Proton akselit johonkin "Hilux" -projekti

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

kivinen
Viestit: 717
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Proton akselit johonkin "Hilux" -projekti

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Pidemmittä puheitta, siirry linkkiin:

http://www.alanmiehet.com/?id=56&PHPSES ... e3ba6f8171

Edit: Muutin auton nimen vastaamaan todellisuutta. :wink:
Viimeksi muokannut kivinen, La Joulu 29, 2012 10:13 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Avatar
sisua45
Viestit: 3023
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Sitä jo ajattelin että hiluxin vapari diisseli tuskin tarvitsee sisun akseleita. :lol: Nyt loppuu sulta murroksien ja vetareitten vaihto...!?

Millainen auto tulee olemaan?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

kivinen
Viestit: 717
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Hiluxilla tuli ajeltua tollanen kahdeksan vuotta. Jotenkin alko toi hitaasti ajelu tympimään, kun ei ollut muuta mahdollisuutta. Vaikka olisi millaiset välitykset, niin neljän pyörivän renkaan huippunopeus oli sen 25 km/h. Se ei riitä puhdistamaan kuviota tai liikuttamaan autoa liejussa.

Toivotaan, että tähän peliin tulee vähän enemmän nopeutta renkaille. Paino vaan tuntuu karkaavan käsistä ja se syö aina osansa kasvaneesta renkaan pyörintänopeudesta.

Toivotaan vetareiden kestävän jatkossa. Tarkoitus olisi ajaa aluksi 39,5" renkaalla. 38" tosin riittäisi samaan maavaraan Tojotan 9,5" akselin kanssa. Tavallinen trial rengas ja vanne ovat paljon kevyemmät kuin alkuperäiset, joten pyöriviä massojakin on vähemmän. Alkuperäiset jarrut vaihtuu johonkin muuhun, joten siinäkin säästetään.

Koria ei varmaan tule, joten kai siitä jonkinlainen matontamppausteline tulee.

Avatar
sisua45
Viestit: 3023
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Oletko punninnut sisun akselia? Bongo-rummut kun vaihtaa sopiviin laikkoihin, niin varmasti kevenee reilusti.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

kivinen
Viestit: 717
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Ei ole ollut sopivaa vaakaa. Huhu kertoo uuden Pasin taka-akselin painavan 500 kg.

Sanoisin, että akselien painot on luokkaa: taka 500 kg, etu 650 kg. Jarrurumpu painaa noin 50 kg, jarrukengät ehkä 20 kg ja jarrukilpi jarrukellon kanssa 35 kg.

Nämä nyt on sellasia hihasta ravistettuja painoja.

Täytyy koittaa päästä vaa'alle kun tuo säksätin on valmis. Sieltä se totuus sitten tulee.

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1777
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua »

Ehkä off topic, mutta adminille suotakoon:

Joskus taannoin seikkailin Argentiinassa ja siellä on Bampaa lukemattomia (satoja) kilometrejä. Pohojjammaalla lakeus ajaa saman asian. Sattui olemaan sadeaika ja silloin ymmärsin, miksi suomalaiset eivät olleet menestuneet (siihen saakka) Argentiinan MM-ralleissa.

Tarvittaan riittävä kehänopeus, jotta renkaan ruusut putsaantuu liejusta. Eli metal-to-pedal periaatteella siellä parhaiten eteni akseleiden raapiessa maata. Turhaa siinä vaiheessa oli enää autoa hiljakseen nytkytellä savessa ees'taas Suomen talvioppien mukaisesti. Sillä menetelmällä omat kalossit kuraantui varmasti :)

kivinen
Viestit: 717
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton akselit johonkin muuhun -projekti

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Päivitystä tullut tähän projektiin. Akselien kuvia löytyy sivun alareunasta.

Tuossa lyhyempi linkki:

http://www.alanmiehet.com/?id=56

kivinen
Viestit: 717
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton akselit johonkin muuhun -projekti

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Noo, kaikki kiva maksaa ja siinä mielessä noiden aksiloiden pitäisi olla aika pirun kivat. :lol: :lol: :lol:

kivinen
Viestit: 717
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton akselit johonkin muuhun -projekti

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Päivitystä tullut jonkun verran. Jarruja on mietitty ja sellasta. Vanhat linkit toimii.

Avatar
sisua45
Viestit: 3023
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton akselit johonkin muuhun -projekti

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuva

Tuli tuosta laikan sorvaus kuvasta sisu-verstaan sorvi mieleen. :wink: (kuva alla)

Mikä pulttijako napaan tuli, lähelle 300mm?
Liitteet
30102006.jpg
30102006.jpg (119.67 KiB) Katsottu 15893 kertaa
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

kivinen
Viestit: 717
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton akselit johonkin muuhun -projekti

Viesti Kirjoittaja kivinen »

sisua45 kirjoitti:
Mikä pulttijako napaan tuli, lähelle 300mm?
Siellä huitteilla. Tuossa 15" vanteen ja levyjarrujen sovittelussa on niin vahva käsityön leima, että mitat menettää hiljalleen merkityksensä. Osien sopiminen toistensa kanssa on tässä tärkeintä.

Tuo sorvi on vuodelta -54, Max Muller -merkkinen. Siirrellessä kaveri lohkasi:" Oisit ny perkele ostanu mielummin Medium Mullerin, niin saatais tää liikkeelle. :lol: :lol: :lol:

Mutta aika saman oloinen on sisu sorvin kanssa.

Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton akselit johonkin muuhun -projekti

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Kuva

On muuten tosi hieno pylväsporakone sulla!
Ja työ sitten tosi hienoa. Ei mikään turha Kivinen.

kivinen
Viestit: 717
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton akselit johonkin muuhun -projekti

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Onhan mulla ihan "oikeakin" kiinanpylväskone. Mutta kun ei tullu nopeesti mieleen mitään muutakaan millä porata rei'ät samalle säteelle, niin piti virittää tollanen "säteisporakone". :roll: :roll: :roll:

Pulttiväli piti alunperin ottaa sorvin vaihteistosta rattaiden hammastuksen mukaan, mutta se ei osunut oikeen sopivasti tuohon napaan. Sitten tempasin rei'ät yhteen keskiölevyyn ja käytin sitä sapluunana muiden poraukseen. :shock: :lol: :lol:

Samalla idealla tein nuo beadlock levyt. Siinä sapluunana toimi yksi laserilla leikattu vanha levy. :lol: :lol: :lol:

kivinen
Viestit: 717
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton akselit johonkin muuhun -projekti

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Tässä on tapahtunut pientä edistystä.

Väsäsin uuden suoran raidetangon ja muutin sen paikan taakse ylös. Raidetangon päät on muuton 30x1,5 mm kierteellä. Toinen on vasen- ja toinen oikeakätinen. Vasenkätinen on sen säätöholkin sisällä.

Siinä tangossa, joka tulee simpukalta akselille on samalla kartiolla ja oikeakätisellä kierteellä olevat nivelet. Siispä tein kaverin idean perusteella kaksi tankoa, joissa toisessa on vasen- ja oikeakätinen kierre ja toisessa oikea-oikea. On sitten vaihtoehto jos vasuri -nivel menee väljäksi.

Tuon Hi-Steer muutoksen takia täytyy kääntövarsia hioa muutama milli, jotta varsi kääntyy koko käytettävissä olevan sektorin. Valutyö ei ole taas ollut turhan tarkkaa, sillä varsia piti hioa eri määrät. Tässä valossa jotkut varret voi toimia ilman hiontaakin.

Avatar
sisua45
Viestit: 3023
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton akselit johonkin muuhun -projekti

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuva

Toinen "sisu" joka on saanut super swamper renkaat alle. :wink:

Oletko muuten puntaroinut paljonko kavennettu levyjarrullinen akseli tuli painamaan?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Vastaa Viestiin