SR 2+2
Valvoja: sisua
SR 2+2
Viimeisessä Raskas Kalusto lehdessä oli lukijoiden kuvissa Kuljetus Sundellin 2+2 SR:rä asfaltin ajossa ja kuvatekstissä kehotettiin olematta pätkimästä näitäkään enää kärryksi. Samoin Mäkipirtin Sisu kirjassa oli jotain kuvia ja tietoa, mutta se jäi epäselväksi paljonkohan tällä alustalla olevia SR:riä oikein tehtiin. Se minkä takia asia nyt rupesi kiinnostamaan on kun viime syksyn konehuutokaupasta jäi meikäläisellekkin yksi käteen!
Re: SR 2+2
Valmistus määristä en osaa sanoo,mut ennen trippeli aikakautta näitä oli toki niitä sai ja saa edelleenkin.Ensimmäiset trippelit tais tulla v.85?Onko tässä nostettava toi 2-aks ainakin mallimerkinnän mukaan on.On matalilla kirjaimilla toi Sisu teksti vm.vissiin87 tai vanhempi.Tällänen samanlainen oli hiljattain jossain myynnissä mut oli telivetonen.
Re: SR 2+2
Jep kyllä täs tuo toinen akseli on nouseva ja vuosimalli on -87. Onkos muuten SM:äs tuo etuakselien väli sama 183 senttiä vai lyhyempi? Yksi kans mihinkä en oo ennen Sisussa törmänny on täs oleva Eatonin Twin Splitteri loota. Yleensähän nämä on Fullerilla. Vai onko nuppi-autoihin laitettu näitä?
Re: SR 2+2
SM:ssä tais olla etuakseliväli 1825mm...
TwinSplitter TS-11612 12+3 esiintyy ainakin -90 esitteissä pienemmän C371(SM/SR270) koneen yhteydessä. Olisko jo -87 tullut vaihtoehdoksi 260:seen...
TwinSplitter TS-11612 12+3 esiintyy ainakin -90 esitteissä pienemmän C371(SM/SR270) koneen yhteydessä. Olisko jo -87 tullut vaihtoehdoksi 260:seen...
Re: SR 2+2
Twin Splitteriä oli myös SL ja SK - sarjoissa. Jokusia reissuja olen 90-luvulla tehnyt SK250:llä puoliperäkärryn kanssa, jossa oli tuommoinen. Itse en pidä tuosta vaihteistosta, jos painaa kaasua vaihteen vaihdon jälkeen liian nopeasti, jää vaihteisto vapaalle ja täydellinen pysähtyminen ja uudelleen liikkeellelähtö on aika todennäköistä. Luonnollisesti kuljettajan ammattitaito vaikuttaa Twin Splitterissä vaihteiston käyttöön paljon, mutta en ole ainut, ketä on sitä pitänyt aika haastavana. Lähinnä talvella mäkiä noustessa sen kanssa on pelko persuksissa koko ajan, että meneekö ne pykälät nyt päälle vai ei. Hyvä laatikko voisi olla vaikka autokouluautoon
Erityisen harvinaisia eivät nuo kaksietuakseliset SR:t ole olleet, nykyään tietysti niitä ei enää paljoa ole liikenteessä. Nokallisessa autossa trippeliakselista on enemmän kantavuuden kannalta hyötyä, kuin toisesta etuakselista, siksi varsinkin R-sarjan autoja kahdella etuakselilla ei montaa tehty koskaan.
http://gallery.kuukuna.net/gallery3/ind ... Sisu_kuva2
http://static.mascus.com/image/product/ ... ,20538.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-puOl ... 308%29.jpg
Erityisen harvinaisia eivät nuo kaksietuakseliset SR:t ole olleet, nykyään tietysti niitä ei enää paljoa ole liikenteessä. Nokallisessa autossa trippeliakselista on enemmän kantavuuden kannalta hyötyä, kuin toisesta etuakselista, siksi varsinkin R-sarjan autoja kahdella etuakselilla ei montaa tehty koskaan.
http://gallery.kuukuna.net/gallery3/ind ... Sisu_kuva2
http://static.mascus.com/image/product/ ... ,20538.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-puOl ... 308%29.jpg
Re: SR 2+2
Omastani mittasin suurpiirteisesti rullamitalla niin sain 184 cm. ei ollu pyörät ihan suorassa mutta lienee samoja mittoja? niin no olishan se saattanu siinä ovilätkässäkin olla mutta kun ei taas aivotus menny yhteen..................Napapiiri kirjoitti:SM:ssä tais olla etuakseliväli 1825mm...
TwinSplitter TS-11612 12+3 esiintyy ainakin -90 esitteissä pienemmän C371(SM/SR270) koneen yhteydessä. Olisko jo -87 tullut vaihtoehdoksi 260:seen...
Re: SR 2+2
Itse kanssa jonkinverran ajanut tuollaista twinsplitter 250 SK-Sisua. Ensialkuun tuli kummituksella niitä "kiekaisuja", kun tuli kaasua annettua liian hätäiseen, kaasupolkimen noston jälkeen. Siitähän tuo oli mukava käyttää, että pystyi esivalitsemaan seuraavan vaihteen, ja sitten oikealla hetkellä vain nostaa hetkeksi jalka kaasulta ja oikealla hetkellä taas kaasupoljin pohjaan...
Tuon vaihtamisen opin ihan vain seuraamaalla kierroslukumittaria, kun viisari ei enään laskenut, niin oli pykälä silmässä ja sai antaa kaasua. Alaspäinhän tuo menee mukavasti, kun vain valitsee oikean pykälän, ja ottaa kaasulla ns."kiinni" sen vaihteen.
Itse tykästyin tuohon, kunhan sen käyttöön vain ensialkuun oppi
Tuon vaihtamisen opin ihan vain seuraamaalla kierroslukumittaria, kun viisari ei enään laskenut, niin oli pykälä silmässä ja sai antaa kaasua. Alaspäinhän tuo menee mukavasti, kun vain valitsee oikean pykälän, ja ottaa kaasulla ns."kiinni" sen vaihteen.
Itse tykästyin tuohon, kunhan sen käyttöön vain ensialkuun oppi
Re: SR 2+2
Ok jos on vm.87 niin on ensimmäinen "facelift" S-sarjaan onko lämppärissä 4-kierrettävää säädintä?sitten pitäis olla 2-toiminen teli myös jarruissa tuli muutoksia jarrunauhoissa lisää pinta alaa. oli siinä jotain muutakin muistaakseni.Noissa alkupään 2+2 oli kiínteä toi 2-aks siis rautajousin ilman nostoa nostettava tuli muistaakseni 85.Tällanen 2+2 sora auto on kuormattava aika etu painoseksi jos akseli painot haluua oikein trippeliautossa kuorma tulee taaemmas.Nuita akselivälejä on Sisussa ollu monen moisia mitä nyt asiakas on halunnu.SA-1360 kirjoitti:Jep kyllä täs tuo toinen akseli on nouseva ja vuosimalli on -87. Onkos muuten SM:äs tuo etuakselien väli sama 183 senttiä vai lyhyempi? Yksi kans mihinkä en oo ennen Sisussa törmänny on täs oleva Eatonin Twin Splitteri loota. Yleensähän nämä on Fullerilla. Vai onko nuppi-autoihin laitettu näitä?
Re: SR 2+2
Minä opettelin twinsplitterin Ivecolla jossa ei kierrosmittari toiminut. Kyllä se sitten tottumisen jälkeen oli ihan sujuva ainakin maantieajossa ja säästi monta vaihdevivun liikutusta tavalliseen vaihteistoon verrattuna. Tuli kyllä niitä ylimääräisiä pysähdyksiäkin joskus.
Minkähän takia muuten silloin ei tehty vaihteistoa jossa olisi ollut vaan tarpeeksi monta puolittajatyyppistä koneistoa rinnan ja sarjassa, niin että kaikki vaihteet (paitsi ehkä pakki) olisi saatu puolittajan klipu(j)a napsuttelemalla helposti? Onko se kalliimpi, raskaampi vai epätaloudellisempi kuin tavallinen päävaihteisto?
Minkähän takia muuten silloin ei tehty vaihteistoa jossa olisi ollut vaan tarpeeksi monta puolittajatyyppistä koneistoa rinnan ja sarjassa, niin että kaikki vaihteet (paitsi ehkä pakki) olisi saatu puolittajan klipu(j)a napsuttelemalla helposti? Onko se kalliimpi, raskaampi vai epätaloudellisempi kuin tavallinen päävaihteisto?
Re: SR 2+2
Näitä Twinspitteritä ei saanut kaikkein järeimpiin autoihin, niiden maksimi väännönkesto ei kestänyt 60 tonnisia yhdistelmäpainoja. Turussa ensimmäinen 2+2 SR tuli Kari Nohkolalle, silloin kun nuppiauton suurin sallittu paino nousi 32 tn, muistaakseni -83.
Re: SR 2+2
Kyllä nyt kans viime kesän kokemuksesta voin sanoa ettei tua Twinsplitteri kyllä Fulleria voita käytettävyydessä. Tottuu tähänkin tietysti kun aikansa sorvaa Sinänsä ihan kelpo idea mutta silti en ainakaan mihinkään kivikylän keskustaan lähtisi kokeelemaan onko nyt vaihde päällä. Näin mailla se nyt menee kun voi kämmätä vapaasti kun kukaan ei näe tai paremminkin kuule . No pitää vaihtaa edes öljyt ens kesäksi lootaan jos sitten puolittaja tulis vähä herkemmäksi imaisemaan pykälää päälle?
Re: SR 2+2
Komea ja harvinaislaatuinen auto, hienoa että on päätynyt arvostaviin käsiin.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: SR 2+2
kappas vaan, tuttu SR. Tämä on meidän entinen Vaihdettiin SM372 6x4:ään. Riiholtako ostit tämän? Hieman vaati tuo twinsplitteri ensin harjottelua
SM 372 6x4, SL 4x4+2, SL 4x4, SL 4x2, Kontio, Sisu-bussi
Re: SR 2+2
Riihollahan tuo tosiaan oli myynnissä silloin kesällä mutta huonolla menestyksellä joten he laittoi sen syksyn huutokauppaan tyrkylle. Meikäläinen sen sitten puolivahingossa huusi n. 30 sekunnin harkinta-ajalla. Olin lähtenyt katsomaan yhtä Sisun alustaa mutta se oli jo sen verran rupinen niin se ei innostanut. Tätä en edes tarkemmin etukäteen tutkinut kun ajattelin hinnan nousevan yli varojen. No huutokauppa on huutokauppaa ja mullehan se sitten lopuksi jäi!cosworthman kirjoitti:kappas vaan, tuttu SR. Tämä on meidän entinen Vaihdettiin SM372 6x4:ään. Riiholtako ostit tämän? Hieman vaati tuo twinsplitteri ensin harjottelua
Tulevaa hallin pohjan tekoa varten olin jo kesällä kattellu sopivaa sora-autoa tai alustaa johon olisin laittanut jo valmiina olleen lavan. Tuo sopi siihen hommaan oikeen hyvin ja homma tuli tehtyä ja muutama tuhat mottia maata ja soraa ajettua.
Viime keväänä se vaihtoi taas omistajaa tuonne Pohjois-Satakunnan suuntaan seuraavalle tontin raivaajalle. Siellä huollot ja korjaukset hoitaa rata-ajoissa nopeana tunnettu Sisu-ammattilainen eli luulenpa että tuo pysyy liikenteessä vielä pitkään!