SM320 8x2 vm.1986

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Avatar
Sisu SM
Viestit: 153
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

.
Viimeksi muokannut Sisu SM, Ke Joulu 18, 2019 10:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja proto »

Hyvä pelastus! ja kyllä näitä juttuja luetaan.
Öljyistä en tiedä mitään tässä tapauksessa mutta, eiköhän joku palstalainen tiedä ja kerro.
smsisu
Viestit: 4
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja smsisu »

Itse tässä keväällä selvittelin, että mitkä olisi parhaat öljyt. Päädyin laittamaan molempiin 80w-90. Laatikkoon GL-4 ja perään GL-5 hypoidi. Ohjekirja suosittelee viskositeetiksi 80w-140.
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Hieno juttu että päätyi kunnostukseen! Sen verran edullinen oli että ajattelin että kärryksi vielä joutuu :D

Omaan 13 vaihteiseen Fulleriin laiton tosiaan Teboilin 80w-90 GL-4 öljyt, ei ainakaan liimaa vaihteita päälle ja kytkeytyy hyvin päälle. Taka-akseliin laitoin Shell Spirax 80w-140, GL-5.

Vaijerilaitteet onkin mukava lisä, monipuolistaa auton käyttöä huomattavasti. Oliko autossa minkälaista remonttia tiedossa leimaa varten?
Avatar
Sisu SM
Viestit: 153
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

.
Viimeksi muokannut Sisu SM, Ke Joulu 18, 2019 10:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
smsisu
Viestit: 4
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja smsisu »

GL-5 voi aiheuttaa puolittajan ja aluevaihteen takkuamista. Muutenki vaihteet voi takerrella, kun se muodostaa niin kestävän kalvon kaikille pinnoille.
Avatar
Sisu SM
Viestit: 153
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

.
Viimeksi muokannut Sisu SM, Ke Joulu 18, 2019 10:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Sisu SM kirjoitti: Itsehän olen vasta 19v julli että en ole vielä mikään mestarimekaanikko, mutta firmassa on kyllä paljon Sisuista tietävä mekaanikko niin eiköhän tästä vielä porukalla peli saada. :D
Jaa löytyi vielä nuorempi harrastelija, ihtelläkin ikää vasta 22v :D Mutta se on hyvä jos sinulta löytyy apuvoimia, ja tekemällä sitä oppii!

Onko Sisun runko missä kunnossa? Taitaa olla ns tuplarungolla, monesti näkee tosi kurjan näköisiä runkoja kun ruoste laippojen välissä turpoaa..

Laita kuvia tulemaan kun homma etenee ja kysyä kannattaa jos ongelmia tulee niin tältä palstalta kyllä löytyy apua 8)
SR-300
Viestit: 157
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja SR-300 »

Jaa, mä laitoin GL 5 lootaan... :shock:
Nooh, tietää missä vika jos takkuaa. Kiitos vinkistä. :D

Ja ihan mielenkiinnolla seuraan sun vaijeriprojektia, itellä sama tulossa -joskus...
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Hei nyt muuten näyttää hienolta projektilta!!!

Itsekin salaa haaveillut, että jos vielä joskus laittaisi joko 6x2 SK:n tai SM:n vaijerilaitteitteilla harrasteautoksi. Mutta nykyään alkaa olemaan niin vähäistä tuo auton tarve, että olen vielä pärjännyt nämä vähät ajot Karhulla.

Hattua nostan kaikille nuorille Sisu harrastajille! Hyvä ettei kuorma-auto harrastus aivan ukkoudu pussihousu tasolle 8)
Itse hankin aikonaan ekan Kontion 20 vuotiaana heti armeijasta päästyäni vuonna 2006.
Avatar
Sisu SM
Viestit: 153
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Kiitos kommenteista, olisi mielenkiintoista miten olette päätyneet autoharrastuksen pariin, onko sukurasite vai jokin tietty auto kuten tässä minun tapauksessa. Miten esim Kontio päädyit Sisun ostoon. :?: Kauhean paljoa ei tässä kesän aikana varmaan tule vielä tapahtumaan perusjuttuja/huoltoja lukuunottamatta, kun viikot ajaa vähän uudemmilla Sisuilla ja niihin vielä mahdolliset remontit viikonloppuina niin pakko pitää vähän vapaa-aikaakin, mutta onpahan auto ainakin tallessa nyt. :D

Eilen vähän taas ajelin ja esiintyi taas samaa vikaa Fullerissa kun ensimmäistä kertaa lavetilta alas ajaessa että ei liiku pikku-puolella mihinkään, kuulee/tuntee kyllä että jotain laatikossa tapahtuu kun kytkimen nostaa mutta liikkeelle ei lähde, isolla puolella kyllä ihan normaalisti. Rupesi kyllä pelittämään sillon kun auto tuli ja toimi ihan normaalisti eiliseen asti mutta nyt eilen taas yhtäkkiä hävisi menohalut pikkupuolella. Puolittaja on ollut jumissa koko ajan.
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Sisu SM kirjoitti:Kiitos kommenteista, olisi mielenkiintoista miten olette päätyneet autoharrastuksen pariin, onko sukurasite vai jokin tietty auto kuten tässä minun tapauksessa. Miten esim Kontio päädyit Sisun ostoon. :?:
Minulla ei ole mitään sukurasitetta raskaaseen kalustoon. Kaikki lähti (lapasesta) liikkeelle armeijasta. Intin autokoulussa ajeltiin vaan 124 Scanialla, mutta kun koulutus oli ohi ja päästiin omaan varuskuntaan takaisin, niin siellä sitten pääsin tutustumaan SL 190? 4x4 Sisuun.
Siellä sitten iski se kipinä Sisuun.
Sillä SirkkaLiisalla tuli ajeltua paljon. Toki olihan se melko kankea käänneltävä pikkuisilla metsä ja peltoteillä viidenmetrin akselivälin takia. Mutta meni melko pahoissakin paikoista mistä nyt ei normaalilla takavetoisella kuorkilla mennä.

Tuo SL oli se liikkeelle laittava ajatus, että kyllä minullakin sitten pitää olla nokallinen kuorkki vaijerilaitteilla.
Ja sillätiellä ollaan edelleen.
Ja sitten yhtenä lisä vaikuttimena Sisun hankintaan oli vuonna -05 Mobilisti lehden juttu Pekka Mäkisestä, niin sehän vaan lisäsi halukkuutta oman Sisun hankintaan.
juho
Viestit: 124
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja juho »

Sisu SM kirjoitti:Kiitos kommenteista, olisi mielenkiintoista miten olette päätyneet autoharrastuksen pariin, onko sukurasite vai jokin tietty auto kuten tässä minun tapauksessa.
Hienon auton olet löytänyt. Mitenkö päädyin? Ei ole sukurasitetta, tai on semmoinen rasite, että koko suku on opettajia. Mummolassa kun olin kylässä, niin Karhulan kauppalan kuorma-autonkuljettaja Hankanen kävi usein työautolla, harmaa Kontio Ässä-Nupe nosturilla ja aurausvarustuksella, kotona syömässä. Minä sitten kiertelin aina autoa ja kerran pääsin mummoni kanssa nostelemaan kaivonrenkaita. Olin niin nuori, että tarkat muistikuvat ovat hämäriä.

No sitten kului vajaa parikymmentä vuotta ja löysin itseni työharjoittelusta Sisun Konalan korjaamolla. Mitään en alkuun osannut mutta hyvin käyttivät kaikkien työvaiheiden läpi. Siinä vaiheessa olin kyllä vähän sitä mieltä, että ammatikseni en halua raskasta kalustoa korjata, raskasta ja, no, paskasta ainakin joskus.

Sitten pääsin autonkuljettajaksi Kuljetus Forsbergille ja käteen lyötiin SK:n avaimet. "Siinä on sitten synkronoimaton vaihteisto", sanoi työnjohtaja. Tietysti tiesin sen, ja kerran Kehä III:lla piti pysähtyä ja aloittaa kaikki alusta, kun kaikki vaihteet olivat jostain syystä varattuina. Mutta äkkiähän sen oppi ja paras auto se sitten oli minusta töitä tehdä ja ajaa, kukaan muu ei halunnut sillä ajaa.

Jossain vaiheessa olin vähän aikaa Turussa Nostokonepalvelulla korjaamopuolella ja ensimmäinen homma oli viedä Siimet-lavetti katsastukseen teliveto-SM
veturina. Lavetti oli kauhea rohjo, kaksiakselista leveää 16-pyöräistä jatkettu lisäakselilla. Peileistä ei suoraanajaessa näkynyt paljon muuta kuin hanhenkaula ja etukulmat. Koskaan en ollu mitään yhdistelmää ajanu eikä ollut e-korttiakaan vielä silloin, c-kortilla sai viedä tyhjänä katsastukseen. Mutta jotenkin siitäkin selvittiin kunnialla. Muistaakseni siellä oli kaksi SM:ää, toinen telivetoinen ja toinen nostotelillä oleva. Etkös Sisu SM sanonut jossain keskustelussa ajavasi siellä päin?

No nyt sitten pihassa on E14 vetopöydällä ja nosturilla varustettuna.. lavetti tulee jossain vaiheessa. Eli jossain vaiheessa minulle maksettiin Sisun korjaamisesta ja ajamisesta, ja nyt maksan itse Sisun korjaamisesta ja ajamisesta, varsinkin kun ei enää pitänyt korjata kuorma-autoja :mrgreen: En kyllä yhtään osaa sanoa, miksi päädyin juuri Sisun hankintaan.. se vain ilmestyi jostain..:roll:
Avatar
Sisu SM
Viestit: 153
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Kiitos Kontio ja Juho, arvostan että jaatte tarinanne, on jotenkin tosi mielenkiintoista lukea kohtalotovereiden tarinoita. Joo Turusta 60km ylöspäin vaikutan. :D Kyseisen Nostokonepalvelun SM:män kuvan näin jokin aika sitten ja kyselin firmasta että mikä on auton nykytilanne mutta ei ole tullut vastausta. :D Oletko itse jostain Varsinais-Suomen nurkilta Juho?
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
juho
Viestit: 124
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SM320 8x2 vm.1986

Viesti Kirjoittaja juho »

Pääkaupunkiseudulta olen mutta töiden perässä olen hieman kierrellyt. Luulen että puhutaan samasta Nostiksen SM:n kuvasta, mielestäni se oli otettu Rydöntien laanilta. En tiedä, onko auto enää heillä.
Vastaa Viestiin