L-137CIT-4x4

Kontio, Jyry, Kärppä, Nalle, Karhu, K- ja M-sarja

Valvoja: sisua

proto
Viestit: 604
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: L-137CIT-4x4

Viesti Kirjoittaja proto »

Jos löytyy traktori osista kulma vaihde niin luulisi sopivan, onhan se valmet.
Omassa 4x4 Karhussa omamassa otteessa 7450kg, kaipa siihen on laskettu mukaan vaihtolavalaitteet.
Lava painaa ehkä tonnin niin kantavuudeksi jää 7550kg.
TunturiPappa
Viestit: 35
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:07 am

Re: L-137CIT-4x4

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

proto kirjoitti: La Syys 18, 2021 3:22 pm Jos löytyy traktori osista kulma vaihde niin luulisi sopivan, onhan se valmet.
Omassa 4x4 Karhussa omamassa otteessa 7450kg, kaipa siihen on laskettu mukaan vaihtolavalaitteet.
Lava painaa ehkä tonnin niin kantavuudeksi jää 7550kg.
Onko välitys 1:1?
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79 + Ferrari FLG 23 S
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
proto
Viestit: 604
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: L-137CIT-4x4

Viesti Kirjoittaja proto »

Mulla oli kyllä purettuna se kulma vaihde ja muistelin että samankokoiset oli hammaspyörät.
Harmi kun ei tullut otettua kuvaa.
TunturiPappa
Viestit: 35
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:07 am

Re: L-137CIT-4x4

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

proto kirjoitti: La Syys 18, 2021 10:26 pm Mulla oli kyllä purettuna se kulma vaihde ja muistelin että samankokoiset oli hammaspyörät.
Harmi kun ei tullut otettua kuvaa.
Eli vaihteen tarkoitus on vain toimia suunnanvaihtajana.

Täytyy kysyä vielä tuolta Pomarkusta kun niillä on irtipurettuja 611 koneita myytävänä. Ovat kyllä yleensä aika nihkeitä muuta kuin ottamaan rahaa vastaan.
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79 + Ferrari FLG 23 S
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
TunturiPappa
Viestit: 35
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:07 am

Re: L-137CIT-4x4

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

No eipä ollu Pomarkun isännillä kulmavaihteita, mutta Valmetteja oli kasa.

Soitin Palannolle ja sieltähän se ilmeisesti selkis. Tilausta laitettiin ja sen saapumista odotellessa.

Peräöljyt, vaihteistoöljyt ja jakolaatikonöljyt tilasin ja ne jo saapuivat.
Moottoriöljyäkin tuli otettua tynnyri kun oli sopivan hintaista.

Suutinholkkien vaihtoon sorvasin työkalut. Vielä kun ehtisi nostaa kannet ylös. Kannentiivistesarjat ja suutin holkit jo tulivat.

Eli ei juurikaan mitään tapahtumia Karhun ympärillä. Leipätyö haittaa harrastetta.
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79 + Ferrari FLG 23 S
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
TunturiPappa
Viestit: 35
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:07 am

Re: L-137CIT-4x4

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Nyt on ahdin purettu irti sekä ruiskutuslaitteet. Täytyy pumppua vielä tiskata niin saa lähettää huoltoon.
Suuttimet irtosi hyvin ja jäi kaikki holkit vielä kanteen. Pääsee ulosvetäjää sovittelemaan jahka nostaa kannet pois ensin.

Valmetti oli pitänyt huolen, ettei ollut korroosiota kannessa eikä pumpussa.
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79 + Ferrari FLG 23 S
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: L-137CIT-4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Toivottavasti ei ole siulla lohkon tasopinta korroosion takia "syöpynyt" kansien välistä. Sinne kansien väliin yleensä kun kertyy kaikenlaista likaa ja se sitten kosteuden kanssa alkaa ruostuttaa tasopintaa. Omassa projektissa ei auton vielä työkäytössä ollessa meinattu alkuunsa saada kannentiivistettä pitämään takimmaisen kannen osalta kun nesteet tulivat tasopintaan tulleen uran avulla vesikanavasta ulos, lähes joka vuosi sai kannentiivisteen tuohon muutenkin olla vaihtamassa tietojeni mukaan, lohkon tasopinnan oikaisulla saatiin se vika sitten korjattua kun auton moottori entisöitiin
Liitteet
Valmet 611 DSJ Tasopinnan syöpymä (3).jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
sisua45
Viestit: 3101
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: L-137CIT-4x4

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Juu, jos on pahaa syöpymää pinnassa, niin lohko koneistukseen, niin hyvä tulee.

Samalla täytyy tietysti huomioida syl putkien korkeus, ja koneistaa niiden tila, että putket jää oikeaan korkoon.

Paljon jos joutuu höyläämään lohkosta, niin sitten männistä pitää sorvata myös pois, ettei tule mäntä ohjattu venttiilikoneisto.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
TunturiPappa
Viestit: 35
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:07 am

Re: L-137CIT-4x4

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Tässä vuotaa juurikin nelospytty tuonne kansien väliin. Puristuspaine karkaa sieltä että saa nähdä millainen rokko on. Täytyy kantaa loki sitten jyrsimeen jos oikein huono on. Onneksi on koneet ittellä.
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79 + Ferrari FLG 23 S
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
TunturiPappa
Viestit: 35
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:07 am

Re: L-137CIT-4x4

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Nyt on kannet ylhäällä. Kiilloittelin karstasta sitä palamiskohtaa ja ei siitä alkanut sen kummempaa vikaa löytyä. Tiiviste oli tietysti ihan paskana.
Valmetti on pitänyt kyllä huolen ettei ole kansien välissä ruostetta. Kunnon öljyntatinassa oli kaikki. Täytyy varmaan itsekkin pursottaa tuonne vaseliiniä, kun saan kannet takaisin.
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79 + Ferrari FLG 23 S
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
TunturiPappa
Viestit: 35
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:07 am

Re: L-137CIT-4x4

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Ensimmäinen suutinholkki nypätty kannesta irti. Holkit nyt ei ollut vielä pahan näköiset. Mutta tiivisteet kuin hiekkaa, ihme ettei ole tihkunut. Kannen vesitilasta ongittu joku mystinen tasapäinen rautalanka. Noin 10 senttiä pitkä, ei meinannut suuttimen reijästä mahtua tulemaan.
Vesitilassa näkyi olevan tavallista lillinkiä, että holkit kun saa irti niin voi painepesurilla päästää läpi.
Koneen kun saa koottua, niin täytyy koko järjestelmä huuhdella letkulla, ettei likasta uusia nesteitä sitten.
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79 + Ferrari FLG 23 S
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
TunturiPappa
Viestit: 35
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:07 am

Re: L-137CIT-4x4

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Uudet suutinholkit kansissa paikoillaan. Työkalut saa lainaan jos jonkulla tarvetta.
Kannet odottavat asennusta.

Ruiskutuspumppu ja suuttimet olivat myös valmistuneet huollosta ja ovat matkalla.

Leipätyö haitannut taas harrasteita ja piti arkikulkineen katsastukseenkin laitella yhtä ja toista. Jos nyt voisi keskittyä taas tähän projektiin
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79 + Ferrari FLG 23 S
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
TunturiPappa
Viestit: 35
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:07 am

Re: L-137CIT-4x4

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Vaan on kannet nosteltu paikoilleen. Tiivisteitä naputeltu ja vesisarjan lemmareita kiristelty. Venttiilit säädetty ja imusarjakin paikoillaan.
Ruiskutuspumppua odotellessa.
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79 + Ferrari FLG 23 S
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
TunturiPappa
Viestit: 35
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:07 am

Re: L-137CIT-4x4

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Ruiskutuspumppu saapunut huollosta suuttimien kera.
Hyvää palvelua taas Dieselkauppa.comista.

Laturin ja startin kävin vaihtamassa peruskorjattuihin, samassa uudet hihnat.

Vielä kun ehtisi asentamaan.
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79 + Ferrari FLG 23 S
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
TunturiPappa
Viestit: 35
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:07 am

Re: L-137CIT-4x4

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Tänään hörähti Karhu tulille.

Huollettu pumppukin toimii mitä mainioimmin.

Ajotusmerkit oli aivan päin helvettiä, ollut varmaan joskus jakopää auki ja nyt on välitys sekasin.
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79 + Ferrari FLG 23 S
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Vastaa Viestiin