projektien edistyvän
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
SR-300
Viestit: 157
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja SR-300 »

Onks noi pultit ihan normi 8.8?
Palaamme asiaan viimeistään kun rupean kunnostaa tuota omaa, eikä Kokkolaan oo todellakaan liian pitkä matka jos sieltä kerran saa apua....
SM SISU
Viestit: 35
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja SM SISU »

Juu 8.8 ovat runkopultit. Sisun alkuperäiset pultit marmoritiskillä olivat sen verran hintavat, että päädyin Mersuissa käytettäviin runkopultteihin, joita sai Wurthilta.
C371
Viestit: 8
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja C371 »

Tällä palstalla on mielenkiintoisia projekteja kuvattuna, ja niitä on mukava saada lisää!

Laitahan kuvakoostetta tuosta runkotyöstä... Tuo tuplarungon uusiminen olisi itsellänikin haaveena jossain vaiheessa -94 SM:ään.
SR-300
Viestit: 157
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja SR-300 »

Kattelin tänään kalkussa sitä riisuttua SM:äää, siinäkin olivat ruvennu vääntyilee kun ruoste oli päässy palkkien väliin. Aika ohkaista materiaalia, oisko ollu jotain 5milliä...?
SM SISU
Viestit: 35
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja SM SISU »

4 mm on ainevahvuus. Täältä löytyy tarkat mitat: www.vehotrucks.fi › trucksPDF
02 Päällerakentamisen yleisohjeet.book - Veho
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
SM SISU
Viestit: 35
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM 340 -88 projekti

Viesti Kirjoittaja SM SISU »

Osaisko joku viisaampi neuvoa miten saan kuvia liitettyä viesteihin, kun en saanut onnistumaan millään vaikka miten yritin. Tuli vain ilmoitus, että tiedosto liian suuri tms.
Vastaa Viestiin