Ilmankuivain jälkiasennuksena?

Muu tekniikkaan liittyvä kuten sähkökytkennät, pneumatiikka, runko, hytti, maalaus, jne. / Others like el-diagrams, pneumatics, frame, cabin, painting, etc.

Valvoja: sisua

Avatar
Miksu
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Ilmankuivain jälkiasennuksena?

Viesti Kirjoittaja Miksu »

Onko kellään tietoa tai kokemusta, millainen prosessi on ilmankuivaimen jälkiasennus Protoon? Onko yleensäkään luvallinen muutos? Näyttäisivät olevan verraten yksinkertaisia laitteita, hintaluokka pari sataa. Jarrukorjaamolla varmaankin parin tunnin työ suunnilleen laittaa.

Koska tällöin kajotaan jarrujärjestelmään, laite lienee (muutos?)katsastettava? Pikaisen lukemisen perusteella itse kuivaimen lisäksi pitää asentaa jonkinlaista toiminnan varoitusvaloa yms pientä sähkötyötä.

Olisi erittäin kätevä laite päivittäisessä ajossa olevassa autossa, näyttää syksyn kosteilla ilmoilla kertyvän vettä jo noin 30km päivittäisellä ajomatkalla.
-Dieselissä savu on vain voiman merkki
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
exSA-738
Viestit: 276
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ilmankuivain jälkiasennuksena?

Viesti Kirjoittaja exSA-738 »

Periaatteessa jarruihin ei saa tehdä mitään muutoksia kuin valmistajan luvalla. Käytännössä tuskin kukaan puuttuu tuollaiseen asiaan, varsinkaan jos ei huomaa puuttua siihen.
MORSKU
Viestit: 556
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ilmankuivain jälkiasennuksena?

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

Multa löytys vähän käytetty 2-tornikuivain lämpövastuksella (24v) ilmankuivain halavalla.... :mrgreen:
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
Avatar
Miksu
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ilmankuivain jälkiasennuksena?

Viesti Kirjoittaja Miksu »

Nyt on ihan TraFista (se uusi liikennevirasto) selvitettyä tietoa, alla sitaatti 20.01.2010 vastauksena tulleesta sähköpostista:
Tervehdys,

Voit asennuttaa ilmankuivaimen, joka poistaa kondenssiveden kompressorin tuottamasta paineilmasta, A -tai B-luvan haltijan jarrukorjaamolla.
Vastauksen lähetti tarkastusinsinöörin nimikkeellä kulkeva herra katsastuksen tuesta ja valvonnasta. Lähtötietoina kerrottu kyseessä olevan -78 vm N2G auto yms.

Ilmeisesti tuon saa asentaa siis mikä tahansa kuorma-autojen jarrutöihin oikeutettu korjaamo. Lainsäädäntö vaatii sitten tietyt lisäkilkkeet, eli varoitusvaloja ohjaamoon laitteen toiminnalle tai toimimattomuudelle jne.

Jos joku sattuu kyseistä lausuntoa tarvitsemaan, allekirjoittaneelta saa kopsun sähköpostista.
-Dieselissä savu on vain voiman merkki
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
SR260
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Marras 04, 2020 9:46 am

Re: Ilmankuivain jälkiasennuksena?

Viesti Kirjoittaja SR260 »

Mutta, miten toi asennus käytännössä tapahtuu, jos ei pykälien mukaan mennä?
Vastaa Viestiin