On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Valvoja: sisua
On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
On hieno Vanaja ehdottomasti mutta välillä käynyt mielessä, miten tämmöisessä nykypäivään "päivitetyssä" Vanajassa mahtaisi mennä MR-tarkastus? MR-tarkastuksen läpäisevä autohan pitäisi kaiketi olla alkuperäisenä säilynyt, taikka alkuperäisen kaltaiseksi entisöity. Pieniä, lähinnä turvallisuuteen liittyviä muutoksia lukuunottamatta, suuremmista muutoksista pitäisi kaiketi olla kulunut 25v niistäkin. Tässähän "päivityksistä" suurimpia taitaa olla esim. uusi hytti, joka on yllättävästi kylläkin auton alustaa vanhempi!
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Mikä tekniikka tässä autossa on nykyään?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Auto ei ole tietääkseni enää Turussa kuvatulla omistajalla. Tuolloin Turussa auton omistaja/rakentaja kertoi muutoksista, joita oli mielestäni aika lailla. Hytti on uutena ollut pidempi ns. M67 ohjaamo, johon liittyy edestäaukeava konepeltikin jne. Hieno MR-auto M67 hytillä esim. Kuukunan galleriakuvassa:sisua45 kirjoitti:Mikä tekniikka tässä autossa on nykyään?
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Tässä Vanajassa on tosiaan uudempi pellitys mitä on alunalkaen ,eli autosta on tehty vanhempi mitä todellisuudessa onkaan nuo vanhemman mallin pellit on olleet uusia aikoinaan kun ne on laitettu tähän autoon ,mutta tekniikka on tosiaan vm 68 .Tuon mallin pellit esiintyi Vanajissa viimeisen kerran loppuvuodesta 1966.
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Muistan hyvinkin kun tuo Vanaja oli alkuperäisessä kunnossa tuossa naapuri kunnassa eräällä autoilijalla,hän oli vaihtanut aikoinaan tuollaisen IVa-Vanajan tuohon mikä nyt on saanut nuo IVA-mallin pellit "niskaansa".
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Tässä Vanajassa kaiketikin oikea tekniikka ,eihän se muuten periaatteessa MR- kilvissä saisi ollakkaan .Nasumanni kirjoitti:Auto ei ole tietääkseni enää Turussa kuvatulla omistajalla. Tuolloin Turussa auton omistaja/rakentaja kertoi muutoksista, joita oli mielestäni aika lailla. Hytti on uutena ollut pidempi ns. M67 ohjaamo, johon liittyy edestäaukeava konepeltikin jne. Hieno MR-auto M67 hytillä esim. Kuukunan galleriakuvassa:sisua45 kirjoitti:Mikä tekniikka tässä autossa on nykyään?
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Se on noitten Vanajien osalta semmoinen juttu (ja osittain Sisujenkin), että loput jäljelläolevat aihiotkin (ainakin kaikki erikoisuudet) pitäisi saada säilymään. Ulkomailtakaan ei saada takaisin tuontiapua, kun niitä ei montaa sinne koskaan vietykään. Kyllähän tämä punainen Vanaja on tosi siisti ja hienosti tehty muutokset jne. ja pitäisi saada säilymään todellakin jatkossakin!
Mutta sitten on tämä MR-juttu ihan yleisesti ottaen. Helposti tulee mieleen, että MR-säännöt nykyään jo koskevat kaikkia ajopelejä ja omistajia tasapuolisesti, eikä jotain yksilöä voida kattoa "läpi sormien", vaikka ajopeli olisikin hieno ja hienosti rakennettu jne. Varsinkin nuoremmilla, joille kova purema on isoihin vanhoihin autoihin syttynyt jne. ison auton entisöinti on kova urakka. Vaatii isot tilat rahaa, rahaa, jopa hyvin suvaitsevan tyttöystävän/vaimonkin jne. Vaivalla saatu entisöinti palkitsee kunnolla vasta isäntäänsä, kun sillä pääsee virallisesti baanalle pöristelemään. Isoilla autoilla on isot käyttökulut ja menot. MR-status taasen tuo määrättyä helpotusta sitten jatkossa, jos semmoisen hankkii ja saa ajokilleen. Mutta usein on monta mutkaa matkassa (niin taidollisia, kuin tiedollisiakin jne.) ennen, kuin MR-leima on asiakirjoissa.
Tämä punainen rekka-Vanaja kuuluisi mielestäni nyt juuri semmoiseen välisarjaan (joku harrasteautoluokka), mitä Suomessa ei valitettavasti ole saatu aikaan. Eli autosta ei minun mielestäni ole MR-autoksi mutta ehdottomasti pitäisi hienona harrasteautona näkyä eri tapahtumissa jatkossakin jne. Mitä mieltä muut yleisesti ottaen olette MR-ajopeleistä? MR-ajokit ovat aina esikuvina tuleville entisöijillekin ja mallia niistä otetaan kovastikin, eikös silloin muutokset ja poikkeavuudetkin ala kloonantumaan?
Mutta sitten on tämä MR-juttu ihan yleisesti ottaen. Helposti tulee mieleen, että MR-säännöt nykyään jo koskevat kaikkia ajopelejä ja omistajia tasapuolisesti, eikä jotain yksilöä voida kattoa "läpi sormien", vaikka ajopeli olisikin hieno ja hienosti rakennettu jne. Varsinkin nuoremmilla, joille kova purema on isoihin vanhoihin autoihin syttynyt jne. ison auton entisöinti on kova urakka. Vaatii isot tilat rahaa, rahaa, jopa hyvin suvaitsevan tyttöystävän/vaimonkin jne. Vaivalla saatu entisöinti palkitsee kunnolla vasta isäntäänsä, kun sillä pääsee virallisesti baanalle pöristelemään. Isoilla autoilla on isot käyttökulut ja menot. MR-status taasen tuo määrättyä helpotusta sitten jatkossa, jos semmoisen hankkii ja saa ajokilleen. Mutta usein on monta mutkaa matkassa (niin taidollisia, kuin tiedollisiakin jne.) ennen, kuin MR-leima on asiakirjoissa.
Tämä punainen rekka-Vanaja kuuluisi mielestäni nyt juuri semmoiseen välisarjaan (joku harrasteautoluokka), mitä Suomessa ei valitettavasti ole saatu aikaan. Eli autosta ei minun mielestäni ole MR-autoksi mutta ehdottomasti pitäisi hienona harrasteautona näkyä eri tapahtumissa jatkossakin jne. Mitä mieltä muut yleisesti ottaen olette MR-ajopeleistä? MR-ajokit ovat aina esikuvina tuleville entisöijillekin ja mallia niistä otetaan kovastikin, eikös silloin muutokset ja poikkeavuudetkin ala kloonantumaan?
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
MR-homma on todellakin taitoa, rahaa ja erityisesti aikaa vaativa homma.
Itse olen jo kallistumassa käyttöentisöintiin ja tilapäiseen rekisteristä poistoon, sillä tapaa harrastehomma pysyy kohtuullisena ajankäytön ja käyttökustannusten taholta.
Nämä vanhat pelit on kulttuurihistorian säilyttämistä, joten soisi verokohtelunkin niitä kohtaan olevan kohtuullista.
Itse olen jo kallistumassa käyttöentisöintiin ja tilapäiseen rekisteristä poistoon, sillä tapaa harrastehomma pysyy kohtuullisena ajankäytön ja käyttökustannusten taholta.
Nämä vanhat pelit on kulttuurihistorian säilyttämistä, joten soisi verokohtelunkin niitä kohtaan olevan kohtuullista.
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
ruotsissahan on vissiin harrasteajoneuvorekisteri vastaava kuin tämä suomen mr rekisteri. eiköhän aleta keräämään jotain nimilistaa hallitukselle että saisi noi harraste autot oman rekisterin ja vaikka omanlaisen rek kilven niin erottaa helpommin mikä on työ käytössä ja mikä ei. käytäntö olisi sama kuin mr autoissa
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Todella hienon näköinen ja tyylikäs Vanaja!Nasumanni kirjoitti: Hieno MR-auto M67 hytillä esim. Kuukunan galleriakuvassa:
Tuollaisen kun sais , mutta ei taida vaihtaa omistajaa isollakaan rahalla?
Tuohon Vanajaan ihastui perheen parempi puoliskokin
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Kai se kuitenkin hieman lieventää asiaa etten ole syntyperäinen turkulainen...?
Uhkarohkeutta vaati jo asuinpaikkakunnan julkaiseminen, puhumattakaan tänne muuttamisesta
Uhkarohkeutta vaati jo asuinpaikkakunnan julkaiseminen, puhumattakaan tänne muuttamisesta
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Sain Vanaja-harrastajilta vinkin tämmöiseen allaolevaan kuvaan. Uskoen, että MR-tarkastusohjeet ja käytännön MR-tarkastus olisivat jotenkin sidoksissa toisiinsa, tuli tämä viestiketju aloitettua, mikä on aivan turhaa miettimistä näköjään ollut! Esim. jotakin ulkopeilien varsia jne. olen monen muun lailla pitänyt Sisuissakin aika oleellisena, kun mietitään eri vuosimallien muutoksia. Jotenkin vaan tuntuu kuitenkin hieman vieraalta ajatus, että esim. lasikuitunokkaiseen Jyryyn/Kontioon voisi Vanajan tavoin asentaa koko "ripanokkaisen" Jyryn/Kontion hytinkin, modifioidut konetilan pellitykset jne. ja sitten vaan suuren yleisön ja muitten harrastajien pällisteltäväksi MR-autona eri ajotapahtumiin ja näyttelyihin! Hienon, kun tekee, niin näyttävä ja kiinnostusta herättävä auto olisi varmasti, mutta jotenkin vaan vaatii vielä tottumista ajatuskin, että semmoiseen Sisuunkin saisi sitten pultata MR-kilvetkin kiinni!Nasumanni kirjoitti:
On hieno Vanaja ehdottomasti mutta välillä käynyt mielessä, miten tämmöisessä nykypäivään "päivitetyssä" Vanajassa mahtaisi mennä MR-tarkastus? MR-tarkastuksen läpäisevä autohan pitäisi kaiketi olla alkuperäisenä säilynyt, taikka alkuperäisen kaltaiseksi entisöity. Pieniä, lähinnä turvallisuuteen liittyviä muutoksia lukuunottamatta, suuremmista muutoksista pitäisi kaiketi olla kulunut 25v niistäkin. Tässähän "päivityksistä" suurimpia taitaa olla esim. uusi hytti, joka on yllättävästi kylläkin auton alustaa vanhempi!
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Onhan tämä Vanaja hienossa kunnossa ja näyttävän näköinen auto muutenkin . Autoa rakennettaessa ei ole varmaankaan ollut MR-rekisteröinti päällimmäisenä ajatuksena koska auton "rakentajahan" autoili sillä monta vuotta ammatikseen vielä 2000 luvun puolellakin . Auton nykyinen omistaja on myös autoilut itse samanlaisella Vanajalla 60 luvulla , ja myös hänen omistuksessaan tuo MR-rekisteröitiin.Moottori , etuakseli ,paineilmasäiliöt noissa 6-sarjalaisissa oli ainakin erilaiset kuin edellisessä mallissa joka tuli markkinoille vuoden 1964 vuoden puolella .Kuvan ohjaamo ja pellit on vuodelta 1965 ja ovat olleet aivan uusia kun ne on autoon asennettu , tosin olivat olleet vuosikymmeniä varastossa .
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Vanajatietäjät ovat haastatelleet auton alkuperäisen omistajan jälkikasvua ja tässä autossa oli todella se erikoinen Kiitokori Oy:n M67 makuuhytti! joka sitten meni kolarissa paskaksi. Kolarin jälkeen auto olisi suht.pitkään saanut odottaa vastaavaa erikoishyttiä ja siihen asennettiin "hyllystä" vakio M67 varaosahytti. Senkin ollessa sitten jo hyvin huonokuntoinen jossain romulaanilla tämän alustan päällä, sai se tehdä sitten tilaa uudelleensynnytetyssä Vanajassa tälle "uusvanhalle" Lahden Autokori Oy:n hytille, jonka joku kaiketi tehtaan entinen työntekijä? oli pelastanut tuhoutumiselta.
Re: On varmaan mielenkiintoinen MR-tarkastuskohde!
Kyseinen auto johon on nyt laitettu nuo vanhemmat pellit oli tuossa naapurikunnassa eräällä autoilijalla monet vuodet sora autona ja vaihtoi sen erään Nokialaisen autoilijan kanssa ei kai nyt ihan päikseen kuitenkaan 3 akselisen R-142 Sisuun . Tietojeni mukaan auton "räätälöinyt henkilö oli ostanut sen tuolta Nokialta ja ohjaamon ja moottorin pellit oli myös tuosta H:linnan naapurikunnasta eräältä henkilöltä ostettu joka ei kuitenkaan ole ollut tietääkseni koskaan autotehtaalla töissä vaan veljensä kanssa omistivat menestyvän Sahalaitoksen ja mm heillä oli itsellään lankkuautona Vanaja 690 70 luvulla.Tuo henkilö joka oli aikoinaan ollut oikeaan aikaan oikeassa paikassa oli näitä sitten pelastanut tuonne varastoihinsa .Mm viime kesänä ostin häneltä uudet lokasuojat Vanajaan 2 kpl mallia A-68 E vm 1966 ja 1 kpl mallia "Iva" vm 1966.ja kaveri osti uuden Sisun ohjaamon vm1969 ja tämä ohjaamo on nyt käsitykseni mukaan Vanaja 505 vm1969 päällä.