Savuttaa tavattoman paljon.

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

exSA-738
Viestit: 276
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Savuttaa tavattoman paljon.

Viesti Kirjoittaja exSA-738 »

Kävin pitkästä aikaa maantiellä ajelemassa Juhannuksen kunniaksi omalla AH-45:llä. Muuten kaikki toimi hyvin mutta Matti Kyllösen mainitsemista suuttimista tulee hirvittävän mustaa savua. Me kaikki automiehethän tiedämme että kyse on pakoputkesta. Tyhjäkäynnillä ei tule mitään mutta vähänkin kuormittaessa ei peilistä näe takanatulijoita. Savun väri on noenmustaa joten palamatonta polttoainettahan se on. Käynti on jotenkin ontuvaa kuutoskoneen tavalliseen hyrinään verrattuna. Alanko etsimään vikaa pumpusta vai suuttimista? Ilmansuodatin ei ole tukossa. Suuttimien vaihto kai käy ihan puunvarjotallissa mutta pumpulle täytyy etsiä ammattimies tekemään. Onkohan kalliita hommia? Käykö suuttimien kärjiksi jotkut traktoreissa käytetyt? IKH myy halvalla tarvikekärkiä.
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Savuttaa tavattoman paljon.

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Morotus! Jos nyt ei lähdettäisi yleisesti hyväksihavaitulla mutu-menetelmällä vaihtelemaan sitä ja tätä autoon!
Onko kyseessä Leyland 0.400, vai Valmetin kone?
Jos on Legoland, onko CAV N/L sarjan ruiskupumppu, vai harvinaisempi Simms?
Onko pumpussa alipaine- vai hydraulisäädin?
Jos imusarjan/ilmanpuhdistinkotelon jalan alta lähtee putket ruiskupumpun päässä olevaan koteloon, on alipainesäädin...
Melkoisella todennäköisyydellähän vika ei sinänsä ole itse pumpussa, eikä suuttimissa, jos ei kerta kaikilla alueilla savuta ja käynnistyminen on normaalia.
Vikaa suurimmalla todennäköisyydellä kannattaa etsiskellä pumpun säätimeen liittyvistä komponenteista.
Esim. kalvo puhki, kalvo kuivunut, kun öljyä ei ole lisätty pumppuun ohjeiden mukaan 10tkm välein, öljyn lisäysmäärää ei kannata mitata, vaan kaadetaan, kunnes ylivuotokierukasta alkaa tippoja näkymään, parempi siis hiukan liikaa, kuin liika vähän.
C.A.VAndevellin=CAV:N pumput itsessään ovat erittäin kestäviä, puhutaan mitä puhutaan, parempia kuin BOSCH.
Myös säädinkotelo tai säätimen putket voivat vuotaa...
Jos on CAV N/NL pumppu, löytyypi tuossa ylimääräisenä täyskorjattu pumppu tarpeettomana Leyland harrastuksen jäljiltä ja sen alan harrastaja saa halvemmalla, kuin osat pumppuremonttiin.
Hmmm... saattaa palstatila loppua kesken, jos kaikkia alan selittämään, tuosta pumppuhommasta, jokatapauksessa lähes kaikki muut mahdollisuudet on eliminoitu pois, jos savutus ei tyhjäkäynnillä esiinny...
Tokihan kannattaa tarkistaa lisäpolttoainelaitteen vapaa toiminta, mutta jos tuo jumittaa, savuttaisi kyllä yleensä tyhjäkäynnilläkin ja jopa enemmän kuin kuormitettaessa.
Kauheasti ei kannata savuttavana ajella, jos on Leylandin kone, homma poikii äkkiä...
Voit kyllä vapaasti kirjoitella tännepäin, jos tarvetta on itte oon Tampereen suunnilla.
Koitetaan nyt pojat pitää SISU:n ja Leylandin lippu korkealla!
Avatar
sisua45
Viestit: 3103
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Savuttaa tavattoman paljon.

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Tervetuloa palstalle! Itse olen myös tampereen suunnalta, ja Leylandin lippu on korkealla. :wink:
Liitteet
British_Leyland_Logo.png
British_Leyland_Logo.png (10.56 KiB) Katsottu 8679 kertaa
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Savuttaa tavattoman paljon.

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Kitoos tervetulotoivotuksesta! Ääh kyllä elämä ilman SISUa on ankeeta.
R 142-BP:n jälkeen joutunut pakosti siirtymään Ford A 0509+Nummi Universal:n
Hmm.. onhan tuossa YORK-koneisessakin Leylandille ominaisia hyviä puolia; Riittävä alkusavutus käynnistettäessä, heh, jos tuntuu Leyland tehottomalta, niin YORK on suoraan sanoen hengetön, laakeesti vääntävä mylly, mutta siinä se.
Höh, käyntiäänikin on liian kliini, kaikenlisäksi auto on FORD liikkeen entinen, joten on kun uusi, pysyvät siis kädet liika puhtaana:(
Noo, hiukan vielä nostelen hirsiä, niin Ford saa mennä ja SISU tilalle.
Sääli sinänsä tossa hopassa olis loppuiäks autoo, kun ovat harjoitustyönä vaihtaneet ihan kaikki mahdollisen...
Varsinkin nyt usean päivän hitsitalkoon jäljiltä tuli jopa leimakin kerrasta:)
Tyrvää
Viestit: 337
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Savuttaa tavattoman paljon.

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

Mistäs kruuvista sitä syöttöö käännetään pienemmälle MINIMEC CAV pumpullisesa Valmetisa ?
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Savuttaa tavattoman paljon.

Viesti Kirjoittaja sisua »

Tämä kuuluu jakaa tänne :mrgreen:
Liitteet
IMG_20191206_211430.jpg
sm340
Viestit: 3
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Savuttaa tavattoman paljon.

Viesti Kirjoittaja sm340 »

Tuo Nuhvi/leukku nyt ei ihan pidä kutiaan, tietysti loppuunajettu tai rikkein saattaa savuttaa, mutta oma kokemus 460 ja 460 Bmc kuutosella, eikä koskaan ole savutus ollut ongelma ja kaynnistyvyyskin kovillakin pakkasilla ihan ok, jos vaan jaksaa pyörittää. :D Sensijaan 612 Valmet EX 171 Sisussa ja koskaan ei tule vallun koneista talouteen. Rolls Samanlainen kokopäivän savuttaja.

Aloittajankin tapauksessa, eihän sieltä puutu, kuin ilma tai tosiaan pakkosyöttö päällä/jumissa
Tyrvää
Viestit: 337
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Savuttaa tavattoman paljon.

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

611 ei savuta, kun syöttö säädetty oikein. Syötön säätö savulle ei lisää tehoa :D
Vastaa Viestiin