A45 vaihdelaatikko ongelmia

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Sisusissi
Viestit: 6
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

A45 vaihdelaatikko ongelmia

Viesti Kirjoittaja Sisusissi »

Hei
Sellainen ongelma että Protossa 1. vaihde ja pakki on usein jäykät/hankalat saada päälle. Kytkintä vähän nostamalla menee yleensä pykälä sisään. Muut vaihteet toimii hyvin eikä laatikko anna muutenkaan mitään sivuääniä.

Onko muilla tullut eteen vastaavaa ongelmaa ja mistä vikaa kannattaisi etsiä? Onko vaihdevivustossa säätömahdollisuutta vai purattaako laatikon?

Ja saako vielä ZF:n laatikkoon miten hyvin uutta varaosaa?
Kiitos vastauksista
Neliveto Sisu
Viestit: 451
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A45 vaihdelaatikko ongelmia

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Ootko tarkistanu vaihteensiirtovivuston, kun eikös se protoissa oo vaihdekepille toteutettu niillä pallonivelillä ja tangoilla? Jos siellä ulkopuolisessa vivustossa ois jotain välyksiä.

ZF:n varaosia saa ainakin alkuperäisenä aika kattavasti, Atoy Powerin kautta kun tilasin niin vaihteiston sarjanumerolla sai oikeat osat tilattua.

https://www.zfcenter.fi/atoy-power-oy-z ... iantuntija
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Sisusissi
Viestit: 6
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A45 vaihdelaatikko ongelmia

Viesti Kirjoittaja Sisusissi »

Pitänee purkaa se vaihteensiirto laatikko vaihteiston kupeesta. Ainakaan siinä kotelossa kopin alla, mihin keppi liittyy, ei ollut mitään silmin havaittavaa vikaa tai pahempia välyksiä.

Lieneekö vaihteistoon johonkin kohti meistetty sarjanumeroa, on nimittäin se messinkilaatta (tunnistekilpi) jäänyt jonnekin matkan varrelle.
Neliveto Sisu
Viestit: 451
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A45 vaihdelaatikko ongelmia

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

En ainakaan itse löytänyt oman projektin ZF S6-90 vaihteiston kotelosta mitään muita numeroita kuin osien valupäivän ja muistaakseni ehkä varaosanumerot. Jos protossa on yhtään samalla tavalla tehty Sisulla vaihteiston sarjanumerointi niin ZF:n oman tyyppikilven lisäksi siirtäjien kannessa pitäisi olla myös Sisun oma tyyppikilpi missä on vaihteiston Sisun antama tyyppinumero ja sarjanumero. Toki auton alustakortissa voisi myös olla vaihteiston sarjanumero ja muutkin tiedot
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Sisusissi
Viestit: 6
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A45 vaihdelaatikko ongelmia

Viesti Kirjoittaja Sisusissi »

Kiitoksia, pitääpä tutkia asiaa lähemmin mainituista kylteistä. Eiköhän tuohon joku konsti löydy...
Sisusissi
Viestit: 6
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A45 vaihdelaatikko ongelmia

Viesti Kirjoittaja Sisusissi »

Päivitystä sen verran että vaihteiston "vika" taisi löytyä. Polttoaineen peltinen vedenerotinkuppi oli kiinnitetty runkoon vaihdekepiltä tulevan akselin kohdalle. Kun keppiä kääntää 1/pakki asentoon niin kyseinen akseli pyörähtää rungon suuntaan, eli nyt akseli otti kiinni vedenerotinkuppiin eikä päässyt kääntymään aivan tarpeeksi. Käynnissä ollessa ei ole kokeiltu, mutta toistaiseksi vaikuttaa ykkönen ja pakki menevän hyvin päälle, kun vedenerotin on eri paikassa.
Vastaa Viestiin