SAAB FEENIKS

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

Avatar
Kontio
Viestit: 669
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm

SAAB FEENIKS

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Tämänhän varmaan kaikki jo tietävätkin, että General Mistake lopettaa Saabin valmistuksen. Harmi, vaikka en ole omistanut ainuttakaan Saabia, ainoastaan monia niitä kilpailevaa ruotsalaismerkkiä edustavaa autoja on ollut tontilla, mutta se mitä nyt olen saabeilla ajanut, en voinut moittia ollenkaan kyytiä.

Mutta nyt tästä pääsemme aasinsillan kautta toiseen kysymykseen, milloin kuulemme Suomalaisen kuorma-autoteollisuuden viimeisen henki korahduksen?
Tätä en tietenkään toivo, mutta tuntuu että siihen ei mene kauaa...
Military autot varmaankin jatkaa kasaamista, mutta normaalien kuorma-autojen valmistus voinee loppua piankin.

En maalaile piruja seinille, mutta toivotaan parasta Suomalaisen Kuorma-auton valmistukselle. Eläköön SISU!!!
edit.
Otsikkoa muokattu tilanteeseen sopivaksi :wink:
Viimeksi muokannut Kontio, Ke Tammi 27, 2010 7:27 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Wonderi
Viestit: 527
Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:07 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Pahasti pelottaa että viimeiset siviili-Sisut on jo kaikki tehty. Hakkasivat Karjaalla liian pitkään päätään siihen keltaiseen toimimattomaan moottoriin, myivät autoja jotka ei sitten toimineet ja muu kehitystyö jäi sillä aikaa tekemättä. Ja nyt kun ei myydä eikä valmisteta yhtään niin autoilijat viimeistään opetetaan ajamaan toisen merkkisillä autoilla. Niihin toisen merkkisiin saa vaikka sähköisesti ohjatut jarrut, automatisoidun vaihteiston ja isoja tehokkaita moottoreita. Sisun omistajat jos jotkut ovat olleet merkkiuskollisia.

Mutta takaisin otsikon aiheeseen, nyt voisi olla hyvä aika ostaa uudehko Saab. Halvalla saisi hyvän auton.

Defence
Viestit: 310
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 6:41 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Defence »

Cummins oli Sisun pelastus M- ja R-mallistoon 70-luvulla tullessaan ja tässä vaiheessa voidaan sanoa että oli todella suuri harmi että Sisu joutui Cumminsista luopumaan 2000-luvulla. Cumminsin Signature 600-moottori olisi ollut kova sana Suomessa sora- ja tukkiautojen moottorina mutta kun tehdas ei halunnut sitä näin pientä valmistajaa varten tyypittää Euroopan päästönormeja vastaavaksi niin minkäs teet. 70-luvulla Sisujen luotettavuus oli kärsinyt hieman samanlaisen kolahduksen kuin nyt 2000-luvulla Catin kanssa. Rollsien laatu heitteli laidasta laitaan. Osa moottoreista saattoi kestää kevyesti miljoonan ja osassa alkoi suuret ongelmat jo ennen 100tkm. Catin 18-litrainen 630-heppainen olisi ollut kova sana raskaisiin kuljetuksiin ja olikin sitä toimiessaan, suuressa osassa moottoreista vaan esiintyi kaikenmaailman ongelmia. 15-litrainen korvaaja ei ollut laadultaan yhtään sen parempi ja siinä lisäongelmaa aiheutti vielä kaiken muun lisäksi SCR-järjestelmä. Mikäli Cummins olisi tuon Signature Series-malliston aikoinaan tyypittänyt niin uskallan väittää, että Sisun siviilimallisto olisi nykyään huomattavasti paremmissa kantimissa mitä se Catin kanssa taistellessa on ollut.

Harmi että Saabin meno loppui tällä erää tähän. Ostajakandidaateilla ei ollut halua sijoittaa pyydettyä rahaa riskialttiiseen tuotteeseen. Saabilla on ollut aina persoonallinen pohjolan oloihin suunniteltu mallisto. Kanadassa ja Yhdysvaltojen pohjoisosissa Saab on ollut aikojen saatossa yllättävänkin haluttu auto tietyissä piireissä. Niitä on ollut siellä jopa poliisiautoina. Toivotaan että joku alkaisi vielä jonain päivänä elvyttää vanhaa merkkiä takaisin ja nähtäisiin mm. uuden mielestäni hyvännäköisen ison sedanin eli 9-5:in esittely ja sarjatuotantoon pääsy :wink:
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-

ZAU
Viestit: 588
Liittynyt: To Helmi 21, 2008 1:42 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Meidän suvussa saabeja on ollut aina,sanotaanko että yli 30 vuotta on harrastettu,isähän ton sairauden myös tartutti meille muksuille ja siitä lähtien saabeilla on ajettu ja ajetaan edelleen.Kuitenkin olen sitä mieltä että aito saab kuoli jo silloin kun se siirtyi gm:n omistukseen ja jotenkin tuli opel mainen olotila kun sellaseen uudempaan istui.En vedä silti päätä täyteen vaikka saabin valmistus loppuukin :lol: .Uskoisin että Saab merkkinä tulee vielä takaisin jossain vaiheessa kun maailman talous paranee ja ilmasto alkaa jälleen kylmetä :lol:
Porttaali Uaz
JeeP wrangler

Ku9S
Viestit: 81
Liittynyt: Ke Maalis 11, 2009 6:40 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Ku9S »

Laitetaanpa kuva omasta 96:sta. Ens vuonna mr-kilpiin kun pikku fixailut saadaan tehtyä. Auto on vain 166tkm ajettu, vm. 1974, ollut kokoajan kilvissä ja olen sille kolmas omistaja. Väri on aika POP! :)
Liitteet
oma96.jpg
oma96.jpg (60.13 KiB) Katsottu 2764 kertaa
Viimeksi muokannut Ku9S, La Joulu 19, 2009 10:57 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Itselläni ollut 3 Saabia peräkkäin ,ja vieläkin olisi Saab jos jostain saisi uuden 99 .Pojalla tällä hetkellä 2 kpl 900 ja 1 kpl 96 .

Avatar
ursus2
Viestit: 89
Liittynyt: La Syys 06, 2008 11:11 am

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja ursus2 »

Itsellä kanssa ollut 900 Saabbeja -87 1-kaasariversio 4d sedan,samanikäinen k-jetronic ruisku 5d combi coupe ja -92 16 valve ex-poliisi.Mahtipelejä olivat kaikki ja vielä aion tuon vanhan mallin 900:n jossain välissä ostaa,niin ja 96:n olisi kanssa mukava saada.

Napapiiri
Viestit: 571
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Ukki vainaa noitui enoani, että kaiken maailman katiskoja ostelee (oli enoni ostanut uuden 96:n), kun ei maitotonkat oikein sovi kyytiin. :mrgreen: Piti noita tonkkia kuskata reilun kilometrin verran isomman tien varrella olevalle maitolaiturille. Joka toimi myös bussi pysäkkinä. :D

Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 9:02 am

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja at7 »

rippikouluiässä saatiin kaksitahtisen lyhytnokkanen 95 peltoautoksi. parissa vuodessa siitä tuli selvää jälkeä.

iltasanomissa oli jotain saab faneista.. lööpistä ei saanut selvää olivatko pettyneitä vai ilahtuneita saabin kuoliniskusta...

nojoo.. 96 oli oikeasti persoonallinen auto vapaakytkimineen.. sen jälkeen minusta saab on ollut enemmän auto kuin lentokone. (Joka on siis tässä tapauksessa huono asia.)

Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Savolaiset pitää sitä jotenkin pornona kuulemma. Kyllä se kuienki on auto, jonka voisin uutena ostaa, kun vanhemmillakin oli pari uutta Saabia. Itellä ollut vain pari hyvää: 96 vm -78 kunnon puskureilla ja siinä oli 1.7 taunuksen kone laitettuna ja alkuperäisellä ralliratilla. En vieläkään ole antanut anteeksi sitä, kun jouduin autosta luopumaan ja annoin toisen ratin mukaan, että se alkuperäinen ralliratti on tuotava takaisin. Ei sitten ole tullut... Seuraava oli 9000 -88, jonka ostin kovissa rahoissa ollessani. Oltiin jusiinsa myyty isäni kanssa ostettu purjevene. No sekin oli sellainen Saabi, että ehkä tulee vielä takaisin hankittua. Kun se vene hommattiin, niin olin juuri päässyt intistä ja lähes kaikki palkka meni sen veneen maksuun, kun myyjä luotti ja suostui osamaksuun sillä ehdolla, että saa tahtomansa määrän rahaa tahtomallaan hetkellä. Näin tehtiin ja hyvin meni.

Avatar
sisua45
Viestit: 2961
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Itse olen aina suhtautunut saappiin sekalaisella tunteella. Sydän on vetänyt saksalaisiin merkkeihin.

Ammattikoulussa 99 mallien eteen ottavat käsijarrut saivat hien pintaan. 96 V4 malliin vaihdettiin joskus kytkin, sitten seuraavalla siihen viikolla vesipumppu, kun kone oli taas paikoillaan. :? Ajo asento on kajakki-kaksikossa aika vino, kun polkimet ovat melkein repsikan puolella.

Armeijassa tuli taas saapit eteen. Yli 400 tkm ajettu SA-35 alkoi olla jo aika loppu. Uudempi 900i 2.1-16 oli suorastaan kiihkeä peli. Elisabeth Rehnin entinen virka-auto 9000 Turbo 16 Automatic tuli myös tutuksi. Oli muuten piiitkä ykkönen siinä. Ahtamaton 9000 tomaatti oli myöskin jollain keikalla alla.

Itse en ole koskaan saabia rakastanut, mutta olisi se saanut olla merkkinä hengissä. 90-luvun 900 haisi kyllä liikaa vectralle... :roll:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: La Marras 01, 2008 7:37 am

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Torbedo »

Saabiin liittyy tämäkin !

Mies oli joutunut käräjille syytettynä niin kovasta rikoksesta kuin raiskaus.Juttua puitiin salissa ja paikalla oli myös tuo uhrikin,eli naishenkilö sellainen keski ikäinen.Hän kertoi tuon päivän tapahtumat tarkkaan ja se menee näin.

Lähdimme ystäväni kanssa mustikoita poimimaan metsästä jo aamutuimaan ja perille metsään päästyämme sovimme näin koska hänen ystävänsä auto milla he tuonne marjametsään meni oli merkiltään Saab.Sovimme näin että jos eksymme toisistamme niin menemme autolle ja huudamme kovaa että SAAPI LLUA. Myös tämä syytettynä oleva mies oli myös sattumalta ollut lähistöllä ja kuullut tuon huudon,ja käsittänyt sen tarkottavan jotakin ihan muuta :lol: :lol:
Vanaja voimaa ja mukavuutta

proto
Viestit: 496
Liittynyt: To Loka 18, 2007 7:43 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja proto »

saabiin liittyen.. olisi 9000 turbo saab moottori myytävänä kuulemma 185hv.
toi kone on "koekäyttö" penkissä kiinni mutta ei käynnisty on bensan saannissa joku ropleema.
aikoinaan hommasin moottorin offroad projektia varten, tarkoitus oli tehdä tehokas "mönkijä" harraste käyttöön mutta loppui innostus kun tuli muita projekteja.
suunnitelma oli tämä: saab motti jossa on autom loota, putkirunko, pajeron etuperät kumpaakin päähän, isot pyörät ja eikun metsään :mrgreen: helppoa..
jos jotain kiinostaa rakentaa niin tossa olisi melkein valmis paketti, motti on huolettu :uusi bensapumppu, tulpat, öljyt, tiivisteitä, autom loota on kiinni,(välitys olisi varmaakin tarpeaksi tiheä kun on 2xperät saab oma ja pajero) 1x pajeron eturunko perineen/tukivarsineen ja toisen pajeron etu perän joitain osia (vetarit ja tukivarsia yms ei välitystä) olisiko 300e koko paketti :?:

exSA-738
Viestit: 276
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 6:32 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja exSA-738 »

Hyvä kun loppui. Olen inhonnut Saabia ja saabisteja jopa enemmän kun Citroenia. Subaru kuuluu samaan epäautojen joukkoon.

SA-1707
Viestit: 86
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 10:55 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja SA-1707 »

sisua45 kirjoitti:Itse olen aina suhtautunut saappiin sekalaisella tunteella. Sydän on vetänyt saksalaisiin merkkeihin.

Ammattikoulussa 99 mallien eteen ottavat käsijarrut saivat hien pintaan. 96 V4 malliin vaihdettiin joskus kytkin, sitten seuraavalla siihen viikolla vesipumppu, kun kone oli taas paikoillaan. :? Ajo asento on kajakki-kaksikossa aika vino, kun polkimet ovat melkein repsikan puolella.

Armeijassa tuli taas saapit eteen. Yli 400 tkm ajettu SA-35 alkoi olla jo aika loppu. Uudempi 900i 2.1-16 oli suorastaan kiihkeä peli. Elisabeth Rehnin entinen virka-auto 9000 Turbo 16 Automatic tuli myös tutuksi. Oli muuten piiitkä ykkönen siinä. Ahtamaton 9000 tomaatti oli myöskin jollain keikalla alla.

Itse en ole koskaan saabia rakastanut, mutta olisi se saanut olla merkkinä hengissä. 90-luvun 900 haisi kyllä liikaa vectralle... :roll:
Missäpä ajoit SA-35:lla?
Karhu-Sisu -79 ex SA-1707

Vastaa Viestiin