SKJK:n autoja
Valvoja: sisua
SKJK:n autoja
Nytten kun SKJK on siirtynyt historiaan vuoden vaihteessa, on hyvä muistella siellä ollutta autokalustoa! Hienoja hetkiä tuli vietettyä E11T:n ratissa. Ympäri Kosovoa ajettiin niin työtehtävissä, kuin välillä vähän supa-keikkaakin
- Liitteet
-
- "Convoy" saapunut turvallisesti perille. Välillä nosteltiin johtoja, ovat paikoin aika matalalla!
- Eemeli ja Trimo.jpg (55.72 KiB) Katsottu 17882 kertaa
-
- Trimo-majoituskontin lastausta Eemelin kyytiin Camp Villessä.
- Kontin lastaus.jpg (50.89 KiB) Katsottu 17882 kertaa
-
- SKJK:n paloauto "Jenna", SK-181
- Jenna.jpg (68.67 KiB) Katsottu 17882 kertaa
-Dieselissä savu on vain voiman merkki
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
Re: SKJK:n autoja
Lisää kuvia Kosovosta
- Liitteet
-
- KuljJ unohti vaihtolavan huonoon paikkaa, eikä "Koistinen" päässyt perille asti sateen liettämässä jallamaassa. Avuksi otettiin Eemeli, jolla "Koistinen" työnnettiin perille lavaa hakemaan.
- Vaihtolava.jpg (77.72 KiB) Katsottu 17880 kertaa
-
- Pihaliittymien mitoitus oli usein niukka, auton kääntämisessä sai tehdä töitä joskus ihan tosissaan, eikä paikallinen pysäköintikulttuuri ainakaan helpottanut asiaa.
- Lipljan2.jpg (68.98 KiB) Katsottu 17880 kertaa
-
- Paikalliset kujat olivat aika ahtaita ja yleensä vielä paljon huonommassa kunnossa.
- Lipljan.jpg (86.3 KiB) Katsottu 17880 kertaa
-Dieselissä savu on vain voiman merkki
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
Re: SKJK:n autoja
Loppuvaiheessa Camp Villessä oli aika vähän E11T 6x6:sia, viitisen kappaletta. Lisäksi oli "Sora-Sisu", tavallinen E11, synkronoimattomalla laatikolla ja paloauto Sk-181 sekä palokunnan tankkeri Sk. Polttoaineautona oli SM-270. Ja tietysti tuo "Koistinen", sai kuulemma aikanaan nimen korjaamossa työskennelleen mekaanikon mukaan, joka onnistui hajottamaan minkä tahansa kuorma-auton ajamalla
Muut autot olivat Scanioita (mm. 3113 "kaappi-Scania", nuppi ja 1-2kpl vaihtolavalaittein).
Edit: Ei meilläkään kaikki kontit sentään ollut Tetraa, vaikka viestiasemia hajotettiin. Se vihreä kontti Pristina Hillissä on aggregaattikontti. Kotitekoinen. Sisältää 2kpl Lister-Petter-koneita. Kolmesylinterisiä, sähköstartin lisäksi veivikäynnistys ja vielä puolipuristin! Diesel-tekniikasta kiinnostuneen kannattaa tutustua Lister-Petteriin (siinä on kaksi t:tä, Petter). Kestävät kuulemma mitä vaan ja ovat pomminvarmoja. Tekniikka on sitten kyllä vähän vanhahtavaa ja käyttö sallittu esim USA:ssa vain tiettyjen poikkeusmääräysten nojalla.
Muut autot olivat Scanioita (mm. 3113 "kaappi-Scania", nuppi ja 1-2kpl vaihtolavalaittein).
Edit: Ei meilläkään kaikki kontit sentään ollut Tetraa, vaikka viestiasemia hajotettiin. Se vihreä kontti Pristina Hillissä on aggregaattikontti. Kotitekoinen. Sisältää 2kpl Lister-Petter-koneita. Kolmesylinterisiä, sähköstartin lisäksi veivikäynnistys ja vielä puolipuristin! Diesel-tekniikasta kiinnostuneen kannattaa tutustua Lister-Petteriin (siinä on kaksi t:tä, Petter). Kestävät kuulemma mitä vaan ja ovat pomminvarmoja. Tekniikka on sitten kyllä vähän vanhahtavaa ja käyttö sallittu esim USA:ssa vain tiettyjen poikkeusmääräysten nojalla.
- Liitteet
-
- E11T Mt Golesilla.
- Viesti3.jpg (64.21 KiB) Katsottu 17879 kertaa
-
- Aggregaatti-kontin nosto "Koistisen" kyytiin Pristina Hillissä.
- Viesti2.jpg (55.46 KiB) Katsottu 17879 kertaa
-
- Viestiasemien purkua, tetra-kontin nostoa 9053:n kyytiin Pristina Hillissä.
- Viesti.jpg (62.9 KiB) Katsottu 17879 kertaa
Viimeksi muokannut Miksu, Ke Tammi 05, 2011 10:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Dieselissä savu on vain voiman merkki
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
Re: SKJK:n autoja
Kosovossa näkee yllättäviä asioita, kuten isoja lammaslaumoja keskellä tietä.
E11T herätti aina yleistä ihastelua, kun sillä kävi muissa leireissä. Varsinkin jenkit tulivat innoissan aina sitä ihmettelemään ja kuvaamaan Niiden Oshkoshithan eivät kauhean kaksisia MKA:ja ole...
E11T herätti aina yleistä ihastelua, kun sillä kävi muissa leireissä. Varsinkin jenkit tulivat innoissan aina sitä ihmettelemään ja kuvaamaan Niiden Oshkoshithan eivät kauhean kaksisia MKA:ja ole...
- Liitteet
-
- Oluttakin juotiin. Tässä Eemelin koppi täynnä alkoholitonta Becksiä, leiri kuivahti ja sitten haettiin alkoholiton vaihtoehto jenkkileiristä.
- Becksiä.jpg (53.39 KiB) Katsottu 17878 kertaa
-
- Lampaat piirittävät E11T:tä matkalla jenkkileiriin.
- Bonkkarin matka.jpg (69.76 KiB) Katsottu 17878 kertaa
-Dieselissä savu on vain voiman merkki
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
Re: SKJK:n autoja
Tekevälle sattuu. Kyllä E11T:n saa kanssa jumiin, kun maaperän kantavuus vaan loppuu Campin vieressä oli tehty reilun metrin verraan maantäyttöä, johon palokunta oli pumpannut sadevesiä. Sen seurauksena maa kantoi muualla hyvin, mutta E11T upposi mutaan parissa sekunnissa niin, ettei mitään ehtinyt tehdä. Siinä ei auttanut, vaikka oli hidas välitys, kaikki lukot ja 1. vaihde valittuna.
Auton irti hinaamiseen tarvittiin "reksa", eli korjaamon 6x6 Scania-hinausauto ja siihen painoksi vinssillä kiinnitetty toinen E11T
Auton irti hinaamiseen tarvittiin "reksa", eli korjaamon 6x6 Scania-hinausauto ja siihen painoksi vinssillä kiinnitetty toinen E11T
- Liitteet
-
- E11T 6x6 upoksissa Camp Villen ulkopuolella.
- Uponnut E11.jpg (78.94 KiB) Katsottu 17876 kertaa
-Dieselissä savu on vain voiman merkki
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
Re: SKJK:n autoja
Kiitos Miksulle hienoista kuvista ja kuvakommenteista. Tällaisilla kuvaraporteilla on varmasti merkitystä nuoremman polven raskaankaluston ajoneuvoharrastajien vierailuille ja myös kirjautumiselle käyttäjiksi tälle palstalle.
Myös allekirjoittaja tykkää lukea tällaisia "raportteja".
Terveisin 4wdman.
Myös allekirjoittaja tykkää lukea tällaisia "raportteja".
Terveisin 4wdman.
Re: SKJK:n autoja
Kiitokset kuvista, tuollaiset tilanne-päällä-kuvat ovat mukavaa kateltavaa.
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: SKJK:n autoja
Hieno kuvaraportti!
Pistää miettimään, kuinka hieno kokemus tuollainen vuosi kansainvälisissä tehtävissä oikeasti on. Kyllä siellä saa sitten niin arvokasta kokemusta ja sitten toisaalta löytyy aina jutunjuurta, kun uusia ihmisiä tapaa ja kertoo ajoista sotatoimissa Muutamia kertoja ollut itsellä mietteissä lähteä ja poikamiehenä olisi varmasti tullut lähdettyä. Eipä se kyllä vieläkään ihan myöhäistä olisi.
Pistää miettimään, kuinka hieno kokemus tuollainen vuosi kansainvälisissä tehtävissä oikeasti on. Kyllä siellä saa sitten niin arvokasta kokemusta ja sitten toisaalta löytyy aina jutunjuurta, kun uusia ihmisiä tapaa ja kertoo ajoista sotatoimissa Muutamia kertoja ollut itsellä mietteissä lähteä ja poikamiehenä olisi varmasti tullut lähdettyä. Eipä se kyllä vieläkään ihan myöhäistä olisi.
Re: SKJK:n autoja
Hieno kuvakollaasi! On siinä eemeli uponnut aika näpsäkästi...
Hienosti asiasta toiseen..
Tuosta eemelin-upotus kuvasta tuli mieleen, kun "ruoppasin" mökinrantaa tuolla maakunnassa volvon pyöräkuormaajalla. Muutaman kerran meni hienosti, sitten renkaat meni ns.kantavasta kerroksesta läpi,(menee sitten nopeasti läpi ) niin sinne volvo jäi. Lähti kuitenkin kun kaivinkoneella muutaman kerran nyppi.
Hienosti asiasta toiseen..
Tuosta eemelin-upotus kuvasta tuli mieleen, kun "ruoppasin" mökinrantaa tuolla maakunnassa volvon pyöräkuormaajalla. Muutaman kerran meni hienosti, sitten renkaat meni ns.kantavasta kerroksesta läpi,(menee sitten nopeasti läpi ) niin sinne volvo jäi. Lähti kuitenkin kun kaivinkoneella muutaman kerran nyppi.
Re: SKJK:n autoja
Tosiaan hieno kuvakokoelma!! Kuvista vielä hyvät selityksetkin, erittäin mielenkiintoista katsottavaa
Re: SKJK:n autoja
Komeita kuvia. Nämä ovat aina kivoja muistoja reissuilta. Onko "Koistinen" muuten E11, E12 vai E14? Näyttää olevan oikein korkealla rahtihytillä. Kun itse suoritin vm-palvelusta Säkylässä niin sinne oli juuri tullut E11 M-KKK 8x4 koukkulava-auto joka taisi kuitenkin olla matalalla hytillä, Fullerilla ja 420-heppainen. Tuolla ei vielä tuohon aikaan saaneet varusmiehet ajaa. Toisena maantie koukkulavavehkeenä oli Actros 3244 8x4 V6:lla. Sisu jäi erityisesti mieleen kun siinä oli kunnon törinät pystyputkesta johtuen. Muutaman kerran olin kyydissä jollain polttoainekeikoilla. Vanhemmat PorPr:n vehkeet olivat tuolloin vielä vaijerivaihtolavalaitteilla, mm. lavettia vetänyt SK250 Sisu. Nykyään taitaa suurin osa uusista olla koukkulavalaitteilla, PorPr:ssa nykyään paljon maantieautoina mm. R500 / 164 V8 Scanioita ja Artturi-Mersuja.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Re: SKJK:n autoja
Tuttua nurkkaa ja tuttua kalustoa. Kyllä Eemelin kanssa oli ihan kiva supailla, mutta onneksi me saatiin aina välillä supailla meidän Lanssi-Pasillakin joka herätti vielä enemmän ihmetystä Jenkkien porteilla. Päivystyshommissa
Eemelin kanssa vaan perän kovuus ahisti noilla hieman kuoppaisilla teillä kun lava oli tyhjä. Mutta muuten kyllä ihan kiva. Täysillä lukoilla etenemiskyky oli ihan kiitettävä jopa jallassa, saati sitten lumihangessa.
Tuon "Jennan" siirtäminen oli aiheuttanut pientä hammasten kiristelyä kotivaruskunnassaan päätöksentekoaikaan. Oli juuri saapunut uutena ajokkina. Tai näin ainakin hevosmiesten tietotoimisto meille kertoi.
"Emilia" kasattiin silloin Camp Karhussa meidän huoltojoukkueen toimesta paloautoksi, "Raakel" tehtiin muistaaseni Camp Villessä.
Eemelin kanssa vaan perän kovuus ahisti noilla hieman kuoppaisilla teillä kun lava oli tyhjä. Mutta muuten kyllä ihan kiva. Täysillä lukoilla etenemiskyky oli ihan kiitettävä jopa jallassa, saati sitten lumihangessa.
Tuon "Jennan" siirtäminen oli aiheuttanut pientä hammasten kiristelyä kotivaruskunnassaan päätöksentekoaikaan. Oli juuri saapunut uutena ajokkina. Tai näin ainakin hevosmiesten tietotoimisto meille kertoi.
"Emilia" kasattiin silloin Camp Karhussa meidän huoltojoukkueen toimesta paloautoksi, "Raakel" tehtiin muistaaseni Camp Villessä.
Re: SKJK:n autoja
Koistisessa ei ollut mitään kilpeä, jossa olisi normaalitapaan lukenut tuo E-numero, en valitettavasti tiedä Ei valitettavasti ollut tilaisuutta ajaa koskaan kyseisellä autolla. Siinähän oli vaihtolavalaitteiden lisäksi n.9tm nosturi.Defence kirjoitti:Komeita kuvia. Nämä ovat aina kivoja muistoja reissuilta. Onko "Koistinen" muuten E11, E12 vai E14? Näyttää olevan oikein korkealla rahtihytillä. Kun itse suoritin vm-palvelusta Säkylässä niin sinne oli juuri tullut E11 M-KKK 8x4 koukkulava-auto joka taisi kuitenkin olla matalalla hytillä, Fullerilla ja 420-heppainen. Tuolla ei vielä tuohon aikaan saaneet varusmiehet ajaa. Toisena maantie koukkulavavehkeenä oli Actros 3244 8x4 V6:lla. Sisu jäi erityisesti mieleen kun siinä oli kunnon törinät pystyputkesta johtuen. Muutaman kerran olin kyydissä jollain polttoainekeikoilla. Vanhemmat PorPr:n vehkeet olivat tuolloin vielä vaijerivaihtolavalaitteilla, mm. lavettia vetänyt SK250 Sisu. Nykyään taitaa suurin osa uusista olla koukkulavalaitteilla, PorPr:ssa nykyään paljon maantieautoina mm. R500 / 164 V8 Scanioita ja Artturi-Mersuja.
Palokunnan vesitankkeri SK:ssä oli huomiotaherättävä sisustus (ei valitettavasti kuvaa). Sitää voisi kuvailla "bordellimaiseksi". En siis ole bordellissa käynyt, mutta sisustus täsmäsi kuvauksiin. Oli väriltänsä punainen, keinonahkaa tms. ja vielä napitkin taisi olla. Kysyin Kuljun jätkiltä, onko sisustus jälkiasennusta, rohkenin epäillä, ettei Karjaalta ole sellaista tehtaalta sentään saanut. Varmaa tietoa ei ollut, mutta epäilivät, ettei tehdastekoinen ole. Kosovossa joku askarrellut. Oli kyllä hienoa työtä, SK bordellisisustuksella. Olikohan peili katossa? Harmillisesti kyseinen auto jäi Kosovoon, se lahjoitettiin Kosovo Security Forcelle (KSF).
PorPr:ssa annetiin kaikki vaihtolavakoulutus koukkulaitteella, lystikkkäänä yksityiskohtana, SKJK:n kaikki autot olivat vaijerilaitteita Säkylässä oli keväällä 2010 yksi koukkulava-Eemeli, jossa oli sylinterit lystikkäästi banaanilla. Oli joku tainnut kiskoa lavaa tai konttia päälle käsijarru päällä...
Vaikka kuinka Cat-mies kotimaassa olen, niin kyllähän sitä Eemelin käynnistyksen "kolmen valon diagnostiikkaa" ja muutaman sekunnin kestävää ruiskujen kalibrointia jää kaipaamaan Cumminsin raksutuksen tunnisti aina, se on hieno ääni...
Ja aina jaksaa ihmetellä, kuinka Valmet lienee ainoa diesel, josta saa uskomattoman määrän savua, vaikka sen käynnistäisi lämpimänä?! Ja millainen määrä siitä lähteä savua jo tyhjäkäynnillä? Sitä varten kai katsastusmääräyksissä on se Valmet-poikkeus, 7.0 yksikköä, kun muut dieselit saa tunkea vain 3.0 yksikköä. Kun pari pannua oli käynnistetty, koko Ollin plata oli täynnä savua. Eikä se ole ihan pieni kenttä...
-Dieselissä savu on vain voiman merkki
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
Re: SKJK:n autoja
Itse menin Säkylässä vaihtolavalaitteiden käyttökoulutuksessa katkaisemaan lenkin juuresta rispaantuneen vaihtolavavaijerin SL170 4x4:sta ja sain siitä hetken aikaa kuulla sekä koulutusta pitäneeltä lutilta että varusveijareilta
Valmetin aiheuttamaan savuun pääsin syvimmin tutustumaan varikolla johon oli varastoituna useita kymmeniä XA-180:siä joista osa käynnistettiin samanaikaisesti todella sankan sinisen savupilven saattelemana NATO-kaapeleilla. Mukana olleet kapitulantit käskivät mennä ottamaan kaapeleita irti vaunujen käynnistyttyä, savu ei kuulemma ollut juurikaan vaarallista moottorien ollessa vähäpäästöisiä 611 Dieseleitä
Myös Cumminsin soundeja sai palvelusaikana kuunnella mm. SK250:sen, SA-241:sen ja E11T:n ratin takana. Cumminsin 6-syl diesel kuulostaa aina kivalta, oli se sitten 10-, 11- tai 14-litrainen
Valmetin aiheuttamaan savuun pääsin syvimmin tutustumaan varikolla johon oli varastoituna useita kymmeniä XA-180:siä joista osa käynnistettiin samanaikaisesti todella sankan sinisen savupilven saattelemana NATO-kaapeleilla. Mukana olleet kapitulantit käskivät mennä ottamaan kaapeleita irti vaunujen käynnistyttyä, savu ei kuulemma ollut juurikaan vaarallista moottorien ollessa vähäpäästöisiä 611 Dieseleitä
Myös Cumminsin soundeja sai palvelusaikana kuunnella mm. SK250:sen, SA-241:sen ja E11T:n ratin takana. Cumminsin 6-syl diesel kuulostaa aina kivalta, oli se sitten 10-, 11- tai 14-litrainen
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Re: SKJK:n autoja
Miksu kirjoitti:
Palokunnan vesitankkeri SK:ssä oli huomiotaherättävä sisustus (ei valitettavasti kuvaa). Sitää voisi kuvailla "bordellimaiseksi". En siis ole bordellissa käynyt, mutta sisustus täsmäsi kuvauksiin. Oli väriltänsä punainen, keinonahkaa tms. ja vielä napitkin taisi olla. Kysyin Kuljun jätkiltä, onko sisustus jälkiasennusta, rohkenin epäillä, ettei Karjaalta ole sellaista tehtaalta sentään saanut.
Eräällä kuljetusliikkeellä on myös vastaavalla sisustuksella oleva (SK?) Sisu, tullut kuulema tehtaalta sellaisena. Täytyy kysellä siitä lisää.