4x4 Kontio projekti

Kontio, Jyry, Kärppä, Nalle, Karhu, K- ja M-sarja

Valvoja: sisua

Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

JuMu S kirjoitti: To Huhti 16, 2020 7:57 amClayton-kompurakin odottaa ainakin takapäähänsä uutta stefaa. Mitäs kaikkea muuta kuin pumpun ajoitus täytyy huomioida kompressoria irti käytettäessä? Saako tuon kompressorin rattaineen irrotettua kun poistaa "holkin" kompuran ja pumpun väliltä ja availee pultit jolla kompura kiinnittyy moottorin etupäähän, vai tarviiko pumppuakin saada tönittyä taaksepäin tieltä pois? Vai olisiko helpointa irrottaa pelkkä kompuran takakansi joka näkyy olevan vain muutamalla pultilla kiinni, tuon järkeilin olevan irrotettavissa kun poistaa vetolaipan kampiakselin takapäästä?
En tiedä saako kompuran pois pumppua irroittamatta, en ole sillä tavalla koskaan purkanut. Pelkän takapään stefan saa vaihdettua kun ottaa kompuran-pumpun koplingin pois

Jos otat koko kompuran irti, niin ainakin yksi pultti on piilossa moottorin etupäässä, hammaspyörän alla. Muut pultit ovatkin näkösällä. Älä hukkaa sitä piilopulttia, ei ole M8, vaan 5/16 BSF. Tosin siihen on voitu vääntää kunnostuksen yhteydessä helicoilina M8.

Edit: Sinulla olikin Leyland koneinen Kontio? Kaikki edellä mainittu pitäisi pitää siinäkin tapauksessa paikkansa, koska Valmetissa ja Leylandissa on sama kompura. Linnavuoressa vain hiottiin kilpailijan nimi pois...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
JuMu S
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

^Joo, 410-Leyland näyttää moottorina olevan kun nyt olen päässyt tyyppikilpeä moottorin takapäästä paremmin ihmettelemään. Taitaa olla ainakin foorumilta lueskellun perusteella parasta Leyland-laatua? Syöttöpumpulle on tässä moottorissa ainakin painevoitelu, millaista en aiemmin ole missään CAV/Simms pumpuissa ennen nähnyt. :D

Ymmärsinkö nyt oikein että tuo "piilopultti" aukeaa muiden pulttien tavoin taaksepäin ja löytyy jakopään rattaan alapuolelta vai onko toisinpäin ja sijoitettu peräti sen hammaspyörän alla? Silloinhan tarvisi kait jakopään koppa ja rataskin irrottaa. Taidan koittaa siis ensin vaihtaa stefaa paikallaan, toivottavasti sillä tokeentuu nykyinen norona tapahtuva öljyn valuttaminen. :x
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Valmetissa se on rattaan alla, ja silloin täytyy purkaa etupää. Leukkua en ole purkanut, ihan vaan ajanut :wink:

Täytyy jossain vaiheessa tutkia Leyland-kirjallisuutta, sieltä se luulisi varmistuvan.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
JuMu S
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

En ole vielä tuonne pressun alle päässyt kompuran kiinnityksiä tutkimaan mutta asia on niinsanotusti harkinnassa. Hytin peltityöt alkavat lähestyä puoltaväliä, ilahduttavan helppoa on korjauspalan teko ja kiinnitys 1,5mm levystä verrattuna puolta vetelämpään plootuun. :D

Tykkipyörillä kun on tämä auto niin renkaat irtosivat vanteilta näpsäkästi. 4 uutta RUS-kumia tuli aiemmin hommattua kun sopivasti sain ja vanhoista kelpuutin lopulta vain yhden jatkoon. Saa vinkata jos jollakulla joutilaana B-luokan (pinnattu tms) 10x20 rengas. Jarrujen tarkastus vaan näyttääkin sitten olevan isomman työn takana kun täytyy koko hemmetin napa irrottaa edestä että pääsee jarrurummun pudottamaan pois. E: Toinen etunapa on näyttänyt vuotaneen, stefat ainakin syytä vaihdella kaikki kun auki käyttää.

Perämurikasta löysin kaksikin eri tyyppikilpeä, molemmissa välitystietona 7,40. Jos olen foorumitiedosta oikein ymmärtänyt niin nämä yhdellä välityksellä olevat perät pystyy erottamaan vetarin päätylaipan perusteella toisistaan. Tässä autossa on toisessa päässä "tasainen" päätylaippa jossa vetari kiinteästi (tai boorilla?), mutta toisessa päässä onkin vetari joka tulee laipasta läpi ja jonka seegerillä varmistettu pää näkyvissä. Jompikumpi taitaa olla vaihdettu jossain kohtaa auton pitkää ja likaista historiaa. :lol:

Rungosta nyt ajatuksena irrotella mitä helpolla irti saa ja putsauksen jälkeen rakennella joku sääsuoja että saisi hiukan hiottua ja uuden maalin pintaan. On tuo monenkirjava raato nyt alustaksi purettuna niin roisi ilmestys tuossa etupihalla niin olisi ensi talven yli kivempi katsella. :mrgreen:
JuMu S
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Hetkeen en näköjään ole tänne projektin kuulumisia päivitellyt. Maalattua tuli runko kun valtavalla vaivalla sain puhdistettua ja hiottua/puhalleltua.
Ensi kesän alussa maalataan sitten lisää kun ei ensikertalainen älynnyt tarpeeksi paksusti epoksia ja Purria ruiskutella ja on sitten vetänyt sieltä täältä pintaruosteeseen. :lol:

Hytin peltityöt ovat loppusuoralla, aika paljon on saanut peltiä tuohonkin tehdä vaikka sinällään ei mitään erikoisen haasteellisia ole peltipaikat olleet. Muutama paikka vielä tehtävä ja sitten alkaa armoton hiontasavotta. Korigrillin tuolle sääsuojalle heti alkuun tein ja se on helpottanut hommaa suuresti - tarkoitus oli tuota käyttää maalauksessakin apuna kun sinne asti joskus ehditään. Ennen maalausta täytyy vielä sovitella paikoilleen ja koeasennella kaikki hytin instrumentit kun alkuperäisestä lattiapellista ei ole ollut jäljellä oikein kerrassaan mitään.

Isoin homma koko projektissa tähän asti on ollut purkaa osia rungosta ja hytistä pois hitsausten tieltä kun melkein joka ikinen pultti ja mutteri on vaatinut isosti jonkunlaista väkivaltaa umpiruosteisten jenkojen takia. Valtavasti on pultteja katkeillut ja pilliäkin on tarvinnut käyttää monessa paikassa. Samoin irtosi rungosta aivan käsittämätön määrä erilaista orgaanista likaa. Ensi kerralla jos vastaavaan rupean niin höyrypesun kautta työn alle. :twisted:

Kaikenlaisia kantamalla liikkuvia irto-osia on kunnosteltu maalia odottelemaan iso kasa, ja runsaasti monenlaisia rautoja myös rakenneltu. Sähköjohtoja kävin läpi nyt irrallaan ja ruostuneet/syöpyneet ja vuotaneet paineilmalinjastot on tarkoitus korvata muoviputkilla kokonaan. Kompura täytyy käyttää pöydällä ja laturia+ säädintä käyttää ammattilaisella mitattavana. Vaihdelaatikko on vielä tarkoitus ottaa tutkintaan ennen kuin hytti nousee paikalleen, siinä määrin helpommin nousee yläkautta nyt pois.

Takajousipakat tarvinnee myös kunnostaa ennen leimalle menoa ja vaihtaa ainakin yksi tappi.
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Kuvia vaan palstalle projektista muiden ihmeteltäväksi :D
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
JuMu S
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 4x4 Kontio projekti

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Taas onkin ollut pitempi tauko päivitysten välillä. Kesän mittaan maalasin rungon uusiksi ja nyt ei enää ruskeaa väriä näy. Oppia ikä kaikki, nyt on sitten tuhdisti tavaraa pinnassa. :D

Keväällä jotenkin taukosi ohjaamon hitsailut muiden projektien tieltä, melko ison työmäärän lopuksi tein hytin kattoa oikoessa. Oli tietenkin puuauton aktiivivuosina katolla kävelty ja ehkä sitten loppumetreillä jo aivan pompittukin katto linttaan ja veteläksi. Melko paljon sai vasaraa antaa ja kutistella että muotoonsa ja pänniinsä tuosta takaisin nousi.

Kesä meni sitten kunnostellessa ja maalaillessa kaikkea pienempiä ja suurempia irto-osia. Sekalaista alustan osaa jäi toki maalattavaksi vielä ensi kesällekin. Nyt talven yli on harras toive saada hytin lattioiden ja pilkillä murjotun takaseinän hitsailut tehtyä ja ilmojen taas lämmittyä koppiin sekä lasikuituosiin sitten uusi väri päälle. Sinänsä on ollut helppo projekti tuo hytti kun on kaikki paikat olleet niin mätiä että on suosista saanut vaan repiä vanhat lattianrippeet pois. Paljon oli ratsupaikkoja tuohon pohjaan hitsailtu vuosien mittaan ja noiden ansiosta oli sitten hapantuminen saanut vain lisää vauhtia. Plussana se että oli nopea purkaa pois, laikkaa ei juuri tarvinnut näyttää. Miinuksena sitten se että juuri mitään mallia tai mittoja noista vanhoista rippeistä ei voinut ottaa kun ei osannut arvata mikä on tehtaalta ja mikä kuusen alta. Grillissä kun tuota koppia alkuun pyörittelin tippui kaikenlaista hiekkaa ja ruostetta joka kierroksella ämpäritolkulla pitkään ennenkuin lopulta kävi vähiin. :lol:

Tuo vanha ja kovia kokenut päällirakenne, tai oikeammin se apurunko jonka päälle on kyhätty, täytyy sekin nyt lumien aikaan siivota turhasta raudasta jotta voi alkaa sitäkin hieromaan kuosiinsa ensi kesän mittaan. Kevyitä vaijerilaitteita tuohon auton päälle olen enimmäkseen haaveillut, toki tuossa vanhassa apurungossa olisi valmiit nosturinpeditkin molemmissa päissä. :roll:

Kärryvärkiksi suoraan ajosta joutuneesta SK:sta purin paineilmajärjestelmät ja aika paljon hydrauliikkaa aikanani hyvään talteen, ajatus olisi nuo useampipiiriset jarrulaitteet asennella Kontioon. Ainakin poljinventtiili istahti paikalleen hyvin pienellä sovittelulla. Nelipiiriventtiili ja kuivain puolestaan istuvat nätisti vanhan kokonaisuuden tilalle konehuoneeseen. Neljä pienempää säiliötä tarkoitus istuttaa suunnilleen samoille paikoille kuin alkuperäinen iso pytty, kannakekonsoli täytyy vielä tehdä. Pahan näköisiksi hapantuneiden rautaputkien tilalle tulee uutta muoviputkea. Uudemman mallinen lukittuva seisontajarruventtiili todnäk korvaa vanhan rattipylvään "velton" kahvan, täytyy vaan vielä hetki tuumailla että mihin päin käden ulottuville tuon saisi sopimaan nätisti.
Vastaa Viestiin