Karhu-Sisu

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1759
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm

Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja sisua »

Muutama kuva "Kontion" Karhu-Sisuista:
http://www.sisua.net/gallery/v/kontio/kontio/
Kuva

Avatar
Kontio
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Vaihteistoremppa http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=1396


Kuva

Tämä pitäisi vaihtaa tuon yllä olevan karhun päälle, kunhan se on vain tullut maalaamosta.
Tästä on nyt ruostereiät hitsattu ja lattia paikattu.
Karhun omassa hytissä ei olekaan juuri mitään muuta lattialla kuin lattiamatot, peltiä ei sieltä enään juurikaan löydy :mrgreen:
Viimeksi muokannut Kontio, Ke Heinä 16, 2014 8:32 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Kontio
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Noniin taas on saatu jotain aikaiseksi, hytti ei ole vielä aivan valmiiksi saakka maalattu, mutta tältä se nyt tällä hetkellä näyttää:
Kuva
Kuva

Maalaamolla kävi vain pieni kämmi tuon valkoisen kylkiraidan kanssa, eli se on liian leveä jolloin se ei osu oikein tuohon konepeiton pokkaukseen, mutta asia on luvattu korjata.
Lisäksi pitää nyt vetää linjaus tuohon konepeittoon että se osuu oikein tuon valkoisen raidan kanssa ja viedä se takaisin sinne maalaamoon, niin eiköhän tässä kohta saa aloittaa hytin vaihto operaation... 8)

Avatar
Kontio
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Tästä se lähtee 8)
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten jos aloittais tekniikan siirron toiseen hyttiin.

Avatar
Kontio
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Tässäpä muutama kesäpäivä puuhasteluvinkki, jos ei mitään muuta tekemistä keksi +25celsiuksen lämpötilassa :mrgreen:

Eli siis pesemme ja säädämme etupyörän laakerit, ja siinä samalla laitetaan olka-akselin säädöt kohilleen.

Kuva

Avatar
Kontio
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja Kontio »

No nyt taas muutama projektikuva, tästä tämä lähtee

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ja siellä on.

Kuva

Avatar
sisua45
Viestit: 2959
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Hyvältä näyttää. :D

Onko tuo kalkkuna-volvokin laitettu, näyttää niin siistiltä?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Avatar
Kontio
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja Kontio »

sisua45 kirjoitti:Hyvältä näyttää. :D

Onko tuo kalkkuna-volvokin laitettu, näyttää niin siistiltä?
Juu, minäkin katsoin aikoinaan nettikoneessa, että ompas komean näköinen volvo myynnissä. No kaupathan syntyi ja kun volvo oli saatu omalle ranchille, niin sitten sen vasta huomasi että maali tekee paljon, mutta eihän se pelkkä maali korjaa konetta...
Ensiksi sylinterikansi koneistamoon, seuraavaksi koko taka-akseli remonttiin, pitäis vielä joskus vaihteistokin pudottaa pois paikoiltaan ja etsiä paineneulalaakerille paikka vaihteistosta -kun neulat ja neulakehä tuli pois öljynvaihdon aikana öljyropusta :evil: :x

Mutta kyllähän se sitten alkaa olla jotenkin jo laitettu, tässä taas oppi sen ettei pidä mennä sekaantumaan näihin äkkiä myyntimaalattuihin koneisiin.

Tuo "kalkkuna" olikin aivan uusi ilmaus minulle tuosta koneesta, kaikkea muuta nimiä siitä on käytetty, mutta ei vielä kalkkunaa :lol:

Avatar
sisua45
Viestit: 2959
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Täälläpäin on tuota kalkkunaa viljelty. Ex-työpaikalla oli aikanaan monta kalkkunaa, vanhimmat etuvetosia, kolme pyttysiä. 90-luvun alussa oli vielä yksi nelivetoinen vara koneena. Sen turbiini luisti aivan älyttömästi... :roll: Muuten aika hyvä peli.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Avatar
Kontio
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Homma nytkähti jälleen askeleen verran eteenpäin, nyt voisi sanoa että aletaan olla jo voitonpuolella.
Sisu on jälleen herätetty henkiin vuoden seisonnan jälkeen ja samalla sai ensimetrit ajettua myös.
Tässäpä jälleen muutama kuva...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Kontio kirjoitti:Tässäpä muutama kesäpäivä puuhasteluvinkki, jos ei mitään muuta tekemistä keksi +25celsiuksen lämpötilassa :mrgreen:

Eli siis pesemme ja säädämme etupyörän laakerit, ja siinä samalla laitetaan olka-akselin säädöt kohilleen.

Kuva
Kerrotko lissää tuosta olka-akseleiden säädöstä? Mä epäilen, että ne jumittaa mulla. Kun tuolla Kontiolla ajelin, niin ohjaus ei tuntunut aivan siltä, kuin pitäisi. Ei palauttanut kunnolla ja ohjaus oli jäykähköä.

Avatar
Kontio
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Tässä autossahan on vielä sellainen shimmi levyillä säädettävä välys. Eli alimmaisen painenastan alle laitetaan sopiva määrä levyjä ja asetetaan alalaippa paikoilleen kevyesti ruuveilla, sen jälkeen mittaillaan rakotulkilla, olikohan se nyt 0.1mm levyllä että se menee joka kohdasta "sopivasti" sisään. Tuon mukaan säädetään ne välykset.

Tuossa on hyvin paljon mahdollista, niinkuin omassakin autossa oli, että olka-akselin välys oli päässyt kasvamaan niin suureksi, että etuakseli ja olka-akseli ottivat toisiinsa kiinni ja aiheuttivat jumittamista ja väljyyttä.

Tässä vielä kuva siitä alakannesta ja painenastoista.
Kontion käsikirjassa on muuten selitetty tuo olka-akselin säätö hyvin, kannattaa katsoa sieltä ohjetta, jos tuosta minun sepustuksestani ei saanut mitään selvää :wink:

Kuva

Uudemmissa karhuissa on jo sitten ruuvisäätö tuolla olka-akselin alapäässä joka helpottaa säätöä.
Jyryissähän on sitten alapäässä laakerina kartiorullalaakeri ja niiden säätö on sitten toinen juttu. Tuollainen jyryn kaltainen rullalaakeri olka-akselin alapää löytyy muuten myös eräistä kontio sisuista, kuten LV 132 mallista.

Avatar
Kontio
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Laitan tänne vielä taka-akselin vetopyörästön stefan vaihto kuvasarjan. Vaikkakin tämä saattaa olla useimmille palstalaisille tuttua huttua, niin saattaapa siitä olla hyötyä kuitenkin jollekin.

Eli kaikkihan alkoi vain ja ainoastaan takarenkaiden vaihdolla, no renkaat pois ja sen jälkeen paljastui märkä jarrurumpu.
Jarrurumpuhan on kiinni neljällä ruuvilla, joidenka irroittamisen jälkeen päästään kiertämään ulos jarrurumpua (tätä ennen on löysätty käsijarrusylinterit siitä ruuvista joka on niiden päällä, ja tässä tapauksessa jouduin löysäämään lisää vielä jarruräikästä)
Jarrurummun kehällä on kaksi M12 kierrereikää joista päästään vetämään ulos sitä rumpua.
Kannattaa putsata hyvin rummun ohjausreikä, ettei rumpu takerru kiinni akseliin.

Ja tässä varoittava esimerkki miten käy kun vääntää tarpeeksi lujaa ulosvetoruuvista :evil:
Kuva

Rummuntausta näytti tältä:
Kuva

Seuraavaksi aloin irroittamaan vetoakselia navan päästä, yllä oleva kuva näyttää myös miten se tapahtuu.
Akselin päässähän on kahdeksan kappaletta kiristyskartioita, jotka oli sitten tosissaan kiinni. Huollossahan on erikoistyökalu näiden kartoiden irroittamiseen, mutta minullahan ei sellaista ole joten tähän tepsi ainoastaan iso leka, jolla sai antaa "pusuja" suoraan tuohon akselin päähän, ja tämän lisäksi annoin kaasupilleillä "kuumia" niitten kartioitten ympärille.
Aikansa kun hutki lekalla akselin päähän niin loputkin kartiot irtosi ja sain vetää akselin ulos.

Kuva

Vetoakselin tausta taas näytti tältä:
Kuva

Tuossa on sitten jo näkyvissä ensimmäinen stefa, mutta tämä ei ollut aiheuttanut sitä vuotoa, joten oli syytä jatkaa syvemmälle.

Kuva
Kuva

Seuraavaksi oli vastassa oli säätömutteri jolla säädetään laakerivälys, säätömutteri on lukittu kahdella kuusiokoloruuvilla joista toinen lukitsee kierteen "supistamalla" sitä mutteria, ja toinen taas menee tuosta mutterista läpi ja ottaa kiinni lukkolevyyn.
Kuva
Kuva

Mutterin poistamisen jälkeen voidaankin vetää napa pois paikoiltaan.
Kuva

Tässä näkyy jo sitten tuolla laakerin takana oleva syyllinen öljyvuotoon.
Kuva

Enään ei tarvinnut muutakuin ottaa pois tuo laakeri ja sen jälkeen pääsi käsiksi varsinaisesti tuohon vuotavaan stefaan.

Kuva
Laitan joskus vielä kokoonpano kuvat tänne, jahka olen saanut uudet stefat.
lopuksi jälleen kerran yleiskuva autosta.

Kuva
Kuva

Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Hyvä kuvasarja :D Kiitoksia, voi tulla tarpeeseen vielä.
Ps. Onkohan sisulla/veholla uusia jarrurumpuja? Jos olis malli millä menis kyselee.

Avatar
Kontio
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Kyllä varmaan Veholtakin saattaisi löytyä jarrurumpu, mutta epäilen kyllä hintaa melkoisen suolaiseksi.
Pitää soitella Kauppilan romuttamolle, ja jos ei sieltä löydy niin sitten kysellä tuolta uusiokoneelta.

Vastaa Viestiin