Syöttöpumpun ruuvaus.

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

SisuPussi
Viestit: 52
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Syöttöpumpun ruuvaus.

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Vaihdoin bussiimme uuden turbon ja nyt pitäisi saada syöttöpumpusta lisää kakkua koneeseen mutta en tiedä mistä ruuvista pitäisi kääntää :oops: .
Yritin käyttää hakuakin mutta en löytänyt kuin tiedot mihin suuntaan pitäisi kääntää ja kuinka paljon :? .

Moottori on mahuri Leyland 0.410 ja syöttöpumppu ilmeisesti pitäisi olla Minimec. Pumppu kyllä näyttää aika samalle mutta kyljessä lukee vain "Leyland" ja ilmeisesti tyyppi "P5040". Tällainen laite siis kyseessä:
Kuva

Taivuttakaa oikein rautalangasta mistä alan siis ruuvaamaan :lol: .
Ajokkina:
"SisuPussi" Sisu BK-84 CVT 5000, Kiitokori S-66 vm.1973
Rulla
Viestit: 81
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Syöttöpumpun ruuvaus.

Viesti Kirjoittaja Rulla »

Hitsi.Minä tietäisin mutta kun en uskalla kertoa . Peri Suomalaiseen tapaan kaveria helppo syyttää jos moottori särkyy muka väärien ohjeiden antamisesta. :evil: :D
Avatar
sisua45
Viestit: 3103
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Syöttöpumpun ruuvaus.

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Tuosta. :wink: Ja sitä ennen tietysti tarkastat, että kaasupolkimesta painamalla pumpun vipu kääntyy kokonaan. Vivustossa kun voi olla aika paljon löysää. Meillä alkoi mersu kulkemaan 20 km/h tunnissa lujempaa, kun vaihdoin kaksi niveltä. :wink:
Liitteet
Syöttöpumppu.jpg
Syöttöpumppu.jpg (91.67 KiB) Katsottu 16062 kertaa
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
SisuPussi
Viestit: 52
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Syöttöpumpun ruuvaus.

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Kiitoksia tästä. Tänään töiden jälkeen pääsen kokeilemaan säätämistä, täytyy raportoida tuloksista illemmalla.
Onkos tuo pumppu muuten jokin Leylandin brändäämä Minimec vai mikä tuossa on ideana?
Ajokkina:
"SisuPussi" Sisu BK-84 CVT 5000, Kiitokori S-66 vm.1973
Avatar
sisua45
Viestit: 3103
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Syöttöpumpun ruuvaus.

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Ihan se on CAV Minimec, leukku on vaan halunnut nimensä siihen.

Leyland-nimellä varustettuja kompuroita on muuten käytetty Valmeteissakin. Teksti vaan koneistettiin pois linnavuoressa.:wink:

Alla kuva Valmet 611 koneen Minimecistä, ihan vaan vertailun vuoksi. Tyyppi P5351/3.
Liitteet
611 pumppu.jpg
611 pumppu.jpg (70.49 KiB) Katsottu 16036 kertaa
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
SisuPussi
Viestit: 52
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Syöttöpumpun ruuvaus.

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Homma olisi nyt hoidettu.
Aloitin tarkistamalla kaasuvivun liikkeen ja sehän ei mennyt aivan pohjaan. Pumpun vipu jäi rajoitinruuvista n.5mm päähän, tästä ongelmasta selvisi pienellä vaijerin säätämisellä.
Seuraavaksi käänsin syöttöruuvia löytämäni ohjeen mukaan puoli kierrosta myötäpäivään mutta syöttö tuntuikin vain pienenevän. Seuraavaksi kierros takaisin vastapäivään ja johan alkoi meno parantua!
Pari säätöä myöhemmin päädyin tulokseen jossa syöttöruuvi oli yhden kierroksen auki lähtökohdastaan.
Menohaluja tuli reippaasti lisää ja sen huomaa kevyempänä menona maantiellä sekä kiihdytyksissä missä 2000 kierroksen kohdalla ei tule enää seinää vastaan. Mutta eihän tehoa taida olla koskaan liikaa ja jos inspiraatio iskee voisi talvella/keväällä olla ohjelmassa välijäähdyttimen asennus.

Mutta vastaan tuli myös pieni ongelma, moottori ei meinaa enää sammua vaan käy vaivalloisesti n.200 kierrosta. Huomasin ainakin tyhjäkäynnin nousseen hieman ja se taitaa selittää ongelmaa.
Mistäs ruuvista sitä sitten saisi säädettyä ja tuleeko kenelläkään mieleen muita mahdollisia syitä?
Ajokkina:
"SisuPussi" Sisu BK-84 CVT 5000, Kiitokori S-66 vm.1973
Avatar
Tojo4wd
Viestit: 179
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Syöttöpumpun ruuvaus.

Viesti Kirjoittaja Tojo4wd »

Voihan se olla että kun kiristit vaijeria niin se ei nyt palaudu ihan loppuun asti.
Joka taas voi johtua just kuluneista nivelistä joko polkimella tai jossain matkalla.
Kun ei siinä taida vaijeri ihan kokomatkaa olla tai on ainakin muutama nivel.
Tai sitten joku palautusjousi ei vedä ihan loppuun tai on kuoleentunut ei kuitenkaan kannata laittaa liian jäykkää jousta saattaa tulla raskas painaa kaasupoljinta.
Avatar
sisua45
Viestit: 3103
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Syöttöpumpun ruuvaus.

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuva

Sulla on tuo kuva vähän pimeä, niin käytän omaa protoani tässä. Siinä on noi kaikki säätöruuvit merkattuna.

Sun koneessa on näköjään pysäytin magneetti. Tarkista sen liikematka, ja vivut.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
plaanari
Viestit: 13
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Syöttöpumpun ruuvaus.

Viesti Kirjoittaja plaanari »

Jos joutokäyntiä säätää pelkästään tosta rajoitinruuvista, niin pieleen menee ainakin Valmetissa. Minimec 6-syl pumpussa on myös joutokäynnin tasainjousi. Kun rajoitinruuvia käännetään, niin silloin muuttuu myös tasainjousen asema. Jos tämä säätö jää tekemättä, niin pumppu tekee mitä sattuu.

Eli ton pitkän holkin alla (koplarin edessä tossa kuvassa) on tuo tasainjousen säätöruuvi. Se ruuvataan ensin ihan auki, jonka jälkeen rajoitinruuvista säädetään joutokäyntikierrokset lähelle haluttua pyörintänopeutta n. 10-20 rpm halutusta. Tämän jälkeen tolla tasainjousen säätöruuvilla nostetaan loput 10-20 rpm, jolloin jousi on vain "huulilla".
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Syöttöpumpun ruuvaus.

Viesti Kirjoittaja Velu »

Voisikko sen jousen väärä säätö aiheuttaa tällaisen, rönköttävän tyhjäkäynnin?
http://www.youtube.com/watch?v=HPDIJyNm ... re=related
Avatar
sisua45
Viestit: 3103
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Syöttöpumpun ruuvaus.

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Lähes samanlailla minunkin leukku rynkyttää tyhjäkäynnillä. Täytyy kokeilla tuota jousen säätöä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
plaanari
Viestit: 13
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Syöttöpumpun ruuvaus.

Viesti Kirjoittaja plaanari »

Kyllä se saattais tossa olla väärin säädetty. Ton jousen tarkotus on rauhottaa säätötangon liikettä joutokäynnillä.

Vika on yleensä vanhemmiten säätimen kuluminen. Kuvassa (jos näkyy) on ylempänä Valmetin traktoreissa ja muissa ajoneuvoissa käyttämä säädinpainoyhdistelmä. Niide heikko kohta on noiden rullien ja vastinlevyn kuluminen. Rullat kun kuluu mutterille ja vastinlevyyn monttu, niin silloin säädin joutuu tekemään koko ajan töitä tuon montun ylittääkseen.

Alempana oleva painoyhdistelmä on ns. CX tyyppinen. Aika samanlainen mitä Bosch pumpuissa on RSV säätimessä. Näitä käytetään agregaateissa, missä halutaan tasaista käyntiä tietyllä kierrosluvulla. Tommoset CX painot laittamalla ja oikeenjäykkyset jouset saadaan aika makee peli.
Liitteet
Alempana paremmat CX painot, Ja ylempänä yleisemmät "halvemmat" painot, joissa levyssä on monttua jo hiukan näkyvissä.
Alempana paremmat CX painot, Ja ylempänä yleisemmät "halvemmat" painot, joissa levyssä on monttua jo hiukan näkyvissä.
0211.jpg (117.86 KiB) Katsottu 15676 kertaa
plaanari
Viestit: 13
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Syöttöpumpun ruuvaus.

Viesti Kirjoittaja plaanari »

Tulipas iso kuva. Onnistuiskohan harrastelijan kotokuva. Töissä on sitten paremmat vehkeet, mutta siä on kuvaaminen kielletty.

Pikku minimekkihän se siinä.
Liitteet
Kuva0333.jpg
Kuva0333.jpg (181.78 KiB) Katsottu 15662 kertaa
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Syöttöpumpun ruuvaus.

Viesti Kirjoittaja sisua »

Velu kirjoitti:Voisikko sen jousen väärä säätö aiheuttaa tällaisen, rönköttävän tyhjäkäynnin?
Luulin tuon rumpsutuksen (siitä ilmeisesti kyse, kun täällä Kiinassa ei joutuubi ei näy :evil: ) olevan Leylandin (Minimecin) ominaisuus. Tämä juontaa jo ajalta Aatamin, kun muistan Stan Butlerin ("Mennään bussilla"-sarjassa) laittavan Leukun tulille.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Menn%C3%A4%C3%A4n_bussilla (vai oliko noissa Routemastereissa AEC tuohon aikaan :roll: )

No, omat Leukut (Proto ja Kontio) käyvät vaeltavaa tyhjäkäyntiä; vastaavasti kaverin vähänajetut Kontiot käyvät todella nätisti ja tasaisesti tyhjäkäyntiä. Ei se Minimeccikään ole ikuinen :? Kiitokset korjausvinkistä.
torbebo

Re: Syöttöpumpun ruuvaus.

Viesti Kirjoittaja torbebo »

Kyllä varmaankin on ollut Routemasterissa AEC-moottori kun tuo Routemasters oli mallimerkintä AEC-bussilla.
Vastaa Viestiin