Kontiosta
Valvoja: sisua
Kontiosta
Morjes! Ajattelin että raudassa on raha tallessa ja sijoitin sen sisuun, teinkö oikein?
Kontio on ilmeisesti vuoden -76, liikkuu ominvoimin ja pysähtyykin. Kysymyksiä on heti herännyt, en ole kontiolla aikaisemmin ajannut, saati omistanut.
Kepissä oleva kytkin?
Johdot lähtee eli on ilmeisesti kaksinopeuksinen perä?
Kytkinpoljin on jäykkä, ymmärsin että pitäisi olla ilmalla avustettu? Ei ainakaan pihahda mikään kun polkee.
Kardaanin kannatinkumi/laakeri, on totaalisen loppu. Mistä löytyy uusi? Tota korjaamoopasta pläräsin niin "uuden"mallisen näkönen on
Virtalukko, autossa ei ole virtalukkoa vaan kolmeasentoinen kytkin. Näyttää kovin alkuperäiseltä mutta taitaa tieliikennekuntosena vaatia avainkäynnistyksen. Auto on ollut rekisterissä viimeksi ilmeisesti noin 10v sitten.
Toinen tuulilasi on imenyt kosteutta lasien väliin. eli sellanen vaalea huuru alareunassa, saako korjattua vai toinen tilalle?
Kontio on ilmeisesti vuoden -76, liikkuu ominvoimin ja pysähtyykin. Kysymyksiä on heti herännyt, en ole kontiolla aikaisemmin ajannut, saati omistanut.
Kepissä oleva kytkin?
Johdot lähtee eli on ilmeisesti kaksinopeuksinen perä?
Kytkinpoljin on jäykkä, ymmärsin että pitäisi olla ilmalla avustettu? Ei ainakaan pihahda mikään kun polkee.
Kardaanin kannatinkumi/laakeri, on totaalisen loppu. Mistä löytyy uusi? Tota korjaamoopasta pläräsin niin "uuden"mallisen näkönen on
Virtalukko, autossa ei ole virtalukkoa vaan kolmeasentoinen kytkin. Näyttää kovin alkuperäiseltä mutta taitaa tieliikennekuntosena vaatia avainkäynnistyksen. Auto on ollut rekisterissä viimeksi ilmeisesti noin 10v sitten.
Toinen tuulilasi on imenyt kosteutta lasien väliin. eli sellanen vaalea huuru alareunassa, saako korjattua vai toinen tilalle?
Säästän sähköä, ajan dieselillä
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
Re: Kontiosta
Tämännäköinen on "avain", ei varmaan ole paha jos vaihdan tilalle tarvike virtalukon? Se kelpaa ainakin katsastuksen.
Säästän sähköä, ajan dieselillä
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Kontiosta
Alkuperäinen ratkaisu on tuo kuvan vipu. Ei tarvitse katsastusta varten vaihdella avaimella toimivaa virtalukkoa, onhan nämä uutena tyyppikatsastettu ja hyväksytty liikenteeseen sen ajan vaatimusten mukaan. Eli älä turhaan vaihda vipua virtalukkoon.
Kytkin on nestetoiminen eikä ole ilmatehosteinen. Luultavasti kytkimen työsylinteri jumissa laatikon kyljessä, tai sitten jumi muualla. Tässä olisi luultavasti oikea ja uusi "New old Stock" työsylinteri Kontioon:
https://www.ebay.com/itm/GIRLING-CLUTCH ... 1438.l2649
Kytkin on nestetoiminen eikä ole ilmatehosteinen. Luultavasti kytkimen työsylinteri jumissa laatikon kyljessä, tai sitten jumi muualla. Tässä olisi luultavasti oikea ja uusi "New old Stock" työsylinteri Kontioon:
https://www.ebay.com/itm/GIRLING-CLUTCH ... 1438.l2649
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Re: Kontiosta
Okei, joo en kerinnyt vielä tutkimaan kytkintä paremmin, jäykkä on mutta pelaa. Täytyy alottaa siis rasvaamalla paikat.
Säästän sähköä, ajan dieselillä
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
Re: Kontiosta
Hyvä hankinta! itse tein vastaavasti nyt syksyllä: viewtopic.php?f=9&t=3742&p=33498#p33498
Käynnistyskytkin on tosiaan alkuperäinen ja sillä nämä on hyväksyttykin, että älä vaihda ja voi olla että tarvika malli vaatisi vielä releitäkin väliin.
Kepissä oleva kytkin on tuplaperälle, ohjaa sähköohjattua paineilmaventtiiliä ja perässä vaihto tapahtuu jarrukelloa vastaavalla kalvosylinterillä, se on siinä 2-nopeus vaihteiston kyljessä. Ohjekirjassa ohjetta kuinka voi vaihtaa ja itse suosin kyllä kytkin pohjaan menetelmää, vain kaasua löysäämällä paukahtaa kyllä aika kovaa kun vaihtaa.
Omassakin oli kytkin varsin jäykkä kun on ollut vähällä käytöllä, nyt on jo kevyempi, että käyttöä vaan. Tietysti työsylinterikin voi olla ryytynyt. Tuossa linkissä oleva on mielestäni erinäköinen kuin minulla irtolaatikossa oleva, pitääpä se katsoa ja kurkata autonkin alle. Omaan suunnittelin nesteiden vaihtoa tosin ne on kyllä vaihteiston vaihdon yhteydessä täytynyt uusia että sikilä voi olla nyt heti turhaa.
Mikä tuossa autossa on päällirakenteena?
Kone on varmaan vielä Leyland O.410 turbo? Entä auton malli tarkemmin?
Käynnistyskytkin on tosiaan alkuperäinen ja sillä nämä on hyväksyttykin, että älä vaihda ja voi olla että tarvika malli vaatisi vielä releitäkin väliin.
Kepissä oleva kytkin on tuplaperälle, ohjaa sähköohjattua paineilmaventtiiliä ja perässä vaihto tapahtuu jarrukelloa vastaavalla kalvosylinterillä, se on siinä 2-nopeus vaihteiston kyljessä. Ohjekirjassa ohjetta kuinka voi vaihtaa ja itse suosin kyllä kytkin pohjaan menetelmää, vain kaasua löysäämällä paukahtaa kyllä aika kovaa kun vaihtaa.
Omassakin oli kytkin varsin jäykkä kun on ollut vähällä käytöllä, nyt on jo kevyempi, että käyttöä vaan. Tietysti työsylinterikin voi olla ryytynyt. Tuossa linkissä oleva on mielestäni erinäköinen kuin minulla irtolaatikossa oleva, pitääpä se katsoa ja kurkata autonkin alle. Omaan suunnittelin nesteiden vaihtoa tosin ne on kyllä vaihteiston vaihdon yhteydessä täytynyt uusia että sikilä voi olla nyt heti turhaa.
Mikä tuossa autossa on päällirakenteena?
Kone on varmaan vielä Leyland O.410 turbo? Entä auton malli tarkemmin?
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
Höyrykoneita ja maamoottoreita
Re: Kontiosta
Malli on LV131 CVT, kippilavalla. Kone on turbo leukku 0.410.
Auto ollut koko ikänsä ilmeisesti tampereen seudulla.
Lavan vanerit jo purin pois.
Auto ollut koko ikänsä ilmeisesti tampereen seudulla.
Lavan vanerit jo purin pois.
Säästän sähköä, ajan dieselillä
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
Re: Kontiosta
Armeijassa oli muutama saman ikäinen Kontio (SA-1739 ja 1755??), mutta olivat jo Valmet 611 CS koneella. Karhu tuli seuraavana vuonna.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Kontiosta
Tehtiinkö Kontiota ja Karhua noinkin paljon päällekkäin ihan oikeassa tuotannossa, pari vuotta kun on pitkä aika...
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
Höyrykoneita ja maamoottoreita
Re: Kontiosta
Mistä ne ihka-oikeat vuosiluvut tietää. Armeijan autot saattavat olla edellisvuotisia? 1976 luki kuitenkin molempien papareissa, konepellissä (kuidussa) Kontio, ja sen alla oli Valmet 611.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Kontiosta
Varmasti on ollut edellis vuotisia useitakin, mutta tavallaan tuota pitkää päällekkäisyyttä ihmettelen, niin Kontio / Karhu kuin osaltaan Leyland / Valmet siirtymisessä. Lähinnä mikä järki tuossa on ollut, moni mutkaistaa vaan tuotantoa yms siihen liittyvää, vaikka Karhuun moni osa onkin tainnut mennä pienillä tai ilman muutoksia.
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
Höyrykoneita ja maamoottoreita
Re: Kontiosta
Päivitellääs tänne vähän mitä on tehty:
-Hytin lattia hitsattu uusiks, sekä akkukotelo
-Pitkälti kaikki paineilmaletkut vaihettu
-Jarrut käytetty auki
-Kardaanin tukilaakeri vaihdettu
-maalailtu vähän sieltä ja täältä, hytti vielä maalaamatta
-hajonneet lasit vaihdettu ehjiin
-Uusi vaimenninpönttö
-polttoaineletkut uudet ja tankki maalattu
-sähköjä laiteltu, (vielä on niissä tekemistä)
-Hytin lattia hitsattu uusiks, sekä akkukotelo
-Pitkälti kaikki paineilmaletkut vaihettu
-Jarrut käytetty auki
-Kardaanin tukilaakeri vaihdettu
-maalailtu vähän sieltä ja täältä, hytti vielä maalaamatta
-hajonneet lasit vaihdettu ehjiin
-Uusi vaimenninpönttö
-polttoaineletkut uudet ja tankki maalattu
-sähköjä laiteltu, (vielä on niissä tekemistä)
Viimeksi muokannut JHa, To Heinä 21, 2022 11:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Säästän sähköä, ajan dieselillä
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
Re: Kontiosta
Ja koneesta kaikki nesteet vaihdettu, perä ja laatikko vielä
Uutta laturia mallattu paikoilleen, biltemasta löyty sopivan näkönen yleismallinen, alkuperänen butec oli palanut sisältä.
Museoautoo ei todellakaan olla tekemässä, niitä on jo riittävästi, pelastetaan vaan takas satunnaiseen harrastelukäyttöön.
Uutta laturia mallattu paikoilleen, biltemasta löyty sopivan näkönen yleismallinen, alkuperänen butec oli palanut sisältä.
Museoautoo ei todellakaan olla tekemässä, niitä on jo riittävästi, pelastetaan vaan takas satunnaiseen harrastelukäyttöön.
Viimeksi muokannut JHa, To Heinä 21, 2022 11:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Säästän sähköä, ajan dieselillä
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
Re: Kontiosta
Lava vielä tekemättä ja pikku hiab pilkkiä haaveillut hytin taakse. Mutta laitetaan ensin kilpien väliin
Säästän sähköä, ajan dieselillä
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
Re: Kontiosta
Hyvä homma että yksi kontio taas pelastettu käyttöön.
Kiva seurata projektia, kun saat auton ajoon niin kiinnostaisi tietää miten perän vaihtaja toimii..
Omassa Karhussa ei tahdo vaihto onnistua, voi olla että on käyttäjässä vika.
Kiva seurata projektia, kun saat auton ajoon niin kiinnostaisi tietää miten perän vaihtaja toimii..
Omassa Karhussa ei tahdo vaihto onnistua, voi olla että on käyttäjässä vika.
Re: Kontiosta
Auto maalattu, nyt saa kobelco jakaa kontion kanssa saman värikoodin
Säästän sähköä, ajan dieselillä
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91