Ja huomatkaa iloinen auton siirtäjä
Erään BK 84:n uusi elämä
Valvoja: sisua
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Meinaatko rungolle tehdä mitään? Taitaa olla aika hankala puhaltaa ja maalata kun kori on päällä.
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Eipä sitä tartte niin puhallella. Akseleiden kohdilla vähän pintaruostetta ja perämurikassa, mutta muuten oikein hyvässä kunnossa. Jouset menee vaihtoon tai takomoon ja ainakin takaiskarit joutuu vaihtamaan. Aika pientä alustaremonttia.
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Taas päästy ihan vähän eteenpäin.. Katon eristämistä, eli hommassa eristytty..
Vähän on jigit olleet hakusalla kun ei ihan tasamittaisia tai suorakulmaisia ruutuja ole, mutta kylläpä nuo palat urtsilla kiinni pysyy.
Nyt vähän kokeilin kuin tää onnistuu ja kun tulee vapaata niin sitten lyödään loput ruudut kiinni.
3 tuntia äherrystä ja 8 palasta kiinni. Pitänee kiristää tahtia..
Vähän on jigit olleet hakusalla kun ei ihan tasamittaisia tai suorakulmaisia ruutuja ole, mutta kylläpä nuo palat urtsilla kiinni pysyy.
Nyt vähän kokeilin kuin tää onnistuu ja kun tulee vapaata niin sitten lyödään loput ruudut kiinni.
3 tuntia äherrystä ja 8 palasta kiinni. Pitänee kiristää tahtia..
-
- Viestit: 283
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Tuota rakennetta mietittiin vähän useammillakin aivoilla. Tuumailtiin, josko alumiinin ja eristeen välissä olisi hyvä olla pieni tuulettuva rako. Olen varma, että Huurun valitsema toteutus on kuitenkin se toimivin ja pitkäikäisin. Eli ei mitään rakoja, vaan eristelevyt kiinni vaahdottaen. Tuohon tulee vielä toinen kerros levyä, joten ei ole Sirpa kylmissään tuossa autossa. Lasikuitukatto saa riittävän lisäjäykistyksen tuossa ihan kylkiäisinä. Jos korikehikko ja -pellit olisivat ruostuvaa materiaalia, niin tämä toteutustapa olisi varsin korroosioaltis.
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Jos peltiä joutuu kulkuneuvoissa eristämään, niin siihen on sitä sikakallista "armaflexin" tapaista "kumimuovia". Käsittäkseni eräs tuttu rakensi työauton isosta pakusta, ja eristi ne peltipinnat tuon tapaisella...Ei pitäis kosteutta imeä ja on tiivis. Uretaani levyn voi suinkin kiiinnittää koriliimalla lasikuituun yms ja reunat vaahdottamalla... Ainut huono puoli noissa uretaanilevyissä on äänieristys kyky eli lähinnä sen puute.
Onhan uretaanivaantoa joissakin autoissakin käytetty/täytetty koteloihin/t, äänenvaimennuksen takia, mutta ruostepommejahan niistä tuli!
Onhan uretaanivaantoa joissakin autoissakin käytetty/täytetty koteloihin/t, äänenvaimennuksen takia, mutta ruostepommejahan niistä tuli!
-
- Viestit: 283
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
80-luvulla muutama erikoisajoneuvojen korittaja kokeili teräsputkikehikon sisäpuolista suojausta siten, että ensin ruiskutettiin kotelonsuoja-aine ja lopuksi korikehikon putket täytettiin uretaanilla. Teoriassa toimiva ratkaisu, mutta käytännössä nuo korikehikot ruostuivat todella nopeasti puhki. Ja olivat sitten aika ilkeitä korjata hitsatessa käryävän uretaanin ja kotelonsuojamönjän kanssa taistellessa.Napapiiri kirjoitti:Jos peltiä joutuu kulkuneuvoissa eristämään, niin siihen on sitä sikakallista "armaflexin" tapaista "kumimuovia". Käsittäkseni eräs tuttu rakensi työauton isosta pakusta, ja eristi ne peltipinnat tuon tapaisella...Ei pitäis kosteutta imeä ja on tiivis. Uretaani levyn voi suinkin kiiinnittää koriliimalla lasikuituun yms ja reunat vaahdottamalla... Ainut huono puoli noissa uretaanilevyissä on äänieristys kyky eli lähinnä sen puute.
Onhan uretaanivaantoa joissakin autoissakin käytetty/täytetty koteloihin/t, äänenvaimennuksen takia, mutta ruostepommejahan niistä tuli!
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Ja pikku päivitystä taas. Ja tämähän oli sitten XPS:ää eli ei uretaanilevyä.
Rupes urakka joutumaan kun akkusirkkelillä pääsi leikkaamaan. Enää keskirivi. Ei paha. Pari tuntia ja katto olis eristetty eka kerroksen verran.
Armaflexi on ihan mukavaa tavaraa ja sitäkin saisi järkättyä, mutta tällä mennään. Villi veikkaus on kuitenkin, ettei tällä ihan ekstriim-keleissä ajella, joten järki päässä. Ehkäpä laitetaan niitä ammattieristeitä sitten tonne alustaan putkien ympärille jne. Tämä XPS liimattuna runkoon jäykistää mukavasti rakennetta.
Rupes urakka joutumaan kun akkusirkkelillä pääsi leikkaamaan. Enää keskirivi. Ei paha. Pari tuntia ja katto olis eristetty eka kerroksen verran.
Armaflexi on ihan mukavaa tavaraa ja sitäkin saisi järkättyä, mutta tällä mennään. Villi veikkaus on kuitenkin, ettei tällä ihan ekstriim-keleissä ajella, joten järki päässä. Ehkäpä laitetaan niitä ammattieristeitä sitten tonne alustaan putkien ympärille jne. Tämä XPS liimattuna runkoon jäykistää mukavasti rakennetta.
Re: Erään BK 84:n uusi elämä
Ja eka varvi vedetty.. seuraavana sitten katon kuiduttamista..