Sisu-malleja Wikipediassa

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

Defence
Viestit: 310
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 6:41 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Defence »

Gwafton kirjoitti:
Roki kirjoitti:Siviilimalli oli muistaakseni SA-210, kun on vähän miedommalla koneella.
Taitaa olla kuitenkin Cummins, ei kai Valmet 612:sta 210 kW tehoa lähde?

Tuosta istumapaikkojen määrästä KB-45:ssä, tuskin niitä tosiaan nyt neljä oli. Onko KB-45:stä säilynyt mitään muuta teknistä dokumenttia jossa olisi uskottavampi tieto ja jonka joku voisi lähettää sähköpostitse? Korjaisin asian mielelläni lähteen kera, vaihtoehtoisesti poistan koko maininnan.

Kyselin edellä myös lisätietoa S-sarjalaisten mallinimistä ja kilpa-Sisun tyypistä - tietääkö kukaan vastausta?
Linkin takana jonkunlainen yhteenveto S-sarjalaisista: http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=12&t=1008
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

K-44SP kirjoitti:Ei ollut noin orjallisesti juokseva, mutta aikajanaan voi melko hyvin autot laittaa. Vuonna 1961 tuli satasarja ensin buldog malleihin ja vuoden 1962 lopulla esiteltiin uusi satasarja myös nokallisissa, jossa autojen numeroinnin eteen lisättiin ykkönen, joka "lisää" malleja kerralla. Numeroinneista ei esim. moottorin kokoa pysty päättelemään ja vetotapa on myös hakusessa.
Numerointikuvaus ei kerro mistä A-sarja tulee (eli kun KB:stä tuli A). Tai ei kai voi puhua "sarjasta", kun A-45 taisi olla ainoa mallistonsa edustaja?
J_J kirjoitti:Muistankohan aivan pieleen, että se ihan ensimmäinen kilpa-Sisu olisi tehty jollekin käytetylle siviiliajossa olleelle alustalle? Muistan myös, että noihin aikoihin (oliko sitten 80-luvun loppupuolta) olisi ollut Sisu-Viestissä ja ehkä myös TM:ssä tai Tuulilasissa juttua rata-Sisusta. Ei keneltäkään mahdollisesti löytyisi tuon aikaisia lehtiä?
Kiinnostaisi sellainen artikkeli minuakin. Rata-Sisuilla ajoi aika moni, Harri Luostarinen oli kai tunnetuin?

Sisu näyttää olleen monen ulkomaalaisenkin rata-autoilijan suosiossa, tiedä sitten mistä syystä. Olisikohan yksi mahdollisuus ylimitoitetut rakenteet, erityisesti voimansiirtolinja, joka teki Sisuista ehkä muita kestävämpiä?

Yksi hienoimmista rata-Sisuista oli varmaan Martin Kolocin kuljettama Sisu johon tšekkiläinen autojen muotoilija Václav Král oli tehnyt varsin räyhäkkään näköisen olemuksen.
Defence kirjoitti:Linkin takana jonkunlainen yhteenveto S-sarjalaisista: http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=12&t=1008
Hyvä yhteenveto! Mutta luetaanko SA-sarjakin tosiaan virallisesti S-sarjaan kuuluvaksi? SA-sarja kun kuitenkin eroaa teknisesti täysin siviilimarkkinoita varten suunnitelluista ohjaamon, rungon ja akselistojen osalta. Paljon samoja komponentteja on toki hyödynnetty, mutta perusratkaisuiltaan SA-sarja on mielestäni oma tuoteperheensä.

J_J
Viestit: 32
Liittynyt: Su Huhti 11, 2010 7:06 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja J_J »

Gwafton kirjoitti:
J_J kirjoitti:Muistankohan aivan pieleen, että se ihan ensimmäinen kilpa-Sisu olisi tehty jollekin käytetylle siviiliajossa olleelle alustalle? Muistan myös, että noihin aikoihin (oliko sitten 80-luvun loppupuolta) olisi ollut Sisu-Viestissä ja ehkä myös TM:ssä tai Tuulilasissa juttua rata-Sisusta. Ei keneltäkään mahdollisesti löytyisi tuon aikaisia lehtiä?
Kiinnostaisi sellainen artikkeli minuakin. Rata-Sisuilla ajoi aika moni, Harri Luostarinen oli kai tunnetuin?

Sisu näyttää olleen monen ulkomaalaisenkin rata-autoilijan suosiossa, tiedä sitten mistä syystä. Olisikohan yksi mahdollisuus ylimitoitetut rakenteet, erityisesti voimansiirtolinja, joka teki Sisuista ehkä muita kestävämpiä?

Yksi hienoimmista rata-Sisuista oli varmaan Martin Kolocin kuljettama Sisu johon tšekkiläinen autojen muotoilija Václav Král oli tehnyt varsin räyhäkkään näköisen olemuksen.
Muistaakseni Reima Söderman ajoi kilpa-Sisua alkuun EM-radoilla. Euroopan mestaruuksia saavutti Jokke Kallio (1991 ja 1992) sekä Harri Luostarinen (1993). Sisulla kilpaili myös Minna Kuoppala, tosin yksityistiimin autolla.

Jotenkin muistaisin, että aikanaan Sisua kehuttiin kilpakuorma-autona poikkeuksellisen tasapainoiseksi ja matalan painopisteen omaavaksi. Väheksymättä mestaruudet ajaneiden käden taitoja, lienee myös autossa ollut potentiaalia menestykseen. Kilpakumppaneiden takana oli kuitenkin jo tuolloin hieman toisen kokoluokan resurssit keskieurooppalaisten, hieman Sisua suurempien valmistajien kautta.

Avatar
sisua45
Viestit: 2961
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuva

Kilpa Sisujen elämä jatkui vielä Cat-merkin alla. Caterpillar ajoi vanhoilla Sisuilla yhden kauden Zil-merkin alla. Eli kilpuri oli ZIL-Cat. Myöhemmin merkiksi otettiin pelkkä Caterpillar.

Sisuja käytti myös DRT: http://www.dieselracing.com/

Sisulla ei ollut varsinaista A-sarjaa. A-45 ja AH-45 olivat ainoat edustajat. Niiden korvaava SA-sarja olikin sitten täydellisempi.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Edellä olleissa viesteissä olleiden tiedostolinkkien avulla olen voinut kehittää edelleen KB-112-artikkelia. Alan väännellä Sisu-artikkeleja eri kielille ja olen netin kautta tilannut hiukan kirjallisuutta josta toivottavasti on hyötyä. Välikiitos kaikille tähän mennessä auttaneille!

Nuo Wikipedia-artikkelit kuitenkin kaipaisivat kipeasti kuvamateriaalia ja olisi hyvä saada sitä Wikimedia Commonsiin jolloin kuva olisivat kaiken kielisten Wikipedia-artikkelien käytettävissä:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page

A-45:stä on yksi kuva, KB-45:stä ei yhtään, samoin kuin SA-110:sta, RA-140 DS:stäkään. Ajattelin lisäksi kirjoittaa artikkelin KB-46:sta ja siitäkään ei ole yhtään kuvaa. KB-45- ja A-45-malleista olisi mukava saada lisää kuvia mahdollisimman alkuperäisestä autosta eri kulmista, kojelaudasta, moottorista, hydraulivetoisesta perkäkärrystä jne. Tietääkseni Hämeen Mobilisteilla on SA-110 varastossaan ja jollakulla voisi olla tapahtumista otettuja kuvia? En tiedä millä prikaateilla on RA-140 DS -malleja käytössään mutta ehkä jollakulla on jostain paraatista otettu kuva? Ainokainen koskaan valmistettu KB-46-yksilö on kuulemma museoitu, mutta mihin?

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Tällä välin olen edistynyt sen verran että saksankielinen artikkeli KB-112/117-mallista on nyt valmis. Teknisissä tiedoissa on puutteita mutta yritän hommata kirjallisuutta josta voisi tiedot onkia.

http://de.wikipedia.org/wiki/Sisu_KB-112

Kirjoitin englanninkielisen artikkelin Tor Nesslingistä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tor_Nessling

Sattuuko kellään olemaan herrasta yhtä tai useampaa sellaista kuvaa joka olisi otettu vuonna 1965 tai aiemmin?

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Tor Nesslingin kuva on nyt Commonsissa, pitää askarrella vielä siitä sopiva kasvokuva - kiitoksia. :)

Sain postista tilaamani Mäkipirtin Sisu-kirjan ja olen katsellut siitä sopivia artikkelinaiheita. Mutta mallikokonaisuuksien rajaaminen on aika vaikeaa. Eri mallisukupolville kannattaa tehdä omat artikkelit mutta eri akseliluvuille tai moottorivaihtoehdoille sen sijaan ei kannata tehdä erillisiä artikkeleja.

Jos ymmärsin oikein, M-sarjasta käytetty yleisnimitys on Sisu M-160, joten se otsikko kattaisi koko M-sarjan, vai mitä?

Onko Jyry-Sisu "kolonokka"-mallista käytetty vastaavasti yleisnimitystä Sisu K-140 :?:

Mutta en oikein keksi miten Kontio-mallit ryhmittelisi, mallimerkinnät menevät ristiin peltinokissa ja lasikuitunokissa (kumpikin K-130). Sitten K-malli muuttuu U:ksi vuonna 1967 ilman käsittääkseni sen kummempia eroja. Onko hyviä ehdotuksia miten nämä kaksi mallisarjaa voisi nimetä erikseen selvästi ja järkevästi :?:

Nalle-Sisun ensimmäisen version perusmalli on ymmärtääkseni KB-24, josta oli myös muunnelma KB-48 "Maasto-Nalle". Tästä mallista kertova artikkeli olisi silloin Sisu KB-24, variaatiosta voisi kertoa erikseen erillisessä kappaleessa.

Toisesta Nalle-versiosta näkyy olevan ainakin mallinimet KB-124 ja KB-121. Mutta oliko 124 ennen 121:ä? Ja oliko tässä sarjassa muita mallimerkintöjä käytössä :?:

Lisää kysymyksiä herää varmasti vielä. :shock:

Avatar
sisua45
Viestit: 2961
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Mikäs muuten oli Ukko-Kontion tyyppinimi? Cummins V8 tais olla ainoa kone vaihtoehto niissä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Napapiiri
Viestit: 571
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Ukko-Kontio oli K-131/132/134/137/138 BM.

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Napapiiri kirjoitti:Ukko-Kontio oli K-131/132/134/137/138 BM.
Jep. Ja 1950- ja 1960-lukujen taitteessa esiteltyyn Kontioon kuuluu ainakin mallit K-134/137/138 SV. Eli mallinimissä on samoja ja vain moottorikoodi on eri, vaikka kyse on ihan eri malleista. Ehkä johdonmukaisinta olisi nimetä peltinokka-Kontiosta kertova artikkeli nimellä K-134 SV (tai K-130 SV) ja Ukko-Kontio voisi olla K-131 BM (tai K-130 BM). Kysyin tuossa jo edellä että käytettiinkö nollaan päättyviä mallisarjanimiä muissa kuin M-sarjassa, jonka yleisnimenä on ollut joissain yhteyksissä M-160? Tietääkö kukaan?

Ehdotuksia otetaan edelleen vastaan.

Sisu KB-112 -artikkeli löytyy muuten nyt myös vironkielisestä Wikipediasta.

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Painin tässä KB-45-mallista kertovan artikkelin parissa. Blomberg kertoi Sisun 75-vuotishistoriikissa että PV speksasi mallin akselivälin 30 cm lyhyemmäksi siinä vaiheessa kun voimansiirron layout oli kuta kuinkin lyöty lukkoon, ja tämä johti melkoisiin ongelmiin. Pää- ja alennusvaihteistojen välinen akseli jouduttiin korvaamaan rakenteellisesti hankalalla hammasholkkijärjestelmällä. Minkälainen tämä hammasholkkijärjestelmä oikein on? Olisi helpompi kirjoittaa kun tietäisi itse mistä puhuu. :roll:

Avatar
sisua45
Viestit: 2961
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuva

Yläkuvassa on VR:n entisen AH-45:n välinivel, sekin on lyhyellä 3400 mm akselivälillä. Minkälainen on tämän nivelen rakenne? Olikohan tätä mallia ollenkaan armeijan autoissa?

Alakuvat ovat Sisun korjaamoohjekirjasta lainattuja, siinä näkyy paljon puhutun hammasholkki-nivelen rakenne.
Liitteet
nimetön.jpg
nimetön.jpg (62.23 KiB) Katsottu 4532 kertaa
j.jpg
j.jpg (88.67 KiB) Katsottu 4532 kertaa
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

No onpa tosiaan viritys. Luulisi ettei tuo kovin suurta murtokulmaa salli, joten käynee huonosti yhteen joustavan rungon kanssa. :shock:

Pitää vielä miettiä että miten tuo kääntyy saksaksi mutta enköhän saa jotain runoiltua.

Oliko akselivälivaihtoehtoja sitten enemmän kuin yksi? Onko sinulla lähettää skannattua kuvaa joistain teknisistä tiedoista, että saisin tiedot ja voisin merkitä viitteet asianmukaisesti?

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Wikimedia Commonsissa on vielä paljon Sisu-malleja ilman tarkkaa mallitunnusta. Löytyvät alla olevasta linkistä:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Categ ... uselang=fi

Jos löytyy sekä tietoa että intoa, tarkkoja mallinimiä voi lisätä suoraan ilman rekisteröitymistä. Se käy seuraavast:

1) Klikkaa yläreunasta muokkaa-painiketta.
2) Alle avautuu seuraavanlainen kooditeksti (esimerkki):

== {{int:filedesc}} ==
{{Information
|Description={{en|1=Kontio-Sisu, Classic Motor Show in Lahti, Finland.}}
|Source={{own}}
|Author=[[User:Gwafton|Gwafton]]
|Date=2010-05-08
|Permission=
|other_versions=
}}

[[Category:Sisu vehicles]]
[[Category:Conventional cab trucks]]
[[Category:Lahti Classic Motor Show 2010]]
== {{int:license-header}} ==
{{self|cc-by-sa-3.0|GFDL|migration=redundant}}

3) Lisää mallinimitieto selitteen kohdalle (yllä olevassa esimerkissä Description)
4) Alla olevaan yhteenvetokenttään parin sanan sepustus mitä on tullut tehtyä, esim. model name / mallinimi
5) Paina Tallenna sivulla alempana olevasta nappulasta.

Kun tiedän mitä Sisu-malleja kuvissa on, voin käyttää niitä oikeissa kohdissa artikkelien koristeluun.

Roki
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Elo 16, 2011 6:09 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Roki »

Gwafton kirjoitti:Oliko akselivälivaihtoehtoja sitten enemmän kuin yksi? Onko sinulla lähettää skannattua kuvaa joistain teknisistä tiedoista, että saisin tiedot ja voisin merkitä viitteet asianmukaisesti?
3400 oli tuon lyhyen akseliväli, vaan eikös noita sitten jälkikäteen muuteltu 3700 akselivälille jotta saatiin tuon nivelen tilalle kardaanintapainen? Vai miten se nyt meni?

Vastaa Viestiin