Harrastuksena Proto

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Vulleri
Viestit: 4
Liittynyt: Su Loka 18, 2015 7:51 pm

Harrastuksena Proto

Viesti Kirjoittaja Vulleri »

Terve!

Tämmöstä jutun tynkää aattelin tänne ruveta kirjotteleen kun tuli innostus herättää isäni aikanaan Tervolasta huudettu Proto henkiin. Hallin takana oli seissyt n. 10v taivasalla, joten kunto on sen mukainen; maalit rapistuneet, lava melko laho, kytkin oli jumissa ja startti ei pyöri.

No, pistin nesteet sisään, aavistuksen lisäsin moottoriöljyä ja akut paikalleen. Siivistä pyöritin moottoria että varmasti pyörii. Traktorilla sitten vedettiin käyntiin ja sehän heräsi yllättävän helposti. Pian kävikin selväksi että kytkin ei irrottanut. No aikani ajelin ilman kytkintä pihaa ympäri niin sehän irtos ja rupes pellaamaan, ilmaustakin kokeiltiin ennen ajeluita mutta eipä siellä ilmojakaan ollu.

Joo no nyt sitten olisi tarkotus käyttää startti irti ja puhistella se. Saako näihin uutta starttia jos vanhaa ei saa enää pelaamaan? Uskon kyllä että se on vain jumissa pitkän seisonnan jälkeen, mutta mistäpä sen tietää ennen purkamista.

Muuta laittoa;
-öljyt voimansiirtoon joka nurkkaan uuet, ja moottoriin
-Uusi lavan pohja
-valaistus kohilleen
-pari rengasta uusia

Maalataankin tässä jossain vaiheessa, miten on, hirttääkö arvon raati munista jos ei tee alkuperäis-entisöintiä? Haluaisin tehdä tästä käyttöpelin että saa välillä käydä metässä pöristelemässä.
Mielessä olisi jokin muu väri kuin armeijan vihreä. :lol:

Ens viikonloppuna pistän kuvia.

jylhä
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 12:38 pm

Re: Harrastuksena Proto

Viesti Kirjoittaja jylhä »

Omallensa saa tehdä mitä haluaa, minä ainakin ammun jos joku yrittää hirttää. Pääasia että mies viihtyy ja autolla ajetaan, ne tykkää siitä. Startteja löytynee käytettynä, kuten melko pitkälti muitakin osia. Moottori lienee leyland?

J_J
Viestit: 32
Liittynyt: Su Huhti 11, 2010 7:06 pm

Re: Harrastuksena Proto

Viesti Kirjoittaja J_J »

Tämäkään asia nyt ei mulle kuulu... Mutta totean, että eiköhän niitä "originaaleja" tai sen kaltaisia proto-sisuja ole säilytetty jo tarpeeksi? Jos joku omastaan haluaa tehdä "jotain muuta", niin ei siinä ole aihetta kenenkään alkaa ärripurriksi...

Jos kyseessä olisi se maailman ainoa kyseisen mallin värkki, niin suhtautuminen olisi ainakin omalla kohdallani hieman toinen. Tosin niin olisi varmasti omistajallakin, jos ei muuten niin ko. värkin rahallisen/historiallisen arvon myötä.

Vulleri
Viestit: 4
Liittynyt: Su Loka 18, 2015 7:51 pm

Re: Harrastuksena Proto

Viesti Kirjoittaja Vulleri »

Moottorina on Valmet 611, taitaa olla vielä viimeistä vuosikertaa kun -81 lukee tyyppikilvessä.

Kiitos mielipiteistä, huomenna pistän kuvia kun kerkeää perehtymään tuotteeseen. :D

Tyrvää
Viestit: 317
Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 7:00 am

Re: Harrastuksena Proto

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

Ei ole viimeistä vuosikertaa: -82 viimeinen valmistusvuosi. Käyttöentisöinti riittää ja sillä saa museorekisteriin, halpaa ajoa vaikka tielläkin kävisi. Se väri omasa harkinnassa, mutta mikä väri siihen paremmin sopii kuin maasto-väritys??????
Startti melko varmasti herää kun solenoidin irroitat ja puhdistat, ruostunu kiinni ja magneetti ei kykene sitä liikuttamaan.

Avatar
FBW
Viestit: 775
Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm

Re: Harrastuksena Proto

Viesti Kirjoittaja FBW »

Tervetuloa, hyvä saada lisää äksöniä tännekin :D

Ihan vapaasti voi kukin omille leluillensa tehdä kuten tahtoo. Target Marketingin ex-"mainosauto" (mattamusta) taitaa olla tällä hetkellä pimpatuin Proto joten siitä voi yrittää paremmaksi.

Meilläkin on työn alla vähän vapaammin rakenneltava Proto, tosin tyylissä pysytään ja yritetään saada siitä sellainen jokapaikan höylä. Tuskin valmistuttuaan suurinta osaa muutoksista kukaan edes huomaa, onhan nämä Protot jo tehtaalta lähteneet sen verran hyvin mietittyinä. Kannattaa tehdä projektia pienissä paloissa ja pitää ajoneuvo ajokuntoisena. Proton täydellinen läpikäynti on huomattavasti isompi homma kuin henkilöauton kanssa puljaaminen, mutta paljon palkitsevampi!

Pistä ihmeessä kuvia vaikkapa tuonne "SA-Protot" -osioon, pientä elämää kaivattaisiin lisää. Taitavat olla suuria valtionsalaisuuksia nämä projektit ;)

T: Lefa

Avatar
FBW
Viestit: 775
Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm

Re: Harrastuksena Proto

Viesti Kirjoittaja FBW »

Tyrvää kirjoitti:Ei ole viimeistä vuosikertaa: -82 viimeinen valmistusvuosi. Käyttöentisöinti riittää ja sillä saa museorekisteriin, halpaa ajoa vaikka tielläkin kävisi. Se väri omasa harkinnassa, mutta mikä väri siihen paremmin sopii kuin maasto-väritys??????
Startti melko varmasti herää kun solenoidin irroitat ja puhdistat, ruostunu kiinni ja magneetti ei kykene sitä liikuttamaan.
Komppaan Tyrväätä. Kyllä toi vähintään vihreä tai mieluiten maastoväritys toimii parhaiten ainakin käytännössä. Jos sillä metsään haluaa mennä niin noita sävyjä paikkailee helposti ja huomaamattomasti. Kiiltävät sävyt ovat hankalia koska auton pohjatyöt täytyy olla aivan viimeisen päälle, samoin noiden pop-niittien kohdalta pelti on kuopalla ja ehkä sattuu silmään ikävästi.
Tyrväällä on itsellään hienosti laitettu Proto - monta vuotta sitten tuli paikan päällä nähtyä ja kyydissäkin istuttua. Kuten sanottu, itse en mitään suurempia muutoksia ole tekemässä, auton käyttökelpoisuus kärsii helposti. Jotain kokemusta on Proton entisöinnistäkin ja siinä on tietysti oma hauskuutensa... Noi museokilvet on käyttökustannusten kannalta aika merkitsevät.

Vulleri
Viestit: 4
Liittynyt: Su Loka 18, 2015 7:51 pm

Re: Harrastuksena Proto

Viesti Kirjoittaja Vulleri »

Mitä tämä SA-tunnus tarkoittaa?

Mulla ei ole ikää vasta kuin 15v joten päätelkää siitä miksi en tiedä. :mrgreen:
Kuorma-autojen kanssa tullut kuitenkin paljon tehtyjä remontteja ja ajettuakin sorastushommissa.

Avatar
FBW
Viestit: 775
Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm

Re: Harrastuksena Proto

Viesti Kirjoittaja FBW »

Vulleri kirjoitti:Mitä tämä SA-tunnus tarkoittaa?
SA = Suomen Armeija
Numerosarja on välillä 1-9999.

...eli auton rekisterinumero armeijassa on tuo SA-tunnus. Jos Proton huoltokirja on tallessa, tai vaikkapa huutokaupasta saatu luovutustodistus - niistä näkee tuon SA-numeron. Tuota "SA" ei ole ollut rekisterikilvessä, mutta jos löydät tuon numerosarjan niin hyvällä tuurilla voi löytyä täältä joku joka on Protollasi armeija-aikoinaan ajellut. Pienimmät SA-numerot ovat käytössä vähän korkeampiarvoisilla kaverille, esim. numero SA-1 on aikanaan ollut Marsalkka Mannerheimin käytössä ja "jäädytetty" - eli sitä ei enää ole annettu uudelle ajoneuvolle. Kun vaikkapa oma Protosi on otettu pois käytöstä numero on vapautunut ja se saattaa olla tänä päivänä jossain muussa ajoneuvossa.

Jos olet lähivuosina armeijaan menossa ja vaikkapa autojoukkoihin, niin nuo numerot tulevat kyllä tutuksi - joudut kuittaamaan auton itsellesi ja moni onkin ajellut samalla Protolla tms. koko intti-aikansa.

Avatar
sisua45
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: Harrastuksena Proto

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Periaatteessa mikä tahansa 24 volttinen valmetin startti käy. Jos vanhasta ei tule enää peliä, niin kuorma-auto purkaamolta kontio-karhu-SK-SL osia etsimään.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Vulleri
Viestit: 4
Liittynyt: Su Loka 18, 2015 7:51 pm

Re: Harrastuksena Proto

Viesti Kirjoittaja Vulleri »

Joo,

SA-1880 kyseessä, nappaan kuvia tänne ihmeteltäväksi täsä illan päälle ko pääsee tietokoneelle.

Startti heräs täydellisellä puhdistuksella, solenoidi oli jumissa ja ratas juminu akselille. Jotaki sähkövikaa löyty kans ko laittoi johot tarttiin kiinni ja päävirran päälle niin tartti lähti heti pyöriin. Johtojen järjestys tarkistettu ja oikein ovat. Kokeilin ilman herätejohtoa ja silloinkin sama homma. No, tartille tuleva johtosarja irti ja herätejohto niin silloin ei pyöri. Johtosarjassa siis jotakin vikaa.
Tein väliaikaisesti oman kytkimen tuolle tartille niin saan sen ainakin käyntiin

Löytyykö täältä kytkimen säätöön mistään mitään ohjetta? Mistä olette hommaillu kytkimen pää- ja työsylinterin tiivisteitä?

E:

Kuva

Kuva

Kuva

Oishan siinä tieten siistimistä ihan reilustikki.. :mrgreen:

Tyrvää
Viestit: 317
Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 7:00 am

Re: Harrastuksena Proto

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

Kytkin säädetty kokonpanovaiheessa, eikä niitä tarvitse säätää kytkinlevyn keston aikana, sonotaan käyttö- ja huolto- ohjekirjassa.
Ajoo vaan kyllä se siitä herkiää.

nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 6:16 pm

Re: Harrastuksena Proto

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Tervetuloa foorumille minunkin puolesta 8) Mukava tosiaan saada uusia projekteja tänne esille :idea:

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Harrastuksena Proto

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Hieno auto ja pällisin puolin hieno lähtökohta! TJ-tekstejä ei sitten mielellään saisi ylimaalata, ovat pala historiaa. :mrgreen:

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1760
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm

Re: Harrastuksena Proto

Viesti Kirjoittaja sisua »

Erinomainen homma, että Proto kiinnostaa nuoria miehiä :)
Proto harrastuksena tuo laaja-alaista osaamista, jota sitten myöhemmässä vaiheessaa on iso plussa.
Väitän, että töitä hakiessa Proto harrastus on kova sana CV:ssä ;)

Just eilen laskin, että Proto on ollut oma harrastus jo yli 8 vuotta :mrgreen:

Ei muuta kun tervetuloa ja pidähän keskustelupalsta aktiivisena Proto-projektisi osalta!

Vastaa Viestiin