Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Dustez
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Marras 18, 2022 8:03 am

Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980

Viesti Kirjoittaja Dustez »

Mitäs pitää huomioida vaihtaessa Valmet 611 turbo moottori, Leyland moottorin tilalle ?
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Valmet on pidempi, jäähdytin on jonkun verran edempänä. En muista ulkoa senttimäärää, viis tai seitsemän? Olikohan lavan etupään tukipiste myös edempänä?

A ja AH-45 kytkimiä on kolmella eri asetelmalla. Eroina ovat lähinnä jousien määrä ja niiden jäykkyys. Kaikki taisivat sopia ristiin, mutta pienellä puristuksella oleva asetelma ei riitä ahdettuun koneeseen. Muutenkin täytyy löytää Valmettiin vauhtipyörä, johon Sisun kuorma-auton asetelma ja kytkinlevy sopii.

Mistä tämä Valmet 611 moottori on/olisi peräisin?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Dustez
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Marras 18, 2022 8:03 am

Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980

Viesti Kirjoittaja Dustez »

Kiitos infosta, Moottori tuleekin Kontio Sisusta vaihdelaatikkoineen, eli todennäköisesti moottorin etupään kiinnitys siirtyy ? ja coolerin kanssa voi tulla haasteita.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Valmet-Kontiossa (joka lienee vuosimallia 1976?) on muistaakseni kuusivaihteinen vaihdelaatikko. Se on liian pitkä A-45:seen.

Välijäähdyttimen lisääminen on haasteista pienin.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Dustez
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Marras 18, 2022 8:03 am

Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980

Viesti Kirjoittaja Dustez »

Juu, tai kyseessä siis Karhu Sisu, tämä kyseessä oleva A-45 runko on jatkettu. Joo intercoolerin voi joskus laittaa mutta moottorin jäähdyttimen sovittamista siis aattelin, jos Valmet kerran alkuperäis Leylandia pidempi. En ole vielä oikeen päässyt ajeneuvoja kunnolla tutkimaan.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Sisu A-45 on SAE 2 kytkinkopalla. En vaan jaksa muistaa, oliko Karhussa jo isompi SAE 1 ja tuumaa isompi kytkin? Eli 14" vastaan 15". SK ja SL Sisuissa on ainakin 15 tuuman kytkin.

Karhun laatikko on liian pitkä "Protoon". Ja jos kytkin on eri kokoa, niin Valmetin vauhtipyöräkotelo menee vaihtoon. Lisäksi pitää löytää 14" kytkimeen sopiva vauhtipyörä. Leukusta käy asetelma ja kytkinlevy.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Dustez
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Marras 18, 2022 8:03 am

Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980

Viesti Kirjoittaja Dustez »

Kiitos näistä tiedoista, nyt on molemmmat ajoneuvot haettu, ovat kaverin pihassa. Karhu-Sisun vaihdelaatikko on kyllä iso verrattuna Proton omaan, eli fiksuin tosiaan käyttää proton omaa laatikkoa. Leylandin moottoria minulla ei ole, eli varmaan joutuu osia metsästään.
tjg-811
Viestit: 41
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980

Viesti Kirjoittaja tjg-811 »

joo itelä olis samanlaisia ajatuksia liikenteessä, että vaehtoo proton syvän leukun tilale valametti.
kävi silleen, että ajellessa kone yhtä äkkiä sammuva tupsahti ja kabiinista ylostautumine ja kahtomaa onko rauvan kappaleita tielä; ei ollu. sitte yrittämmää uuvellee käyntiin ja lähti ja käyvä kokotti. takaste himaan ajaessa rupes työntämää valakeeta haikuva huohottajasta ja pakoputkesta. kyseine tapahtuma sattu n. 2,5v menneisyyvessä ja tjg on tällä hetkelä pelti katon alla saraanissa suojassa.
sillä aattelin kysellä tätä kautta, että suapiko tuohon leukkuun mitenkä tarvittavia varaosia??
valamettiin suattas suaha ehken paremmin? sitten vielä mitenkä sen kytkin kopan kaa, että käypikö se heleposti vaehe laatikkoon.
kiitoksia jo näen etu ottiin mahollisista kommenteista.
Karhu 4x4+2
Viestit: 360
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Minulta löytyy kohtuu kuntoinen leukku kiinnostaako?
Dustez
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Marras 18, 2022 8:03 am

Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980

Viesti Kirjoittaja Dustez »

Nyt olisi aika sovittaa Karhun Valmet CIT 611CS moottori Protoon Leylandin tilalle, kaaveli on sama Sae 2, mutta vaihdelaatikkojen booriakselin halkaisijat ovat Karhussa D=44mm ja ZF S5-35 laatikossa 38mm, molemmissa 10 booria. Eli kytkin paketti on ilmeisesti vaihdettava vauhtipyörineen ? Ja sitten onko tietoa mistä moottorin etuvaimennin kumeja saisi uusia/ehjiä ?
Kannatin.JPG
Kannatin.JPG (36.74 KiB) Katsottu 1164 kertaa
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Leukun vauhtipyörä ei sovi Valluun. Proton kytkinlevy ja/tai asetelma saattaa käydä Karhun vauhtipyörään?

Et tarvitse uutta Leyland kumityynyä, Valmet-Protossa on erilaiset.

Minkälaiset etukorvakkeet on Karhussa? Siis ne mitkä on lohkon etupäässä pultilla kiinni. Ne voivat käydä Protoon, tai sitten ei. Useampaa mallia on olemassa, siis ihan Sisu kuorma-autoja varten.

Leyland moottorisen A-45:den runko on erilainen kuin Valmet moottorisen A-45:den. Valmet koneisessa on jäähdytin edempänä ja olikohan lavan etu kiinnikekin? Koska Valmet on hiukan pidempi. Moottorin etukorvakkeista runkossa en tiedä, sama tai eri. Takapää lienee sama, koska vaihdelootat ovat samalla paikalla.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Dustez
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Marras 18, 2022 8:03 am

Re: Valmet 611 moottori vaihto A-45 1980

Viesti Kirjoittaja Dustez »

Ikh:oolta sai kytkinlevyn mikä käy 15" vauhtipyörään ja boorit täsmää proton vaihdelaatiikkoon, noita kannatinkumeja sai Korja-kumilta.
Vastaa Viestiin