SA-1389

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

kivinen
Viestit: 754
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja kivinen »

FBW kirjoitti:Minkä ajoluvan? :D
Jokaiselle aloittavalle offroad harrastajalle aina painotetaan, että lupa ajamiseen pitää olla, pidemmän linjan harrastajat kun joutuvat helposti kantamaan vastuun. Joskus on ajoalueitakin menetetty tämän takia. Onneksi Suomen harrastajien keskinäiset sopimukset ei koske etelä-Saksaa. :wink:
FBW kirjoitti: ...olisi varmaan pitänyt olla Kivinen matkassa ja iso-lohko että olisi mennyt homma putkeen.

Isolohkon ymmärrän, mutta mitä hyötyä siitä olisi, että minä olisin juomassa vehnäolutta jossain hyvässä katselupaikassa?
FBW kirjoitti:Tuli nimittäin loppumetreillä öljyt ulos vaihdelaatikosta kun tuli paha jumi... Videot-puolella on yksi etappi kuvattunakin, jossa sopivasti pistin vielä pakkia päälle viime metrillä.
Aika paha ääni pääsi videolla kun vinssasit pakilla, vai varisko siellä mäellä raakkui? :roll:
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

..
Viimeksi muokannut FBW, Ti Touko 04, 2021 2:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Tuli käytettyä 3 tuntia Proton pesuun, talvi näyttää ainakin ennusteiden mukaan jo loppuneen joten pääsee vihdoinkin käymään kaiken lävitse. Täytyy sanoa että kaiken lian alta paljastui sen verran siisti peli että mietin miksei tullut tätä ennen tehtyä. Kun tässä nyt sattuu sopivan aurinkoiset kelit niin nostetaan tuo uusi lava pois ja viimeistellään sen osalta keskeneräiset työt ja pistetään uusi väri pintaan. Lava on yhä maalaamaton, mutta kun talvi oli lähes olematon niin riitti pelkkä ohut öljykerros suojaamaan pahemmalta ruosteelta. Samoin olisi tarkoitus pistää hytti ensiksi sisältä siistiksi, eli valkoinen väri pois ja vihreää (tms.) tilalle.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

..
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

..
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

..
Viimeksi muokannut FBW, Ti Touko 04, 2021 2:32 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Öh jos jotenniin muistan niin sitten aikoinaan oli FBV luopumassa harrastuksesta ja aivan nais immeisen painostuksesta. Kiva on kuiteskin katella ukon pyöriessä rotonin ympärillä asentajan hymyn vilkuessa :D Elikkäs elämä voittaa kuiteskin.... :mrgreen:
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

..
Viimeksi muokannut FBW, Ti Touko 04, 2021 2:32 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

FBW kirjoitti:No joo :oops: Mutta ihme ja kumma naisihmiselle on tapahtunut jotakin ja nyt Sisu on suosikkilistalla nro 1.
Juu eipä noita naisimmeisten avoituksia aina tämmöinen putkiaivo aina tajua :lol: Itselläkin hyvä esimerkki viime syksyltä.

Sainpa syksyllä kutsun pienimuotoiseen "Sisu näyttelyyn" ja pääsin parkkeeraamaan oman veteraanin uuden Polarin kanssa samaan riviin.
Tästäpä innostuneena oma emäntä käski kaivamaan arkistoista kuvan jossa koko perhe poseerasi Sisun edessä. Veipä kuvan jopa töihin ja esitteli sitä kavereilleen samalla kehuen tämmöisen "papan" auton olevan vielä meillä tallessa ja kutsutun näyttelyyn :roll:

Kummallista tämän jälkeen on harrastuksen mielekkyyden arvostelu aivan radikaalisti vähentynyt etc.... :mrgreen:
roope
Viestit: 85
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja roope »

:oops: On kolme asiaa maailmassa joista täytyy tunnustaa ettei ymmärrä toiminnasta mitään;
elektroniikka, Pappa-Tunturin kaasutinjärjestelmä ja naisen mieli.
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Tässähän se tulee tiivistettynä: :mrgreen:

Kuva
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

..
Viimeksi muokannut FBW, Ti Touko 04, 2021 2:32 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Tosiaan, kehnojen kelien takia päätin sitten aloittaa yleisilmeen kunnostuksen ohjaamosta. Ajatuksena käydä ensiksi kaikki sähköt lävitse ja hankkiutua eroon kojelaudan lukuisista "TJ"-kaiverruksista.

Lähtökohta tämän näköinen...
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kotioloissa tallin seinässä oleva 400V pistorasia ei vielä toimi joten kaikki maalaushommat piti tehdä telalla. Kun kuitenkin piti saada jotenkin siistin oloinen pinta niin vedin paksun kerroksen kiiltävää polyuretaanimaalia joka tasoittaa itsensä kohtuu hyvin. Tämän jälkeen pari päivää kuivumista ja hionta 1000 vesihiomapaperilla kylpyhuoneessa. Näin lähtevät pienet pintavirheet ja lopuksi kiilloitus sitten 3M:n kiilloitusaineilla. Tuo maali oli kyllä sen verran kovaa että kiilloitus oli lähes epäinhimillinen urakka.

Kaikki pikkuosat sitten erikseen pesuun ja kivasti alkoi olohuonekin sitten koristautumaan Sisun pisteosilla. Alumiinilätkät osoittautuivat puhdistuksen jälkeen uuden veroisiksi, olipa joku pistänyt vahingossa kojelautaan kahdet päällekkäiset Etuvedon-merkit.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Ratin osalta hion kaikki TJ-merkinnät 120-hiomapaperilla ja viimeinen hionta 1000-vesihiomapaperilla. Lopuksi kova jynssäys kiilloitusvahalla (kyseinen materiaali on melko pehmeää joten työmäärä ei ole valtava). Vain yksi hieman syvempi viilto piti jättää ratin ulkokehään, muuten ratti muuttui lähes uudenveroiseksi (muutamaa iän aiheuttamaa halkeamaa lukuunottamatta jotka korostuvat "jälkeen"-kuvassa kiilloitustahnan takia). Äänimerkki-nappikin piti sitten purkaa osiin ja hioa tasaiseksi. Materiaaliltaan painike on kovempaa muovia joten siihen menee hieman aikaa ennen kuin jälki on tyydyttävä.

Kuvat ennen ja jälkeen...
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin