Kontiosta

Kontio, Jyry, Kärppä, Nalle, Karhu, K- ja M-sarja

Valvoja: sisua

proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja proto »

Väri sopii Sisuun hienosti, näyttää erittäin hienolta !
JHa
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 10, 2020 11:51 am

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja JHa »

proto kirjoitti: La Heinä 23, 2022 9:17 am Hyvä homma että yksi kontio taas pelastettu käyttöön.
Kiva seurata projektia, kun saat auton ajoon niin kiinnostaisi tietää miten perän vaihtaja toimii..
Omassa Karhussa ei tahdo vaihto onnistua, voi olla että on käyttäjässä vika.🤠
Itsellä ei myöskään toiminut vaihto, jouduin siirtään tuon kymmenisen kilometriä sitten neljää kymppiä ajellen :lol: vikakin kyllä taisi selvitä jo, oli se magneettiventtiili jumissa ja johdotkin kytkimeltä eteenpäin aika entiset. Täytyy toivoa että rupeaa nyt toimimaan, uusi venttiili saapui tänään postissa.
Säästän sähköä, ajan dieselillä
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
JHa
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 10, 2020 11:51 am

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja JHa »

Sain perän vaihdon toimimaan, oli vika siinä venttiilissä. Lyhyt kiihdytys, kytkin pohjaan ja napista vaihto niin tuntu nopeus vaihtuvan.

Tuli löydettyä torista 550 hiiabbi, odottaa lavalla nyt asennusta :wink: lavasta pätkäsen palan pois niin jää nosturille tilaa noin 83cm, pitäs riittää ettei kolhi paikkoja. 40x80 putkesta 5mm seinämällä teen matalan apurungon alle, mihin saan isomman hydraulisäiliön kiinni ja erillisen pumpun.
Liitteet
IMG_20230125_181825.jpg
Säästän sähköä, ajan dieselillä
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
JHa
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 10, 2020 11:51 am

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja JHa »

Millaiset öljynpaineet kuuluisi olla ajossa ja tyhjäkäynnillä? Leyland 0.410. On kiinni tarvikemittari ja näyttää 3-4bar ajossa ja tyhjäkäynnillä putoo johonkin 2bar.
Onko normaalit vai kuuluisko olla enemmän, tuntuivat jotenkin pieniltä
Säästän sähköä, ajan dieselillä
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
JHa
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 10, 2020 11:51 am

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja JHa »

Nosturin asennus olikin nopeasti järjestetty. Siltanosturilla asennus oli melkein liiankin mutkaton :lol:
Liitteet
Hiiop! Ja hiiabi kyytiin
Hiiop! Ja hiiabi kyytiin
Säästän sähköä, ajan dieselillä
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
JHa
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 10, 2020 11:51 am

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja JHa »

Tuommoisen 40mm matalan pedin askarteli alle. Oli juuri sopiva niin jäi tilaa tankin ja ilmasäiliön päällekkin.
Liitteet
20230126_234800.jpg
IMG-20230126-WA0003.jpeg
Säästän sähköä, ajan dieselillä
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Minun kokemusten perusteella öljynpaineiden kuuluisi olla korkeammalla, mutta onko siten vain mittarin näyttämä virheellinen ja paineet silti ok? Omassa vähän ajettussa Kontiossa öljynpaineet mittarin mukaan aina tapissa. Sitten taas karumman kuntoisessa Kontiossa paineet laskee lämmetessä olisko samoihin arvoihin eli tyhjäkäynnilla johonkin 2 baarin hujakoille.

Liekö sama Hiabbi, joka oli myynnissä Torissa muutama päivä sitten varsin huokeaan hintaan... :D Olisin myös ollut kiinnostunut jos tarvetta olisi :lol:
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
JHa
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 10, 2020 11:51 am

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja JHa »

Kontiosusi kirjoitti: Pe Tammi 27, 2023 9:21 am Minun kokemusten perusteella öljynpaineiden kuuluisi olla korkeammalla, mutta onko siten vain mittarin näyttämä virheellinen ja paineet silti ok? Omassa vähän ajettussa Kontiossa öljynpaineet mittarin mukaan aina tapissa. Sitten taas karumman kuntoisessa Kontiossa paineet laskee lämmetessä olisko samoihin arvoihin eli tyhjäkäynnilla johonkin 2 baarin hujakoille.

Liekö sama Hiabbi, joka oli myynnissä Torissa muutama päivä sitten varsin huokeaan hintaan... :D Olisin myös ollut kiinnostunut jos tarvetta olisi :lol:
Okei, no sitten täytyy vielä selvitellä tuota öljynpainetta että mitä se oikeasti on.

Juu tämä oli juuri se :lol: oli sen verran halpa että oli pakko hakea, en ainakaan vielä löytänyt mitään isompaa vikaa, muutamia letkuja saa uusia ja kourahydrauliikan venttiili on hajalla
Säästän sähköä, ajan dieselillä
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
SR260
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Marras 04, 2020 9:46 am

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja SR260 »

JHa kirjoitti: Ke Tammi 25, 2023 9:03 pm Millaiset öljynpaineet kuuluisi olla ajossa ja tyhjäkäynnillä? Leyland 0.410. On kiinni tarvikemittari ja näyttää 3-4bar ajossa ja tyhjäkäynnillä putoo johonkin 2bar.
Onko normaalit vai kuuluisko olla enemmän, tuntuivat jotenkin pieniltä
Riittää mainiosti vanhalle koneelle
JHa
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 10, 2020 11:51 am

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja JHa »

SR260 kirjoitti: Pe Tammi 27, 2023 9:03 pm
JHa kirjoitti: Ke Tammi 25, 2023 9:03 pm Millaiset öljynpaineet kuuluisi olla ajossa ja tyhjäkäynnillä? Leyland 0.410. On kiinni tarvikemittari ja näyttää 3-4bar ajossa ja tyhjäkäynnillä putoo johonkin 2bar.
Onko normaalit vai kuuluisko olla enemmän, tuntuivat jotenkin pieniltä
Riittää mainiosti vanhalle koneelle
Hyvä, lämpimänä tyhjäkäynnillä putoaa 1barin tienoille. Täytyy silti ennen öljynvaihtoa huuhdella kone, melkosta kovettumaa ja noki sakkaa on venttiilikoppa täynnä kun korkista kattoo sisään. Öljypohjankin voisi käyttää irti mikäli siellä jotain kovempaa kertymää on
Säästän sähköä, ajan dieselillä
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
JHa
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 10, 2020 11:51 am

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja JHa »

Hydrauliikka vielä laittamatta, n.90l säiliö löyty torista ja pumpun käyn hakemassa IKHlta, ulosoton akseliin sopiva muutoslaippa pitää vielä löytää ellei sitten satu halpaa uraakselilla olevaa pumppua löytymään.
Tarvitsenko jos ostan pumpun 30l/min tuotolla ja 200barin max paineella, muuta kuin paineenrajoitusventtiilin? Hiabin ohje sanoo että maksimissaa 165bar niin ei ainakaan rikkois sitten mitään.

"Uudet" renkaat odottaa lavalla laittoa, etuset pitää varmaan ostaa uusina. Hieman pomputtaa motari vauhdissa.
Liitteet
20230131_223705.jpg
Säästän sähköä, ajan dieselillä
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja proto »

Kannattaa katsoa että ei ole yhtään pystyheittoa renkaissa kun niitä vanteelle laittaa. Itsellä huonoja kokemuksia uusista kiinan renkaista edessä. Niistäkin sai pyöreät "sorvaamalla"
Karhu oli herkkä myös takarenkaiden pystyheitolle.
SR260
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Marras 04, 2020 9:46 am

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja SR260 »

JHa kirjoitti: La Tammi 28, 2023 2:31 pm
SR260 kirjoitti: Pe Tammi 27, 2023 9:03 pm
JHa kirjoitti: Ke Tammi 25, 2023 9:03 pm Millaiset öljynpaineet kuuluisi olla ajossa ja tyhjäkäynnillä? Leyland 0.410. On kiinni tarvikemittari ja näyttää 3-4bar ajossa ja tyhjäkäynnillä putoo johonkin 2bar.
Onko normaalit vai kuuluisko olla enemmän, tuntuivat jotenkin pieniltä
Riittää mainiosti vanhalle koneelle
Hyvä, lämpimänä tyhjäkäynnillä putoaa 1barin tienoille. Täytyy silti ennen öljynvaihtoa huuhdella kone, melkosta kovettumaa ja noki sakkaa on venttiilikoppa täynnä kun korkista kattoo sisään. Öljypohjankin voisi käyttää irti mikäli siellä jotain kovempaa kertymää on
Jos on oikein vanhaa öljyä koneessa, niin voi paineet nousta pelkästään uudella öljyllä. 15W-40 on soppeli.
JHa
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 10, 2020 11:51 am

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja JHa »

SR260 kirjoitti: To Helmi 16, 2023 12:48 pm
JHa kirjoitti: La Tammi 28, 2023 2:31 pm
SR260 kirjoitti: Pe Tammi 27, 2023 9:03 pm Riittää mainiosti vanhalle koneelle
Hyvä, lämpimänä tyhjäkäynnillä putoaa 1barin tienoille. Täytyy silti ennen öljynvaihtoa huuhdella kone, melkosta kovettumaa ja noki sakkaa on venttiilikoppa täynnä kun korkista kattoo sisään. Öljypohjankin voisi käyttää irti mikäli siellä jotain kovempaa kertymää on
Jos on oikein vanhaa öljyä koneessa, niin voi paineet nousta pelkästään uudella öljyllä. 15W-40 on soppeli.
Vaihdoin viime kesänä öljyt 10W-30, voi olla ehkä liian vetelää. Samalla kyllä käytin sisäpesuainepullon vanhan öljyn mukana, tuolle öljytilavuudelle kaksi pulloa olisi kyllä ollut parempi. Täytyy vielä uudestaan vaihtaa -40 öljyt ja koittaa putsata kone kunnolla.
Säästän sähköä, ajan dieselillä
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
JHa
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 10, 2020 11:51 am

Re: Kontiosta

Viesti Kirjoittaja JHa »

Autosta kuului kilinää jo aikaisemmin ja nyt vappuna kun käyttelin niin löyty syyllinenkin. Pyörii ja tärrää toi putken pätkä, oli sullottu jotain massaa väliin mutta rapisee pois. Saako tuohon uutta koko putkea tai noita renkaita joita vasten kuuluisi puristua? Tai muuta kikkaa millä saisi korjattua.
Koitin liottaa muttereita jo mutta taitaa olla parempi lämmittää punaseks ennen kuin yrittää auki
Liitteet
IMG_20230503_140657.jpg
InkedIMG_20230422_155529 (2).jpg
Säästän sähköä, ajan dieselillä
Kontio Sisu -76 LV131 CVT
Volvo 240 5d GL -89 Diesel
Volkswagen T3 caravelle syncro -91
Vastaa Viestiin