Varmaan pitää siirtää taka-akselia taaksepäin, jos laittaa jotain pää- ja jakovaihteiston väliin? Mutta olisikohan tuolla jotain sopivaa:
https://www.peuralan.fi/tuotteet
Olikos jossain ZF:n päävaihteistossa eri välityksiä? Tiedä sitten löytyykö sellaisia mistään? Tuolla sivuttiin aihetta: http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?t=1517
Ja sitten on se yksi vaihtoehto, että tekee kokonaan uuden jakovaihteiston?
4x4 voimansiirto
Valvoja: sisua
Re: 4x4 voimansiirto
Päävaihteiston ja jakolaatikon välissä on noin metri kardaania, siihen mahtuisi lisävaihteisto jos on olemassa.
ei tarvi taka-akselia siirtää
Juu peuralaan on oltu yhteydessä, se on yksi vaihtoehto mutta, ne on kiinteitä välityksiä, olisi kiva jos voisi valita vaihteen. Esim. 1:1 ja pari yli?
Jotenkin olisi "helpompi" laittaa lisävaihde kun vaihtaa koko vaihdelaatikko ylivaihteelliseksi.
Tietysti jos löytyisi perävälityksiä niin olisi kaiketi järkevempää vaihtaa ne.
Mutta mistä niitä noin vanhoihin enää löytää..
ei tarvi taka-akselia siirtää
Juu peuralaan on oltu yhteydessä, se on yksi vaihtoehto mutta, ne on kiinteitä välityksiä, olisi kiva jos voisi valita vaihteen. Esim. 1:1 ja pari yli?
Jotenkin olisi "helpompi" laittaa lisävaihde kun vaihtaa koko vaihdelaatikko ylivaihteelliseksi.
Tietysti jos löytyisi perävälityksiä niin olisi kaiketi järkevempää vaihtaa ne.
Mutta mistä niitä noin vanhoihin enää löytää..
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: 4x4 voimansiirto
SL 4x4:ssa jakovaihteisto on STEYR VG TYP 1200, missä on hidas, nopea ja vapaa "aluevaihde" Muutenhan 4x4 Kontioissa ja Karhuissa taitaa olla sama voimansiirto, kuin SL 4x4:ssa, mutta SL:ssä on DEA etuakseli ja STEYR jakovaihteistoproto kirjoitti:Onko olemassa jakovaihteistoa pidemällä välityksellä?
(Nopea puoli)
A45 tai karhu 4x4 vissiin samat.
Tai onko kotelossa tilaa jos muuttaisi hammaspyörien kokoa?
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Re: 4x4 voimansiirto
Vähän lyhyeksi käy välikardaanit metrin matkalla, mutta jos kyseessä on jäykkärunkoinen auto, niin silloinhan sovitus käy vaikka suoraan laippoihin kiinni.
Ja onhan niitä valmiita jakolaatikoita olemassa, minullakin oli vähän aikaa varoiksi ostettu MB -jakolaatikko, jossa iso puoli 1,045:
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=144518
VG mallisarjan jakolaatikoita on aika paljon erilaisia, tuossa on jotain listaa niistä:
http://mb-teilekatalog.info/?lang=G&mod ... AG&mmod=VG
Ei ole ihan helpoimpia kohteita löytää tietoa niistä, mutta kovalla etsinnällä löysin tuon omani tiedot jostakin päin nettiä. Saksankielen osaamisesta on kyllä jonkin verran apua avainsana verteilergetriebe = jakolaatikko.
Ja onhan niitä valmiita jakolaatikoita olemassa, minullakin oli vähän aikaa varoiksi ostettu MB -jakolaatikko, jossa iso puoli 1,045:
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=144518
VG mallisarjan jakolaatikoita on aika paljon erilaisia, tuossa on jotain listaa niistä:
http://mb-teilekatalog.info/?lang=G&mod ... AG&mmod=VG
Ei ole ihan helpoimpia kohteita löytää tietoa niistä, mutta kovalla etsinnällä löysin tuon omani tiedot jostakin päin nettiä. Saksankielen osaamisesta on kyllä jonkin verran apua avainsana verteilergetriebe = jakolaatikko.
Re: 4x4 voimansiirto
41cm "pitkä" on peuralan nopeuden muunnin akseleineen.
Ei taida löytyä valmista jakolaatikkoa missä olisi tarpeeksi ylentävä välitys.
Omatekoinen olisi just semmonen kun sattuu tulemaan mutta, jos tuon alkuperäisen laittaisi poikki/halki niin saisihan siihen sillä tavalla tilaa.
Mutta kun onnistuminen ei ole 100 % varmaa niin ei viitsi kokeilla kuin omaan laatikkoon..
Vaikka 50mm isomman hammaspyörän laittaisi ensinmäiseksi niin kierrokset nousee ulostulossa
vain noin 300rpm?
Eipä kannata miettiä jakolaatikkoa sen enempää
Ei taida löytyä valmista jakolaatikkoa missä olisi tarpeeksi ylentävä välitys.
Omatekoinen olisi just semmonen kun sattuu tulemaan mutta, jos tuon alkuperäisen laittaisi poikki/halki niin saisihan siihen sillä tavalla tilaa.
Mutta kun onnistuminen ei ole 100 % varmaa niin ei viitsi kokeilla kuin omaan laatikkoon..
Vaikka 50mm isomman hammaspyörän laittaisi ensinmäiseksi niin kierrokset nousee ulostulossa
vain noin 300rpm?
Eipä kannata miettiä jakolaatikkoa sen enempää
Re: 4x4 voimansiirto
Tässä kattelin SISU SL 190/210 CK 4x4 teknistä erittelyä.Vakiona Fuller RTO11613,välitykset eteen välillä12,56-0,87.
Etuakseli DEA vakiona 4,65 välitys,optiona 5,25.Taka-akseli CTR 4,63,optiona 5,25 välitys.
Voi tietysti noi perävälitykset olla vähän tiukassa,ja käyvätkö sitten vanhempiin akseleihin?
Miten sitten toi helpommin löydettävä Fuller kävis valmetin jatkoks?
Jos oikein esitettä tulkitsin niin 5,25 välityksellä ja fullerilla (pienemmillä 11 tuuman pyörillä)
88km/h /2100 r/min.Eikös se ois jo aika mukava välitys?
Etuakseli DEA vakiona 4,65 välitys,optiona 5,25.Taka-akseli CTR 4,63,optiona 5,25 välitys.
Voi tietysti noi perävälitykset olla vähän tiukassa,ja käyvätkö sitten vanhempiin akseleihin?
Miten sitten toi helpommin löydettävä Fuller kävis valmetin jatkoks?
Jos oikein esitettä tulkitsin niin 5,25 välityksellä ja fullerilla (pienemmillä 11 tuuman pyörillä)
88km/h /2100 r/min.Eikös se ois jo aika mukava välitys?
Re: 4x4 voimansiirto
Olisi varmaakin aikas hyvä.
Tarviikin tiedustella laatikoita ja miten ne sopii valmettiin.
Tarviiko vauhtipyörä/kytkin ja asetelma uusia?
Tarviikin tiedustella laatikoita ja miten ne sopii valmettiin.
Tarviiko vauhtipyörä/kytkin ja asetelma uusia?