A-45 ex SA-1337

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuva

Kuva

No nyt mulla on nosturiauto käytettävissä. :wink: Nostoteho on vähän heikko, mutta maasto-ominaisuudet ovat sentään melko hyvät?

Koko roska on maksanut tähän mennessä noin 3000e, väittäisin että on ollut hintansa väärti. :D
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Alku keväästä oli kova tohina päällä. Lavan laitoja oli tarkoitus uusia, ja maalata autoa muutenkin. Mutta kompastus kiveksi muodostui se, että minkä värinen auto on ollut uutena?

Asiaa on tiedusteltu Sisulta, Tikkurilan maalilinjalta, vakava henkisiltä armeija-ajoneuvo harrastajilta, jne... Vielä ei ole saatu varmistusta, että mikä on ollut auton alkuperäinen väritys. Tämä on siis 1973 mallinen peli, ja nykyinen kolmen värin maasto maalaus on tehty siihen vuonna 1982. Jos jollain on tietoa, että minkä värisiä maasto-sisut olivat vuosina 1964-1982, niin laittakaa ihmeessä viestiä.

Kuva

Mutta on sitä tullut ulkoilutettua sentään. Kuvassa toukokuussa Kalkun huutokaupassa, mikä on eräänlainen epävirallinen armeija-ajoneuvo kokoontumisajo.

Kuva

Heinäkuu, Jämi Fly In tapahtuma. Ajoneuvoja oli paikalla lauantaina meidät mukaan lukien 6 kpl, sunnuntaina puolet vähemmän. (Jakolaatikon ja etunapojen öljyt vaihdettu, tuskin ketään kiinnostaa, mutta onpahan itsellä muistissa?)

Kuva

Apupoika Antero, pienessä kaljassa keksitty juttu. Jalkapallo, Neuvostoliittolainen kaasunaamari, ja Bulgarialainen kypärä. Koko homma on viritetty "rekka-valon" varaan.

Kuva

Sunnuntaina Jämillä esiinty Hevisaurus. Meillä oli lavalla noin 30 lasta katsomassa esitystä. Muutaman ensimmäisen lapsen vanhempi kysyi, että saako tulla lavalle. Seuraavat 25 eivät kyselleet mitään. ;) Kuva on peräisin netistä, siinä näkyy allekirjoittaneen M62 kuosiin puettu leveä selkä :D

Ajoneuvoja ei Jämillä ollut montaa, mutta monen miehen kanssa tuli juteltua Proto-Sisuista. On se vaan sellainen peli, että se on jättänyt ikuisen muiston sadoille tuhansille varusmiehille.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

sisua45 kirjoitti:Ajoneuvoja ei Jämillä ollut montaa, mutta monen miehen kanssa tuli juteltua Proto-Sisuista. On se vaan sellainen peli, että se on jättänyt ikuisen muiston sadoille tuhansille varusmiehille.
Moniko muistelee samalla tavalla Masia? Vaikka Masi on hyttiä vaille about joka kohdasta parempi auto, ei se ainakaan minuun sellaista jälkeä jättänyt. Proto on sympaattinen.
vr4
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja vr4 »

Olisiko tästä apuja maaliasiaan?

Kuskin ovessa pitäisi alun perin olla tällainen laatta. Alkuperäinen maalityyppi ja sävy on siihen merkitty tässä tapauksessa Sadolyn 012 alkydimaali sävyllä 5516. Kuva on vm. -80 protosta. Samaa maalia on ainakin ollut vielä saatavilla Venäjältä ja Ukrainasta.

Maalin historiasta kiinnostuneille:
http://www.hs.fi/talous/a1413687901184 (tämän linkin mies voi tietää enemmänkin)
http://rusnewsjournal.com/1/19562/
Liitteet
WP_20160730_10_49_47_Pro.jpg
WP_20160730_10_49_47_Pro.jpg (80.54 KiB) Katsottu 14640 kertaa
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

vr4 kirjoitti:Olisiko tästä apuja maaliasiaan?

Kuskin ovessa pitäisi alun perin olla tällainen laatta. Alkuperäinen maalityyppi ja sävy on siihen merkitty tässä tapauksessa Sadolyn 012 alkydimaali sävyllä 5516. Kuva on vm. -80 protosta. Samaa maalia on ainakin ollut vielä saatavilla Venäjältä ja Ukrainasta.

Maalin historiasta kiinnostuneille:
http://www.hs.fi/talous/a1413687901184 (tämän linkin mies voi tietää enemmänkin)
http://rusnewsjournal.com/1/19562/
Hmm, mielenkiitoista...

En ole nähnyt tuollaista kilpeä vanhemmissa Protoissa. Minun oma, ja armeijan kuittiauto, ovat 1973 mallisia, eikä niissä kilpeä ollut.

Laitoin Sadolin/AKZOlle sähköpostia, saa nähdä mitä vastaavat.

Mutta hyvä vinkki, kiiitoos...!!! :D
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Summa summaarim, vuosi 2017...

Kuva


Toveri ZAUn kanssa olemme tuota Sisun alkuperäistä maalia selvitellyt jo hyvän aikaa. Mutta viimein se selvisi, tarvittiin ZAUn varmuusvarastosta löytynyt uusi A-45 ovitasku. Kiikutin sen paikalliselle automaalarille, se heidän skanneri näytti tätä.

Kuva

Teetin heti pienen purnukan tuota maalia, ja tulos oli tämä. Tuo lattaraudasta ja 11 (!) millin pyörötangonsta tehty laitasarana on maalattu kaavan mukaan. Taustalla oleva ovitasku on Sisun maalaama. Ja katos vaan, samaa väriä ovat! Eihän se vaatinut kuin kaksi vuotta, kymmeniä kyselyjä moneen paikkaan, jne. Mutta kun saatiin hyvä värimalli, niin heti löytyi. Omassa Sisussa tuota alkuperäistä väri on esillä noin 2x3 cm alue ovenkarmissa...

Kuva

Keväällä viritettiin pojan kanssa Leylandia. Tilapäinen, 14 vuotta vuotta paikalla ollut mikälie hätä-apu ilmansuodatin sai lähteä, ja uusi (käytetty) paikallismoottorin putsaripönttö kiinnitettiin lavan verkkoon. Tuo putsari on tarkoitettu 400 hevosvoiman koneisiin, riittänee vapari-leukkuun? Vihreä letku on (käyttämätöntä, kerrankin) paskaputkea, oikein viimeisen päälle kovaa kampetta.

Kuva tuli väärinpäin, mutta saatte sentään niska jumppaa, nörtit.

Kuva

Kalkun huutokaupissa tuli käytyä keväällä ja syksyllä. Masia tekisi vähän mieli?

Ennen joulukuun ajoja teki mieli testata valoja. Vain yksi lähivalo paloi, ei ehkä ihanne tilanne? Sulakkeista oli päädyt palaneet, alumiiniset kun vaihtoi kuparisiin, niin ongelmia oli vähemmän. A-45 Sisussa on ollut alunperin hehkulamppu umpiot. Tähänkin yksilöön on vaihdettu H4 halogeelit, mutta toinen lamppu olikin hehkulamppu malli! Kaivoin omia varastoja, ja löysin Pajeron (easterbunny...) vanhoja 7 tuuman Hella umpioita. Hella sopi hienosti Sisun lampun kuoriin, mutta kiinntys klipsujen kanssa oli ohjelmaa. Ne pienet rautalangasta taivutetut väkäset ovat joko ruostuneet olemattomiin, tai sitten ne singahtivat avatessa hevon kuuseen? Voi v*ttu sentään näiden kanssa. Onneksi UAZin varaosista löytyi sopivia klipsuja, eläköön Suomi- Neuvostoliito seura.

Kuvia tästä episodista ei ole, käyttäkää mielikuvitusta.


Kuva


Itsenäisyyspäivänä tuli käytyä erään vakavasti otettavan armeija-ajoneuvo harrastajan luona. Rivi on vakuuttava, mutta kovin Neuvostoliittolainen, niin lisäsimme sinne palan kotimaisuutta, koska Suomi 100v.

Kuva

Muutama päivä siitä oli Patrian huutokaupa Hämeenlinnassa. 130 kilometriä suuntaansa, no problemo. Sisu toimi kuin Valmet seinäkello, miehistö (sisua45 ja hänen 16 v nuorisohuligaani poikansa) vain tahtoivat väsyä. 84 km/h oli tavoite nopeus, konetiellä se oli helppo pitää.

Tänä vuonna Sisu taittoi noin 1000 kilometriä. Eihän se paljoa ole, mutta vanhalle armeija kuorma-autoille ihan hyvä määrä. Nyt Sisu on ajettu verstaan taakse talvi unille, ja akut otetaan pian sisälle.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Summa summaarim, vuosi 2018...

Keväällä 2018 kannoin perinteisesti sisältä akut Sisuun, ja ajoin sen takapihalta etupihalle. Lähti käymään aivan tuosta vaan. Sitten auto seisoi kaksi viikkoa etupihalla, eikä halunnut käynnistyä enää??? Naks, naks, sanoo vain starttimoottori. Koitin kopistella starttia, ei vaikutusta. Laitoin suoraan virtaa startin napoihin, ei vaikutusta. Naks, naks, perkeles!

Kuva

Sitten tiputin koko mötikän alas. Mötikkä on aika osuva nimi, on melko iso ja painava. Tokmannista ostettu Königsbacher tölkki antaa mittakaavaa. Startti on muuten merkkiä Butec.

Kuva

Butekki-mötikkä laitettu viilapenkkiin ja syyllinen kuvassa. Bendix-laite ruostunut jumiin. Hiukan CRC-herättelyä, ees-taas nitkuttelua niin irtosihan se. Samalla voitelin koko startin moot öljyllä.

Kuva

Rasvauksen jälkeen startti toimi kuin uusi koko kevään-syksyn-talven.

Kuva

Kalkusta piti tietysti hakea vähän renkaita, etteivät vaan pääse loppumaan varastosta.

Kuva

Ebaystä löytyi tuollainen GPS-mittari. Aika fiksun näköinen, kuin klassinen VDO.

Kuva

Auto jätti kerran tiellekin! Noin 5 km olisi ollut verstaalle matkaa. Mietin skenaarioita viallisesta siirtopumpusta, paskasta putkistosta, puhki ruostuneesta putkistosta, vedestä polttoaineen seassa, jne. Loppujen lopuksi syynä oli polttoaineen loppuminen... Sen verran vit... harmitti, etten touhusta saanut kuin yhden kuvan. Mutta se selvisi, että Sisussa jää tankin pohjalle vain muutama desi polttoainetta, ja että polttoaine mittari näyttää noin 1/4 tankillista liikaa.

Kuva

Syksyllä haettiin polttopuita mökiltä. Mietin ensin syncro passat+kärry yhdistelmää, tai paketti-uazia, mutta päätin ottaa varman päälle. Mökin takapiha on aika pehmeä, mutta Sisulla ei ollut ongelmia siellä. Eikä tarvinnut kantojakaan kiertää.

Siinä vuosi 2018 pääpiirteissään. Täytyy tästä kuluvasta vuodesta laittaa vielä raporttia, ennekuin se päättyy...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Summa summaarim, vuosi 2019...

Kevät rituaaleihin kuuluu ladata akut, kiikuttaa ne autoon ja laittaa kiinni. Sen jälkeen Sisu ajetaan verstaan takaa etupihalle. Kaikki tämä sujui lähes kuin elokuvissa, ilman tuskaa. Toinen akku tuntui tosin hieman huonolta. Mitenkäs se nyt niin voi olla, oikein kympillä ostettu akku, jolla edellinen omistaja ei saanut Audiaan käyntiin kovalla pakkasella pari vuotta sitten...

Parin viikon päästä piti siirtää Sisua etupihalla, se kun oli jotenkin tiellä. Ei käynnisty, naks naks. Akut lataukseen, naks naks. Startti buustia, naks naks. No voi helvetin helvetti, onko se käynnistysmoottori taas ruostunut kiinni...?!

Olihan se, samalla tavalla kuin vuosi sitten. Samat toimenpiteet, kuvia en ottanut. Ainio ero vuoden takaisiin oli Köningbacher tölkin muuttuminen kokonaan valkoisesta valko-vihreäksi.

Kuva

Kun auto oli ajokelpoinen, aloin tutkia muitakin toimintoja. Valoja, vilkkuja, jne. No vilkut eivät toimi, jostain syystä? Vilkun rele irti, ja auki, täällähän on jousi ruostunut poikki? Toinen epäkuntoinen rele jemmasta esille, siitä jousen vaihto, ja taas toimii. Eli taas säästi noin 30 e kun ei heittänytkään sitä viallista relettä pois 15 vuotta sitten. Ohessa kuva A-45 vilkkureleestä, numeroineen, jos joku sellaisen meinaa jokus ostaa.

Kuva

Yksi ikuisuusmurhe lisää, toimimaton kytkin... Seisoessaan etupihalla, kytkin alkoi irrottamaan huonommin ja huonommin. Ja lopuksi ei ollenkaan. Jälleen kerran vanhan kertausta, tämä on tehty useampaan kertaan. Pääsylinteri irti, ruosteiden puhdistus pois, sylinterin hoonaus, kasaus jarrurasvan kera, ja lopuksi ilmaus. Ilmaus on melko hankalaa näissä. Paras keino ottaa uusi tippakanna, täyttää se jarrunesteellä, ja painaa nestettä "väärään suuntaa" kytkimestä polkimelle. Onneksi lavalla on pariovet, mistä pääsee työsylinterille käsiksi. Aivan kuin olisivat tämän tienneet jo 60-70-luvulla.

Kuva

Tokmanni tarjoaa Sisu A-45 harrastajalle vaikka mitä. Uudet akut, brake cleaneria, jarrunestettä ja asennusjuomaksi Köningbacher olutta. Saisikohan tässä vaiheessa jo sponsorirahaa, tai edes sitä olutta...?

Kuva

Edellisvuonna hankittu kiinalainen GPS-mittari tuli laitettua paikoilleen. Orkkis nopeusmittari on todella iso, joten tein pienen sopitepellin siihen. En porannut kojetauluun reikiä, vaan nuo ruuvit tulevat reiän reunaan kiinni. Nopeusmittari on muuten erikoisesti porrastettu. Esim 80, 84, 88, 92, 96 ja 100 km/h! Jos olisi yksi viiva vähemmän numeroiden välissä, niin porras olisi tutumpi 5 km/h. Mutta toimii noinkin, ja mittaa matkaa.

Kuva

Kaiken tämän sohlaamisen jälkeen auto toimi loppuvuoden kuin ihmisen mieli. Kevään huutokaupasta tuli taas hankittua lisää renkaita.

Kuva

Syksyllä oli Kalkun varikon 75 vuotis juhlahuutokauppa. Kun ajoin alueelle, niin paikalla oli legendaarinen huutokauppameklari Heikki Välimäki, vuosien mittaan tutuksi tullut mies. Hän huomasi autoni, ja kysyi, "Onko tämä kunnostettu ajoneuvo?" Vastasin että, niinkuin näet, ei ole. "Mutta ajamalla tulet, niin aja tuonne Autokillan riviin näytille!"

Sinne ajoin sitten, hienosti entisöityjen autojen riviin. Hieman hävetti, muttei parempiakaan A-45:sia ollut silloin tyrkyllä.

Kuva

Seuraavana päivänä rivissä oli oikein jotain nähtävääkin. Nimittäin museorekisteröity Masi. Eikä mikään vain nopeasti huutokaupasta ostettu ja maalauttu, vaan kolmesta aihiosta tehty ja täydellisesti entisöity.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Yhteen viestiin saa näköjään vain 7 kuvaa? Nooh, laitetaan viimeinen uuteen viestiin...

Kuva

Kiinalainen hiki-hydrauliikka toiminen nosturi muuttui auringossa punaisesta pinkiksi. Sopi niin hyvin armeija-ajoneuvoon, joten maalasin sen RAL 6031 vihreäksi.

Hieman tylsä oli tämäkin vuosi. Lähinnä vain sade ja lumen sulamisvesien aihettumien vaurioiden (startti, kytkimen pääsylinteri, vilkkurele) korjaamista, sekä ajelua. Säilytyskatos täytyisi tehdä. Aines osia olisi valmiinakin, mutta sen kokoaminen vaatii verta, hikeä ja keskiolutta.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
4wdman
Viestit: 312
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

Hieno vuosikatsaus Sisua45:lta!
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja proto »

Samaa mieltä!
On mukavaa luettavaa.
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Täytyy tunnustaa että kopioin törkeästi tuon nosturi-idean omaan autooni.
Tosin kyseinen nostin on sellainen vinssillä varustettu, muuten hyvinkin samanlainen.
Asennus on vielä vähän vaiheessa, kun nostinta pitää tietysti "vähän" muokata ja pahimmat välykset saada pois.
Sisun lava kun on 165cm korkealla, niin kovin painavakaan ei tarvitse taakan olla niin käsipelissä nosto menee melkoiseksi äheltämiseksi.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Vastaa Viestiin