Kontiosta

Kontio, Jyry, Kärppä, Nalle, Karhu, K- ja M-sarja

Valvoja: sisua

JHa
Viestit: 17
Liittynyt: To Syys 10, 2020 11:51 am

Kontiosta

Viesti Kirjoittaja JHa »

Morjes! Ajattelin että raudassa on raha tallessa ja sijoitin sen sisuun, teinkö oikein? :D
Kontio on ilmeisesti vuoden -76, liikkuu ominvoimin ja pysähtyykin. Kysymyksiä on heti herännyt, en ole kontiolla aikaisemmin ajannut, saati omistanut.

Kepissä oleva kytkin?
Johdot lähtee eli on ilmeisesti kaksinopeuksinen perä?

Kytkinpoljin on jäykkä, ymmärsin että pitäisi olla ilmalla avustettu? Ei ainakaan pihahda mikään kun polkee.

Kardaanin kannatinkumi/laakeri, on totaalisen loppu. Mistä löytyy uusi? Tota korjaamoopasta pläräsin niin "uuden"mallisen näkönen on

Virtalukko, autossa ei ole virtalukkoa vaan kolmeasentoinen kytkin. Näyttää kovin alkuperäiseltä mutta taitaa tieliikennekuntosena vaatia avainkäynnistyksen. Auto on ollut rekisterissä viimeksi ilmeisesti noin 10v sitten.

Toinen tuulilasi on imenyt kosteutta lasien väliin. eli sellanen vaalea huuru alareunassa, saako korjattua vai toinen tilalle?
JHa
Viestit: 17
Liittynyt: To Syys 10, 2020 11:51 am

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja JHa »

Tämännäköinen on "avain", ei varmaan ole paha jos vaihdan tilalle tarvike virtalukon? Se kelpaa ainakin katsastuksen.
Liitteet
IMG_20201004_135506 pieni.jpg
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 189
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Alkuperäinen ratkaisu on tuo kuvan vipu. Ei tarvitse katsastusta varten vaihdella avaimella toimivaa virtalukkoa, onhan nämä uutena tyyppikatsastettu ja hyväksytty liikenteeseen sen ajan vaatimusten mukaan. Eli älä turhaan vaihda vipua virtalukkoon.

Kytkin on nestetoiminen eikä ole ilmatehosteinen. Luultavasti kytkimen työsylinteri jumissa laatikon kyljessä, tai sitten jumi muualla. Tässä olisi luultavasti oikea ja uusi "New old Stock" työsylinteri Kontioon:

https://www.ebay.com/itm/GIRLING-CLUTCH ... 1438.l2649
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
JHa
Viestit: 17
Liittynyt: To Syys 10, 2020 11:51 am

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja JHa »

Okei, joo en kerinnyt vielä tutkimaan kytkintä paremmin, jäykkä on mutta pelaa. Täytyy alottaa siis rasvaamalla paikat.
TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

Hyvä hankinta! itse tein vastaavasti nyt syksyllä: viewtopic.php?f=9&t=3742&p=33498#p33498

Käynnistyskytkin on tosiaan alkuperäinen ja sillä nämä on hyväksyttykin, että älä vaihda ja voi olla että tarvika malli vaatisi vielä releitäkin väliin.

Kepissä oleva kytkin on tuplaperälle, ohjaa sähköohjattua paineilmaventtiiliä ja perässä vaihto tapahtuu jarrukelloa vastaavalla kalvosylinterillä, se on siinä 2-nopeus vaihteiston kyljessä. Ohjekirjassa ohjetta kuinka voi vaihtaa ja itse suosin kyllä kytkin pohjaan menetelmää, vain kaasua löysäämällä paukahtaa kyllä aika kovaa kun vaihtaa.

Omassakin oli kytkin varsin jäykkä kun on ollut vähällä käytöllä, nyt on jo kevyempi, että käyttöä vaan. Tietysti työsylinterikin voi olla ryytynyt. Tuossa linkissä oleva on mielestäni erinäköinen kuin minulla irtolaatikossa oleva, pitääpä se katsoa ja kurkata autonkin alle. Omaan suunnittelin nesteiden vaihtoa tosin ne on kyllä vaihteiston vaihdon yhteydessä täytynyt uusia että sikilä voi olla nyt heti turhaa.

Mikä tuossa autossa on päällirakenteena?
Kone on varmaan vielä Leyland O.410 turbo? Entä auton malli tarkemmin?
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
JHa
Viestit: 17
Liittynyt: To Syys 10, 2020 11:51 am

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja JHa »

Malli on LV131 CVT, kippilavalla. Kone on turbo leukku 0.410.
Auto ollut koko ikänsä ilmeisesti tampereen seudulla.
Lavan vanerit jo purin pois.
Liitteet
FB_IMG_1601742410022 pieni.jpg
Avatar
sisua45
Viestit: 3072
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Armeijassa oli muutama saman ikäinen Kontio (SA-1739 ja 1755??), mutta olivat jo Valmet 611 CS koneella. Karhu tuli seuraavana vuonna.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

sisua45 kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 5:40 pm Armeijassa oli muutama saman ikäinen Kontio (SA-1739 ja 1755??), mutta olivat jo Valmet 611 CS koneella. Karhu tuli seuraavana vuonna.
Tehtiinkö Kontiota ja Karhua noinkin paljon päällekkäin ihan oikeassa tuotannossa, pari vuotta kun on pitkä aika...
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
Avatar
sisua45
Viestit: 3072
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Mistä ne ihka-oikeat vuosiluvut tietää. Armeijan autot saattavat olla edellisvuotisia? 1976 luki kuitenkin molempien papareissa, konepellissä (kuidussa) Kontio, ja sen alla oli Valmet 611.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

sisua45 kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 5:52 pm Mistä ne ihka-oikeat vuosiluvut tietää. Armeijan autot saattavat olla edellisvuotisia? 1976 luki kuitenkin molempien papareissa, konepellissä (kuidussa) Kontio, ja sen alla oli Valmet 611.
Varmasti on ollut edellis vuotisia useitakin, mutta tavallaan tuota pitkää päällekkäisyyttä ihmettelen, niin Kontio / Karhu kuin osaltaan Leyland / Valmet siirtymisessä. Lähinnä mikä järki tuossa on ollut, moni mutkaistaa vaan tuotantoa yms siihen liittyvää, vaikka Karhuun moni osa onkin tainnut mennä pienillä tai ilman muutoksia.
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
JHa
Viestit: 17
Liittynyt: To Syys 10, 2020 11:51 am

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja JHa »

Päivitellääs tänne vähän mitä on tehty:
-Hytin lattia hitsattu uusiks, sekä akkukotelo
-Pitkälti kaikki paineilmaletkut vaihettu
-Jarrut käytetty auki
-Kardaanin tukilaakeri vaihdettu
-maalailtu vähän sieltä ja täältä, hytti vielä maalaamatta
-hajonneet lasit vaihdettu ehjiin
-Uusi vaimenninpönttö
-polttoaineletkut uudet ja tankki maalattu
-sähköjä laiteltu, (vielä on niissä tekemistä)
IMG_20220606_185952.jpg
IMG_20220527_170746.jpg
Kuskin penkin verhoilin, hytti alkaa oleen hyvä.
Kuskin penkin verhoilin, hytti alkaa oleen hyvä.
Viimeksi muokannut JHa, To Heinä 21, 2022 11:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JHa
Viestit: 17
Liittynyt: To Syys 10, 2020 11:51 am

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja JHa »

Ja koneesta kaikki nesteet vaihdettu, perä ja laatikko vielä
Uutta laturia mallattu paikoilleen, biltemasta löyty sopivan näkönen yleismallinen, alkuperänen butec oli palanut sisältä.
Museoautoo ei todellakaan olla tekemässä, niitä on jo riittävästi, pelastetaan vaan takas satunnaiseen harrastelukäyttöön.
Öljynpaine ja vedenlämpö, jännitemittari tulee vielä
Öljynpaine ja vedenlämpö, jännitemittari tulee vielä
Pilalle kulunut laippa sekä ehjä purkuosa
Pilalle kulunut laippa sekä ehjä purkuosa
Uus laturi tulossa
Uus laturi tulossa
Viimeksi muokannut JHa, To Heinä 21, 2022 11:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JHa
Viestit: 17
Liittynyt: To Syys 10, 2020 11:51 am

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja JHa »

Lava vielä tekemättä ja pikku hiab pilkkiä haaveillut hytin taakse. Mutta laitetaan ensin kilpien väliin :roll:
Liitteet
IMG_20220607_200656.jpg
proto
Viestit: 579
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja proto »

Hyvä homma että yksi kontio taas pelastettu käyttöön.
Kiva seurata projektia, kun saat auton ajoon niin kiinnostaisi tietää miten perän vaihtaja toimii..
Omassa Karhussa ei tahdo vaihto onnistua, voi olla että on käyttäjässä vika.🤠
Vastaa Viestiin