Sisu SM300 -91 ei suostu kännistymään

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

NuppiRobotti
Viestit: 1
Liittynyt: Su Syys 19, 2021 7:39 am

Sisu SM300 -91 ei suostu kännistymään

Viesti Kirjoittaja NuppiRobotti »

Saisinkohan tämän foorumin kautta selvyyttä ongelmaan.
Aikaisempaa käyttäytymistä:
Kun auto on ollut käyttämättä vuorokauden joutuu startilla pyöritämään pidemmänaikaa kunnes käynnistyy ja voi välillä yrittää sammua ja samalla vilahtaa keltainen Fluid valo.
Kerran ajossa sammui kokonaan ja meni satoja metrejä kunnes sain käynnistettyä uudestaan.
Tähän ongelmaan löytyi ratkaisu liian vähäisestä jähdytysnesteen määrästä, vajaus oli 5-7 litraa.
Nykyinen ongelma:
Sain käyntiin pitkällä startauksella kuten aiemmin, käytin n. 5-10 min, paineilmaa ei kuitenkaan alkanut tulla kun mittari ei noussut niin sammutin koneen ja tutkin paineilmaonglemaa jolle en löytänyt selitystä.
Yritin käynnistää uudestaan, mutta ei ole sen jälkeen susotunut kännistymään.
Tehtyjä Havaintoja:
Kun laitan virrat pääkytkimestä ja virta-avain on on-asennossa vilahtaa parkkivalot - muistelen, että parkkivalot, ajovalot paloivat kun laittoi virrat päälle, ainakin moottorin käydessä toimi.
Sitä en muista paloiko keltainen Fluid valo virtojen ollessa päällä, ainakin silloin kun moottori meinasi sammua se paloi.
Sammutussolenoidille tulee virtaa 18-19 V kun virta-avain ja päävirtakytkin on off-asennossa.
Kun virta-avain on off-asennossa ja päävirtakytkin on-asennossa tulee sammutussolenoidille 24 V.
Sitten kun käännät vitra-avaimen on-asentoon niin kaikki jänniteet häviää.
Olen purkanut ja mitannut sammutussolenoidin, joka toimii ja kun sille syöttää akulta suoraan 24 volttia niin myös polttoaine tulee.
Sähkökeskuksen piirilevyn olen ittoittanut ja kaikki juotokset ym. näyttäisi olevan ok.
Kaikki releet olen keskenään vaihtanut jolla ei vaikutusta.
Kaikki sulakeet mitkä olen löytänyt ovat ehjät.
Kaikki muut toiminnot, teli, valot, pyyhkimet, puhaltimet jne. toimii normaalisti.
Akulta tulee jännite Celectille, ainakin liitokseen saakka.
Alkaa loppumaan omat ideat mistä vikaa voisi edellen etsiä.
Neuvoista kiitollinen.
juho
Viestit: 124
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM300 -91 ei suostu kännistymään

Viesti Kirjoittaja juho »

Kronaava virtalukon pohja tai sen johdotukset tulee mieleen, jos kerran on-asentoon kääntäessä jännitteet katoaa? Pääsiskö siihen pohjaan käsiksi ja tekisi ohituskytkennän, jolla virtalukko ohitetaan ja näin testaisi, onko vika siinä?
SR260
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Marras 04, 2020 9:46 am

Re: Sisu SM300 -91 ei suostu kännistymään

Viesti Kirjoittaja SR260 »

Vm -91 ja Celecti????
:shock:
juho
Viestit: 124
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM300 -91 ei suostu kännistymään

Viesti Kirjoittaja juho »

1991 se tuli ainakin Yhdysvalloissa tuotantoon, ilmeisesti pian Suomeenkin saakka
Vastaa Viestiin