A-45 ex SA-1337

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Avatar
sisua45
Viestit: 3020
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

FBW kirjoitti:Eihän Hämeessä nyt ole vain jääty liian pitkäksi aikaa miettimään syntyjä syviä - ei muuta kuin rälläkkä käteen ja ylimääräisiä osia leikkaamaan :lol: Katselin sitä poikittaispalkkia joka tulee vaihteiston alle. Ei se varmasti mikään ongelma ole - tekee väliaikaisen tuen sille kohtaa ja leikkaa palkin pois. Varmasti sinun taidoillasi siihen syntyy sitten joku vastaava ratkaisu.
Älähän hättäile, hämeessä ollaan hitaita... :wink: Ja mitä ne mun taitoni ovat? :lol:

Tänään otin koneesta huuhtelu pumpun pois, se kun on jumissa. En ole kokeillut suomalais-kansallista kahden metrin jatkovartta, ja perkeleen moista kiroomista. Ilman bloweria konetta pystyy pyörittämään. Kuviakin on, mutta en saa/osaa vielä siirtää niitä uudesta puhelimesta (Sonim) tietokoneelle.

Jatkan raportointia, jos ja kun saan kuvat esiin.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Avatar
FBW
Viestit: 788
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja FBW »

Ok, raporttia odotellaan 24h sisään :mrgreen:

...Vai että Sonim-puhelin... Prkle, on ollut mullakin haaveissa jo pitkään koska muut puhelimet eivät kestä kuin pari kuukautta :evil: Onnea vaan, täällä ollaan kovasti kateellisia!

Diesel jeans
Viestit: 131
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja Diesel jeans »

FBW kirjoitti:Ok, raporttia odotellaan 24h sisään :mrgreen:

...Vai että Sonim-puhelin... Prkle, on ollut mullakin haaveissa jo pitkään koska muut puhelimet eivät kestä kuin pari kuukautta :evil: Onnea vaan, täällä ollaan kovasti kateellisia!
Mikä h*lvetin Sonim? ikinä kuullutkaan.. Ei kai täällä ole epäisänmaallista porukkaa 8) Edellinen Nokia kesti yli 6 vuotta mutta kun putosi jäähdytysnesteeseen niin alkoi temppuilemaan, oli sitten uusittava.

Avatar
sisua45
Viestit: 3020
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Tuolla sonimista: http://www.sonimtech.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Olen minä kantanut nokialaista mukanani toista kymmentä vuotta. Ja kuinka kotimainen se Nokia nyt sitten tulee olemaan, kiinassa tehty Windows? :roll:

On mulla tuolla verstaan takana vielä usempi tonni ihan suomessa tehtyjä nokialaisia. :mrgreen:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Diesel jeans
Viestit: 131
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja Diesel jeans »

Kunhan varsikseen heitin, olen ajatellut että ehkä siinä Nokialaisessa on kuitenkin eniten kotimaista.. edes vähän kotiinpäin.

Avatar
sisua45
Viestit: 3020
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

No niin, laitetaas jotain pientä ilmoille...

Perjantaina tuli vähän purettua woimakonetta, otin vaihdelaatikon ja huuhtelupumpun pois. Lootan otin siksi pois, että pääsen tarkastamaa kytkimen kunnon. Huuhtelupumppu lähti siitä syystä, että se tuntui olevan jumissa. Kun kampiakselilta pyöritti, niin kaikki muu pyöri paitsi tuo blower.

Kuva

Spicer lepää siinä kuormalavan päällä. Kytkinkoppa alumiinia, laatikko valurautaa. 250kg Demag jaksoi nostaa sen ylös, luulin että on painavampi.

Kuva

Kytkin sen sijaan yllätti painavuudellaan. Asetelma+painelaakeri painaa noin 50kg. Siihen päälle kaksi kytkin levyä, ja niiden välilaippa. Jossain 70 kg tietämillä ollaan yhteensä. :wink: Kyllä, se on kaksi levy kytkin. Levyjen halkaisija on 15 1/4 tuumaa. Protossa on alkuperäisenä yksi 14" levy. Näissä levyissä on vielä runsaasti pintaa jäljellä.

Kuva

Kytkin on Englannissa tehty. Samoin on koko vaihdelaatikko, ohjaustehostimen pumppu, ja laturi. Startista en saanut tolkkua, kun sen kilpi on saanut kipeätä. Tästä tuli mieleeni, että onko DD moottoreita tehty englannissa lisenssillä?

Kuva

Tässä näkyy kuinka apulaitteet ovat ripusteltu koneeseen. Koneen etupäässä on myös hihnapyörä laturia varten, on helppo lisätä toinen laturi jos on tarvetta.

Kuva

Siinä se bloweri makaa maassa. Kaksi tahti dieselin huuhtelupumput ovat tuttuja kaikille, jotka ovat lukeneet pikkupoikana V8-magazinea. :mrgreen: Näitä laitettiin ameriikassa bensa kaseihin, kun ei silloin parempaakaan tapaa ollut ahtaa niitä. Pumppu on tosiaan jumissa, täytyy selvittää mikä on vialla. Huomaa täys ammattilais mallinen ahtimen nostorauta, onko niillä siellä detroitissakaan noin hienoa? :mrgreen: Se on nurkista löytynyt lisävalojen kiinnitysrauta, sopi tuohon hommaan täydellisesti.

Ahtimen etupuolella näkyy säädin, jonka päällä on kaasu- ja pysäytin vivut. Sen alapuolella on polttoaineen siirtopumppu, hammasratas tyyppinen.

Kuva

Kun huuhtelupumppu on otettu pois, niin sen alla näkyy ilmakanava sylintereille. Pimeä kuin mörön p*rsereikä.

Kuva

Siinä näkyy sylinteriputket, ja niiden reiät. Männätkin kurkistelevat sieltä. Ilmakanava on todella öljyinen, se täytyy puhdistaa. Samalla on oiva tilaisuus tarkistaa, etteivät männän renkaat ole jumissa. Niitä voisi vaikka vähän voidella ensimmäistä starttia varten.

Kuva

Vanhan 2 kg Glorian uusiokäyttöä. Olen tyhjentänyt ja puhdistanut sammuttimen, sekä tehnyt siihen pieniä muutoksia. Letkun päässä olevassa nipassa on 1/4" putkikierre, joka sopii DD:n pääöljykanavaan. Kun laittaa öljyä säiliöön, ja työntää kompuralla paineen , niin voi paine voidella koneen ennen käynnistämistä. Pitkään seisseelle koneelle tekee hyvää, kun saa huuhdeltua vanhat öljyn kurat kanavista pois. Maalasin säiliön harmaaksi, ettei kukaan yritä käyttää sitä hätätilanteessa sammuttimena. :roll:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Avatar
FBW
Viestit: 788
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja FBW »

No jumaliutsi, nyt on tapahtunut edistystä :D Miten näyttää että kone on hengittänyt väärään suuntaan kun kaikki on sisältä niin mustana :mrgreen: Kompura varmaan täytyy etsiä käytettynä tilalle, veikkaan että vanhan kunnostus maksaa enemmän? Olisko siitä laakeri leikannut kiinni? Mulla olis uusi kompura sulle mutta taitaa olla puolet liian pieni, Eaton M112... Minkä merkkinen ahdin tuossa muuten on?

Glorian uusiokäyttö on hieno idea!

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1774
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua »

Nokikolari hommiin ;)
Bloweri näyttää olevan nokinen ja välykset / välitykset sen verran tiukkoja, että olisko jotain ajan patinoimaa nokikökköä siipien välissä?

Takkaluukkujen putsauksessa joku Nokiveks tms. oli peto liuottamaan nokea; tepsinee dieselin nokeenkin?
Tosin testausta kannattaa tehdä ensin alumiinille pienemmässä mittakaavassa, jottei hommas jää muisto vaan :mrgreen:

Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Mistä se noki sinne imupuolelle on tullut? Ei kai siin EGR:ää sentään ole. :lol:

c-290
Viestit: 406
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Onko kone Bedfordista? jos on niin on englannissa tehty ja laatu sen mukaista :wink: Ei ollu lähelläkään "aidon" jenkkikoneen veroinen kertoili näiden "petterien" kanssa touhuillu tuttu :!:

Avatar
sisua45
Viestit: 3020
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Uskoisin että ovat nuo ahtimen lamellit vaan jämähtäneet toisiinsa kiinni, tutkin myöhemmin sitä lisää.

Öljyn ja noen ilmakanavaan tuloa täytyy myös tutkia. Käsittääkseni sinne voi tulla jonkun verran öljyä, siellä on kaksi paluuputkea kampikammioon.

Moottori on Bedfordista, niinkuin tuolla edempänä lukee. Onko näitä tosiaan tehty englannissa? Useassa paikassa lukee myös made in usa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Eli se ahtimen alusta "imusarja" on samalla suoraan huohotinkin siis.

Avatar
sisua45
Viestit: 3020
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Wonderi kirjoitti:Eli se ahtimen alusta "imusarja" on samalla suoraan huohotinkin siis.
No ei varsinaisesti, kummassakin venttiilikopassa on huohotus ulko ilmaan.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

DieselHomer
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja DieselHomer »

Taitaa olla moottorin ominaisuus tuo öljymönjän kerääminen tuonne huuhteluilmatilaan? yhden männänrenkaan takana öljy eli kulkeutuu sitä vissiinki sitte tuonne.

mulla on pari tollasta 2-71 generaattoria ja kun aikoinaan käytin auki huuhtelukanavien luukut nii mönjää siis oikeasti oli vähintääkin riittävästi.

semmonen juttu kans on että kun moottori käy tyhjäkäyntiä n. 15-25 min ja sitten lisää kaasua niin ottaakin kierroksia sinimustan savun kera vaikka päästää kaasun
eli ryntää hetkellisesti, moottorissa on tyhjennysputket huuhteluilmatilasta ulkoilmaan mutta kaikki vuotoöljy ei ilmeisesti tule noista vaan pyörii sylinterien
ympärillä odottaen lisää ilmavirtaa jolloin sitten tapahtuu em juttu.

moottorin käydessä öljytippoja ilmaantuu putkista siis ulospäinkin.

moottorit on kyllä iäkkäitä -56 vuodelta joten kulumista saattaa olla :mrgreen: tiedä sitten onko toi öljyn tiputtelu ominaisuus vai vaan vanhuutta.

putki on aika pieni, oisko reikä joku 4mm. menee tukkoon ja kerää parit litrat öljyä huuhtelutilaan ja sitten joskus hörppää ja..

Avatar
sisua45
Viestit: 3020
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

DieselHomer kirjoitti:Taitaa olla moottorin ominaisuus tuo öljymönjän kerääminen tuonne huuhteluilmatilaan? yhden männänrenkaan takana öljy eli kulkeutuu sitä vissiinki sitte tuonne.
Tuommonen käsitys mullakin on.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Vastaa Viestiin