Jakolaatikon öljy?

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jakolaatikon öljy?

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Katsoppa näiltä sivustoilta aiempia maastolaatikkoa koskevia juttuja!
usis
Viestit: 62
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jakolaatikon öljy?

Viesti Kirjoittaja usis »

Muutamia vuosia sitten ko. tiivisteen toimitti minulle Klinger Ramikro puh. 010 400 1015. Tiiviste on tuumamittainen, mitat milleinä CS 74,61 X 101,60 X 15,87. Tuotenumero oli silloin 8171315. Hinta oli riittävän korkea.
vr4
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jakolaatikon öljy?

Viesti Kirjoittaja vr4 »

Tai sitten National 416654. Saa tilattua jenkkivaraosaliikkeiden kautta ja maksaa USA:ssa noin 10 dollaria. On myös vähän kapeampi niin että saa asennettua eri kohtaan jos vastinpintaan on kulunut ura.

Itse tilasin sellaisen netin kautta suoraan. Hinta oli niin halpa että ei jäänyt tulliin, tuli kirjekuoressa kotiin viikossa.
J.L
Viestit: 18
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jakolaatikon öljy?

Viesti Kirjoittaja J.L »

Viipo kirjoitti:Itellä puskee jakolaatikosta öljyt pihalle sisäänmenoakselin stefan välistä.
Onko tuolle mitään mittoja, että löytyskö ihan tarvikkeena, vai pitääkö mennä kyselemään varaosanumerolla vehon tiskiltä?
Just viimeviikolla vaihdoin ja stefa on tuumainen ø74,61/101,6*15,87 NBR (Tiistekeskuksesta saa )
Tyrvää
Viestit: 337
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jakolaatikon öljy?

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

Arvatenkin tarkoitit Tiivistekeskus ??
Viipo
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jakolaatikon öljy?

Viesti Kirjoittaja Viipo »

En muista enää minkä kokonen tiiviste tuli laitettua, mutta paikallisella laakeriliikkeellä oli hyllyssä ulkomitaltaan passeli stefa, jossa keskireikä oli pikkusen alkuperäistä pienempi. Hintaa sille jäi 15e. Sorvissa otin lastun pois kuluneesta laipan tiivistepinnasta ja uusi tiiviste piti öljyt sisällä.
J.L
Viestit: 18
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jakolaatikon öljy?

Viesti Kirjoittaja J.L »

J.L kirjoitti:
Viipo kirjoitti:Itellä puskee jakolaatikosta öljyt pihalle sisäänmenoakselin stefan välistä.
Onko tuolle mitään mittoja, että löytyskö ihan tarvikkeena, vai pitääkö mennä kyselemään varaosanumerolla vehon tiskiltä?
Just viimeviikolla vaihdoin ja stefa on tuumainen ø74,61/101,6*15,87 NBR (Tiistekeskuksesta saa )


Mulla on yksi ylimääräinen ø74,61/101,6*15,87 NBR, kun tilasin niitä 4 ja 3 vain tarvin.... voisin myydä tuon pois.... jos tarvetta, niin yv:tä tulemaan.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jakolaatikon öljy?

Viesti Kirjoittaja FBW »

Meinaan tilata ainakin jakolaatikkoon 80W140-öljyt (GL-5), oletteko kokeilleet täys-/puolisynteettistä? Pitää laittaa uudet stefat ja puhdistaa huohotin, josko pysyisi synteettiset sisällä? Samaa tavaraa voisi varmaan laittaa vaihteistoonkin....

Aika hurjasti näyttää olevan öljyille hintahaitaria, ajattelin kuitenkin pysyä edullisemmassa päässä...
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jakolaatikon öljy?

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

4x4 -72 Kontion "etuperään"kun laitoin GL-4 luokituksen (Vanha suositus) sijaan
enempi lisäaineistetun GL-5 öljyn,niin menipä sitten kaikki Stefatkin vaihtoon!
Ei auttanut ees "ihmeaine AT-205".
Se A-45 ja neliveto Kontioissa/Karhuissa käytetty Rockwellin jakolaatikko
aika tiukilla pitempikestoisessa maantieajossa ,kun tuppaa se öljyn lämpö
nousemaan (pieni öljytilavuus/kovat kierrokset).Karhu/Kontio sarjaan alunperin suositeltu 140W GL-1 jota
nykyään tosi huonosti saa.Lähinnä ois kuulemma 50W yksaste moottoriöljy!
Nämä voimansiirto ja moottoriöljyt viskositeettimerkintöineen ei suoraan vertailukelpoisia.
Sen Rockwellin jakolaatikon saa kyllä suht helposti "päivitettyä".
Laakerointi välyksettömäks "shimmilevyjä"sopivasti poistamalla (yleensä ainakin "ylimmässä"akselissa välystä) ja
stefojen tiivistyspinnat tarvittaessa sorvaa seuraavaan tuumaseen "alikokoon".(stefat löytyy)
Menee sitten harrasteajossa "maailmantappiin"!Eikä maksa paljon!
Itse suosin kyllä tätä yksaste 50W moottoriöljyä (ns."tönkkö-öljy")
Eikä oo sitten ihan pahin vuotamaan.Varaosa-autoissa tullut vastaan
"vaseliinivoideltu" Rockwell ilman merkittäviä vaurioita!
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jakolaatikon öljy?

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kiitoksia vastauksesta! Rockwell on kyllä tosi hyvä laatikko ja eihän näissä ihan hirveitä kilometrejä ole vaikka toki ovatkin nähneet huonoa ajoa. Kuulemma näihin olisi Amerikassa saatavissa ollut jonkinlaista lauhdutinta(?) mutta en ole sellaiseen törmännyt. Ehkä johonkin kohtaan saisi lämpömittarin anturin, pitää katsoa.

Täytyy sanoa että itselle riittää 70-75km/h maantienopeutta, vaikka tosin perässä tulijat ovat eri mieltä. Sen verran kovaksi muuttuu voimansiirron äänet, onhan siellä ihan mukavasti liikkuvia osia laatikkoineen, planeettapyörästöt jne. Vaikka ei se suuremmasta vauhdista hajoa, niin tuntuu luonnollisemmalta vauhdilta alkuperäisillä "pikkupyörillä". En ole tosin jakolaatikon lämpöjä mittaillut, varmaan se käy sitten "kylmempänä" isommilla pyörillä.

Tarkoitus olisi tosiaan vaihtaa noi stefat, ihan kovin suurta remppaa ei pysty nyt aloittamaan, mutta öljyt pitäisi vaihtaa ja se huohotin tarkistaa ihan mielenkiinnosta. Tietysti näistä SA-INT autoista voi löytyä vanhoista öljyistä myös epäpuhtauksia jne., joten vaihto on paikallaan kun ei ole vielä koskaan siviilissä tähän autoon tehty.

Kiitos vinkistä, etsitään sitten "tönkkö-öljyt" vanhojen tilalle :) Pääasia että saa öljyt vaihdettua ja pysyvät sisällä!
Avatar
sisua45
Viestit: 3099
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jakolaatikon öljy?

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Itse vaihdoin jakolaatikkoon 80w90 öljyt sisälle. Kävin paikallisesta pienestä raskaan kaluston korjaamosta kyselemässä "tönkkö" öljyjä. Heillä ei sellaista ollut, ja olivat sitä mieltä, että ne alkavat olla menneen talven lumia. Heillä oli suositus taulukkoja, josta löytyi myös Rockwellin jakolaatikoita. En enää tarkkaan muista mitä öljyä se oli, tynnyristä pumppasivat minulle 4 litran kannuun. Käsittääkseni heillä on ymmärrystä vanhempaankin kalustoon, omistajalla on vihreä 50-60 luvun harraste kuorma-auto Mersu.

Jakis ei ole vuotanut näillä uusilla öljyillä yhtään sen enempää kuin vanhoilla, sa-int aikaisilla. Huohotin oli todella likainen, sen takia joskus laatikko vuosi stefoista jokunen vuosi sitten. Putsauksen jälkeen ei ole vuotanut, kummallakaan öljyllä. Pientä hikoilua esiintyy, mutta ei merkkaa reviiriään.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jakolaatikon öljy?

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kiitos, no ainakin tuo 80W90 öljy on huomattavasti halvempaa, paremmuudesta voivat asiantuntijat sitten väitellä 8)

Tuossa on 20l kannu jotain halpaa "no name"-öljyä, väittävät että täyttää seuraavat standardit (huom. GL-4 listassa):
- SAE 80W-90
- API GL-4
- SAE J2360
- US STEEL 224
https://www.ebay.de/itm/20-1x20-Liter-P ... Swr~lYs-B3

Ei hirveän kallista, n. 1.75 Eur/litra. Siis vain hieman kalliimpaa kuin polttoaine!
ZAU
Viestit: 681
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jakolaatikon öljy?

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Gl1 140 olemme käyttäneet molemmissa neliveto sisuissa (karhu ja Kontio),kesällä pitkällä matkalla lämpenee jonkinverran ehkä 60-80 asteeseen.Gl1 saa ihan helposti teboil ja tais olla sitä muiltakin valmistajilta saada.1 Stefa on vaihdettu laipan kulumisen takia mutta muuten pysyy öljyt sisällä.
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Jakolaatikon öljy?

Viesti Kirjoittaja FBW »

Ajattelin tehdä kompromissin ehdotuksien välillä, eli näköjään Wikipedian mukaan virallisesti nuo GL-1, GL-2, GL-3 ja GL-6 -standardit on poistettu käytöstä ja siksi noita GL-1 mineraaliöljyjä on ainakin täältä vaikea löytää kohtuudella (ja hinnalla). Näitä meidän lämpötiloja ajatellen pakkasia ei oikein ole (paitsi tänään ennätyspakkaset -9 astetta 8) ) mutta kesälämpötilat ovat useasti pitkälti yli 30 C joten sen mukaan sitten pitäisi valita SAE-viskositeetti.

Tulin siihen tulokseen että GL-4 SAE 140W olisi ehkä minulle sopivin vaihtoehto, ajattelisin että samaa tavaraa voi sitten laittaa kumpaankin vaihdelaatikkoon ja akseleihin. Öljy maksaa hieman päälle 3,- / litra. GL-5 standardin öljyjä ei varmaan vaihdelaatikkoon kannata pistää kun se ei välttämättä sovi synkronoiduille vaihteistoille.

Omasta jakolaatikosta on paha sanoa mistä muualta vuotaa kuin ehkä stefoista, laatikko on sen verran hyvin suojattu ruosteelta paksulla öljykerroksella :mrgreen:
Vastaa Viestiin