Karhu-Sisu

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Ai täällä on muitakin Penan tuntevia häneltä varmasti tietoa löytyy ja Turun veholta muutamalta kaverilta varmaan vielä enemmän.Mutta ei kai Karhussa ollut vielä CTR-perää?? eikös se tullut vasta S-sarjaan jarrurummut voi silti sopia siitä en tiedä.
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Karhusta ei tosiaan löydy CTR-perää, tässä on BTRR-perä.

Vantehet uudessa maalissa:

Kuva
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Onnittelut komeasta sisusta näköjään kova työ tuo näyttävää tulosta . CTR perä tais olla joissain aivan viimesimmissä Karhu-Sisuissa ja varsinkin 4x4 mallin autoissa .Myös viimeisimmissä M-sarjan Sisuissa joissain näytti olevan CTR perä vaan lienevätkö olleen jotain "koe autoja" ennen S-sarjan lanseeraamista markkinoille. :)
Napapiiri
Viestit: 576
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Eikös CTR-perä tullut -79 M-sarjaan valinnaiseksi. Alkupään SK 150:ssä oli myös CTK taka-akseli, joka sittemmin korvattiin järeämmällä CTR:llä...
jylhä
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja jylhä »

Onko Karhussa alunperin jo Tubeless vanteet? Tuohon Kontioon olen tubelesseja haaveillu, vaan edessä on hiukan ahdasta 8,25 vanteilla. Vinkit sopivista vanteista olis tervettulleita.
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Jasa kirjoitti:Onnittelut komeasta sisusta näköjään kova työ tuo näyttävää tulosta . CTR perä tais olla joissain aivan viimesimmissä Karhu-Sisuissa ja varsinkin 4x4 mallin autoissa .Myös viimeisimmissä M-sarjan Sisuissa joissain näytti olevan CTR perä vaan lienevätkö olleen jotain "koe autoja" ennen S-sarjan lanseeraamista markkinoille. :)
Niin varmasti on ollutkin eikös tuota 4x4 Karhua tehty jopa tuonne 1984 tai jopa 1985 asti ennen kuin SL 4x4 sen korvasi :?: Myöhemmin 80-loppupuolella tuli myös super CTR-akseli suuremmille tehoille/massoille olisko ollut sitä aikaa kun noita massoja edellisen kerran korotettiin.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

c-290 kirjoitti: eikös tuota 4x4 Karhua tehty jopa tuonne 1984 tai jopa 1985 asti ennen kuin SL 4x4 sen korvasi :?:
Olen ajanut armeijan 4x4+2 hinausauto-karhulla, se oli 1985 mallinen.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Sisua olen ehtinyt tehdä nyt viimeaikoina vain pikkuisen kerrallaan, työt kun ovat haitanneet harrastuksia. Nyt on vain sellaisia pikku "hiluja" laiteltu paikoilleen ja valmistettu uusia...
Jousijarrusylintereihin pitäisi löytää uudet tiivisteet sisälle, niin nekin voisi sitten kasata paikoilleen.

Tässä muutama kuvatus lisää.

Kuva
Kuva
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Postikusti, tai Iteljoonihan se nykyään on, toi kaksi tälläistä "puuhapakettia":

Kuva

Näillä osilla pitäisi saada nyt jousijarrukellot kuntoon! Yllätys oli kyllä suuri, että NOS-osia saa vielä näiden kellojen korjaukseen. Kangasaholta löytyi varastosta nämä osat.
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Jousijarrukellot on saatu kuntoon. Kerrankin oli helppo huolto, kun oli just oikeat tiivisteet ja lukkorenkaat jne.!

Tälläistä tänään:

Tästä lähdettiin liikkeelle.
Kuva

Prässin alla irroittelin lukkorenkaan rungon ja kannen välistä.

Kuva

Aavistuksen verrain p@skaiset sisäkalut.

Kuva

Uudet tiivisteet paikallaan, puhdistetussa osissa.

Kuva

Ja siinä kaksi kunnostettua sylinteriä, tosin en nyt vielä tiedä, että mitäs noiden pinnoille tekisi. Ne oli alumiini pinnalla, eli vetäisikö vain lakan pintaan, niin nuo ei hapetu niin nopeasti, vai pitäisikö ne maalata aina yhtä pirteällä runko harmaalla :? :wink:

Kuva
jylhä
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja jylhä »

Paljonkos tuossa isossa jousessa on puhtia, ei vissiin kannata aukoa ilman kunnon prässiä? Omasta Kontiosta pihisee toinen takakelloista.
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Onhan siinä jousessa melkotavalla "ponkaa". Vaan tuon kyllä saa puretuksi esim. tukevilla ruuvipuristimilla tms. Tuota kantta ei tarvitse tuossa irroitus ja kiinnilaitto vaiheessa puristaa kasaan, kuin n.8-10mm että saa irti/paikoilleen sen lukkorenkaan tuolta rungon ja kannen välistä.
Itse jousihan jää vielä jännitykseen sitten kannen ja männän väliin. Itse en vaihtanut jousia (uudet kyllä tuli korjaussarjan mukana), koska en nähnyt vaivan arvoiseksi lähteä niitä vaihtamaan kun ne oli päällisin puolin aivan ok. kuntoisen näköiset.
Ja kun nyt remontin syynä olikin vain ohivuodon korjaus, niin siitä syystä sitten jätin jouset vaihtamatta. Eikä kyllä ollut yläpään männänvarren lukkomutteriin sopivaa avaintakaan.
Mutta jos tuon jousen haluaa vaihtaa, niin sitten on syytä olla kunnon prässi (tai sitten oikeat puristustyökalut) käytössä. Olisikohan tuon jousen vapaapituus tuosta kuvan tilanteesta, vielä noin 100-120mm pidempi kuin paikoillaan ollessaan.
Eli melko suuri voima tuolla kannen ja männän välissä on!
jylhä
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja jylhä »

Onhan siellä potkua oltava että jarrussa on woimaa. Kumi lienee tullu tiensä päähän pihinästä päätellen. Hyvä että teet noin perinpohjaista kuvallista "korjausopasta",helpottaa itseä paljon kun näkee mitä tuokin jousikello pitää sisällään!
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Melekeen, eli miltei on runko valmiina.
Nyt olen väännellyt uutta pakoputkea sisun alle, ainoastaan enää maalia vailla 8)

Kuva
Kuva

Ja vaihtolavalaitteen venttiilipöytään pitää valmistaa yksi vipu ja asentaa se paikoilleen, sitten Sisu onkin alustaltaan valmis :!:
Vaihtolavalaitteen hiekkapuhallus ja maalaus onkin sitten seuraava suunniteltu toimenpide.
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Sisu

Viesti Kirjoittaja Kontio »

No niin. Nyt on kevään kunniaksi saatu Karhukin ulkoilutettua!

Tällainen sieltä tallista sitten tuli ulos:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Laskin tuossa mielessäni, että vastaan tulijoille/perässä ajaville ei pitäisi jäädä epäselväksi se että minkämerkkinen kuorma-auto edellä menee/vastaan tulee.

Ulkoisia pelkkiä -SISU- merkkejä on 7-kpl ympäri autoa, ja sitten vielä kaksi Karhu-Sisu merkkiä :lol: 8)

Nyt sitten pitäisikin siirtyä VL-laitteiden kimppuun...
Vastaa Viestiin