LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Ensikatsomalta hampaiden pinnat vaikutti ruostuneen rokonarpityyliin paljonkin, mutta pikaisen puunaamisen jälkeen ne eivät olekaan niin pahat miltä ensin näytti. Rattaiden pinnassa on pintarusketusta toisella puoliskolla pitkän seisonnan synnyttämänä yläpuolella. Raittaiden alapuolet on "puhtaalla" metallilla. Kyllä varmaan ruostepinnalla on vaikutusta hammaskosketukseen, mutta kumpa ei olisi liikaa. Sen sitten ehkä kuulee ajossa...Toivottavasti vanhaan öljyyn tervamaisesti jymähtänyt moska irtoaa riittävässä määrin, ettei hammastukset ja laakerit ottaisi heti itseensä. Ja peräöljy vaihtoon lyhyiden ajojen jälkeen useampaan kertaan.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Lexa
Viestit: 16
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"

Viesti Kirjoittaja Lexa »

Kannattaa tarkistaa tuosta päällä olevasta korkista, että siirtohaarukka kytkee hitaan/nopean puolen oikein.
Eli siis niin, että siirtoholkki menee kunnolla hampaalle molempiin suuntiin ja vielä niin, että vaihteen ollessa päällä haarukka ei hinkkaa holkin reunoihin.
Säätöohje löytyy korjaamokirjasta.

Myös haarukan kiinnityspultti kannattaa tarkastaa, että on kiinni ja lukituslanka kunnossa.

Ja tuohon pinionakselin koteloon erikseen puoli litraa öljyä.
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: LV-131 CVT/4600 "varaosa-auto"

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Siirtoholkki näyttäisi menevän "pohjaan asti" molempiin suuntiin eikä haarukka vaikuttaisi hinkkaavan niin että sellaista huomaisin. Hidas ja nopea alue kytkeytyy ihan ok. Myös haarukan kiinnityspultti ok ja lukituslanka myös.

Pystyykö lukkoperän toimintaa tarkastamaan jotenkin kun vetopyörästö on vielä irti? Paineilma menee sisään ja suhina lakkaa sekunnin parin sisään kun putkisto täyttyy ilmasta. Kun laskee paineet, kuuluu vetopyörästön sisältä suhahdus. Mitään irrotusta tai lukkiutumista ei huomaa, kun sekä vasen että oikea puoli pyörivät aina samaan suuntaan kun kardaanin puolelta käsin pyörittää, oli painetta tasauspyörästön lukossa tai ei. Pitäisikö jarruttavan voiman olla suurempi, että tasauspyörästön toiminnan näkee konkreettisesti?

Ilmeisesti korjaamokirjan mukainen painetesti on ainoa lukolle eli 7,5 bar 5 min ajan ja paine saa laskea vain hieman.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Vastaa Viestiin