SA-1333

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

UrJukka
Viestit: 11
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

SA-1333

Viesti Kirjoittaja UrJukka »

bbu maalattu 246.JPG
bbu maalattu 246.JPG (149.37 KiB) Katsottu 13660 kertaa
Terve kaikille.

Jonkin aikaa jonkinlaista kiinnostusta ollut hieman suurikokoisempaan ja karumpaan harrasteajoneuvoon. Maastokuorma-auto listalla hyvänä ykkösenä.
Sisuja yleisesti näytillä vähän, joten lähdin tutustumaan myynti-ilmoitusten autoihin. Tarkoitus ei ollut autoa ostaa tällä "tutustumismatkalla". Nyt kävi kuitenkin niin, että hämmästyneitä olivat sekä myyjä että ostaja. Auto tulossa aikanaan, lähiviikkoina Turkuun. Tarinaa myöhemmin lisää.

Lisäänpä tarinaa tähän samaan viestiin.

Sisu A-45 3700 -73 leyland 401 imukoneella. Museorekisteröity n. 13v sitten. Ollut samalla omistajalla tuon ajan. Kapelli ja pressu. Mukaan tuli leyland 410 turbo, epäkuntoinen? Lumiketjut. Suurinpiirtein täydellinen auto ja kaikki pelaa. Toki tarvitsee pientä fiksailua, esim lavan alimmaiset tukirakenteet happamat paikoin.

Matkaa uuteen kotiin on reilu 300km.Vaihtoehtoina olen pohtinut kuljetusta taikka sitten ajamalla. Ajaminen olisi tyyliin "perinteet velvoittavat" hyvä vaihtoehto. Mukana tietysti olisi huoltoauto ja huoltoukot. Ongelmana jollain tapaa kudosvaurioiset etupyörät. Niillä kyllä ajaa, mutta ei 300km maantiellä. 14.5 renkaat ovat tuossa ja tulevaisuudessa tarkoitus ehkä noihin 14.00 renkaisiin. Tästä syystä en viitsisi ostaa uusia 14.5 renkaita eteen. Onko siis jollain myydä tai vuokrata siirtorenkaiksi 14.5 pyörät, tai pelkät renkaat omille vanteille?


Jukka
Liitteet
bbu maalattu 246.JPG
bbu maalattu 246.JPG (149.37 KiB) Katsottu 13660 kertaa
Viimeksi muokannut UrJukka, Ma Elo 03, 2015 9:42 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Juhnu
Viestit: 112
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-13XX

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Kuulostaa tutulta, ei muuta kuin tekstiä ja kuvia tulemaan niin saadaan hieman elämää tänne protopuolellekkin.
UrJukka
Viestit: 11
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-13XX

Viesti Kirjoittaja UrJukka »

bbu maalattu 249.JPG
bbu maalattu 249.JPG (138.03 KiB) Katsottu 13660 kertaa
No niin. Päivä sen kuin lähenee ja Sisua45:ltä hain tänään 14.00 renkaat siirtopyöriksi. Kiitos hälle ja muista syödä hyvin:)

Huoltoukkoa ei tarvinnut houkutella kun itse tunki seikkailulle mukaan. Perjantai- lauantai luultavasti sisu kotiutuu. Jonkinlaista kertomusta siitä sitten iloineen ja suruineen.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-13XX

Viesti Kirjoittaja sisua »

UrJukka kirjoitti:Museorekisteröity n. 13v sitten. Ollut samalla omistajalla tuon ajan. Kapelli ja pressu. Mukaan tuli leyland 410 turbo, epäkuntoinen? Lumiketjut. Suurinpiirtein täydellinen auto ja kaikki pelaa. Toki tarvitsee pientä fiksailua, esim lavan alimmaiset tukirakenteet happamat paikoin.
Eli noin päissään laskien museoitu 2002 - aika menee kuin iltamissa :shock:
Tuolloin Protoja saatiin kertomusten mukaan museorekisteriin vähällä työllä (=pesu), pitänee paikkaansakin.
Ulkoruokinta tekee veronsa, kyllä 13 vuodessa paikat rapistuu.

Sisua45 pitää Protot pyörillä, minullakin sieltä 2 sarjaa Proton renkaita :)
UrJukka
Viestit: 11
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-13XX

Viesti Kirjoittaja UrJukka »

Pitäisiköhän tamä olla jo tuolla projektien puolella..
Pientä nippelitietoa kaipaisin tuohon kotiutusmarssia edeltävään kevyeeseen huoltoon.
-vanteen kiinnityspulttien avainkoko?
-Vanteenpulttien avainkoko?
-etuvetoniveleen kierrettävän rasvanipan kierre?
-sopiiko rasvanippoihin joka paikkaan, ympäri auton, normi rasvaprässi?
-ohjauslaitteeseen ATF?
-kytkimeen normi jarruneste?
-akseleiden, napojen ja laatikkojen öljyntarkistusproppujen avainkoko ja tyyppi?

Mitä muuta??
Tyrvää
Viestit: 337
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-13XX

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

Pyörän mutterit 32
-Vanteen kasuspultit M16 eli av 24
-Etunapojen + perien tarkastus kuusiokolo 10. 1+5+1 L SAE 140
-Vaihteisto av18 (mitalla 17,7 kai joku tuumakoko) 7L SAE 90
-Jakolaatikko en mitannu, mutta olisko sama,kun päälootasa 3,5L SAE 140
-Vintturi 3,4L
-Rasvanipat G (R) 1/8"
-Kytkimeen jarruneste, ilmaus paineella työsylinteristä päin
-Normi letkullisella prässillä olen rasvannu
-Ohjauslaite (malli AOM) Automaattivaiteistoöljy tyyppi A 3,5L
-Jäähdytysjärjestelmä 30L
Tossa nyt jotain ja kysy lisää
UrJukka
Viestit: 11
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-13XX

Viesti Kirjoittaja UrJukka »

Kiitoksia näistä tiedoista. Hankinnat alkavat olla tyhdyt ja tavarat kasassa muutenkin.

Laturin hihnoille jos vielä löytyisi mittoja? Butec taisi tuossa olla. Onko eri latureissa eri välitykset, vai samoillako mennään?
UrJukka
Viestit: 11
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1333

Viesti Kirjoittaja UrJukka »

Lupasin kirjoittavani auton hakumatkan iloista ja suruista, mutta iloja vain olisi tarjolla nyt. Hieno on laite ja rakkaudella pidetty. Toimii hienosti ja kulkee kevyesti.

Perjantai aamuna lähdimme Masan kanssa kohti Vaasaa ja siellä odottavaa huoltopäivää. Tuossa vaiheessa en vielä ollut varma, että kuinka äijän käy, vaikkakaan en ollut huolissani. Olimme varautuneet pakettiautollisella työkaluja ja tarvikkeita. Ja toki yli 110 vuoden kokemuksella jos jostakin.

Minä aloitin renkaiden vääntämisen ja Masa herkisteli rasvanippoja. Kummallako oli se hikinen työmaa..Nuo renkaat eivät olleet olleet juuri lähivuosina irti. Kaikki sujui niin hyvin, että yksityiskohdissa ei ole paljoa kerrottavaa, paitsi että myyjä myös osallistui talkoisiin alkuillasta eteenpäin. 23 aikaan oli kaikki työ saatu tehtyä ja paperit siihen vielä päälle. Söimme hyvin ja matka voi alkaa puolenyön aikoihin.

Jonkin matkaa ajettuani tarkastin pyörien kireyden ja kädellä kokeilin navat, perät, laatikot ja renkaiden lämmöt. Etuperä vaikutti mielestäni turhan lämpimältä ja ajoinkin seuraavan etapin "peppu supussa". Seuraavalla tauolla päätin kaivaa esiin lämpömittarin, joka tietysti oli pakattu ties minne ja hyvin. Etunavat 18 takanavat 30 etuperä 40 takaperä 50 vaihteisto 50 jakovaihteisto 74 ja öljypohja 60. Renkaat 35 tietämillä. Olin ajanut 70 km/h mutta kun lämmöt olivat noin hyvät ja auto muutenkin toimi hyvin, nostin vauhdin 80 km/h.

Raumalla klo 4 yöllä pysähdyimme kahvilla ja tapasimme Tauskin :shock:

Tästä ajoimme jo suoraan Turkuun ja Ajo alkoi suorastaan maistumaan. Pysäköin auton pihalleni, otin 3 askelta ja vasen takarengas räjähti. Heh, olisipa mennyt Vaasan ja Porin välillä, pimeässä ja sateessa..

No, loppu hyvin, kaikki hyvin. Tarinaa lisää myöhemmin.

Jukka
Liitteet
Vaasa 017.JPG
Vaasa 017.JPG (121.85 KiB) Katsottu 13350 kertaa
Vaasa 009.JPG
Vaasa 009.JPG (112.85 KiB) Katsottu 13350 kertaa
Vaasa 005.JPG
Vaasa 005.JPG (117.27 KiB) Katsottu 13350 kertaa
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1333

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

UrJukka kirjoitti:Tästä ajoimme jo suoraan Turkuun ja Ajo alkoi suorastaan maistumaan. Pysäköin auton pihalleni, otin 3 askelta ja vasen takarengas räjähti. Heh, olisipa mennyt Vaasan ja Porin välillä, pimeässä ja sateessa..
Häh, täh... Minkä sisärenkaan laitoitte paikoilleen?

Mutta hyvä että pääsitte perille.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
UrJukka
Viestit: 11
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1333

Viesti Kirjoittaja UrJukka »

Nou hätä. Sisärengas siellä lossahti. Lisäsin vain hieman draamaa, ettei jää koko reissu niin laimeaksi.

Tänään korjattu kaikki renkaat. En tiennyt noissa olevan sitä kapeaa vannenauhaa. Sisärenkaana on 14.00-20, jossa venttiili on 10mm sivussa keskilinjasta. Mittausten perusteella jatkoin vanteessa olevan reijän tuolle sisukselle sopivaksi. Nyt vain tuo kapea vannenauha ei suojaa sisärengasta tuon aukon kohdalta. Ongelman ratkaisin 3mm. kumikiekoilla. Halkaisijat 200mm. ja 160mm. päällisin ja reunat viistottuina vanteen ja sisärenkaan välissä. Hyvä tuli ja helppo oli.

Eilen painepesurilla vetäisin hytin sisältä ja tunkkainen haju on nyt poissa. Minulla on 3 kuvassa näkyvää pumppukannua. Yhdessä on liukkari, toisessa shamppoo ja kolmannessa lentokonebensaa, joka on hyvä pesuaine valuttamaan rasvaa ja haihtumaan. Eilen sitten hyttiä pestessä nuo purkit hieman sekoittuivat. Ruiskin hyttiin 3 litraa bensaa ja ihmettelin pesuaineen tuoksua,, :oops:

Nyt loppuilta koeajoa :D
Liitteet
Vaasa 024.JPG
Vaasa 024.JPG (167.47 KiB) Katsottu 13313 kertaa
rengastyöt 004.JPG
rengastyöt 004.JPG (100.91 KiB) Katsottu 13313 kertaa
rengastyöt 003.JPG
rengastyöt 003.JPG (140.2 KiB) Katsottu 13313 kertaa
Tyrvää
Viestit: 337
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1333

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

Suosittelen, älä pidä tuota vinssin vaijeria tuossa hinaustapissa, paljon parempi antaa mennä se tohon vetokidan liki ja laittaa puutappi siihen poikittain. Jos soku utelias laittaa vinssin ajossa päälle oikeelle kääntyminen tulee liian helpoksi: runko menee mutkalle, vinssi on yllättävän tehokas!
Hienon löydön olet tehnyt ja intoa tuntuu olevan, eli onnee valitsemallesi harrasteuralle!
UrJukka
Viestit: 11
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1333

Viesti Kirjoittaja UrJukka »

puutappi poikittain.
Hienon löydön olet tehnyt.

Kiitos vain vinkistä ja kehuista. Luulen itsekin löytäneeni hyvän yksilön.

Iltalenkillä.
Liitteet
iltalenkki 001.JPG
iltalenkki 001.JPG (112.28 KiB) Katsottu 13250 kertaa
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1333

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Onnittelut täältäkin hienosta hankinnasta ja harrastuksen aloittamisesta! 8)

Meinasi ihan kesäkiireissä jäädä huomaamatta koko aihe, mutta ollaan nyt paremmin kuulolla ja toivottavasti kuulemmekin lisää tästä :wink:
UrJukka
Viestit: 11
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1333

Viesti Kirjoittaja UrJukka »

Kiitos vain sinnekin päin onnitteluista.

Tänään puuhastellut lavan kuljettajanpuoleisen tukipisteen kanssa. Se on tuosta oksidoitunut maailman tuuliin. Samalla kun tuossa touhusi, niin vieressä oleva pakoputki ja lähinna sen Hakiessa tehty pikakorjaus alkoi hävettämään, joten laitan sen nyt ja samalla.

Olen ihmetellyt, miten voi tulla toimeen ilman tällaista protoa. Sen tarpeellisuuden huomaa vasta sellaisen hankittuaan. Mietin jopa, että voisiko proto kuulua äitiyspakkaukseen, ainakin poikalapsille :o
Liitteet
iltapuhteet 003.JPG
iltapuhteet 003.JPG (200.77 KiB) Katsottu 13168 kertaa
iltapuhteet 002.JPG
iltapuhteet 002.JPG (122.78 KiB) Katsottu 13168 kertaa
UrJukka
Viestit: 11
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1333

Viesti Kirjoittaja UrJukka »

Jotain taas tullut puuhasteltua. Lavan tuet korjasin ja pakoputki kiiltelee uutuuttaan. Nopeusmittarin ja käyntinopeusmittarin vaijerit irroitin, Poikki molemmat ja kuoret myös korroosiota kärsineet. Hyviä ideoita, että mistä lähtee metsästämään?

Iskunvaimentimet irroitin myös. Toinen toista 60mm. pidempi. Muuten samanlaiset, mutta toisessa 60mm. pitkä jatkotappi alapäässä. Tuo on tehtaan tekemä, ei viritys. Soitin Suomen vaimentimeen, mutta pyysivät kaivamaan numerot iskareista ja palaamaan sitten uudelleen. Numeroita en löydä. Tunnistaako joku? Toinen kiinnityspituudeltaan 600mm. ja toinen 660mm.

Mieleeni muistui myös, että jos jollain on yksi sellaista kapeaa vannenauhaa, niin saa tarjota.

Pesua kun tein tänään, niin huomasin jakovaihteiston kehdon takammaisen kiinnityksen olevan löysällä ja edessä kun on 4 pulttia, niistä puuttuu yksi. Peseminen kannattaa aina.
Liitteet
pakoputki 008.JPG
pakoputki 008.JPG (145.86 KiB) Katsottu 12985 kertaa
pakoputki 006.JPG
pakoputki 006.JPG (154.13 KiB) Katsottu 12985 kertaa
pakoputki 003.JPG
pakoputki 003.JPG (172.22 KiB) Katsottu 12985 kertaa
Vastaa Viestiin