SA-1389
Valvoja: sisua
Re: SA-1389
Edellisellä sivulla mainittu Saurer 6DM bongattu eilen kadun varressa parkissa täällä Nürnbergissa.
Oli siistikuntoinen peli.
edit:
Korjaan, sitä edellisellä sivulla
Oli siistikuntoinen peli.
edit:
Korjaan, sitä edellisellä sivulla
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: SA-1389
No varmaan sydän vähän pompahti kun onhan Saurerissa ja Masissa vähän samaa näköä Aiemmin joku kysyi niistä akseleista miksi kardaanit lähtevät ns. yläpuolelta, tässä joku aika sitten yksi ko. autojen asiantuntija sanoi että maavaraa on tästä syystä enemmän.
Kyllä kalusto joka Saksan ja Sveitsin armeijalta lähtee huutokauppaan on kunnoltaan ihan toista luokkaa kuin Suomessa. Mutta kuitenkin Sisu sen pitää olla ja ei sillä ulkoisella rapeudella niin väliä kun voi kuorkin pistää takaisin iskuun ihan kotikonstein. Toista se on tuollaisen Saurerin kanssa, tekniikka on "hieman" monimutkaisempi ja osien hinnat eri stratösfäärissä - joitakin osia ei edes saa ilman hyviä kontakteja muihin harrastajiin. Hyvin ne on kuitenkin suunniteltu ja rakennettu, valta osa on varmasti yhä täydessä käyttökunnossa - niitä on Sveitsin Armeija huollattanut ihan miehekkäällä budjetilla joten se kyllä näkyy. Hyvät äänet siitä kanssa lähtee...
Hyvää matkaa vain, ja jos olet tulossa sieltä tänne alas päin Lounais-Saksaan niin kylmää olutta saa meiltäkin
Kyllä kalusto joka Saksan ja Sveitsin armeijalta lähtee huutokauppaan on kunnoltaan ihan toista luokkaa kuin Suomessa. Mutta kuitenkin Sisu sen pitää olla ja ei sillä ulkoisella rapeudella niin väliä kun voi kuorkin pistää takaisin iskuun ihan kotikonstein. Toista se on tuollaisen Saurerin kanssa, tekniikka on "hieman" monimutkaisempi ja osien hinnat eri stratösfäärissä - joitakin osia ei edes saa ilman hyviä kontakteja muihin harrastajiin. Hyvin ne on kuitenkin suunniteltu ja rakennettu, valta osa on varmasti yhä täydessä käyttökunnossa - niitä on Sveitsin Armeija huollattanut ihan miehekkäällä budjetilla joten se kyllä näkyy. Hyvät äänet siitä kanssa lähtee...
Hyvää matkaa vain, ja jos olet tulossa sieltä tänne alas päin Lounais-Saksaan niin kylmää olutta saa meiltäkin
Re: SA-1389
Reissusta jo kotiuduttu, pari oluttakin tuli nautittua.
Matkan varsinainen kohde oli NAF https://www.nafaxles.com/en/naf/modular-minded-axles/
Se on pakko sanoa että jos jossain niin saksalaisessa konepajassa on vehkeet jiirissä ja paikat järjestyksessä.
Ei sorvinlastuja pyörinyt lattialla
Oli akseleita, telejä, napoja, vetopyörästöjä ja planeettoja joka lähtöön.
Matkan varsinainen kohde oli NAF https://www.nafaxles.com/en/naf/modular-minded-axles/
Se on pakko sanoa että jos jossain niin saksalaisessa konepajassa on vehkeet jiirissä ja paikat järjestyksessä.
Ei sorvinlastuja pyörinyt lattialla
Oli akseleita, telejä, napoja, vetopyörästöjä ja planeettoja joka lähtöön.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: SA-1389
Täällä Tyrvään pitäjässäkin on kaksi Saureria, toinen museorekisteröitynä. Näkyy varmaan Sastamalassa vappuna järjestettävässä paraatissa. Siinä on mukana 200 museo-ja harrasteajoneuvoa ,minun Proto myös mukana.
https://www.sastamala.fi/sivu.tmpl?sivu_id=8661
https://www.youtube.com/watch?v=zASL9GkTSDU
Parempiakin videoita siitä ollu, mutta en nyt löytänyt. Lähtekää tulevana vappuna itse katseleen.
https://www.sastamala.fi/sivu.tmpl?sivu_id=8661
https://www.youtube.com/watch?v=zASL9GkTSDU
Parempiakin videoita siitä ollu, mutta en nyt löytänyt. Lähtekää tulevana vappuna itse katseleen.
Re: SA-1389
Kiitoksia linkeistä, katselin ne anopin luona kun meiltä on kotoa niin rajoitettu nettiyhteys... Kyllä se Proto on vaan kaunein koko porukasta
Sähköjen kanssa on ollut hieman säätämistä, siinä vaiheessa kun Sisusta oli hytti irti kävin sähköjohdot lävitse ja niputin siististi yms. En kuitenkaan "uskaltanut" niitä sen enempää ronkkia vaan pistin kaiken samoille paikoilleen kuin olivat irroitettaessa. Nyt kun olen verrannut noita kytkentöjä ohjekirjan sähkökaavioon niin yhtäläisyyksiä ei ole ihan niin paljon kuin pitäisi. Kun paremmin tutustuin sähkökaavioon niin kävi taas vanhanaikaisesti - eli heräsi innostus tehdä sähköt uusiksi Vanhan selvittäminen vie saman verran kuin uuden tekeminen, ainakin näin toivon... Johdot näkyvät pääsääntöisesti olevan 2 - 2.5mm2 kokoluokkaa, ajattelin päivittää kaikki johdot ainakin numeroa suuremmiksi, samoin hieman ajattelin investoida johtojen merkintään.
Ostin myös Protoon uudet akut 2kpl. Eli 100Ah akut maksoivat 89,-/kpl + kierrätysmaksu 7,50. Otin niistä Kiinan-tarrat pois niin sopivat paremmin tyyliin, jos akkukotelo olisi vähän hienompi olisin teettänyt akkuihin Sisun tarrat. Suurempia akkuja ei näköjään Protoon tarvita, myöhemmin varmaan pienännän akkukoteloakin ruostevaurioiden korjausten yhteydessä.
Kun olen tälläinen pieni silmäinen peukalo keskellä kämmentä oleva harrastelija, niin tuo ohjekirjan sähkökaavio on minulle liian vaikea luettavaksi - joten päätin tehdä selvemmät kuvat itselle eri osakokonaisuuksista. Samalla on tarkoitus päivittää kaaviota sellaiseksi että se sopii omiin tarkoituksiin, mm. lisätä releet ajovaloille (nykyään omassa vain pitkille, tosin Sisun kaaviossa ei sitäkään) ja maasto-/työvaloja varten omat kaavionsa. Asuntokopista tulee sitten aikanaan ihan oma kokonaisuutensa, en halua sitä kytkeä mitenkään auton sähköihin. Auton sähköt saattavat siirtyä matkustajan puolelle "hanskalokeroon", tai sitten ei - nykyinen paikka polkimien takana on hieman persiistä työskentelyn kannalta, tosin sieltä johdoilla on lyhyin matka eri komponenteille. Tällä hetkellä olisi innostusta tehdä erillinen sähkötaulu tai kotelo oikean etuikkunan alle (siis "hanskalokeroon").
Eli viimeisessä kuvassa näkyy ensimmäinen tekemäni osakokonaisuus, mikä koskee etuvaloja. Kannattaa huomata ettei mulla ole mitään käsitystä kuinka standardien mukaan tälläinen pitäisi tehdä, teen nuo kaaviot muutenkin ihan tavallisella piirto-ohjelmalla. Tähän sähkökaavioon liittyen olisi muutama kysymys asioista enemmän tietäville.
1) Lyhyille ei ole alunperin erillistä relettä, ajattelin sellaisen kuitenkin lisätä. Onko mitään järkeä lisätä lyhyille kummallekin puolelle omaa relettänsä, vai onko se vähän liian "varman päälle". Parempi kun sähköt pysyisivät mahdollisimman yksinkertaisena.
2) Protossahan ei ole mitään pääsulaketta, kannattaisiko sellainen lisätä - jos kannattaa niin minne?
Sähköjen kanssa on ollut hieman säätämistä, siinä vaiheessa kun Sisusta oli hytti irti kävin sähköjohdot lävitse ja niputin siististi yms. En kuitenkaan "uskaltanut" niitä sen enempää ronkkia vaan pistin kaiken samoille paikoilleen kuin olivat irroitettaessa. Nyt kun olen verrannut noita kytkentöjä ohjekirjan sähkökaavioon niin yhtäläisyyksiä ei ole ihan niin paljon kuin pitäisi. Kun paremmin tutustuin sähkökaavioon niin kävi taas vanhanaikaisesti - eli heräsi innostus tehdä sähköt uusiksi Vanhan selvittäminen vie saman verran kuin uuden tekeminen, ainakin näin toivon... Johdot näkyvät pääsääntöisesti olevan 2 - 2.5mm2 kokoluokkaa, ajattelin päivittää kaikki johdot ainakin numeroa suuremmiksi, samoin hieman ajattelin investoida johtojen merkintään.
Ostin myös Protoon uudet akut 2kpl. Eli 100Ah akut maksoivat 89,-/kpl + kierrätysmaksu 7,50. Otin niistä Kiinan-tarrat pois niin sopivat paremmin tyyliin, jos akkukotelo olisi vähän hienompi olisin teettänyt akkuihin Sisun tarrat. Suurempia akkuja ei näköjään Protoon tarvita, myöhemmin varmaan pienännän akkukoteloakin ruostevaurioiden korjausten yhteydessä.
Kun olen tälläinen pieni silmäinen peukalo keskellä kämmentä oleva harrastelija, niin tuo ohjekirjan sähkökaavio on minulle liian vaikea luettavaksi - joten päätin tehdä selvemmät kuvat itselle eri osakokonaisuuksista. Samalla on tarkoitus päivittää kaaviota sellaiseksi että se sopii omiin tarkoituksiin, mm. lisätä releet ajovaloille (nykyään omassa vain pitkille, tosin Sisun kaaviossa ei sitäkään) ja maasto-/työvaloja varten omat kaavionsa. Asuntokopista tulee sitten aikanaan ihan oma kokonaisuutensa, en halua sitä kytkeä mitenkään auton sähköihin. Auton sähköt saattavat siirtyä matkustajan puolelle "hanskalokeroon", tai sitten ei - nykyinen paikka polkimien takana on hieman persiistä työskentelyn kannalta, tosin sieltä johdoilla on lyhyin matka eri komponenteille. Tällä hetkellä olisi innostusta tehdä erillinen sähkötaulu tai kotelo oikean etuikkunan alle (siis "hanskalokeroon").
Eli viimeisessä kuvassa näkyy ensimmäinen tekemäni osakokonaisuus, mikä koskee etuvaloja. Kannattaa huomata ettei mulla ole mitään käsitystä kuinka standardien mukaan tälläinen pitäisi tehdä, teen nuo kaaviot muutenkin ihan tavallisella piirto-ohjelmalla. Tähän sähkökaavioon liittyen olisi muutama kysymys asioista enemmän tietäville.
1) Lyhyille ei ole alunperin erillistä relettä, ajattelin sellaisen kuitenkin lisätä. Onko mitään järkeä lisätä lyhyille kummallekin puolelle omaa relettänsä, vai onko se vähän liian "varman päälle". Parempi kun sähköt pysyisivät mahdollisimman yksinkertaisena.
2) Protossahan ei ole mitään pääsulaketta, kannattaisiko sellainen lisätä - jos kannattaa niin minne?
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: SA-1389
1: Yhdellä releellä varmaan pärjää.
2: Pääsulake on yleensä tuon jakotukin yhteydessä, laturilta tulee virta siihen ja siitä jakotukkiin.
2: Pääsulake on yleensä tuon jakotukin yhteydessä, laturilta tulee virta siihen ja siitä jakotukkiin.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: SA-1389
Yhdellä releellä pärjää, jos se on vaikka 20A. Valoissa yksi lamppu voisi olla maksimissaan 100W/24V = 4,2A. Esimerkiksi sähköflekti vie sitten jo enemmän kuin nuo täällä myytävät perusreleet kestää. Relettä tarvitaan sen takia, että katkaisija ei suoraan kestä sellaista virtaa, mitä halutaan käyttää. Sisun valokatkaisija kestää siis varmaan ihan hyvin virtaa? Veikkaisin, että paremmin kuin nuo perusreleet?
Ei liity ihan suoraan aiheeseen, mutta olen parissa laitteessa siirtynyt käyttämään päävirtakytkimen tapaisia katkaisijoita kun nuo releet ei ole kestäneet. Tämä jo ihan sen vuoksi, että ne ovat olleet edullisempia kuin isot releet ja jotenkin tuntuu, että voisivat jopa kestää pidempään.
Minun käytössä releiden perusongelmiin on kuulunut myös se, että ne täyttyy vedellä ajan mittaan. En tiedä onko kondensiovettä vai mistä sitä pääsee sinne? Sähkölaitteet toimii vähän huonosti kun vesi aiheuttaa resistanssia ja pakkaspäivänä alkaa melko mystisiä oireita. Vesisuojatut releet yleensä vaan lopettaa toimintansa, kestää minusta jopa vähemmän aikaa kuin tavalliset.
Toinen juttu mihin kiinnitin huomioita on tuo laturin kytkentä amppeerimittarin läpi. Noinhan se kuuluu varmaan alunperinkin mennä? Kun nyt kuitenkin kyseessä on yli 40 vuotta vanha mittari, niin kannattaisiko tehdä valmiiksi joku pikakytkentämahdollisuus sen ohittamiseksi?
Ei liity ihan suoraan aiheeseen, mutta olen parissa laitteessa siirtynyt käyttämään päävirtakytkimen tapaisia katkaisijoita kun nuo releet ei ole kestäneet. Tämä jo ihan sen vuoksi, että ne ovat olleet edullisempia kuin isot releet ja jotenkin tuntuu, että voisivat jopa kestää pidempään.
Minun käytössä releiden perusongelmiin on kuulunut myös se, että ne täyttyy vedellä ajan mittaan. En tiedä onko kondensiovettä vai mistä sitä pääsee sinne? Sähkölaitteet toimii vähän huonosti kun vesi aiheuttaa resistanssia ja pakkaspäivänä alkaa melko mystisiä oireita. Vesisuojatut releet yleensä vaan lopettaa toimintansa, kestää minusta jopa vähemmän aikaa kuin tavalliset.
Toinen juttu mihin kiinnitin huomioita on tuo laturin kytkentä amppeerimittarin läpi. Noinhan se kuuluu varmaan alunperinkin mennä? Kun nyt kuitenkin kyseessä on yli 40 vuotta vanha mittari, niin kannattaisiko tehdä valmiiksi joku pikakytkentämahdollisuus sen ohittamiseksi?
Re: SA-1389
Ajattelin että rele on halvempi vaihtaa kuin valokatkaisija, katkaisimien virrankestävyydestä ei ole mitään tietoa. Valothan menee sekä normaalivalokatkaisimen lävitse sekä pitkät/lyhyet-"viiksen" kautta. Jännä juttu muuten että 10kpl kiinalaisia 24V-releitä maksaa saman kuin vähän laadukkaampi länsimainen, Kiinassa ollaan myös selvästi parempia sähkötekniikassa kun osien kestävyys on ampeerien osalta vähintään tuplat
Se ampeerimittarin ohitus ei ole hirveän vaikeaa, johdot ovat molemmin puolin arviolta noin M5-kokoisissa pulteissa, ne on helppo yhdistää toisella puolelle tarvittaessa. Mulla on varalla ylimääräinen yhdistelmämittari, siitähän voisi ottaa matkavaraosaksi ampeerimittarin irti
Justiinsa toi kosteus yms. kaikki mikä tekee vika-alttiimmaksi on vaikuttanut siihen että yritän pitää sähköt mahdollisimman selkeänä ja niin vähän liittimiä kuin mahdollista. Toki olisi hieno kun johtosarjan saisi eriytettyä vaikkapa Deutsch tms.-liittimillä eri mittareille, mutta onko sille oikeasti tarvetta muuta kuin hifistely mielessä? Muutenkin lähes kaikki mitä tänä päivänä myydään on tehty Kiinassa, jopa merkkituotteet jotka maksavat sen 10 kertaa enemmän ovat monesti laadultaan vain hieman parempia. Joskus on parempi pitää vanha osa toiminnassa kuin korvata uudella, mulla olisi pari vanhempaa Boschin 24v relettä jotka ovat toimineet 40 vuotta ilman ongelmia...
Valokatkaisimen puhdistin tässä välissä ulkoisesti ja kurkkasin sisälle miltä näyttää. No se näyttää tietysti sisältä aivan kuin uudelta ja aika järeät ovat liitännät. Vahinko ettei edes nettitutkiskelu katkaisimen teknisistä tiedoista tuottanut tulosta, tuota Hellan valokatkaisijaa on käytetty periaatteessa kaikissa NATO-kulkuneuvoissa, jopa Land Roverissa Englannissa jossa sitä myydään tietysti Roverin merkillä eri numeroilla... Johdothan on kiinnitetty ulkoa ruuveilla, joiden alla on aluslevyt - ne olivat ulkoisesti aika ruosteiset joten testasin pistää ne yöksi pieneen pulloon jossa vettä ja pussillinen ruokasoodaa. Yön jäljiltä osat olivat puhtaat, joten kai pikkuosia voi noinkin putsata.
Lisäkaavioita sähköistä on tekeillä, niistä selviää noi akkujen/moottorin ympäristössä olevat sähköt - olen vaan hieman hidas tekemään kun on niin harvoin aikaa päästä nauttimaan harrastuksista. Ajatus on kuitenkin että ekana ne sähköt uusiksi joilla Proto liikkuu ja käynnistyy, sitten loput... Pysyy auto käyttökunnossa, jos sitä joutuisi vaikkapa siirtämään
Se ampeerimittarin ohitus ei ole hirveän vaikeaa, johdot ovat molemmin puolin arviolta noin M5-kokoisissa pulteissa, ne on helppo yhdistää toisella puolelle tarvittaessa. Mulla on varalla ylimääräinen yhdistelmämittari, siitähän voisi ottaa matkavaraosaksi ampeerimittarin irti
Justiinsa toi kosteus yms. kaikki mikä tekee vika-alttiimmaksi on vaikuttanut siihen että yritän pitää sähköt mahdollisimman selkeänä ja niin vähän liittimiä kuin mahdollista. Toki olisi hieno kun johtosarjan saisi eriytettyä vaikkapa Deutsch tms.-liittimillä eri mittareille, mutta onko sille oikeasti tarvetta muuta kuin hifistely mielessä? Muutenkin lähes kaikki mitä tänä päivänä myydään on tehty Kiinassa, jopa merkkituotteet jotka maksavat sen 10 kertaa enemmän ovat monesti laadultaan vain hieman parempia. Joskus on parempi pitää vanha osa toiminnassa kuin korvata uudella, mulla olisi pari vanhempaa Boschin 24v relettä jotka ovat toimineet 40 vuotta ilman ongelmia...
Valokatkaisimen puhdistin tässä välissä ulkoisesti ja kurkkasin sisälle miltä näyttää. No se näyttää tietysti sisältä aivan kuin uudelta ja aika järeät ovat liitännät. Vahinko ettei edes nettitutkiskelu katkaisimen teknisistä tiedoista tuottanut tulosta, tuota Hellan valokatkaisijaa on käytetty periaatteessa kaikissa NATO-kulkuneuvoissa, jopa Land Roverissa Englannissa jossa sitä myydään tietysti Roverin merkillä eri numeroilla... Johdothan on kiinnitetty ulkoa ruuveilla, joiden alla on aluslevyt - ne olivat ulkoisesti aika ruosteiset joten testasin pistää ne yöksi pieneen pulloon jossa vettä ja pussillinen ruokasoodaa. Yön jäljiltä osat olivat puhtaat, joten kai pikkuosia voi noinkin putsata.
Lisäkaavioita sähköistä on tekeillä, niistä selviää noi akkujen/moottorin ympäristössä olevat sähköt - olen vaan hieman hidas tekemään kun on niin harvoin aikaa päästä nauttimaan harrastuksista. Ajatus on kuitenkin että ekana ne sähköt uusiksi joilla Proto liikkuu ja käynnistyy, sitten loput... Pysyy auto käyttökunnossa, jos sitä joutuisi vaikkapa siirtämään
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: SA-1389
Pieni korjaus aiempaan keskusteluun, omaan Protooni ei ole lisätty kaukovaloille relettä - kyseessä on äänimerkin rele... Huomasin vasta että parempikin versio sähkökaaviosta selityksineen on saatavilla tältä foorumilta PDF-muodossa: http://www.sisua.net/other/korjaamo-ohj ... kaavio.PDF
Re: SA-1389
Ilma on kuin morsian, kerrankin vapaa päivä ja kukaan ei hengitä niskaan. Suomessa taitaa monelle olla krapulapäivä mutta minulle se on vasta huomenna Mikäpä on ollut nauttiessa kylmästä oluesta ja rauhassa purkaa Protosta sähköt. Kun on 7 vuotiaan mieli ja 100 vuotiaan kroppa, niin päätin että sähköt pitää siirtää matkustajan puolelle "hanskalokeroon", Sisussa on hieman liikaa tavaraa rattipylvään takana ja sähköjen rakentelu sinne ei ole kovin hauskaa kun kroppa on joka suuntaan kaarella.
Odottelen tässä lähipäivinä postin saapumista, sieltä tulee uutta kaapelia ja kaikenlaisia liittimiä sen verran että pääsee ainakin alkuun (30 metriä 2.5mm2 ja 20 metriä 6mm2 kaapelia). Muuten melkein kaikkea löytyykin, paitsi vielä olisi tarvetta 10mm2 johdolle liittimineen joita en sähköliikkeestä saanut samaan tilaukseen. Oli taas homma löytää toimittaja joka toimittaa Saksassa oikeasti valmistettuja tuotteita, tänä päivänä kaikki kun on kiinalaista niin mieluusti maksan hieman ekstraa että saa sellaiset johdot jotka eivät halkeile jo parin vuoden päästä...
Eli nyt näyttää siltä etten laita lähi- tai kaukovaloille releitä ollenkaan...
Odottelen tässä lähipäivinä postin saapumista, sieltä tulee uutta kaapelia ja kaikenlaisia liittimiä sen verran että pääsee ainakin alkuun (30 metriä 2.5mm2 ja 20 metriä 6mm2 kaapelia). Muuten melkein kaikkea löytyykin, paitsi vielä olisi tarvetta 10mm2 johdolle liittimineen joita en sähköliikkeestä saanut samaan tilaukseen. Oli taas homma löytää toimittaja joka toimittaa Saksassa oikeasti valmistettuja tuotteita, tänä päivänä kaikki kun on kiinalaista niin mieluusti maksan hieman ekstraa että saa sellaiset johdot jotka eivät halkeile jo parin vuoden päästä...
Eli nyt näyttää siltä etten laita lähi- tai kaukovaloille releitä ollenkaan...
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: SA-1389
Mun Rotossa vilkunrele on kolmenapainen, kai se on sellainen alunperin kaikissa?
Tänä keväänä, talviunien jälkeen, vilkut eivät toimineet ollenkaan. Vilkkureleesen oli taas päässyt vettä, ja sen sisällä oleva pieni jousi oli ruostunut poikki. Löysin vanhan rikkinäisen releen, ja sain siitä jousen tilalle. Alkoi toimimaan. Rele on suht kallis, maksaa useamman kympin, joten kannatti se korjata. Taas tuli totuus esille, älä koskaan heitä rikkinäisiäkään osia pois.
Paljonko maksaa hytin johtosarja, kinnostaa...
Tänä keväänä, talviunien jälkeen, vilkut eivät toimineet ollenkaan. Vilkkureleesen oli taas päässyt vettä, ja sen sisällä oleva pieni jousi oli ruostunut poikki. Löysin vanhan rikkinäisen releen, ja sain siitä jousen tilalle. Alkoi toimimaan. Rele on suht kallis, maksaa useamman kympin, joten kannatti se korjata. Taas tuli totuus esille, älä koskaan heitä rikkinäisiäkään osia pois.
Paljonko maksaa hytin johtosarja, kinnostaa...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: SA-1389
Joo yllättävän kallis releeksi, mulla on kyllä 5-napainen ja samoin on Ohjekirjassa - tosin kai se 3-napainenkin riittää Täällä on liikennettä (ja kilometrien pituisia tunneleita) sen verran enemmän että ajattelin tulevaisuudessa laittaa Protoon myös hätävilkut, saattaa olla että katsastus tuonkin vaatii tämänkin ikäiseen autoon (kokemuksesta 50-luvun autoon ei tarvitse). Yllättävän kallis rele siihenkin vaaditaan, siksi saa odottaa parempia päiviä kun saadaan ensin muut asiat laitettua kuntoon.sisua45 kirjoitti:Mun Rotossa vilkunrele on kolmenapainen, kai se on sellainen alunperin kaikissa?
Tänä keväänä, talviunien jälkeen, vilkut eivät toimineet ollenkaan. Vilkkureleesen oli taas päässyt vettä, ja sen sisällä oleva pieni jousi oli ruostunut poikki. Löysin vanhan rikkinäisen releen, ja sain siitä jousen tilalle. Alkoi toimimaan. Rele on suht kallis, maksaa useamman kympin, joten kannatti se korjata. Taas tuli totuus esille, älä koskaan heitä rikkinäisiäkään osia pois.
Paljonko maksaa hytin johtosarja, kinnostaa...
Ihan vitsillä noita vanhoja kaapeleita kauppasin, on se sellainen sekasikiö ja jouduin sitä vähän leikkelemäänkin että sain sen pois. Noita alkuperäisiä sulakerasioita yms. saa kyllä netistä nykyään todella edukkaasti, joten kannattaa vaan pistää uutta tilalle jos sulla on jollekin osalle tarvita.
Olen tässä aika monena iltana miettinyt mihin koteloon nuo uudet johdot/sulakkeet rakennetaan, paljonhan on kaikkea tarjolla, metallisia, muovisia, ruuveilla suljettavia, valkoisia, mustia, kiiltäviä... Tuli tässä kuitenkin idea että parhaan kotelon saisin jo autotallissa olevasta Peli-Casesta Nämähän on oikeasti aika arvokkaita salkkuja, mutta ostin omani joskus kolmella kympillä jostain elektroniikkaliikkeestä 15v sitten, enkä sitä ole oikeastaan koskaan mihinkään käyttänyt (tsekkasin netistä että tänään tuo maksaa satasen enemmän...). Kolmella kympillä ei varmaan parempaa koteloa saisi mistään. Ulkomitat ovat lev. 34cm x kork. 30cm x syvyys 14,5cm - aika optimi koko, sinne mahtuisivat sulakkeet jne. sisälle mainiosti. Tietysti tätä pitää hieman modifioida tarkoitukseen sopivaksi, mutta olisihan ainakin lähtökohtaisesti vesitiiviis ja iskunkestävä Tämän voisi pultata helposti paikoilleen ja miettiä sopivat läpiviennit johdoille jne. Samoin Made in USA kelpaa Sisuunkin, onhan siellä jo Rockwellin jakolaatikko...
- Liitteet
-
- DSC_0595.jpg (203.46 KiB) Katsottu 13469 kertaa
-
- DSC_0598.jpg (211.57 KiB) Katsottu 13469 kertaa
Re: SA-1389
Sähköjen kanssa päästy alkuun, tosin johtoa pitää tilata lisää. Ei heti uskoisi että tuossa on 30 metriä 2.5mm2 johtoa (ilman oikealla näkyvää isompaa kelaa), sitä tarvitaan vielä n. 60-70 metriä koko auton tekemiseen. Olen korvannut kaikki 1.5mm2 merkityt johdot tällä koolla. Samoin tarvitaan vielä ainakin 10 metriä 10mm2 johtoa, sekä tarvittava määrä akkujen yhteyteen 50mm2 kaapelia - sitä varten täytyy hommata jotkut isommat puristuspihdit jotta saa liittimen paikoilleen.
Nämä kaikki johdot ovat kuten kuvista näkyy, valkoisia. Niihin tulee vielä keltaiset merkinnät joka päihin ja lopuksi johdot "sukitetaan" siisteiksi nipuiksi. Valkoista väriä muuten käytetään lentokoneissa ja jossain panssarivaunussakin on käytössä - ajattelin että johdot näkyvät hyvin ja varsinkin mistä ne ovat palaneet No, yritin kyllä olla huolellinen...
Nämä kaikki johdot ovat kuten kuvista näkyy, valkoisia. Niihin tulee vielä keltaiset merkinnät joka päihin ja lopuksi johdot "sukitetaan" siisteiksi nipuiksi. Valkoista väriä muuten käytetään lentokoneissa ja jossain panssarivaunussakin on käytössä - ajattelin että johdot näkyvät hyvin ja varsinkin mistä ne ovat palaneet No, yritin kyllä olla huolellinen...
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: SA-1389
Ei välttämättä paljoa apua ole mutta isomille liittimille löytyy https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityo ... 2000019420 helppo ja yksinkertainen.
Protonisti SA-1662
(ent. Duracell_pupu)
(ent. Duracell_pupu)
Re: SA-1389
Mukava etsiä vikaa johto sarjassa, kun samanvärisiä kaikki. Tuo samanvärisyys aiheutta itelleni aikoinaan pienen poksahduksen, kun piti antaa virtaa toisesta autosta toiseen, jossa oli akkupiuhat "korjattu" samanvärisiksi. Ensimmäisen kaapelin muistaakseni kytkin samanvärisen kanssa(musta?), mikä oli virtaa antavassa autossa, mutta toisen kaapelin kytkettäessä menikin +>- napaan, ennen kuin huomasin, että akusta lähtevät piuhat samanväriset(mustat) ja sitten vasta katsoin navat. Kun olin varma, että musta on - ja punainen
+, kuten virtaan antavassa autossa oli.
+, kuten virtaan antavassa autossa oli.