Sisu SL 210 -85
Valvoja: sisua
Sisu SL 210 -85
Tässä on nyt uusin harrasteautoni. Jo pidempään olen pyöritellyt mielessäni, että joku tehokkaampi ja vähän isompi auto saisi kyllä olla Karhu-Sisun tilalle.
Joten pitkän harkinnan päätteeksi laitoin sitten Karhun myyntiin ja tilalle ostin sitten "Sirkka-Liisan" Eli SL Sisun. Autossa on ollut aikoinaan ilmeisesti alusta-auraa, aurapuskuria jne. Mutta ne vehkeet on sitten jossain vaiheessa poistettu.
Jäljellä on vain todella paljon hydrauliikkaa ympäri autoa. Ja tuon hydrauliikan toiminnasta ei ole oikein mitään tietoa, että mista napista ja vivusta tapahtuu mitäkin.
Päällirakenteena tässä Sisussa on kuitenkin vaijerivaihtolavalaitteet. Ja kohtuu hyväkuntoiset sellaiset ovatkin. Toinen kippituubi pikkuisen kostuu, mutta muuten nämä laitteet tuntuu olevan kuivat.
Tarkoitus olisi kunnostella tätä autoa pikkuhiljaa vähän fiksumpaan kuntoon. Toki tämä nyt ei mikään resukuntoinen ole nytkään, mutta sellaiseen kuntoon, että tietää sen olevan joka katsastukseen sellaisessa kunnossa, että sen vaan voi viedä leimalle, ilman että autoa tarvitsee pajottaa päivän verran ennen leimaa.
Tässä nyt muutamat aloituskuvat Sisusta.
Ehdin ottamaan kuvan Karhusta ja SL:stä, ennen kuin Karhu lähti uudelle omistajalle.
Joten pitkän harkinnan päätteeksi laitoin sitten Karhun myyntiin ja tilalle ostin sitten "Sirkka-Liisan" Eli SL Sisun. Autossa on ollut aikoinaan ilmeisesti alusta-auraa, aurapuskuria jne. Mutta ne vehkeet on sitten jossain vaiheessa poistettu.
Jäljellä on vain todella paljon hydrauliikkaa ympäri autoa. Ja tuon hydrauliikan toiminnasta ei ole oikein mitään tietoa, että mista napista ja vivusta tapahtuu mitäkin.
Päällirakenteena tässä Sisussa on kuitenkin vaijerivaihtolavalaitteet. Ja kohtuu hyväkuntoiset sellaiset ovatkin. Toinen kippituubi pikkuisen kostuu, mutta muuten nämä laitteet tuntuu olevan kuivat.
Tarkoitus olisi kunnostella tätä autoa pikkuhiljaa vähän fiksumpaan kuntoon. Toki tämä nyt ei mikään resukuntoinen ole nytkään, mutta sellaiseen kuntoon, että tietää sen olevan joka katsastukseen sellaisessa kunnossa, että sen vaan voi viedä leimalle, ilman että autoa tarvitsee pajottaa päivän verran ennen leimaa.
Tässä nyt muutamat aloituskuvat Sisusta.
Ehdin ottamaan kuvan Karhusta ja SL:stä, ennen kuin Karhu lähti uudelle omistajalle.
Re: Sisu SL 210 -85
Jatkuu, kun linkkien kappalemäärä tuli täyteen edellisessä viestissä.
Nämä kaksi on kova juttu maailmaa vastaan
Hytikkaa on ympäriinsä. Pieni nokkapumppukin löytyy, mutta siitä pumpusta on kiilahihnat irroiteltu jo aikapäiviä sitten.
Tälläinen tämä on.
Nyt juuri aloitin etujarrukellon uusimisella. Kalvo vuotaa jonkinverran läpi, mutta kun itse kellon runkokin on jo parhaat päivät nähnyt, niin parempi uusia kokonaan helahoito kuin pelkkää kalvoa alkaa uusimaan.
Tämä projekti kertomus jatkuu aina pikkuhiljaa eteenpäin omalla painollaan.
Nämä kaksi on kova juttu maailmaa vastaan
Hytikkaa on ympäriinsä. Pieni nokkapumppukin löytyy, mutta siitä pumpusta on kiilahihnat irroiteltu jo aikapäiviä sitten.
Tälläinen tämä on.
Nyt juuri aloitin etujarrukellon uusimisella. Kalvo vuotaa jonkinverran läpi, mutta kun itse kellon runkokin on jo parhaat päivät nähnyt, niin parempi uusia kokonaan helahoito kuin pelkkää kalvoa alkaa uusimaan.
Tämä projekti kertomus jatkuu aina pikkuhiljaa eteenpäin omalla painollaan.
Re: Sisu SL 210 -85
Kiva projekti! Jostain syystä laitettu tee se itse lokasuojan jatkeet hyttiin.. Onkohan alkuperäiset rysytty palasiksi..
Re: Sisu SL 210 -85
Tuossa oli aloitettu pientä kunnostusta autolle jo aiemmin,ennen kuin auto oli tullut edelliselle omistajalle. Mutta elämä oli yllätyksiä täynnä ja kunnostus jäi sitten kesken erinäisistä syistä. Ja sitä myöden sitten ne lokasuojat muunmuassa on kadonneet "siivouksen" yhteydessä kadoksiin.
Edellinen omistaja on sitten tehnyt Parlokeista lokasuojat tuohon autoon.
Samoin tuosta puuttuu muunmuassa rappusten yläpäästä peitepellit ja kuskin ovesta "ovipahvi"
Kiertelin Munsalassa RM-Trucksin kentällä purettuina olleita S-sarjan hyttejä lävitse ja sieltä löytyi paljon pikkunippeleitä hytin kunnostukseen. Muunmuassa ehjä "ovipahvi" kuskinpuolen oveen.
Lokasuojiakin löytyi vaikka kuinka paljon SM/SR sarjaan. Mutta juuri SL mallin lokasuojat puuttuivat Tai kyllä niitä arveltiin jossain olevan, mutta juuri nyt niitä ei löytynyt.
Onkos palstalaisilla tietoa, että passaako kaikissa S-sarjalaisissa tuulilasi keskenään ristiin ?
Tuossa minun auton tuulilasissa on kiveniskemä keskellä tuulilasia, joten sen voisi vaihtaa jossain vaiheessa. Ja tuolla RM-Trucksilla on paljon S-sarjalaisten hyttejä purettuina irrallaan, joten sieltä löytyisi ehjä tuulilasi tähän autoon. Mikäli vain lasit passaa ristiin keskenään.
Edellinen omistaja on sitten tehnyt Parlokeista lokasuojat tuohon autoon.
Samoin tuosta puuttuu muunmuassa rappusten yläpäästä peitepellit ja kuskin ovesta "ovipahvi"
Kiertelin Munsalassa RM-Trucksin kentällä purettuina olleita S-sarjan hyttejä lävitse ja sieltä löytyi paljon pikkunippeleitä hytin kunnostukseen. Muunmuassa ehjä "ovipahvi" kuskinpuolen oveen.
Lokasuojiakin löytyi vaikka kuinka paljon SM/SR sarjaan. Mutta juuri SL mallin lokasuojat puuttuivat Tai kyllä niitä arveltiin jossain olevan, mutta juuri nyt niitä ei löytynyt.
Onkos palstalaisilla tietoa, että passaako kaikissa S-sarjalaisissa tuulilasi keskenään ristiin ?
Tuossa minun auton tuulilasissa on kiveniskemä keskellä tuulilasia, joten sen voisi vaihtaa jossain vaiheessa. Ja tuolla RM-Trucksilla on paljon S-sarjalaisten hyttejä purettuina irrallaan, joten sieltä löytyisi ehjä tuulilasi tähän autoon. Mikäli vain lasit passaa ristiin keskenään.
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu SL 210 -85
Käsittääkseni kaikissa S-sarjalaisissa on sama tuulilasi. ainakin SL:n ja SM:n tuulilasin varaosanumero on sama. Meillä on samanlainen -85 6x2 SL 210, jos tulee joillekin osille tarvetta niin siitä saattaisi olla siullekin jotain käypästä.
Eikös nuo isot muovikirjaimet tulleet vuoden 1988 malleihin? Taitaa olla silloin vaihdettu tuohon ne kirjaimetkin, jos on kunnostusta aloitettu jossain vaiheessa. S-kirjaimet tuossa taitaa olla olla 90-luvun S-sarjalaisesta.
Kokonaisuudessaaan hieno auto!
Eikös nuo isot muovikirjaimet tulleet vuoden 1988 malleihin? Taitaa olla silloin vaihdettu tuohon ne kirjaimetkin, jos on kunnostusta aloitettu jossain vaiheessa. S-kirjaimet tuossa taitaa olla olla 90-luvun S-sarjalaisesta.
Kokonaisuudessaaan hieno auto!
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Re: Sisu SL 210 -85
Tuolla nykyisellä tuulilasilla tuo auto on katsastettu, joten siitä kiveniskemästä tuskin tulee ongelmaa tulevissa katsastuksissa. Mutta olisihan se kiva, kun tuulilasi olisi ehjä. Ilman mitään turhia halkeamia.
Tuolla Munsalassa oli vaan useampia S-sarjalaisia hyttejä irrallaan, niin siitä se ajatus lähti liikkeelle, että jos sieltä jostain hytistä irroittaisi ehjän tuulilasin ja vaihtaisi sen tähän nykyiseen autoon paikalleen.
Toki varmaankin pitäisi tehdä pientä pintaremonttia tuulasin ala-kehykseen. Väittäisin ettei se ole välttänyt ruostumisen oireita...
En kyllä osaa sanoa noihin kirjaimiin, tai oikeastaan koko "konepeltiin" että onko tuo alkuperäinen osa tuossa autossa. Voi olla että se on vaihdettu jostain muusta nuoremmasta autosta tuohon.
Tuolla Munsalassa oli vaan useampia S-sarjalaisia hyttejä irrallaan, niin siitä se ajatus lähti liikkeelle, että jos sieltä jostain hytistä irroittaisi ehjän tuulilasin ja vaihtaisi sen tähän nykyiseen autoon paikalleen.
Toki varmaankin pitäisi tehdä pientä pintaremonttia tuulasin ala-kehykseen. Väittäisin ettei se ole välttänyt ruostumisen oireita...
En kyllä osaa sanoa noihin kirjaimiin, tai oikeastaan koko "konepeltiin" että onko tuo alkuperäinen osa tuossa autossa. Voi olla että se on vaihdettu jostain muusta nuoremmasta autosta tuohon.
Re: Sisu SL 210 -85
Onnittelut hienosta valinnasta! Merkkiuskollisuus säilyy
- Liitteet
-
- Uljas ratsumme jossain Klaukkalan liepeillä.
- JY-PRINT_mad-212-copier1_print_0141_001_nettiin.jpg (37.38 KiB) Katsottu 11715 kertaa
Re: Sisu SL 210 -85
http://www.lasiasennus.com/TUULILASIT_2 ... versio.pdf / Järviseudun lasiasennus
Tuolta kun selaa riittävästi niin tulee Sisu vastaan, näköjään olisi 3mm korkeuseroa vuosimallista riippuen, tuskin on merkittävä vaikutus?
Kiinnostavaa olisi kyllä tietää onko vielä uusia laseja saatavilla tuolta ja mihin hintaan
Tuolta kun selaa riittävästi niin tulee Sisu vastaan, näköjään olisi 3mm korkeuseroa vuosimallista riippuen, tuskin on merkittävä vaikutus?
Kiinnostavaa olisi kyllä tietää onko vielä uusia laseja saatavilla tuolta ja mihin hintaan
Re: Sisu SL 210 -85
Onnea hankinnasta! Ryhdikkään näköinen auto. Mitä ohjaamon osiin tulee, niin eikö S-sarjan idea ollut toimia vähän niin kuin Scania aiemmin, että saman ohjaamorungon ympärille voidaan rakentaa erilaisia autoja? Käsittääkseni on paljon vaihtokelpoisia osia.
Re: Sisu SL 210 -85
Lasit ei käy ristiin mulla ois lokarit ja uus tuulilasi
Re: Sisu SL 210 -85
Tässä hissukseen laitellut autoa, varsinkin kun nyt on hyvin aikaa. Konepellin lukot korjailin kuntoon jne. Tänään pudotin pakoputkiston alas autosta. Äänenvaimentimen kyljessä mojova reikä ja se pitäisi huomenna hitsailla kiinni.
Siinä auton alla kömytessä ajattelin sitten heilutella kardaanin tukilaakeria ja muita niveliä. No eipä tarvinut kuin vaihteiston puoleisen pään laipasta ottaa kiinni, kun huomasi, että laipan pultit aivan irti, sormin pystyi hyvin kiristelemään muttereita.
Ollut tuurissaan, ettei koko akseli ole tipahtanut tielle ajettaessa
Huomenna tosiaan pitää kunnostetella se äänenvaimennin. Sen jälkeen voisi perehtyä noihin hytikkaöljyvuotoihin.
Ajattelin purkaa pois keulalta turhat hydrauliikat ja keulapumpun. Niille ei tule olemaan minulla tarvetta, ja sillä toimenpiteellä saa samalla poistettua yhden vuotokohdan runkopalkin välistä.
Mutta SL210 nimimerkille, ne lokasuojan palat kiinnostaisi kiinnitysrautoineen. Tuulilasia en nyt vielä ala tässä vaiheessa ala vaihtamaan.
Siinä auton alla kömytessä ajattelin sitten heilutella kardaanin tukilaakeria ja muita niveliä. No eipä tarvinut kuin vaihteiston puoleisen pään laipasta ottaa kiinni, kun huomasi, että laipan pultit aivan irti, sormin pystyi hyvin kiristelemään muttereita.
Ollut tuurissaan, ettei koko akseli ole tipahtanut tielle ajettaessa
Huomenna tosiaan pitää kunnostetella se äänenvaimennin. Sen jälkeen voisi perehtyä noihin hytikkaöljyvuotoihin.
Ajattelin purkaa pois keulalta turhat hydrauliikat ja keulapumpun. Niille ei tule olemaan minulla tarvetta, ja sillä toimenpiteellä saa samalla poistettua yhden vuotokohdan runkopalkin välistä.
Mutta SL210 nimimerkille, ne lokasuojan palat kiinnostaisi kiinnitysrautoineen. Tuulilasia en nyt vielä ala tässä vaiheessa ala vaihtamaan.
Re: Sisu SL 210 -85
Kontio kirjoitti: ↑To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Ajattelin purkaa pois keulalta turhat hydrauliikat ja keulapumpun. Niille ei tule olemaan minulla tarvetta, ja sillä toimenpiteellä saa samalla poistettua yhden vuotokohdan runkopalkin välistä.
Mutta SL210 nimimerkille, ne lokasuojan palat kiinnostaisi kiinnitysrautoineen. Tuulilasia en nyt vielä ala tässä vaiheessa ala vaihtamaan.
Onko sulla kuvaa siitä pumpusta ym. hyd. palikoista? Onko myytävänä?
Re: Sisu SL 210 -85
Ei ole kuvaa siitä pumpusta. Mutta sehän ei siis ole mikään iso säätötilavuus pumppu tms.. Vaan ihan kahdella kiilahihnalla varustettu hammaspyöräpumppu. Pyörii jatkuvasti, kun moottorikin pyörii.SR-300 kirjoitti: ↑Su Elo 09, 2020 10:05 pmKontio kirjoitti: ↑To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Ajattelin purkaa pois keulalta turhat hydrauliikat ja keulapumpun. Niille ei tule olemaan minulla tarvetta, ja sillä toimenpiteellä saa samalla poistettua yhden vuotokohdan runkopalkin välistä.
Mutta SL210 nimimerkille, ne lokasuojan palat kiinnostaisi kiinnitysrautoineen. Tuulilasia en nyt vielä ala tässä vaiheessa ala vaihtamaan.
Onko sulla kuvaa siitä pumpusta ym. hyd. palikoista? Onko myytävänä?
Ja ne hytikka osat on siellä keulalla vain ihan hytikkaletkut pikaliittimin. Ei siis mitään erikoista sielläkään.