Sisun linja-autot

Linja-autot, paloautot, yms.

Valvoja: sisua

Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Sisun linja-autot

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Alustavasti jo tuossa puheltiin, että tekisin jotain juttua Sisun ja leylandin linja-autoista.
Kun tuossa on sellainen toistasataa ennenjulkaisematonta kuvaa aiheesta.
Suurin osa on tamperelaisen Väinö Paunu oy:N vaiheista, yksi suurimpia SISU-Vanaja taloja aikoinaan...
Kuvat on ajalta 1920-70-luku ja juttuunhan tulisi kylkiäisinä sitten kaikkia pneumo-Cyclic vaihteistosta alkaen.
voitte esittää toiveita asian suhteen, mitä juttuun haluttaisiin, eihän Sisu ollut linja-autona huono, vaan vielä huonompi :mrgreen:
Lainaus suoraan Paunun ex. moottorispesialistilta...
Halutaanko lukea työntekijöiden muistelmia tyyliin; Huoltopäälliköllä oli huono päivä, sen takia laittoi hitsarin vaatturin saksilla leikkaamaan nurmikkoa ym.
Muutenkin tuo linjuripuoli on joka saitilla heikosti edustettuna sisuista...
Olihan Sisun hyvillä linjurimalleilla jopa ulkomaillakin vakiokäyttäjiä, esim. AEC-koneisilla BT-69CR mallilla Stettinissä paikallinen postin sopimusliikennöitsijä.
BT-69CR oli se parhailla jarruilla ja Leylandin Pneumo-Cyclic lootalla varustettu auto, jota ehkä 0,2% suomalaisista pölkkypäistä koskaan oppi ajamaan :evil:
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun linja-autot

Viesti Kirjoittaja proto »

Leyland LTD.. kirjoittaa kyllä niin hienoa juttua että siinä olisi kirjan ainesta ja jos vielä kuviakin on paljon jemmassa niin aavvoot :mrgreen: . vai onko jo kirja tehty :idea: .
kaverilla oli sisun vanha kirjastoauto mikä on muutettu asuntoautoksi (sisu ainakin keulassa lukee), moottori keskellä ja makavaa mallia :?: .
autossa on sauna (puilla lämpenevä), kylpyhuone, makuuhuone (jossa kerrossängyt 4henkeä),olohuone keittiö yhdistelmä ja ohjaamo auto on kuin kesämökki sisältä.. puolipaneelia, vaneria ,plyyhsiä, ym muuta mukavaa (LA puhelin,stereot,kompuratorvet,pumerangianteeni) vm on muistaakseni 74.
tuli vaan mieleen jos modifois ton proton.. rakentais asuntoautox, päältäpäin kunnon sotakone mutta sisältä löytyis kaikki nykyajan vermeet :D .. tämösiä ideoita tulee oluen voimalla :lol: . hik*
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun linja-autot

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Tuossa alkuun; Pneumo-Cyclic oli Hydra-Cyclicin edeltäjä ja Leyland-konsernin osa, lisäksi kaiketi kestävin ja varmatoimisin Leyland tuote...
Sehän oli se laatikko, jossa pientä tikkua kulississa heiluttelemalla vaihteet vaihtuivat paineilmalla=puoli-automaatti.
Jonka edeltäjä taas oli Wilson-puoliautomaatti.
Leylandin ryhmittymä SCG=Self-Changing-Gears Ltd valmisti noita puoliautomaatteja.
Vekkuli laite tuolla Eestin puolella, harrastajilla on Protossa tuo Pneumo-Cyclic ja 400 kone.
Toi laatikko on armoton rohjake painoltaan ja kooltaan.
Laatikko oli periaatteessa aina sama, käytettiin sitten junassa, l-a, k-a, juu oli siis kuorma-autoissakin, jopa suomessakin. Tampereellakin oli Fargo louhoksella.
"Kytkimenä" noissa oli esim. nestekytkin, keskipakokytkin,tai sähkö-magneettinen kytkin-Cotal-vaihteiston tyyliin.
Kun joku vaihde oli päällä, auto ei kaasua hellättäessä lähtenyt valumaan alamäkeen, kätevää maastossakin totesivat Eestin kaverit, kun olivat paikallisessa off-road kisassa kahmineet kaikki pokaalit :lol:
Kytkinpoljinta ei siis ollut, eikä jalkaa tarvinnut (periaatteessa) nostaa kaasulta vaihdettaessa, vaikka näin ohjeissa sanottiin.
Voidaan sanoa Pneumo-Cyclicillä olleen kaikki täysautomaatin edut, ilman ainuttakaan sen haittaa; Monimutkainen venttilikoneisto tai elektroniikka, jolla vaihtohetkeä ohjattiin puuttui ym.
Wilsonina alkunsa saanut laatikko patentoitiin muistaakseni 1914 vuonna ja viimeiset Leylandilta tehtiin hiukan ennen 1990-lukua.
Nykyisyys on hiukan epävarma, tuotemerkki on myyty huhun mukaan Cumminsille tai jollekin muulle tunnetulle moottorimerkille.
Erikoisin käyttökohde Pneumo-Cyclicille oli (Sherman?) panssarivaunut Brittilässä, laatikkohan vaatii paineilmaa toimiakseen, nuukuus oli iskenyt, tankissa ei ollut kompressoria, vaan lattiassa oli säälittävä jaloin poljettava pumppu, jolla ilmaa piti polkea muiden manööverien keskellä, vaihdehan kyllä yleen sä vaihtui, mutta jarrunauhat, jolla planeetat piti lukita jäivät luistamaan ja pian nousi laatikosta käyttöaine eli savu pihalle, niinkuin Lucasin sähkölaitteista :mrgreen:
Hauskaa sinänsä, jopa Lucasin laturille oli tankissa rakennettu käyttö moottorilta oman hienon mekaanisen vaihteiston kautta=mitäs se jos eteneminen pysähtyy laatikon palamiseen, tuottaapa pimeyden apostoli ainakin sähköä ( tai käyttöainetta nimeltä savu) :lol:
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun linja-autot

Viesti Kirjoittaja proto »

joo tiedänpä tuolla yhdessä metsässä sellaisen vanhan hkl bussin siinä on kojetaulussa semmonen pieni tikku mistä vaihteita vaihdetaan.
bussi on ollut niillä sijoillaan jo toistakymmentä vuotta, joku sitä on yrittänyt jossain vaiheessa käynnistää kun oli raahannut sinne akkuja ja löpö purkin, sinäänsä hauska paikka siellä kun ei näy tietä missään ja kymmensenttistä koivua kasvaa auton ympärillä aika tiheään, olisihan ihan hauska käynnistää ja ajaa pois sieltä jäisi kiva "ura" metsään :mrgreen: .
niin ja autossa on kaikki ehjää mittareita myöten ei ole termiitit löytäneet sitä.. vielä.
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun linja-autot

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Oulun Mobilistien SISU linjuri

Kuva
460foal
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun linja-autot

Viesti Kirjoittaja 460foal »

ostin tollasen sisu -76 vanhan posti ajokki 5000 BK-86SP muutettu kahdentoiminnan erikoisautoksi (majoitus/autonkuljetusauto)ihmeen hyvä ajaa, tosi tukeva jarrut loistavat ! majoitus tila päässy ulkoruokinnassa vähän huonoon happeen mutta katolta alku ja tiiviiksi.kone leukku 0.680 ja laatikko ilmeisesti toi pneumo-cyclic 5vaihdetta. pakki ja ykkönen toimii hyvin 4ja5 toimii,kakkonen ottaa kiinni vaan ihan sukkasillaan.kolmonen ei juuri ollenkaan.erilaisilla auto ja puoliautomaateilla tullu ajettua kuitenkin tähän ikään sen verran että ymmärtää miten sen pitäis toimia eikä polje ilman pitoa.katsastukseen menossa ja käytttöä on mutta kait sillä kesän pärjää mutta talveksi vois laatikon pudottaa.kun löytäis jostain vähän apuja tai linkkejä mikä siinä mättää ja saako osia vai onko joku paine vika kait siellä jotkut pannat on vai mistä tällänen luistaa.kaikista vinkeistä ja ohjeista olisin erittäin kiitollinen.toi höökivaunu juttu oli aika paha vanhana PST miehenä pisti hymyilyttämään.mutta yhtä kaikki ehostus aloitettu.sisulla kesään T:Harri.
Butec
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun linja-autot

Viesti Kirjoittaja Butec »

Loota saattaa olla väärän käytön takia kesäterässä,kuskit yleensä lähti 2:lla liikkeelle,ja Wilsonin sielunelämää kaikki ei oppineet.Samanlainen looda oli käytössä "Lättähatuissa" ,Dm 6 ja Dm 7 ,lootan jarrupannoissa on säätöruuvit mikäli kiskokaluston huoltomanuaaliin on uskomista.
460foal
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun linja-autot

Viesti Kirjoittaja 460foal »

ok ! muistan kyllä raitiovaunujen jälkeen -72 tuli turkuun tigereitä niissä samantapanen keppi jääny mieleen koulumatkoilta jos jäi etu penkkeihin ni aiheutti ihmetystä oli se sen verran erilainen.
JNo
Viestit: 5
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun linja-autot

Viesti Kirjoittaja JNo »

Turun Leyland-merkkiset raitsikan korvaajat tulivat jo vuonna 1967. Vuonna 1972 liikennelaitos hankki linja-autonsa Scanialta (malli BR110).
460foal
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun linja-autot

Viesti Kirjoittaja 460foal »

tä kyllä mä ainakin kuljin leukulla en muista yhtään keltasta caniaa :shock: raitsikat toki kulkivat vielä tohon asti
Vastaa Viestiin