4x4 Vanaja..?

Valvoja: sisua

Rulla
Viestit: 81
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Vanaja..?

Viesti Kirjoittaja Rulla »

Ei mitään osanottoja melkoinen peli, 4X4 eli korpimalli :mrgreen: ... ,tosi hieno juttu että on tallessa .Noissa aec moottoreissa oli n200 hv että melkoisen järeä on ollut aikanaan vaikkakin ei niissä vanhemmissakaan paljoa vähempää ollut jotain päälle 160 muistaakseni .Tuo 470 mallihan näytää samalta kuin se 505 sarjan auto että oliko näissä sittenkään lopulta mitään kongreettista eroa toisiinsa :?: vai oliko sitten jotain pieniä ,en tiedä .tiesitkö että noista vanaja autoista on tehty aika hyvä kirja ,ja se ilmesty joskus 08 keväällä ja siinä on aika paljon sellaista tietoa .Työ kaverilla se kirja ja sitä tulee selailtua melkein joka kerta kun tulee poikettua niillä iltaa istumassa. 8) .Sanoit että et ole tiellä ajanut ,no eipä varmaan jos autosta lasit ja valot puuttuvat niin eipä sillä tielle ole menemistä :roll: ,mutta noin yleisesti ottaen niin on varmaan melko kankea väännellä vaikka suljetulla alueellakin ajaisi .Mahtaa olla maastoajo ominaisuudet hyvät tuon nelivedon johdosta ja kun maavaraa näyttää olevan .Vanhat ukot sanoivat että kotimaiset olivat hyvä kulkuisia sen johdosta että olivat tupla perällä :shock: :?: mikä sitten lieneekään mutta millainen se on käytännössä sitä en itse tiedä. Eipä "Hän" sen rumempi oo ku uus omistajansakaan :mrgreen: .
Viimeksi muokannut Rulla, Ti Joulu 01, 2009 5:20 am. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Napapiiri
Viestit: 576
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Vanaja..?

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Onhan nuissa eroa, kun 470 oli 7,7l 144hv ja 505 8,2l 163 hv sekä 690 11,3l 200/213hv ilman fööniä. Hienoa koojiiltä, että onpi tämä 47-malli tallessa!. :D
Rulla
Viestit: 81
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Vanaja..?

Viesti Kirjoittaja Rulla »

Googlettamalla löysin hyvän videonpätkän jossa pari vanajaa jossain sorakuopalla möyryää ,minusta molemmat olivat niitä 505 mallisia tai voi olla että toinen niistä oli 470 ,saateri kun en osaa kopsata että sais tallennettua,mut eiks se oo laitontakin :?:
koojii
Viestit: 70
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Vanaja..?

Viesti Kirjoittaja koojii »

Nuo mallimerkinnät 470-505-690 tarkoittavat koneen kokoa kuutiotuumina eli hytit ovat samoja.
Kirjalla tarkoittanet tuota M Mäkipirtin Vanajakirjaa?
Se tuli tilattua heti ennakkoon kun tilaisuus tuli ja onpa eräällä suunnalla kuulemma tekeillä toinenkin
Vanajakirja kunhan vaan saisivat sen valmiiksi.
Koitas laittaa jotain linkin tyylistä tuohon löytämääsi sorakuoppa ajeluun 8) ...
-Vankasti Vanajalla-
Rulla
Viestit: 81
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Vanaja..?

Viesti Kirjoittaja Rulla »

Kirja oli Mäkipirtin tekemä ja hänhän on tehnyt lukuisia moottoriajoneuvo sisältöisiä kirjoja .Fuller vaihteisto on tuttu noista sisuista mutta tuollaista seka sekajärjestys vaihdekaavallisesta en ole kuulutkaan ,eli eikö ole normaali H-kaavallinen :?: ,millainen tuo vaihde järjestys siten mahtanee ollakkaan :?: ja onko yhtä nopea vaihtaa kuin on noissa isoissa sisuissa jonkun fuller virtuoosin käsissä :?: .noi mallit on kai merkattu auton nokan sivuun koska olen nähnyt että niissä on ollut 505 ja 690 ja kai tuo 470 kuuluu myös olla merkitty. :D .No täytyy etsiä se linkki ,mutta vahingossa sen löysin kun etsin ihan muuta juttua sieltä :wink: Jostain transmissio lehdestä (engl.kielinen) luin kerran noista fuller vaihteistoista ja kun muistais että minkä vaihteiston yhteydessä oli maininta että kytkimen " koko täytyi olla suurempi kuin muissa ,oli siihen se " kokokin merkattu mutta en sitä enään muista ,ettei nyt olisi sitten tälläinen sekavaihteisto ollut kyseessä..Missä auto on noin "huonoon kuntoon" päässyt .Orimattilassako vai jo aikaisemmin :?:
koojii
Viestit: 70
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Vanaja..?

Viesti Kirjoittaja koojii »

Vanaja oli kohmottu tuohon kuntoon jo ennen Orimattilaa ollessaan työelämässä.
Liekö ollut kaverilla joka oli ollut Jonssin nokassa lastaamassa liian paksu sisänen
villapaita kun oli tukin pudottanu hytin päälle...
Tulin just tuon kimpusta mutta eipä ole jäänyt tuo vaihdekaavio päähän mut
pakki on oikealla alhaalla, 1 oikea ylös. Olikohan 2 vasen ylös ja loppuja en muista
mutta normaalisti ne ei ole. Täytyypä laittaa ylös...
Orimattilaan auto meni varaosiksi Eeron N6 690:lle mutta onneksi ei sitten siitä mitään tarvinnutkaan.
Noita numeroita ei muuten aina ole kylkiin laitettu syystä tai toisesta ja tuo vaihtamisnopeus
ei ole samaa tahtia kuin esim Fuller Roadranger rattimiehen käskemänä...
Lähinnä kait voisi verrata taas siihen Zil 131:een :mrgreen: ...
Napapiirille, tiedossa on omani lisäksi 2kpl näitä posti ja lennätinlaitokselle menneitä N3-47 "Kutos sarjalaisia" 8)
Ja yksi huhu...
-Vankasti Vanajalla-
Rulla
Viestit: 81
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Vanaja..?

Viesti Kirjoittaja Rulla »

OK.Unohtuu varsinkin jos harvakseltaan ajelee .Olikohan nuo numerot sitten jokin lisävaruste vaihtoehto tai vastaava jos niitä ei kaikissa autoissa ole ollut . :?: Miten se näissä 4x4 mallisissa on tuo perävälitys tarkoitan että onko kaksinopeuksinen ollut lisävarusteena ,sillä kovasti kiinnostaa että miten tuollainen 4x4 voimansiirto kovemmissa nopeuksissa jyrää vastaan ,koititko muuten autoa Orimattilasta hakiessasi että kuinka paljon jakolaatikko matkan aikana lämpesi :?: Tasauspyörästö lukko ilmeisesti vakiona koska on 4x4 ja auto tarkoitettu maasto olosuhteisiin. 8) Nyt vasta yhdistin että Laine Orimattilasta omistaa sen museorekisteröidyn N3-69 vanajan jossa on puunkuljetus varusteet.Olenko käsittänyt oikein että se on sen sarjan alkupään tuotannosta olevia autoja :?: Tuo N6-69 on tuon Mäkipirtin tekemän kirjan mukaan melko harvinainen oliko peräti 2kpl valmistunut.Mutta hienoa että noita on kuitenkin säilynyt noinkin paljon . 8)
koojii
Viestit: 70
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Vanaja..?

Viesti Kirjoittaja koojii »

Numeroinnista tai niiden puuttumisista tiedon jätän viisaampien tiedotettavaksi :wink:
Nelivedoissa ei ole tuplaperää ja ainakaan tässä minun yksilössä ei ole edes tasauspyörästön lukkoakaan...
Lieneekö jo tuolloin Valtion laitos säästänyt vai onko ajokit tilannut joku "konttorirotta" joka ei
ole kuorma-autoa nähnyt kun korkeintaan kuvassa :mrgreen: ...
Eli vähän niinkuin tänäkin päivänä tapahtuu...
Tuosta "jyräämisestä" ei ole sen enempää kokemusta kun että tuli oltua Eerolla "repsikkana"
viimevuonna Kevätpäivän Tasausajoissa ja eipä tuo yhtään mielestäni jyrännyt tai sitten en
kiinnittänyt siihen huomiota sillä kuten varmaankin voit kuvitella olin haltioissani toisella planeetalla
kun kerran kyytiin pääsin 8)
Ja eipä lämmennyt jakolaatikko eikä mikään muukaan paikka sillä siirto tapahtui lavetilla :wink:
Eli tähän mennessä ainoat ajot omistussuhteeni aikana ovat että Arola ajoi sen Orimattilassa
lavetille ja herra J ajoi sen kyydistä pois.
Eikö olekin jotenkin koomista että nykyinen omistaja ei ole tuolla ajanut vieläkään metriäkään...
(turaileva hamsteri kun olen...).
Pienenä selvennyksenä: E Laineen Vanaja on N6-69 ja muistaakseni vuosimalliltaan -68.
Viimeksi muokannut koojii, La Marras 28, 2009 10:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Vankasti Vanajalla-
Rulla
Viestit: 81
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Vanaja..?

Viesti Kirjoittaja Rulla »

Itselläni aivan samat kokemukset vanajista kuin sinullakin eli ei oikeastaan mitään :shock: ,mutta tuo on kiinostanut jo jonkin aikaa näin salaa :lol: .Vai N6 olisi sittenkin tuo Laineen vanaja .Valtio kai ollut aina säästeliäs kaluston varustuksien suhteen ,ymmärtääkseni ovat nykyäänkin kaikkein halvimmat mallit menneet valtiolle pääpiirteittäin.Kokemus on ollut varmaan käsinkosketeltavissa ohjaamossa jos kerran olet kyytiin päässyt ,onnitteluni .Englantilainen tekniikka on mielestäni kulkenut aina käsikädessä Lucas sähkölaitteiden kanssa ainakin Bedfordeissa mutta onko vanajassasi samoin :?: Sisuissahan luotettiin butec merkkiin joka olikin melko luotettava ,mutta nykyään taitaa olla Bocsh.Olikos Leyland näissä 5-sarjan vanajissa vaihtoehto moottori valinnassa vai oliko aina aec :?: .Tosiaan lavetilla tai vastaavalla kuljetus on paras vaihtoehto ja eipä jos lasit ja lamput puuttuvat niin rapsut voivat olla melkoiset jos pysäyttäävät tienpäällä .Pitkiä matkoja ei muutenkaan ole pitkään seisseellä autolla ilman välipysähdyksiä järkevää tehdä .
torbebo

Re: 4x4 Vanaja..?

Viesti Kirjoittaja torbebo »

Joudun työssäni aina joskus käymään tuolla Riihimäen varuskunnassa autohallin puolella.Siellä kerran,taitaa olla runsas vuosi jo aikaakin erään kokeneen asentajan kanssa keskustelimme sisuista joita armeijalla on paljonkin.Siinä tuli keskustelun aiheeksi myös nyt jo edesmenneet vanajatkin ja hän mainitsi että parolassa varuskunnan korjaamon lähetillä olisi entisöinnin kohteena jonkin sortin ja mallin vanaja.Se täytyy olla tuo mitä jo peräti epäiltiin maalitauluksikin niin tämän saman lähetti kaverin vanaja,vai olenko oikeassa ? jos olen niin hieno talteen otto ja josta myös onnitteluni myös.

On samanoloinen vanajakin mikä kohta jää tuonne pellon reunaan odottaan noutajaa kun hänen kaverit sieltä nyt myytiin pois ja niiden ostajien ensi viikon suunitelmiin kuuluu niiden siirto uuteen kotiin johonki länsi suomeen.
torbebo

Re: 4x4 Vanaja..?

Viesti Kirjoittaja torbebo »

korpraali kirjoitti:Joudun työssäni aina joskus käymään tuolla Riihimäen varuskunnassa autohallin puolella.Siellä kerran,taitaa olla runsas vuosi jo aikaakin erään kokeneen asentajan kanssa keskustelimme sisuista joita armeijalla on paljonkin.Siinä tuli keskustelun aiheeksi myös nyt jo edesmenneet vanajatkin ja hän mainitsi että parolassa varuskunnan korjaamon lähetillä olisi entisöinnin kohteena jonkin sortin ja mallin vanaja.Se täytyy olla tuo mitä jo peräti epäiltiin maalitauluksikin niin tämän saman lähetti kaverin vanaja,vai olenko oikeassa ? jos olen niin hieno talteen otto ja josta myös onnitteluni myös.

On samanoloinen vanajakin mikä kohta jää tuonne pellon reunaan odottaan noutajaa kun hänen kaverit sieltä nyt myytiin pois ja niiden ostajien ensi viikon suunitelmiin kuuluu niiden siirto uuteen kotiin johonki länsi suomeen.
Muistuipa mieleeni nyt kun olin varusmiehenä parolassa vuonna-71.Silloin sinne saapuivat kaksi kappaletta sen aikasen neuvostoliittolaisten ( myöh. venäjä ) valmistamia Maz-lavettiautoja.Ne olivat sitten erikoisia ja todella tehokkaita niihin panssarivaunujen kuljetukseen jotka olivat tuolloin myös neuvostoliittolaisia T-55:a.Aikaisemmin niitä panssarivaunuja oli kuljettettu parolassa Vanaja :lol: merkkisellä lavetti autolla.Kun nuo Matzit tulivat niin kaikki kapiaiset,kuin myös varusmiehetkin sanoivat että nyt tuo vanaja joutaa tuonne lentokentän reunaan maalitauluksi kun se on ihan mopo näihin Mazeihin verrattuna :)

Tämä muistui mieleeni kun tätä hra:koojiin vanajaa taisi joku erehtyä luulemaan että on vallan maalitauluna parolassa :) :lol:
torbebo

Re: 4x4 Vanaja..?

Viesti Kirjoittaja torbebo »

koojii kirjoitti:Numeroinnista tai niiden puuttumisista tiedon jätän viisaampien tiedotettavaksi :wink:
Nelivedoissa ei ole tuplaperää ja ainakaan tässä minun yksilössä ei ole edes tasauspyörästön lukkoakaan...
Lieneekö jo tuolloin Valtion laitos säästänyt vai onko ajokit tilannut joku "konttorirotta" joka ei
ole kuorma-autoa nähnyt kun korkeintaan kuvassa :mrgreen: ...
Eli vähän niinkuin tänäkin päivänä tapahtuu...
Tuosta "jyräämisestä" ei ole sen enempää kokemusta kun että tuli oltua Eerolla "repsikkana"
viimevuonna Kevätpäivän Tasausajoissa ja eipä tuo yhtään mielestäni jyrännyt tai sitten en
kiinnittänyt siihen huomiota sillä kuten varmaankin voit kuvitella olin haltioissani toisella planeetalla
kun kerran kyytiin pääsin 8)
Ja eipä lämmennyt jakolaatikko eikä mikään muukaan paikka sillä siirto tapahtui lavetilla :wink:
Eli tähän mennessä ainoat ajot omistussuhteeni aikana ovat että Arola ajoi sen Orimattilassa
lavetille ja herra J ajoi sen kyydistä pois.
Eikö olekin jotenkin koomista että nykyinen omistaja ei ole tuolla ajanut vieläkään metriäkään...
(turaileva hamsteri kun olen...).
Pienenä selvennyksenä: E Laineen Vanaja on N6-69 ja muistaakseni vuosimalliltaan -68.
Saattaa siinä sinun vanajassa koojiii olla tasauspyörästön lukko!
Rulla
Viestit: 81
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Vanaja..?

Viesti Kirjoittaja Rulla »

Koojiii sanoo että ei ole :wink: .Noissahan ei ollut ohjaustehostajaankaan ,Vanajiin kuulemma oli lisävarusteena :wink: ,nyt mikä minua on ruvenut mietityttämään niin miksikäs tuo ohjaamo on noin pienen näköinen ,vai oliko sisuohjaamo myös valinnais varuste :?:
Avatar
Komissarov
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Vanaja..?

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

korpraali kirjoitti:Joudun työssäni aina joskus käymään tuolla Riihimäen varuskunnassa autohallin puolella. Siellä kerran, taitaa olla runsas vuosi jo aikaakin, erään kokeneen asentajan kanssa keskustelimme Sisuista joita armeijalla on paljonkin. Siinä tuli keskustelun aiheeksi myös nyt jo edesmenneet Vanajatkin ja hän mainitsi että Parolassa varuskunnan korjaamon lähetillä olisi entisöinnin kohteena jonkin sortin ja mallin Vanaja.

...

Muistuipa mieleeni nyt kun olin varusmiehenä Parolassa vuonna-71. Silloin sinne saapuivat kaksi kappaletta sen aikasen neuvostoliittolaisten valmistamia MAZ-lavettiautoja. Ne olivat sitten erikoisia ja todella tehokkaita niihin panssarivaunujen kuljetukseen jotka olivat tuolloin myös neuvostoliittolaisia T-55:a. Aikaisemmin niitä panssarivaunuja oli kuljettettu Parolassa Vanaja-merkkisellä lavettiautolla. Kun nuo MAZit tulivat niin kaikki kapiaiset, kuin myös varusmiehetkin, sanoivat että nyt tuo Vanaja joutaa tuonne lentokentän reunaan maalitauluksi, kun se on ihan mopo näihin MAZeihin verrattuna.
Ihan mielenkiinnosta, tietääkö kukaan missä vaiheessa tuo Vanajan entisöintityö on? Ja edelleen, mopoudestaan huolimatta, minkälaisiin matkanopeuksiin tuolla Vanajalla päästiin vaunu päällä (vrt. MAZin 20-30 km/h)?
Avatar
Komissarov
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Vanaja..?

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Torbedo kirjoitti:Tarkoitat varmaankin tuota Parolan korjaamon lähettipojaan Vanajaa kaiketi ?
Sitä kyllä.
Torbedo kirjoitti:Kyllä ne Matzit meni kovempaa kuin tuon 20-30 km/h vaunu päällä, tais tuo Vanajakin päästä tasamaalla tuohon nopeuteen. Se on toinen seikka oliko sitten lupa ajaa kovempaa kuin tuo 20-30 km/h :D
Kuullostaa uskottavalta. Armeijan varomääräykset, jotka tietysti perustuvat toki aina johonkin, tuntien voisin kuvitella että MAZin ajonopeus kuormattuna tosiaan on käskyllä rajoitettu noin alhaiseksi. En keksi mitään itse autosta johtuvaa teknistä syytä, mikä sitä muuten rajoittaisi, ainakaan noin alas. :shock: No, sen ajan (neuvostovalmisteiset) renkaat ehkä..?
Lukittu