KB-46

Muut armeijaan liittyvät Sisut kuten esim. Rasi, Masi , Nasu / Other Sisu-military vehicles

Valvoja: sisua

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

KB-46

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

SAT rakensi vuonna 1968 yhden KB-46-prototyypin, jossa oli Nemo-laitteisto. Siinä oli kolme vetävää akselia - olivatko ne Kirkstallin tekemiä vai Sisun omia? Runko oli jonkinlainen putki/kotelo(?)rakenteinen ja siihen oli yhdistetty polttoainetankki. Tästä olisi hauska tietää enemmän.

Mutta auton kantavuus oli vain kolme tonnia :!: :?: Herää kysymys että mikä idea tässä koko vehkeessä on ollut, siis kuusipyöräveto ja kantavuus vain kolme tonnia?

Oliko auto alun perinkin pelkästään kokeiluvehje jossa oli vain testettu erilaisia ratkaisuja eikä sitä oltu aiottukaan sellaisenaan sarjavalmistukseen?

Se on kuulemma museoitu johonkin - mihin?
Napapiiri
Viestit: 576
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: KB-46

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Juu, KB-46BY-6x6, sillä (surullisen kuuluisalla) Leyland 801 13,1l V8 koneella. Olisko ehkä tykinvetoautoksi ajateltu?
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: KB-46

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Napapiiri kirjoitti:Juu, KB-46BY-6x6, sillä (surullisen kuuluisalla) Leyland 801 13,1l V8 koneella. Olisko ehkä tykinvetoautoksi ajateltu?
Minäkin luulisin että tykinvetäjäksi, mutta että kolmen tonnin hyötykuormalla? Kaksiakseliselle KB-45:llekin sentään luvattiin neljän tonnin hyötykuorma.
4wdman
Viestit: 312
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: KB-46

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

Mäkipirtti mainitsee kirjassaan Puolustusvoimien MOOTTORIAJONEUVOT 1960-2000 sivulla 102 KB-46 suunnitellun juuri raskaiden tykkien vetoon.

3 t kantavuus ja vetokyky nestemoottorein 7-10 t, ilman nestemoottoreita 5-7 t oli nimenomaan maastossa.

Renkaissa oli myös neuvostoliittolaismallinen rengaspaineen säätöjärjestelmä.
Viimeksi muokannut 4wdman, Pe Joulu 28, 2012 9:44 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: KB-46

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Gwafton kirjoitti:
Mutta auton kantavuus oli vain kolme tonnia :!: :?: Herää kysymys että mikä idea tässä koko vehkeessä on ollut, siis kuusipyöräveto ja kantavuus vain kolme tonnia?
KB-46 mallin kantavuus oli 3 tonnia MAASTOSSA. Vertaa A-45, 2.5 tonnia maastossa.

Mutta silti, kevyeksi rakennettu.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
sisupastilli
Viestit: 52
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: KB-46

Viesti Kirjoittaja sisupastilli »

Missä tuo KB-46:n on nykyään? Sotamuseossa vai?
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: KB-46

Viesti Kirjoittaja Defence »

KB-46 oli pitkään varastoituna Mobilian varastossa Kangasalla mutta kun viime kesänä poikkesin kurkkaamassa museon varastotiloissa niin eipä ollut enää. Taitaa olla siellä missä Puolustusvoimien muukin isompi museoitu kalusto on säilytyksessä. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä Leyland V8 kopin alla kun sellaista en aiemmin ole koskaan nähnyt, tosin hytin varmistus kuulemma takapäästä pulteilla joten kippaaminen ei onnistu pelkästään pumppaamalla.

Onko kenelläkään muuten minkäänlaista havaintoa yhdestäkään V8-moottorisesta M-sarjalaisesta missään navetan takana maatumassa? Saattaisi olla jollain pitkäaikaisella Sisu-miehellä entisöinti-intoa kun uudet Polarit ovat jälleen vinkkelikoneella 8) Valmistusmäärä tuskin uutena oli kovinkaan monella kymmenellä ja onko tosiaan käynyt niin että nekin vähät valmistuneet on jossain vaiheessa moottoroitu Leylandin / Rolls-Roycen suorilla kutosilla eikä yhtään alkuperäisellä tekniikalla olevaa V8-niittiä ole säilynyt missään? V8 moottorina ei ollut kuulopuheiden perusteella järin kaksinen mutta harrastepelinä ja vapaastihönkivällä pystyhormilla varmaankin ajaisi asiansa :D
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Vastaa Viestiin